Chidaneh.com placeholder image

شومینه الکلی جایگزینی بی دردسر برای شومینه های سنتی

به قلم: یاسمین ثریا

پیش از این انواع شومینه و روش ساخت آنها را بررسی کریم. در این مقاله میخواهیم انواع شومینه الکلی بررسی کنیم. استفاده ی بهینه از انرژی در ساختمان منجر به نوآوری هایی در زمینه های مختلف معماری و دکوراسیون داخلی شده است. شومینه هم که از دیرباز با عملکرد ضعیفی در مصرف انرژی و میزان بالای انتشار ذرات همراه بوده است، برای نوآوری و اختراع مجدد در اولویت قرار می گیرد. دودکش شومینه ی سنتی نیاز به سوراخی در سقف خانه دارد که حرارت از دست رفته به سرعت در آن بالا می رود و برای افرادی که در مناطقی با محدودیت هایی خاص زندگی می کنند، سوزاندن چوب امکان پذیر نخواهد بود. 

دو جایگزین رایج برای شومینه های سنتی که به دلیل نصب، نگهداری و استفاده ی آسان تر مشتریان زیادی را جذب کرده اند، شومینه های الکلی و شومینه های با سوخت ژلی هستند. اگر می خواهید با این شومینه ها بیشتر آشنا شوید و تصمیم بگیرید با این مطلب چیدانه همراه شوید. کارشناسان در شرکت شومینه تاج ما را در این مطلب همراهی میکنند.

chidaneh ad banner

شومینه و باربیکیو تاج
شومینه الکلی اتانولی لوکس و مدرن
شومینه و باربیکیو تاج

شومینه و باربیکیو تاج
انواع مدل‌های شومینه مدرن
شومینه و باربیکیو تاج

شومینه الکلی چیست؟

یک شومینه ی الکلی در اصل یونیتی استیل تشکیل شده از یک سینی مشعل، یک پوشش یا پوسته و معمولا یک صفحه ی محافظ است. این شومینه ها به دلیل احتراق محصولات الکلی که فقط گرما، دی اکسید کربن و بخار تولید می کنند، نیاز به تهویه و دودکش ندارند. 

تطبیق پذیری و سازگاری شومینه های الکلی مشتریانی را که به دنبال شومینه ای مقرون به صرفه برای محیط های زندگی خود هستند، جذب می کند.

انواع شومینه الکلی

به گفته کارشناسان در شرکت شمینه تاج، انواع اصلی شومینه های اتانولی یا الکلی که از جزء شومینه های مدرن در دکوراسیون داخلی به شمار می روند، به چهار دسته تقسیم می شود:

1. مشعل. همان طور که در این تصویر روی شلف می بینید، مشعل، یک سینی است که سوخت را حمل و آتش ایجاد می کند. این مشعل ها معمولا از فولاد ضد زنگ (استیل) ساخته می شوند. مشعل ها تقریبا می توانند در هر لایه ی غیر قابل احتراقی ایجاد شوند. مثلا در این تصویر، طراح از بتن استفاده کرده است. مشعل های مربع، گرد و خطی بیش از همه رایج اند، اما برخی از تولیدکنندگان گزینه هایی برای گوشه ها نیز ارائه می کنند.

2. الحاقی. این نوع شومینه ها جعبه های فلزی (معمولا استیل) هستند که می توانند در دیوار جاسازی شوند.
3. مستقل. یونیت های دیواری، رومیزی یا خود-ایستا.
4. یونیت های مقاوم سازی. این نوع برای جاسازی درون دهانه ی شومینه های موجود طراحی شده اند.

اگر برای دکوراسیون منزل خود این نوع شومینه ها را می پسندید، پیشنهاد می کنم شرکت شومینه تاج سر بزنید و انواع شومینه های مختلف را ببینید.

