Chidaneh.com placeholder image

3 ترفند طلایی برای تمیز کردن شومینه + ویدئو

به قلم: تحریریه چیدانه

شومینه یکی از آن دسته لوازم گرمایشی است که در اکثر خانه‌های امروزی چه به منظور گرمایش و یا به عنوان یک عنصر دکوراتیو حضور دارد. اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که از شومینه به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌کنید و می‌خواهید آن را برای فصول سرد سال دوباره راه‌اندازی کنید پس با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا روش تمیز کردن شومینه با پاک کننده‌های خانگی را با شما در میان بگذاریم. 

پیشنهاد می‌کنم ویدیوی زیر را قبل از خواندن مقاله مشاهده کنید:

قالیشویی ادیب

تمیز کردن شومینه

پیش از تمیز کردن شومینه باید اقدام به حذف همه خاکسترهای موجود در اجاق شومینه کنید، برای این منظور با کمک جارو و خاک‌انداز خانگی همه خاکسترها را جمع کرده و داخل یک کیسه محکم ببندید. توجه داشته باشید هیچ گونه آلودگی در این فضا باقی نماند چرا که باعث پخش شدن غبار و آلودگی در فضاهای دیگر خانه شما می‌شود.
نکته: بهتر است در هنگام تمیز کردن شومینه از عینک محافظ، دستکش و ماسک استفاده کنید تا به سلامت شما آسیبی وارد نشود.

پاک کننده‌های مورد نیاز برای تمیز کردن شومینه:

  • کرم تارتار
  • آب 
  • سرکه سفید 
  • جوش شیرین 
  • مواد شوینده صنعتی (مایع ظرف‌شویی و یا دست‌شویی) 
تمیز کردن شومینه با کرم تارتار

روش اول تمیز کردن شومینه، استفاده از محلول کرم تارتار و آب 

در این روش از تمیز کردن شومینه، کرم تارتار را در یک کاسه آب حل نمایید، در واقع این خمیر به دست آمده باید از نسبت 2 قاشق کرم تارتار و کمی آب ساخته شود تا یک خمیر لطیف بدست آید.

تمیز کردن شومینه با کرم تارتار

بعد از ساخت خمیر، روی منطقه‌ای که لکه‌هایی از آتش بر جای مانده است با یک اسفنج ساده خمیر را روی آن مناطق بکشید.

تمیز کردن شومینه با کرم تارتار

اجازه دهید مدت 10 الی 15 دقیقه روی آن باقی بماند تا اثر خود را روی لکه بگذارد. 

تمیز کردن شومینه با خمیر تارتار

سپس با آب گرم محل را بشویید، برای لکه‌های نسبتا قدیمی لازم است چندین بار این عمل را انجام دهید تا کاملا لکه مورد نظر از بین برود.

تمیز کردن شومینه با سرکه

روش دوم تمیز کردن شومینه، استفاده از محلول سرکه و آب

در روش استفاده از محلول سرکه باید آب و سرکه سفید را به نسبت مساوی با هم مخوط کنید سپس درون بطری اسپری بریزید و روی محل مورد نظر اسپری کنید.

تمیز کردن شومینه با سرکه

محلول ساخته شده را در محل مورد نظر اسپری کنید، سپس با کمک یک برس خشک اقدام به حذف دوده‌ها از محل مورد نظر نمایید، توجه داشته باشید که در هنگام تمیز کردن شومینه باید چندین مراحل گفته شده را تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. 

تمیز کردن شومینه با جوش شیرین

روش سوم تمیز کردن شومینه، استفاده از محلول جوش شیرین و مایع ظرفشویی

در این روش برای تمیز کردن شومینه، 2 تا 3 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یا دستشویی را با 1 یا 2 قشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید تا یک محلول ساده و خمیری شکل بدست آید. 

 

با کمک محلول، یک مسواک بزرگ یا فرچه ضخیم به صورت دورانی دیواره شومینه خود را تمیز کنید، اجازه دهید محلول روی جداره شومینه‌تان به مدت کوتاهی باقی بماند و سپس با آب گرم آن را آبکشی نمایید و در صورت لزوم مراحل را تکرار کنید تا به خوبی شومینه شما تمیز شود. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه