Chidaneh.com placeholder image

احترام به بدنه شهری در ساختمان مسکونی خیابان باهنر

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: اصولا آنچه که یک پروژه را منحصر به فرد می کند، این است که بتواند هم خواست کارفرما را به لحاظ داشتن خانه مطلوب تامین کنید و هم نمایشی از یک آپارتمان چندطبقه، با رویکرد احترام به بدنه شهری، به صورت خلاقانه داشته باشد. ساختمان مسکونی خیابان باهنر 10 به معماری جواد خدایی از دفتر معماری مهندسان مشاور آبار یکی از همین پروژه های بی نظیر است که امروز در چیدانه به آن سری می زنیم با ما همراه باشید. 

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه ساختمان مسکونی خیابان باهنر 10

نام پروژه: ساختمان مسکونی خیابان باهنر 10
معمار:  جواد خدایی
دفتر معماری: مهندسان مشاور آبار
موقعیت: مشهد، ایران
تاریخ: 1393
مساحت: 1100 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: سهراب مطیع

تیم طراحی: جواد خدایی، حسام‌الدین بان‌صفت
برنامه‌ریزی پروژه: سیده سارا جوادپور
مدل‌سازی: اعظم سلیمانی
اجرا: سهراب مطیع
نظارت: جواد خدایی، فرج‌الله صادقی، حمیدرضا شیوائیان
گرافیک: کمیل بیک
عکس: عباس فدایی، مجتبی عنایتی

در این پروژه، کارفرما از ما طراحی چهار آپارتمان سه‌خوابه را خواسته بود، اما نگاه ما به این پروژه، نمایشی از یک آپارتمان چندطبقه، با چشم‌انداز مناسب و توجه به بدنه شهری بود. در نظرات کارفرما، پیشنهاد قرارگیری اتاق‌خواب های در سمت جنوب زمین و فضاهای عمومی در شمال، همچون اکثر ساختمان‌های چپ و راست پروژه، به چشم می‌خورد، اما در تحلیلی که از موقعیت زمین داشتیم، دریافتیم که بنا از ضلع جنوب، به دلیل همجواری با مجموعه دانشگاه فردوسی، از یک چشم‌انداز بسیار مناسب به سمت کوه‌های جنوبی و غربی مشهد برخوردار است، ضمن آنکه نور جنوب در زمستان‌های سرد مشهد، گرمای مطلوبی به فضاهای نشیمن و پذیرایی می‌بخشد. پس تصمیم گرفتیم تغییری در جانمایی فضاها ایجاد کنیم؛ ما اتاق‌ها را به سمت شمال زمین بردیم و نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه را به ضلع جنوب منتقل کردیم.

از طرفی، به جهت احترام به بدنه شهری و با توجه به تحلیل ساختمان‌های مجاور، تصمیم گرفتیم هندسه نمای خارجی تا حدودی، هماهنگ با ساختمان‌های جانبی باشد. این کار باعث شد از حرکات عمودی و افقی برای بیان این هندسه استفاده کنیم که کمدها بهانه خوبی برای این کار بودند. برای شروع، ابتدا از کمدها به عنوان ابزاری برای تنوع‌بخشی بهره گرفتیم، به گونه‌ای که سعی کردیم با جابجایی و شکستن کمدها، خطوط نما را از تیپ بودن خارج کنیم.

ضمن آنکه سعی کردیم این حرکات عمودی و افقی را مانند تار و پودی که حجم را ساخته است، بیان کنیم، به همین دلیل، راستای بعضی از این حرکات را به داخل نیز امتداد دادیم. همچنین، با توجه به اینکه این نما بدنه سرد ساختمان نیز محسوب می‌شد، کمدها در بدنه بیرونی، به عنوان یک فضای واسط که مانع عبور سرماست، عمل می‌کنند. ضمن آنکه فکر کردیم می‌شود جلوی پنجره‌های اتاق‌ها، از گلدان‌های مناسبی استفاده کرد.

در ادامه و برای پیوستگی بیشتر این بنا با ساختمان‌های همجوار، از سنگ تراورتن سفید برای پوشش نما استفاده کردیم، مصالحی که دو ساختمان شرقی و غربی استفاده کرده بودند. اما از چوب نیز به صورت عمودی، در برخی از احجام استفاده کردیم تا ویژگی مجزایی به نمای خود بدهیم؛ چوب‌ها را به گونه‌ای جانمایی کردیم که در هر طبقه، حداقل یک اتاق با بدنه چوبی محصور شده باشد. به نظر می‌آمد با وجود پنجره‌های قدی و بدنه‌های چوبی و همچنین گلدان‌هایی که روی تراس قرار می‌گرفت، احساس خوبی از یک خانه شکل می‌گیرد.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب پیشنهادی:آپارتمان مسکونی حیات الهیه در تهران با طراحی هرمی
آپارتمان شماره یک شیراز با تراس های بزرگ و دلباز
آپارتمان شماره ۱ محلات، طراحی مقرون به صرفه با مصالح بوم آورد
طراحی ساده و معمارانه آپارتمان مسکونی برانوش در جماران
ساختمان مسکونی اندرزگو، کیفیت فضای داخلی با طراحی نمای متحرک
ساختمان مسکونی ویلا در تهران، خلق منظر در زمین تودلی!
خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان
رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران
همنشینی مصالح متفاوت در نمای آپارتمان شماره دو شیراز

منبع:معمار ایرانی|  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه