Chidaneh.com placeholder image

برترین های طراحی لباس با الهام از معماری ایرانی

به قلم: تحریریه چیدانه

پرده و لوازم پارچه ای: معماری ایرانی و المان های منحصر به فردش، منبع الهام مناسبی برای هنرهای دیگری از جمله دنیای مد و فشن است. طرح های ناب کاشی کاری ها می تواند نقش هایی با اصالت بر تن لباس ها باشد و قوس و قزح طاق های بناهای باشکوه الگوهایی برای برش. دنیای معماری آنقدر شگفتی دارد که طراحان لباس می توانند هر دفعه یکی از آن ها را سر لوحه کار خود قرار دهند و طرح هایی بزنند که هر کسی را متحیر کند. چیدانه هم سعی می کند تا هر چند وقت یک بار یکی از این هنرمندانی که در زمینه فشن و معماری فعالیت می کند را به شما معرفی کند پس چیدانه را همراهی کنید تا یبا یکی دیگر از این هنرمندان آشنا شویم. 

معرفی برند شاین

سرویس خواب بالسا

برند شاین
آدرس صفحه اینستاگرام: The.shine

شیمن علوی طراح ، نقاش ، دیجیتال آرتیست و طراح پارچه و لباس است  ، که در حدود یک سال پیش برند طراحی لباس “شاین "  که الهام گرفته شده از نام بانوی شناخته شده ی هنر و ادبیات ایران ، فروغ فرخزاد است ، را راه اندازی کرد. او از کودکی علاقه ی بسیاری به فشن و دنیای پر زرق و برق مُد داشته و با توجه به پیشینه خانوادگی اش در زمینه نساجی و معماری و علاقه به دیجیتال آرت ، تصمیم گرفت این دو را با دیدی نقاشانه با هم ترکیب کند .پس از کسب دیپلم معماری به تحصیل در رشته نقاشی در دانشگاه علم و فرهنگ مشغول شد و از همان سال ها به برگزاری نمایشگاهای انفرادی و گروهی  پرداخت و پس از فراغت از تحصیل و با راه اندازی برند طراحی لباس شاین و ارائه ی اولین مجموعه ی طرحى های لباس ، تمرکز اصلی را بر روی  المان های شرقی طراحى ها گذاشت. 

او علاوه بر تأثیر از فرهنگ ایرانی، تأثیرات بسیاری نیز از فرهنگ اسلامی در ایده پردازی کالکشن ها مشهود است و توجه و اعتقاد او بر نمایش  زیبایی های فرهنگ غنی شرقی  است. او در تمام این سال ها تلاش کرده خارج از روند متداول طراحى لباس حرکت کند تا مخاطب تفاوت طراحى شخصى او را حس کند، رنگ و فرم در مجموعه هایش بسیار حایز اهمیت است به طورى که مخاطب با کمى تأمل تفاوت طراحى های او را که با زیبایی شناسی های نقاش ترکیب شده است را با دیگر طراحان متوجه خواهد شد.

محصولات شاین براى بانوان شامل: مانتو و ژیله. تیشرت و بلوز کت و دامن و شال وبرای آقایان شامل کت و ژیله ، بلوز و تیشرت و شال می شود که با توجه به این که هر کدام از آن ها به مسیر اول تعلق دارند و یا مسیر دوم که در ادامه با آن ها آشنا می شویم، دارای ویژگی های خاصی می شوند. در طراحی این محصولات از المان های معماری مانند نقش کاشی ها و گچبری ها و یا ترکیب رنگ های زیبایی که در فرش های شاهد هستیم استفاده می شوند که لباس های این برند را به لباس هایی منحصر به فرد تبدیل کرده است. 

مسیر نخست

Shine by Schemen |  با شیمن بدرخشید

محصولات این خط تولید خاص به صورت تک نسخه اى و کاملا منحصر به فرد بوده  و طرح هاى اختصاصى با توجه به نوع و رنگ پارچه بر روى هر محصول  به صورت چاپ و بافت اختصاصى پارچه تولید مى شود. ممکن است فقط گاهی یک ژیله متفاوت به یک مانتو اضافه شود و یا گاهی از یک پارچه با طرح و نقشی خاص در بعضی از قسمت های برش لباس استفاده شود. اما نمی توان از این تک نسخه های اصیل به آسانی گذشت. در هر تکه شان مهری از اصالت دیده می شود.

لاین دوم

Easy to wear | آسان بپوشید

این خط تولید به صورت تولید گسترده و اقتصادى فعالیت کرده و تمرکز اصلى آن توجه به برش و فرم در لباس است. برش ها و فرم ها در این خط تولید بسیار حائز اهمیت هستند. ظرافت در برش ها و فرم ها در این خط ظرافت و زیبایی هنر اصیل ایرانی را باز گو می کند و توجه به جزیتات از شاخصه های بارز آن است. 

گلیم های ایرانی بر تن جوانان ایرانی

گلیم ها، جاجیم هها و در کل طرح و نقش فرش های ایرانی نیز یکی ازآن منبع الهام های قوی ای است که شیمن از آن ها بهره می برد. طرح و نق این گلیم ها و –جاجیم ها گاه بر تن مانتو ها می نشیند، گاه بر لبه دوزی ها و گاه مهمان آستین ها می شود. فرقی هم نمی کند روی هر کدام که بنشیند آن لباس یا ماتو را تبدیل می کند به لباسی فاخر از جنس هنر اصیل ایرانی. به لباس هایی که به اندازه خود گلیم ها و جاجیم ها و فرش های ایرانی جزییات دارد و به دوخت و طراحی آن ها اهمیت خاصی داده شده است. 

سکه های قدیمی طرح هایی نو

نقش سکه های قدیمی یکی از آن طرح های نابی است که درطراحی های این مسیر مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی هم پارچه هایی که طرح و نقش آن ها الهام گرفته شده از گلیم و جاجیم های ایران است در طراحی لباس های دیده می شود. معمولا از این نوع پارچه های خاص که بافت هایی خاص هم دارند در قسمت های مهم تر لباس مثل آستین ها و یا لبه های مانتو دیده می شوند. به طوری که احساس خواهی کرد لباسی از جنس فرش های اصیل ایرانی بر تن داری. 

مینیاتورهای ایرانی نشسته بر تار و پود لباس ها

لباس هایی که برش های خاص و متفاوتی ندارند با طرح هایی خاص و اصیل زینت داده می شوند. این طرح های خاص عبارتند از نقش های مینیاتوری که غالبا با بالاترین کیفیت بر روی تار و پود این لباس ها نقش می بندند و آن ها را لباس هایی ساده به لباس  هایی از جنس اصالت تبدیل می کنند. 

کاشی های ایرانی را به تن کنیم

در برند شاین شاهد مانتو هایی هستیم که بر تن آن ها نقش کاشی های ایرانی خودنمایی می کند، این نقش ها گاهی به صورت خرج کار، گاهی به صورت لبه دوزی و گاهی هم خود تنه اصلی مانتو را در بر می گیرند. چون در این مانتو ها نقش کاشی ها مهم تر است معمولا از برش های ساده برای آن ها استفاده می شود.

عکس روی جلد شماره جدید مجله منزل

در شماره جدید مجله منزل می توانید این مطلب و هم چنین مطالب جذاب دیگری در زمینه معماری و طراحی دکوراسیون داخلی پیدا کنید. این مطلب تنها یکی ازمطلب های جذاب این شماره است به شما پیشنهاد می کنم تا این مجله را حتما خریداری کرده و از مطلب های آن استفاده کنید. 

به ما بگویید: آیا با طراحان لباس دیگری را که در کارهایشان از معماری الهام می گیرند می شناسید؟! نظرشما در خصوص آثار آنها چیست؟ نظرات خود را با ما در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، اهالی فن چیدانه، کارشناسان و دیگر مخاطبان در میان بگذارید. در این بخش ما را با دیگر طراحان لباس،هنرمندان، کالاهای فرهنگی، کتاب ها و نشریات مفید آشنا کنید.

مطالب بیشتر: مد و طراحی لباس با الهام از معماری ایرانی در اینستاگرام
مد و طراحی لباس با الهام از معماری ایرانی
۱۰ دکوراسیون نشیمن از میان برترین خانه های ایران
معماری اصیل ایرانی در خانه بروجردی‌‌ها
خانه ای در کیش با زیبایی های معماری ایرانی
با کاشی های چهل تکه منزلتان را رویایی کنید

نویسنده : شمیم آقازاده| گردآوری در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه