Chidaneh.com placeholder image

طراحی متفاوت سرویس بهداشتی عمومی در تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته:توجه به طراحی فضای شهری و اصولا معماری فضاهای عمومی نیاز به نگاه خاص و ویژه ای دارد، به خصوص برای پروژه هایی که در ظاهر امر بسیار ساده به نظر می رسند اما در حقیقت هر پروژه ای که بخواهد با فکر و براساس اصول و ضوابط طراحی شود قطعا چالش های خاص خود را خواهد داشت. سرویس بهداشتی شرکت مدیریت تولید برق بعثت به معماری مولود جلالی فر یکی از همین پروژه هایی است که به خوبی طراحی شده است و توانسته شایستگی تقدیر در بخش ساختمان های عمومی، مسابقه جایزه معمار سال 1390 را از آن خود کند، با چیدانه همراه باشید تا به گوشه و کنار آن سری بزنیم. 

chidaneh ad banner

مشخصات پروژه سرویس بهداشتی شرکت مدیریت تولید برق بعثت

نام پروژه: سرویس بهداشتی عمومی (شرکت مدیریت تولید برق بعثت)
موقعیت: بزرگراه بعثت، تهران، ایران
معمار: مولود جلالی فر
مساحت: 85 متر مربع
نوع ساختمان: ساختمان های عمومی

تاریخ: 1389
مهندس سازه: ف. فروهان
تاسیسات مکانیکی: علی برکتین
تاسیسات الکتریکی: محمود میثمی
پیمانکار: علی برکتین

کارفرما: شرکت مدیریت تولید برق بعثت
عکاس: مولود جلالی فر
مدل سازی: رها احمد
جوایز:  شایسته تقدیر در بخش ساختمان های عمومی، مسابقه جایزه معمار سال 1390

  

سرویس بهداشتی عمومی شرکت مدیریت تولید برق بعثت  در محوطه باز شرکت در قطعه زمینی به مساحت 85 متر مربع ،جهت ارائه خدمات به مراجعین احداث گردیده است. در این طرح خواست کارفرما ، ایجاد 4 سرویس بهداشتی مردانه ، یک سرویس زنانه و یک سرویس  برای خدمه کانتین غذا بود که سرویس کارکنان کانتین به لحاظ بهداشتی بایستی کاملا جدا از سایر سرویس ها طراحی  می شد.

در ضمن ایجاد  تداعی ذهنی خوشایند از توالت عمومی و یک فرم جذاب در محوطه باغ شکل شرکت (با توجه به ازدیاد تردد غیر کارکنان) برای  کارفرما اهمیت داشت.فرم اصلی بنا که برگرفته از هندسه زمین و سایت می باشد با یک دیاگرام خطی ساده به 3 فضای داخلی اصلی تقسیم گردیده است (زنانه،مردانه،خدمه) که 4 دیوار جداکننده حاصل از آن استراکچر سازه ای بنا را نیز تامین نمودند و سقف سبک بنا (استراکچر فلزی با روکش ورق آهن) بر روی آن استوار گردید .

  

با عدم اتصال صلب دیوارها به سقف در تمامی قسمت ها این امکان  که نور روز به تمامی فضای داخلی وارد شود نیز فراهم گردید. ایده ایجاد درون گرایی در یک بنای برون گرا باعث شکل گیری یک فضای عملکردی در درون یک فرم تندیس گون گردید که تا حد امکان پنهان کننده عملکرد درونی نیز هست. از مصالح اصلی نما ورق آهن زنگ زده( اکسید شده)  با  روکش موم پرایمرمی باشد .البته در ابـتدا ، بنا با ورق آهن  سیاه پوشش داده شد و تا مدتها رنگ آن کما کان سیاه بود .

به مرور و با گذشت فصل زمستان ، نما تغییر رنگ داد و لایه اکسید آهن تشکیل شده  و پس از چند ماه با موم پرایمر تثبیت گردید .با استفاده از موم پرایمرها بصورت آستری و رویه می توان ارتباط فلزات را برای همیشه با محیط بیرون قطع کرد و نتیجه موجب محافظت به روش مومیایی کردن فلز شد عملکردی که از عهده ضد زنگ ها خارج  می باشد زیرا که ضدزنگ ها به دلیل کارایی ضعیفشان بطور موقت برروی فلزات قرار می گیرند و به تدریج در مجاورت عوامل خورنده محیطی از بین می روند.

هدف از استفاده از چنین متریالی ، تقویت , دوام آهن ( دولایه محافظ یکی اکسید آهن و دیگری موم پرایمر) ایجاد یک ترکیب رنگ اتفاقی و القای جریان اثرگذار طبیعت بر اثر معماری بود سنگ سفید چینی تیشه ای نیز ، در نمای قسمت درونی استفاده گردید تا تضاد تیره و روشن حاصل از همجواری این دو مصالح کنتراست با فضای سبز پیرامون آن ایجادکند. و در عین حال انتخاب رنگ سفید برای فضای سرویس در پاکیزه نگاه داشتن بنا و القای حس خوشایند موثر است.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. 
اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر:توالت عمومی یا شاهکار معماری؟
بازسازی گالری آبی، پارکینگ کوچک برای نمایش آثار بزرگ
معماری متفاوت ساختمان موسسه آموزش عالی پیام‌ گلپایگان
طراحی خلاقانه حجم در معماری ساختمان اداری تجاری ترمه
بانک مسکن کرمان جلوه ای مدرن از معماری کویری

ترکیب فضای مسکونی و اداری در مجتمع چند منظوره روزنه

منبع: مشخصات پروژه از وب سایت معماری معاصر ایرانی | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه