Chidaneh.com placeholder image

طراحی ویلای شیشه ای فاطمه معتمدآریا در جاجرود!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: اصولا طراحی برای قشر هنرمند جامعه پروسه ای چالش برانگیز است. در طراحی ویلای جاجرود برای فاطمه معتمدآریا و همسرشان آقای حامد نیاز کارفرمایان هنرمند پروژه، ویلای کوچکی در نزدیکی تهران بود تا در اوقات فراغتشان به آن جا بروند. تلاش گروه معماری زاو به سرپرستی محمدرضا قدوسی نیز در همین راستا بوده است تا اثری معمارانه خلق کنند که هویتش را از سبک زندگی و شخصیت آن‌ها بگیرد. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار آن سری بزنیم .

مبلمان آل یاسین

نمای مقابل  ویلای جاجرود

شیرآلات کسری

مشخصات عمومی معماری و طراحی داخلی ویلای جاجرود

  • موقعیت:جاجرود، تهران، ایران
  • معمار: محمدرضا قدوسی
  • دفتر معماری: استدیو معماری زاو
  • کارفرما: فاطمه معتمدآریا
  •  سال: ۱۳۸۹

نمای پشت  ویلای جاجرود

برای طراحی این پروژه بهترین راه شناخت آن ها، مطالعه ی نوشته های آقای حامد و تماشای بازی های خانم معتمدآریا بود. از خلال این جستجوها به وجه مشترک ممتاز کارهای هر دو رسیدیم که «سادگی»، «شفافیت» و «خوانایی» است و هر چه هست، به زبانی آشنا و روان ارایه می شود. از همین رو در ویلای آن ها نیز، آبژه ها که همان فضاها و عناصر داخلی اند و موضوعات که همان فعالیت ها هستند به صورت خوانا و با ظاهری خالص در کنار یکدیگر می نشینند.

نمای کناری ویلای جاجرود

«هندسه»ی بنا به عنوان ابزار معماری با تکیه بر همین موضوع، ساده و ناب انتخاب شده است. تکان های ناچیزی که در این نظم هندسی ایجاد شده به خانه جان می بخشد و آن را همچون ساکنانش، «پویا» می نمایاند. از سویی آن چه هنر این دو هنرمند یعنی سینما و نویسندگی را به یکدیگر متصل می کند، «متن و کتاب» است. این وجه مشترک شاخصه اصلی مکانی می شود که این دو را کنار یکدیگر قرار می دهد. کتابخانه ای از بافت متخلخل آجری ساده اما نو، در بین فضاها می دود و کتاب‌ها، فضا را می پوشانند.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

از دیگر پروژه های گروه معماری زاو:
خانه آجری قالی‌بافان، اقامتگاهی به سبک ایرانی!
اقامتگاه دختران بی سرپرست در خوانسار
بازسازی گالری آبی، پارکینگ کوچک برای نمایش آثار بزرگ
خانه میوه‌های باربد، رویای کودکی در گرگان
سه دری امروزی در ویلای گذران تعطیلات آخر هفته ی پورکان!
مهمانسرای پدری، معماری امروزی با هویت ایرانی

منبع: گروه معماری زاو | گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه