Chidaneh.com placeholder image

7 آپارتمان برجسته ایرانی با ایده کور کردن دید همسایه!

به قلم: تحریریه چیدانه

نمای خارجی: یکی از عوامل مهم در طراحی ها، خصوصا در شهرهای خاصی همانند اصفهان که ضوابط طراحی ویژه ای دارند، حفظ محریمت فضای داخلی است،تا به جایی که عدم امکان دید به ساختمان همسایه جزئی از ضوابط اولیه شهرداری اصفهان می باشد، طبق مقررات شهرداری اصفهان، هیچ طبقه ای مجاز نیست که در ارتفاع کمتر از ۱۷۰ سانتی متری پنجره داشته باشد و علت این امر نیز کاهش میزان دید به داخل خانه همسایه ها و حفظ حریم خصوصی آنها است.اما اینکه چگونه این فرآیند در غالب یک طراحی ویژه و منحصر به فرد صورت گیرد، چالشی است که معماران برجسته ایرانی به خوبی در پروژه های خود از عهده ی آن بر آمدند، با چیدانه همراه باشید تا با هم به پروژه های آن ها سری بزنیم و ببینیم آنها چالش حفظ محرمیت را در پروژه های خود چگونه حل کرده اند.

chidaneh ad banner

مشخصات عمومی پروژه باغ جنت

  • نام پروژه: باغ جنت
  • موقعیت: محله ی عباس آباد، اصفهان، ایران
  • دفتر معماری: دفتر طراحی براکت
  • معمار:  شروین حسینی
  • تیم طراحی: مهدی هلاکوئ، شادی محمدی، بهاره سعادت فرد، مارال شکرانی، پریسا حق شناس

قرارگیری ساختمان باغ جنت در مقابل پیچ کوچه و تعدد پنجره های پیرامونی، امکان دیده شدن فضاهای درونی، را بیشتر تشدید می کرد،در همین راستا کارفرما حریم خصوصی و در کل ایجاد یک فضای درونگرا در عین حال پرنور را از معمار پروژه طلب کرده است، که شروین حسینی از یک صفحه نیمه شفاف چوبی  در پوسته نمای بیرونی استفاده کرده است که حرکت افقی خطوط آن در امتدادخطوط افقی آجرهای نماهای همسایگی ها باشد و طراحی پنجره های این ساختمان به شکلی طراحی شده است که در صورت بسته بودن آنها، نمایی یک دست را به وجود می آورد و چهره ای کاملا متفاوت با نمای آن در هنگام باز بودن پنجره ها به وجود می آورد.
مطلب خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

مشخصات عمومی پروژه خانه آپارتمان ۱۴۴

  • موقعیت: شیراز، ایران
  • معماران: علی سوداگران، نازنین کازرونیان
  • همکاران طراحی: محمد امین زنده شاهوار، رویا صیرفی

پنجره یکی از مهم ترین عواملی است که سهم قابل توجهی در شکل دادن به نمای خارجی بنا را دارد و همچنین دریچه ی دید فضای بیرونی به درونی و بلعکس است لذا در طراحی های آپارتمان های امروزی که ساختمان ها به هم نزدیک ترند این موضوع حفظ محرمیت پنجره ها و کتنرل دید همسایه اهمیت بیشتری می یابد. در خانه آپارتمان ۱۴۴ با طراحی پنجره ها به صورت عمودی و عقب نشینی آنها از بر نما و نصب لوورهای عمودی چوبی، از شدت تابش مستقیم آفتاب شرق به داخل اتاق ها کاسته شد و این لوورهای متحرک چوبی  می تواند دید همسایه به فضای داخلی را تنظیم کند.
در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت ببینید.

مشخصات عمومی پروژه خانه چرخان شریفی ها

  • موقعیت: تهران، دروس
  • مساحت: ۱۶۳۰
  • معمار ارشد: علیرضا تغابنی
  • همکاران طرح: روح الله رسولی، فریده آقا محمدی، مجتبی مرادی

خانه شریفی ها که با طرح و ایده خاص که بر محور اقلیم و نیاز کاربر شکل گرفته از جمله طراحی های بی نظیر، نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهانی است. طبق گفته علیرضا تغابنی ایده معمار، در طراحی برگرفته از اقلیم منطقه ای منجر به ساخت خانه ای شد که با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی شکل گرفته است. معمار با در نظر گرفتن این تنوع اقلیم در فصول مختلف سال تصمیم به طراحی حجمی انعطاف پذیر گرفت. در این نوع طراحی، اشکال بازشوها از پنجره های مربع و مستطیل شکل به احجام مکعبی قابل چرخش تغییر یافت. ضمن اینکه خود این احجام دارای فضاهای داخلی تعریف شده، بازشو و تراس نیز می باشند و صرف نما سازی را نداشته است و همین حالت توانسته به خوبی محرمیت چه در کنترل نور ورودی و چه در کنترل دید همسایه برای کارفرما ایجاد نماید. 
در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب خانه ای چرخان در خیابان دروس تهران!  ببینید.

مشخصات عمومی ساختمان مسکونی دستور

  • موقعیت: تهران، ایران
  • تیم معمار: دفتر معماری تداوم پویا (TDC)
  • معماران ارشد: رضا صیادیان، سارا کلانتری
  • همکار طراح: حمیدرضا رزم آریا

هدف پروژه دستیابی به نمایی چند بعدی و گریز از شکل های متعارف در جهت احترام گذاشتن به حریم خصوصی که از مشخصه های فرهنگ ایرانی است معماران این پروژه را بر آن داشت تا با استفاده از ابزار و معماری زمان خود در پی پاسخ باشند. در این نما، حریم خصوصی چیزی است که توسط خود ساکنین قابل کنترل است. تغییر ساعات روز از طریق سطوح نیمه شفاف، سایه و تغییر موقعیت سایه‌ها مشخص می شود. پویایی و قابلیت تغییر پذیری نما در طی روز امکان تنظیم نور را فراهم آورده و از سوی دیگر حرکت را به نما اضافه می کند. نور و سایه، تابعی از زمان و بعد چهارم می باشد. نمای ساختمان دستور شامل دو پوسته یکی شفاف و شیشه ای، دیگری نیمه شفاف است که مقاطع پروفیل عرضی در پهنای نما گسترده شده است.
اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه را در مطلب پویایی و تحرک در طراحی نمای ساختمان مسکونی دستوربخوانید.

مشخصات عمومی پروژه ساختمان مسکونی آجر پوش

  • موقعیت: خیابان شهید نفیسی،تهران، ایران 
  • دفتر معماری: استودیو طرح و ساخت آدمون
  • ​ معماران: شبیر موسوی، امیررضا فاضل
  • همکاران طراحی: رامتین حق نظر،محسن فیاض بخش،مرجان رفیقی،بیتا لطیفی، علیرضا فاضل، مجید رحمتی،بهاره احمدنیا

در این ساختمان برای ایجاد حداکثر محرمیت در عین پاسخگویی به سایر نیازها مانند کنترل شدت نور، محدود کردن دید از بیرون به درون، ساماندهی ظاهر آشفته تراس در نما و کاهش صوت مزاحم ناشی از بافت پرتردد اطراف به نظر می رسید پاسخ، پوشاندن توده معماری با پوسته ای مشبک باشد.  از آنجا که آجر همواره به عنوان یک مصالح بومی پاسخگو به نیازهای اقلیمی ایران، در ایجاد بافت های متنوع بی‌شماری به کار رفته است، آجر به عنوان مصالح اصلی نما انتخاب شد.
در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران ببینید.
 

مشخصات عمومی پروژه ساختمان مسکونی اندرزگو

  • موقعیت مکانی: تهران، ایران
  •  معمار مسئول: علی دهقانی و علی سلطانی و عاطفه کرباسی
  •  گرافیستعلی کرباسی
  •  دفتر معماری: دفتر معماری آیینه

در این پروژه به منظور کنترل نور مزاحم غرب در تابستان و همچنین حفظ حریم خصوصی از یک پوسته ی چوبی متحرک استفاده شده است که در هماهنگی کامل با سطح سنگی نمای ساختمان ایجاد شده است که قابلیت باز و بسته شدن و کنترل نور و حریم خصوصی را داراست.در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلبساختمان مسکونی اندرزگو، کیفیت فضای داخلی با طراحی نمای متحرکببینید.

مشخصات عمومی ساختمان مسکونی کهریزک

  • موقعیت: کهریزک، تهران،ایران
  • شرکت طراحی: استودیو معماری کات
  • معمار: مهدی کامبوزیا
  • همکار طراحی: هلنا قنبری
  • همکار دستیار: علیرضا موحدی

 پروژه در جنوب غرب شهر تهران واقع شده است که این محدوده به علت رشد فزاینده ای که دارد به تازگی تبدیل به شهر شده است. مسئله ی اصلی همخوانی نداشتن فرهنگ  افراد ساکن با نوع ساخت و ساز منطقه بوده است ، به طوری که طراحی بالکن های بزرگ در پروژه های روتین مسکونی منطقه باعث استفاده نادرست مصرف کننده از آن ها می شد مثلا بالکن ها را به علت کمبود فضا دیوارکشی می کردند و به فضای داخلی تبدیل می کردند و یا به عنوان انباری استفاده می کردند و یا به علت اینکه از بالکن برای خشک کردن البسه استفاده می کردند و از طرفی نمی خواستند لباسهای آنها یا زن هایشان را مردم رهگذر بینند بالکن ها  را با شیشه رنگی می پوشاندند که این کار نور کافی را وارد ساختمان نمی کرد و از طرفی منظره ی ساختمان را بسیار ناهنجار می کرد.
در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب ساختمان مسکونی کهریزک، طراحی کم هزینه اما چشم گیر ببینید.

ممکن است شما در خانه ای که هم اکنون در آن زندگی می کنید چنین مشکلی داشته باشید و به هر حال، پیش از طراحی و ساخت آن رفع چنین مشکلی مد نظر قرار نگرفته باشد، بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم دو مطلب زیر را از دست ندهید و برای رفع این مشکل خودتان دست به کار شوید: پوشاندن دید تراس، ۸ راه حل نجات دهنده!
۷ روش کور کردن دید همسایه به خانه

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر:نرده و حفاظ های خلاقانه در ساختمان های برجسته ایرانی
معماری نمای ساختمان، هویت شهر ما
طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران
نورپردازی نمای ساختمان و تاثیر آن بر زیبایی معماری بنا
نمای ترمووود، جلوه طبیعت بر ساختمان

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه