Chidaneh.com placeholder image

10 وسیله قدیمی فراموش شده در خانه های امروزی

به قلم: تحریریه چیدانه

لوازم دکوری: نمی دانم که شما هم مثل من در ذهنتان به خانه های با صفای قدیمی سفر می کنید یا نه؟ این کار برای من یک جورایی مثل تفریح است. در ذهنم به خانه های قدیمی سفر می کنم، در گوشه گوشه هایشان چرخ می زنم و لذت می برم. چند روز پیش هم که به این تفریح مشغول بودم، به فکرم رسید که چقدر وسیله ای قدیمی جایشان در خانه های مدرن امروزی کم است. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا مطلبی بنویسم راجع به وسیله های فراموش شده ای که در خانه های قدیمی حضور داشتند، اگر شما هم فکر می کنید که این مطلب برای تان جذاب است، تا انتهای آن با چیدانه همراه باشید.  

آشپزخانه های قدیمی

چوب و هنر

1. دیگ و قابلمه های مسی 

آشپزخانه های قدیمی پر بودند از دیگ و دیگچه های مسی؛ کوچک و بزرگ، همه شان هم لب طاقچه های مطبخ چیده می شدند، قدیم ها این طور نبود که مغازه های بزرگ باشد و برای هر قسمت از خانه ات وسیله تزیینی خاص خودش را بخری، همان تجهیزات می شدند اسباب دستت و لوازم دکوری خانه ات. این دیگ و دیگچه های مسی هم تزیینات آشپزخانه یا همان مطبخ بودند. 

سینی های شب یلدا

2. سینی های بزرگ مسی (مجمع های بزرگ) 

مجمع های بزرگ، سینی های مسی ای بودند که معمولا ظرف های غذا با آن ها به سر سفره آورده می شد، یا وقتی می خواستند در شب های سرد سال زیر کرسی جمع شوند تنقلات را روی آن می گذاشتند. البته این مجمع ها عضو جدانشدنی مراسم های سب یلدا هم بوده اند. 

استفاده از صندوقچه های قدیمی در دکوراسیون داخلی

3. صندوقچه های قدیمی 

همه ما دست کم یک بار این صندوقچه های را جایی دیده ایم، خانه مادر بزرگ، خانه دایی، خاله عمو یا عمه. همیشه هم این صندوقچه ها با یک حس رمز و راز خاصی همراه بوده اند. جای خالی این صندوقچه های در خانه های امروزی بسیار حس می شود. اگر دوست دارید این صندوقچه ها را به خانه تان بیاورید پپیشنهاد می کنم مطلب ۱۱ صندوقچه قدیمی در دکوراسیون امروزی را حتما بخوانید. 

سماور در خانه های قدیمی

4. سماور در خانه های قدیمی 

خانه های قدیمی همیشه پر بود از صدای قل قل سماور، چراغ خانه ها با چای های خوش عطر و رنگ شان روشن بود. اما این روزها سماورها جایشان را داده اند به چای سازهایی که در عرض 5 دقیقه چای را آماده می کنند. اما من هنوز هم دلم می خواهد برای نوشیدن یک لیوان چای خوش عطر و رنگ صبر کنم، صبر کنم تا آب سماور جوش بیاید، بعد با آرامش دو قاشق چای خشک را داخل قوری بریزم و رویش هم آب جوش، بعد هم بگذارمش سر سماور و از عطری که نم نم در اتاق می پیچد سر مست شوم. 

میزهای چرخ خیاطی قدیمی در خانه ها

5. میزهای چرخ خیاطی قدیمی 

یکی دیگر از چیزهایی که دیگر در خانه های مدرن و امروزی پیدا نمی شود، چرخ خیاطی ها هستند. یادم می آید بچه که بودم همیشه موقع برگشتن از مدرسه، صدای چرخ خیاطی اولین صدایی بود که از خانه مان شنیده می شد، هنوز هم که هنوزه وقتی صدای چرخ خیاطی را می شنوم، تمام خاطرات کوچکی ام برایم زنده می شود. بیشتر این چرخ خیاطی ها میزهای چوبی داشتند که گوشه ای از خانه نشانده می شد و نشان می داد که خانم این خانه چقدر هنرمند است. اما این روزها دیگر خبری از این میز های چوبی نیست. 

بقچه های قدیمی

6. بقچه های قدیمی 

آی امان از دست این بقچه ها و رازهایی که در دلشان پنهان می کردند. یکی از سرگرمی های ما در بچگی، رفتن سراغ مادر بزرگ و بهم ریختن بقچه هایی بود که همیشه با نظم و ترتیب بسته می شند و حتی گره مخصوص خودشان را داشتند و معمولا هم پارچه های نفیس و زیبا درونشان بسته قرار می گرفت. گاهی هم از دل این بقچه ها شکلات و آب نبات های خوشمزه ای بیرون می امد و برق شادی را مهمان چشم های ما می کرد. 

رومیزی های قلاب بافی شده

7. رومیزی های قلاب بافی شده 

آن روزهایی که هنوز تکنولوژی این قدر به عمق و جان خانه های مان نفوذ نکرده بود، سرگرمی های خانم های خانه دار، قلاب بافی و خیاطی و این جور چیزهایی بود که به وسیله آن ها خانه را تزیین می کردند رومیزی های سفید قلاب بافی شده یکی از همین هنرنمایی ها است که مطمئنم شما هم آن ها را یادتان می آید. 

پشتی و تشک برای خانه های قدیمی

8. پشتی و تشک در خانه های قدیمی 

پشتی، مبلمان راحت خانه ایرانی است. خانه های قدیمی با تشک ها و پشتی ها مزین می شدند. همین امر باعث می شد تا صفا و صمیمت بیشتری در فضا حکم فرما و لذت دورهمی ها بیشتر شود. تا یادم نرفته هم بگویم که جلال و مرتبه هر شخصی را ضخامت تشکی بر روی آن می نشست تعیین می کرد معمولا افراد بزرگ خانواده روی تشک های ضخیم تری می نشستند.  

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی از منزل یوسف آباد
عرفان شریف نژاد: عکاس

9. چراغ علاالدین در خانه های قدیمی 

این چراغ های یکی از وسائل گرمایشی بود که در خانه های قدیمی وجود داشت و در فصل های سرد سال همیشه رویشان شلغم می پختند. البته با توجه به درصد امنیت پایینشان خیلی هم پیشنهاد نمی نیم که در خانه های مدرن از آن ها استفاده کنید، مگر این که فقط به عنوان یک وسیله دکوری درست مثل عکس بالا که خانه ای مدرن را به شما نشان می دهد که در طراحی دکوراسیون داخلی آن از این چراغ ها به عنوان دکوری استفاده شده است. 

عرفان شریف نژاد: عکاس
خانه ناهید
عرفان شریف نژاد: عکاس

10. آویزهای کاموایی 

واقعا چرا ما از این آویزهای کاموایی دوست داشتنی در دکوراسیون داخلی خانه هایمان استفاده نمی کنیم؟ این آویزها حس نوستالزیک جالبی دارند، اصلا باعث می شوند تا شیطنت های کودکی در وجود آدم زنده شود. مخصوصا اگر در بین رشته های کاموا زنگوله های کوچک هم پنهان شود. مطلب با این۱۰ ایده کاموایی دکوراسیون منزلتان را کوک بزنید به شما کمک می کند تا بتوانید دست سازهای کاموایی برای خانه تان بسازید. 

شما هم می توانید عکس ایده های خود را از طریق همکاری با تحریریه چیدانه با ما به اشتراک بگذارید تا در تولید مطالب بعدی از آن ها استفاده کنیم. در ضمن می توانید نمونه های این مطالب را در قسمت تور خانه گردی چیدانه ببینید. 

مطالب بیشتر: ۱۱ صندوقچه قدیمی در دکوراسیون امروزی
۱۰ ایده حصیری برای طراحی دکوراسیون داخلی
خودتان بسازید: جا انگشتری زیبا برای نگهداری حلقه های شما
ایده های جذاب چیدن لوازم دکوری روی کنسول ها!

نویسنده: شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ماهور در تاریخ 25 فروردین 1395
این مطلب بسیار عالی بود. بازم از این چیزا بذارین تو رو خدا. ممنونم

ثبت دیدگاه