مزایای شومینه الکلی

  • مستقل و قابل حمل
  • بدون نیاز به دریچه ی خروج هوا که در نتیجه از اتلاف گرمای فضاهای داخلی جلوگیری می کند.
  • نصب آسان بدون نیاز به دودکش که خودتان نیز می توانید انجام دهید و لازم نیست هزینه ای برای نصب آن پرداخت کنید.
  • نیازی به دودکش در فضای داخلی نیست و این باعث می شود سکونت گاه های شهری خیلی راحت تر از شومینه های سنتی به این نوع شومینه ها مجهز شوند.
  • تمیز می سوزند.
  • راه اندازی آن ها آسان است.
  • نگهداری آسان؛ بدون خاکستر، بدون نیاز به تمیز کردن دودکش یا فراهم آوردن و ذخیره ی سوخت های حجیم
  • تأثیر کم بر محیط بدون دود یا گاز؛ استفاده از منابع تجدیدپذیر به عنوان سوخت و بی نیاز از برق برای راه اندازی
  • مشعل های الکلی قابل تنظیم اند
  • مناسب برای فضاهای داخلی و فضاهای بیرونی
  • عنصری دکوراتیو در دکوراسیون
  • بعضی از مدل ها امکاناتی برای خاموش کردن و پر کردن سوخت به صورت خودکار دارند

معایب شومینه الکلی

  • نمی تواند به عنوان منبع اصلی گرما باشد
  • ماهیت شعله ی الکلی با شعله های برخاسته از سوزاندن چوب متفاوت است و جرقه و درخشش آن را ندارد
  • تمیز می سوزد اما با این وجود بدون آلاینده های داخلی نیست (دی اکسید کربن و مونو اکسید کربن)
  • سیستم تهویه از ضروریات است (بخار آب، دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن باید خارج شوند)
  • باید زود به زود به آن ها سوخت رساند
  • احتراق نیاز به هوای اضافی در اتاق دارد تا جایگزین اکسیژنی شود که آتش مصرف می کند
  • سوخت این شومینه ها بر اساس تولیدکننده و مدل، می تواند گران و اختصاصی باشد

سوخت شومینه الکلی

سوخت این شومینه ها بیواتانول مایع یا الکل ژلی است. بیواتانول به وسیله ی تخمیر محصولات فرعی گیاهی مانند نیشکر و غلات با مخمر تهیه می شود. این ماده دوستدار محیط زیست، با کمترین اثر از کربن بر محیط زیست است. سوخت های ژلی نیز بسیار شبیه به ضدعفونی کننده های دست و در اصل الکل ایزوپروپیل هستند.

تفاوت شومینه های مایع و ژلی

دو تفاوت اساسی بین سوخت های مایع و ژلی وجود دارد. اولین تفاوت در شکل آن هاست: الکل مایع باید در هنگام سوخت گیری به دقت کنترل شود، در حالی که ژل در ظرف مخصوص که تنها یک بار قابل مصرف است، فرآیند سوخت گیری را آسان می کند.

تفاوت دوم در کنترل شعله ی ایجاد شده توسط آن ها است. شعله ی ایجاد شده توسط الکل مایع قابل تنظیم است اما شومینه هایی با سوخت ژلی قابل تنظیم نیستند و فقط دو حالت روشن و خاموش دارند.

آیا شومینه الکلی ایمن است؟

شومینه های الکلی و ژلی باید از استانداردهای لازم برای شومینه های بدون خروجی و تهویه برخوردار باشند. این شومینه ها ساکنین را در معرض آلاینده هایی که تولید می کنند قرار می دهند.
کلا هر وسیله ای که مشتعل می شود – شمع، اجاق با سوخت چوب، بخاری و حتی لوازم پخت و پز – می تواند مضر باشد.

کاربری اصلی شومینه های الکلی، تأمین گرمای محیط نیست. این شومینه ها جایگزین وسایل گرمایی نیستند و صرفا جنبه ی دکوری دارند.

 

شومینه الکلی را کجا نصب کنیم؟

این شومینه ها به دلیل عدم نیاز به دودکش تقریبا در هر مکانی که متناسب با مدل شان باشد، می توانند نصب شوند: فضاهای داخلی، فضاهای بیرونی، فرورفتگی در میز – گزینه های نامحدودی موجود است.

شومینه های متنوع و زیبایی را می توانید در اینستاگرام شرکت شومینه تاج ببینید و شومینه ای متناسب با سلیقه و طراحی داخلی منزل خود انتخاب کنید و با تولیدکنندگان و فروشندگان آن ها ارتباط برقرار کنید.

مطالب بیشتر:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
a30dam در تاریخ 17 آذر 1394
عآلی

ثبت دیدگاه