Chidaneh.com placeholder image

7 ساختمان برجسته امروزی با الهام از معماری اصیل ایرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: تصور قرار گرفتن در فضایی پر از حس ناب زندگی ایرانی برای همه ی ما جذاب است، اما آنچه که در این میان جذابیت دو چندان برای ما دارد تلفیق حال و هوای ایرانی به سبک و سیاقی مدرن است، که معماران برجسته این المان های ایرانی را به خوبی با فضای مدرن امروزی تلفیق کرده اند. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار آن ها سری بزنیم.

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه ویلای درخت سیب

  • موقعیت: آبسرد، دماوند، ایران
  • معمار: امیرعباس ابوطالبی
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: مرتضی ابوطالبی

از دوران‌های بسیار دور سلسله هخامنشیان، ایده یک بهشت زمینی در ادبیات فارسی گسترش یافت. از این‌رو، سبک و سنتی در طراحی خانه‌ها و باغ‌های ایرانی شکل گرفت که تاکنون و همواره از برجسته‌ترین مثال‌های فرهنگ زندگی ایرانی به شمار می‌رود.  ویلای درخت سیب سعی می‌کند تا همان فلسفه را به سادگی و بدون تجملات بیان کند. هدف اصلی پروژه، تامین مکانی برای آرامش روحی خارج از هیاهوی زندگی شهری و اوقات فراغت با دوستان و افراد خانواده است، در حالی‌که آسایش و رفاه مورد نیازشان را به درستی فراهم آورده باشد. مطلب ویلای درخت سیب خانه باغی ایرانی در دل دماوند! اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

اطلاعات عمومی ویلای افشاریه 

  • موقعیت: هشتگرد، کردان،ایران
  • معمار: آرتور امید آذری
  •  کارفرما : بهشته ناظری
  •  همکاران طراح : میثم فلاحی، نوشین صفایی، خاطره حسینی و سعید جعفری

ایده ی اصلی در شکل گیری طرح کلی ویلای افشاریه با الهام از نظام کالبدی باغ ایرانی و استفاده از عناصری همانند آب، نظام کاشت، استفاده از مصالح آجری، نحوه استقرار بنا، هندسه شفاف، گرفته شده است. که توانسته با این ایده ترکیبی ازمعماری ایرانی و معماری مدرن را درغالب فضای کلی و حتی محوطه ایجاد نماید. استفاده از آجر به عنوان یک عنصر اصیل ایرانی و ایجاد بافتی منحصر به فرد در محوطه،و به طور کلی توجه مسئله یمحوطه سازی ایرانی همسو با غالب و فرم کلی بنای اصلی ساختمان یکی از همان وجوهی است که این اثر را متماییز کرده است. بنای ساختمان همانند کوشکی مدرن! درمیانه ی باغ در دل خندقی پرآب قرار گرفته است. که به خوبی تداعی گر عمارت های کهن برای بیننده می باشد، و خود بنا به لحاظ پر و خالی شدن های ماهرانه ی دو مکعب ساده و استفاده از جدار شفاف سر تاسری در طبقه ی پایین به خوبی القا گر حس مدرنیته ی توام با سنت در فضا می باشد.مطلب ویلای افشاریه کرج، الهام از باغ ایرانی اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

اطلاعات عمومی پروژه دفتر سینمایی دیار مدیار

  •  موقعیت پروژه: خیابان شهید باهنر،تهران، ایران
  • دفتر معماری: رنا دیزاین  
  •  معمار: رضا نجفیان​
  • همکاران طراحی: مینا نظم جو،  احسان مروی، محمد حسین حمزه لویی، ساحل نبی پور، مینا مهرداد، مریم نجفیان
  • کارفرما: احسان دلاویز

دفتر سینمایی دیار مدیار تصویری خیالی از رؤیای ذهنی کارفرمای هنرمند و علاقمند به تزئینات معماری ایرانی است؛ بیانی امروزین از کاربرد آرایه ها در فرهنگ بصری معماری گذشته ما، مبنای شکل یابی و تشکیل پوسته ای سیال، پویا، پیوسته و لطیف بر کالبد ناهماهنگ و نامطلوب موجود، قرار گرفته است. فضایی که قرار است مخاطبی خاص غالباً از جنس هنرمندان سینمای ایران داشته باشد.مطلب استدیو دیار مدیار، طراحی داخلی مدرن با الهام از معماری ایرانی اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

مشخصات عمومی پروژه ی ساختمان اداری – تجاری شاه کرم 

  • موقعیت: استان البرز، ایران
  •  معمار: هومن بالازاده
  •  تیم طراحی: میثم احسانیان، مهسا مرعشی، رضا هاشمی
  • دفتر معماری: هوبا دیزاین
  • کارفرما: احمد شاه کرم

ایده‌ی پنجره‌ های ساختمان اداری – تجاری شاه کرم  از طرح پنجره‌ های سنتی ایرانی (اُرسی) گرفته شد که در آن ماژول‌های رنگی کوچک شیشه‌ای، هم شدت نور داخل را کنترل می‌کند و هم تاثیر رنگین از نور و سایه در فضای داخلی به‌وجود می‌آورد. با تنظیم نسبت ترکیب حجم، از آن‌جا که ساختمان پهنای اندکی در مقایسه با ارتفاع‌اش دارد، کل مجموعه به دو بخش عمده در عرض و ارتفاع تقسیم شد تا واحدهای اداری – تجاری در نمای اصلی از طریق بخش‌بندی کلی ورودی اصلی تعریف شود. در مرحله بعدی، بافتی بر نمای شفاف اصلی براساس مفهوم بسط هندسی طراحی گشت که در آن یک ماژول پایه‌ای برای شکل‌گیری کل مجموعه وجود دارد.هرچند این ساختمان ۱۶ طبقه‌ای بین دو بلوک شهری دیگر واقع شده است، اما نقش معماری آن به‌عنوان یک ساختمان اداری مدرن، به‌صورت فرهنگی جاسازی شده است تا هویت ایرانی را در قالبی مدرن توضیح دهد.مطلب ساختمان شاه کرم، طراحی نمای مدرن با الهام از معماری سنتی اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

مشخصات عمومی پروژه ویلای آنا و سعید

  •  موقعیت: ایران،اصفهان، مرق، دهکده زیتون
  • شرکت مشاوره: دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری
  • معماران مسئول: احسان حسینی، الهام گرامیزاده نائینی
  • تیم طراحی: مرجان صادقیان

در ویلای آنا و سعید به جای تک فضاهای مستقل، شبکه ای در هم تنیده از فضاهای باز همچون گودال باغچه ،حیاط مرکزی و مهتابی ، با قابلیت اتفاق رفتارهای متنوع فردی و جمعی  شکل می گیرد و  فضای بیرون نیز در ارتباطی زنده با  درون به صورت سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرند  احجام پر پروژه با شکل گیری در اطراف فضاهای باز ،آنها را در برمی گیرند و ضمن ایجاد درونگرایی و محرمیت، ارتباط فضاهای بسته، بازو نیم باز را به حداکثر می رسانند. فضاهای بسته پروژه همگی رو به خالی میانی کرده، از خلال آن با بیرون ارتباط بر قرار می نمایند و اینگونه الگوی فضاهای آشنای معماری ایرانی (حیاط مرکزی، مهتابی و گودال باغچه) را زنده می کنند. مطلب ویلای مدرن آنا و سعید در دهکده ی زیتون اصفهان اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

مشخصات عمومی پروژه ی ویلای آخر هفته پورگان 

  • موقعیت:پورگان، ایران 
  • معمار: محمدرضا قدوسی
  • دفتر معماری: زاو استدیو 
  • کارفرما: مژده قدوسی، علی علوی کامران

یکی از نکته های مهم در این ویلا طراحی بی نظیر پنجره ها می باشد. این پنجره ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند ارتباط مناسبی بین باغ ۹۱۵ متری و بنای ۱۴۵ متری به وجود بیاورند.به نحوی که بازشوهای موجود در نمای اصلی، به فضای باز این امکان را می دهد که در بخش عمده ای از فضای بسته نفوذ کندو در فصول معتدل فضای داخلی بنا به عنوان ایوانعمل کند،این ایوان در هنگام آب تنی کاربران در استخر باغ مثل چتری است که سایه ی مطلوبی در اختیار آن ها قرار می دهد. مطلب اطلاعات سه دری امروزی در ویلای گذران تعطیلات آخر هفته ی پورکان! بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

مشخصات عمومی پروژه ویلای امیر 

  • موقعیت: کرج، ایران
  • معمار: علیرضا تغابنی 
  • دفتر معماری:دفتر معماری دیگر

ویلای امیر در شهر کرج و در باغ های محمد شهر واقع شده است که به دور از مرکز شهر کرج و بافت شهری قرار دارد بر عکس اکثر ویلاها که سازندگان آن تمایل دارند تا دوبلکس باشد و اتاق خواب ها درطبقه دوم باشد این ویلا یک طبقه می باشد .بنابراین فعالیت های خصوصی در پشت فضای عمومی انجام می شود در جایی که یک پل شیشه ای این فضا را به هم مرتبط می کند.  با توجه به تفاوت خانه جدید نسبت به خانه قدیمی،کف مجموعه ساده و معمولی نیست،بلکه با ایجاد یک فضای شاعرانه که توسط یک کف شیشه ای و حباب های نور و همچنین گذر آب از این مجموعه به زیبایی هر چه تمام تر این ویلا کمک کرده است. متریال استفاده شده در نمای ویلا حسی راحت و صمیمی به سبک خانه های روستایی ایرانی را ایجاد کرده است. مطلب ویلای امیر، تابستانی سرد در امیرمهد کرج اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب دیگر از میان پروژه های برجسته ی ایرانی که شاید برای شما جالب باشد:
نرده و حفاظ های خلاقانه در ساختمان های برجسته ایرانی
طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران
۷ آپارتمان برجسته ایرانی با ایده کور کردن دید همسایه!
گیاهان طراوت بخش نمای پروژه های برجسته ایرانی
آجرچینی در ساختمان های مدرن ایرانی!

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه