Chidaneh.com placeholder image

بازگشت روح ایرانی به آپارتمان های امروزی!

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفند های دکوراسیون: نمی دانم این روزها چه بر سر دکوراسیون داخلی خانه های مان آمده است، احساس می کنم که روح و هویت خود را گم کرده اند، پر شده اند از المان هایی دکوری که بی نهایت زیبا هستند و حتی گران قیمت؛ اما چرا باز هم احساس می کنیم چیزی درون خانه هایمان کم است؟ چرا با این که لوازم دکوری از در و دیوار خانه های مان بالا می رود باز هم پشت ویترین مغازه ها به دنبال آن چیز گم شده ای هستیم که فکر می کنیم جایش در خانه خالی است؟

چوب و هنر

این سوال ها یک پاسخ بیشتر ندارد، آن هم این است که خانه های ما این روزها روح و اصالت ایرانی خود را گم کرده اند. جای المان ها ولوازم دکوری با نقش مایه های ایرانی در درونشان خالی است. خیلی ها فکر می کنند وقتی می گوییم دکوراسیون ایرانی ، خانه حتما باید شبیه خانه های مادر بزرگ هایمان باشد، اما این درست نیست، می شود دکوراسیون داخلی خانه های مان درعین مدرن بودن ته مایه هایی هم ازهنر اصیل ایرانی را در درون خودش داشته باشند، این مطلب به شما می گوید که چگونه روح ایرانی را به فضاهای داخلی خانه تان اضافه کنید، پس با چیدانه همراه باشید و این مطلب پر از رنگ و لعاب ایرانی را بخوانید.

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

دکوراسیون ایرانی در نشیمن

اولین فضایی که می خواهیم به سراغ آن برویم، نشیمن ها هستند، نشیمن هایی که ما بیشترین وقت خود را در آن ها می گذرانیم، البته بعد از آشپزخانه ها.عنصرها و لوازم دکوری زیادی هستند که به وسیله آن ها می توان حس زیبای دکوراسیون ایرانی را به خانه ها آورد، نمونه اش تابلو هایی است که از لباس محلی پر کار و پر زرق و برق ایرانی تهیه شده اند. که نمونه اش در عکس بالا دیده می شود. البته در عکس بالا که خانه ناهید را به شما نشان می هد المان های بسیار زیادی دیده می شود که حس و حال ایرانی دارند، از پرده وفرش و رومبلی گرفته تا کوسن ها و لوازم دکوری، خانه ناهید کی از آن خانه های ناب است که فرصت دیدنش برای شما در مطلب زندگی ایرانی در خانه ۵۰ ساله ناهید! فراهم شده است.

آسمانه
مبلمان آنتیک متناسب فضای نشیمن
آسمانه

هویت ایرانی با فرش های ایرانی 

برای نشیمن ها ایده های دیگری هم می توان داد، مثلا استفاده از یک فرش ایرانی، شاید به نظر خیلی کلیشه ای به نظر برسد، اما تفاوت این دو را کسی متوجه می شود که مدتی از فرش های مدرن استفاده کرده باشد و بعد از آن تصمیم می گیرد تا کف خانه اش را با یک اثر هنری فاخر بپوشاند، داشتن دکوراسیون امروزی با فرش های ایرانی کار غیر ممکنی نیست، فقط باید بدانید که کدام فرش ایرانی مناسب دکوراسیون منزل شماست. همین. مثال از عکس بالا بهتر که خانه ای مدرن با فرش های ایرانی را به شما نشان می دهد؟ که اتفاقا بسیار زیبا و دل نشین هم هست.

رسام نقیبی(گروه مهندسین ترسیم نوین)
تبدیل اتاق 11 مترمربعی به فضای سنتی
رسام نقیبی(گروه مهندسین ترسیم نوین)

خیلی از عناصر و المان های منحصر به فرد ایرانی هستند که می شود از آن ها در دکوراسیون خانه های مدرن و امروزی هم بهره برد، نمونه اش همین شیشه های مشجر رنگی است، که می توان با استفاده از آن ها نشانه ای از هنر معماری ایرانی را مهمان خانه کرد، با استفاده از این شیشه ها دیگر نیازی به پرده های ندارید، در ضمن نگران تاریک شدن فضای داخلی خانه تان هم نباشید چرا که رنگ های این شیشه ها قابل تنظیم شدن هستند و شما می توانید شدت و ضعف آن ها را موقع سفارش تعیین کنید. این شیشه های مشجر پنجره ها می توانند نماینده ارسی های دوست داشتنی باشند.

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی از منزل یوسف آباد
عرفان شریف نژاد: عکاس

خوش آمد گویی به مهمان ها به سبک ایرانی، ورودی هایی با دکوراسیون ایرانی 

هیچ چیز به اندازه یک خوش آمد گویی گرم مهمان ها و یا هر کسی را که پشت در خانه انتظار می کشد را هیجان زده نمی کند، اگر به دکوراسیون داخلی خانه تان اعتماد کنید، می تواند در این کار به شما کمک کند. ورودی خانه تان را با فرش های کناره زیبا و اصیل ایرانی مزین کنید، یک کنسول چوبی و آینه هم می تواند زیبایی فرش را بیشتر کند، به همین سادگی شما ورودی ای دارید با نقش مایه های ایرانی. اگر نمی دانید این فرش ها را از کجا تهیه کنید، کافی است تا به ویترین کالاهای چیدانه سر بزنید. 

استودیو معماری بوژگان
طراحی داخلی پاسیو و نورگیر خانه حقیقی
استودیو معماری بوژگان

پاسیوها هم می توانند ایرانی باشند 

یکی از فضاهایی که نباید از یاد ببریدشان پاسیو ها هستند. پاسیو ها یاد آور بهار خواب های قدیمی هستند که اگر دکوراسیون داخلی آن ها فکر شده باشد می تواند به شما کمک کند تا بیشتر از خانه تان لذت ببرید، پاسیوهایی با دکوراسیون ایرانی خستگی های شما را از تن تان به در می کنند و کمک تان می کنند تا از چای دارچین عصرگاهی تان لذت کافی و وافی را ببرید. اگر قرار است که پاسو های تان ایرانی باشد تما گل و گلدان درش به وفور یافت می شود، و وقتی به آن جا پا می گذاری، طراوت و سرزندگی گیاه ها را با بوی اصالت یک جا به مشام می کشی. عکس بالا پاسیو ی خانه حقیقی را به شما نشان می دهد که شما می توانید در مطلب طبیعت و زیبایی ایرانی در خانه حقیقی در خیابان دولت تهران با این خانه که مملو از زیبایی های هنر ایرانی است بیشتر آشنا شوید.

مجموعه گل وگیاه دانژه
زیبا سازی بالکن با گل و گیاه دانژه
مجموعه گل وگیاه دانژه

شکوه باغ های ایرانی در خانه های امروزی 

صحبت از گل و گلدان ها شد، بد نیست به آن ها هم اشاره ای بکنیم، گرچه نمی توان گفت که گیاهان خانگی فقط مختص دکوراسیون ایرانی است، اما می توانیم بگوییم که گلدان های سفالی بزرگ قطعا یادآورد دکوراسیون خانه های قدیمی و ایرانی است. یاد آور شکوه باغ های ایرانی از گذشته تا امروز.

امیر صادقی
منزل خانم بیتا بنفشی در مهرشهر کرج
امیر صادقی

پارچه هایی با اصالت برای خانه های ایرانی  

استفاده از پارچه با طرح ایرانی، اصالت در دکوراسیون داخلی هم می تواند به شما کمک کند تا دکوراسیون داخلی ایرانی را تجربه کنید.این پارچه ها می توانند مهمان رومبلی های تان باشند، یا بر دل کوسن ها بنشینند، یا نه پرده هایی باشند که هر روز صبح با طلوع آفتاب و ورزش باد صبح گاهی به رقص در می آیند و حال شما را حسابی خوب می کنند.

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی از منزل یوسف آباد
عرفان شریف نژاد: عکاس

لوازم دکوری ایرانی برای خانه های ایرانی 

سعی کنید در یکی از گوشه های خانه تان لوازم دکوری نوستالژیک که حال و هوای خانه های قدیمی رابرای تان ایجاد می کنند، بگذارید. این لوازم دکوری قدیمی و نوستالژیک بسیار در بین دیگر لوازم دکوری مدرن به چشم می آیند و می توانند تبدیل به نقطه عطفی در دکوراسیون داخلی خانه تان باشد. 

بازسازی خانه شصت ساله الفت در تهران که دل شما را می برد!

بعضی از مصالح هم هستند که اصلا امضای ایرانی بودن بر آن ها عجیب خودنمایی می کند، مواد و مصالحی مانند آجر که اصلا شکل و رنگ و طرح و همه چیزش بوی اصالت هنر ایرانی می دهد، یعنی هر جایی که باشد رد پای طراحی ایرانی آن جا است. اگر می خواهید خانه تان اصیل ترین شکل هنر ایرانی به خود بگیرد، استفاده از آجر را فراموش نکنید.  در بخش پروژه های برجسته چیدانه می توانید ساختمان های آجر پوش زیادی را ببینید که روح ایرانی در آن ها پیداست. نمونه اش همین ساختمان الفت که در عکس بالا هم آمده، زیبایی این ساختمان آنقدر گیراست که نمی توانی به سادگی از کنار آن عبور کنی، اگر می خواهی با این ساخاتمان بیشتر اشنا شوی پیشنهاد می کنم حتما مطلب بازسازی خانه شصت ساله الفت در تهران که دل شما را می برد را بخوانید.  

مطالب بیشتر در مورد خانه های ایرانی: خانه صابر ابر جلوه ای تمام عیار از زندگی ایرانی
پنجره ارسی، بازی رنگ و نور در دکوراسیون داخلی
طاقچه های ایرانی، نیاکان شلف های امروزی در دکوراسیون منزل
خانه ای از رف یادآور طاقچه های ایرانی در نجف آباد اصفهان
پشتی، مبلمان راحت خانه ایرانی
کرسی، گرمابخش دکوراسیون خانه ایرانی!

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه