Chidaneh.com placeholder image

آشتی با طبیعت در پاویون لوله ای دانشگاه خیام مشهد

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: پروژه پاویلیون دانشگاه خیام یا  “PIPE pavilion"بر اساس فرهنگ “بهیافت" مواد بازیافتی طراحی و ساخته شده است.بهیافت به عبارتی تغییر کاربری مواد مصرف شده با حفظ ساختار اولیه آن ماده می باشد. انسان با تغییر کاربری مواد بازیافتی تلاشی در جهت صلح با طبیعت با کاهش مواد آلاینده می کند. بهیافت نه تنها مصرف مواد اولیه را به حداقل می رساند بلکه فضای کمتری را برای دفن زباله به عمل می آورد. در حقیقت بهیافت بازیابی و افزایش ارزش و کیفیت یک محصول بی مصرف است.این پروژه به مدیریت فرناز فتاحی، فوق لیسانس معماری دیجیتال از دانشگاه تکنولوژی سیدنی استرالیا و مدرس رشته معماری در دانشگاه خیام مشهد ساخته شده است، با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار آن سری بزنیم. 

چوب و هنر

مشخصات عمومی پروژه پاویلیون لوله ای

  • نام پروژه: پاویلیون لوله ای
  • مدیر پروژه: فرناز فتاحی 
  • موقعیت پروژه: دانشگاه خیام مشهد
  • همکاران طراحی: احمد فراهی، آرمین اکبری، الهه قرایی، مهدیس اسدآبادی، کامیار احمدی آذری، فربد یحیی پور، سارا محمودی، مهنوش هاشم آبادی
  • تیم اجرایی: ابراهیم هاشمیان،حمید فرخی، انیسه شهدادی، مهراز تمری، پریسا حیدریان، دانیال ثنا گستر، صمد صابری ،جابر عفتی، بهاره حاتمی زاده، مینا سپهروش، سعید گوهری، مرتضی جان محمدی، محمدرضا برادران مطیع، محمدجواد قلی زاده، علیرضا پور ذوالفقار، ستاره میرشاهی، گلناز روحانی، هانیه خادم، مهدیه حسینی

  • تاریخ اجرا: آبان و آذر 1393
  • مدل سازی پارامتریک: آرمین اکبری
  • مشاوره اتصالات: نوید صانعی
  • مهندس سازه: علی محب علی
  • نرم افزار: آرمین اکبری،  Rhino 3D, Grasshopper
  • مواد و مصالح: لوله های مقوایی بازیافتی

روند شکل گیری فرم پاویلیون (پاویون) با توجه به ارزش اولیه مواد مورد مصرف که در اینجا لوله های مقوایی مربوط به چاپخانه ها می باشد آغاز می گردد. این فرم با ارتفاع نسبی خود از سطح زمین ارزش اولیه مواد را بیان می کند، ارزشی که ما برای محصولات صنعتی خود قائل هستیم. فرم از آغاز رشد به فضای سبز جانبی پشت می کند که نمادی از دوری صنعت از طبیعت است.

در مرحله ایی که ماده به بازدهی اولیه خود پاسخ دهد، دیگر مورد استفاده نخواهد بود. در اینجا فرم پس از عبور از مرحله ارزش اولیه حالت نزولی به خود گرفته است و همچنان به فضای سبز کنار خود پشت می کند، این روند نمایانگر بی ارزش شدن مواد است، مرحله ای که انسان پس از مصرف مواد آن را زباله می نامند و به دلیل ناکار آمدی آن  را در طبیعت رها می کند.

با استفاده لوله های مقوایی بازیافتی به عنوان ماده سازنده در این پروژه، نشانگر کشف پتانسیل نهفته در این محصول و بهیافت این ماده در جهت کاربری جدید می باشد. با توجه به بهیافت این محصول، در این مرحله فرم پاویلیون دوباره اوج می گیرد و گسترش می یابد تا به مفهومی والاتر اشاره کند، به تکامل رسیدن ساختار در این بخش اشاره به مفهومی با ارزش تر از قسمت اول دارد مفهومی که با استفاده مجدد مواد دور ریختنی و بهیافت آنها را در سطحی بالاتر از حالت اولیه قرار می دهد. در این نقطه شکل فرم به اوج با گسترش به فضایی کامل و در برگیرنده طبیعت جانبی خود دارد و رو به عنصری که اصالت ماده از آن برآمده است.

فرآیند پروژه این الگوی مدولار یکپارچه، باعث ایجاد یک فرصت منحصر به فرد و انگیزشی برای آشنا شدن هرچه بیشتر با طراحی سازه های سازگار با محیط زیست از طریق طراحی پارامتریک را برای دانشجویان معماری به ارمغان آورد.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب پیشنهادی: کافه گپ، فضایی از جنس بامبو در پارک آب و آتش!
دفتر کار نفس سبز، لمس زندگی در محیط کار!
موزه هنرهای معاصر تهران: جلوه ای مدرن از معماری سنتی ایران
بازسازی خانه دکتر دربهشتی با معماری اصیل ایرانی!
خانه بهار در نجف آباد اصفهان، معجزه منحنی ها در معماری

طراحی آپارتمان خانوادگی اطلسی در خیابان ظفر تهران

گردآوری شده تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه