Chidaneh.com placeholder image

معماری خیره کننده ویلای سریع لواسان در 17 روز!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: تا به حال به ساخت یک ویلای منحصر به فرد در 17 روز فکر کرده اید؟ شاید برای شما ساخت یک ویلای منحصر به فرد تنها با جزییات اجرای مطابق با میل کارفرما تنها در 17 روز کمی دور از ذهن و چالش برانگیز باشد! اما امروز در چیدانه می خواهیم شما را با ویلای سریع لواسان به معماری شهاب میرزاییان از دفتر معماری مهندسین مشاور منظر بوم نقش آشنا کنیم که تنها در 17 روز ساخته شده است و توانسته افتخار دومین خانه سال خاورمیانه در سال 2015 را به خود اختصاص دهد، با ما همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این ویلای بی نظیر و منحصر به فرد سری بزنیم.

مهندسین مشاور منظر بوم نقش
ویلای سریع لواسان
مهندسین مشاور منظر بوم نقش

قالیشویی ادیب

مشخصات عمومی پروژه ویلای 17 روزه – ویلای سریع لواسان

  • موقعیت: لواسان، تهران، ایران
  • معمار: شهاب میرزاییان
  • دفتر معماری: مهندسین مشاور منظر بوم نقش
  • کاربری: ویلای مسکونی 
  • سطوح پروژه: زمین هزار متر مربع، متراژ کل سطوح ساخته شده  300متر مربع
  • سال طراحی: 1391
  • سال ساخت: 1394  
  • سازه: فریم فلزی سبک LSF
  • تاسیسات: رادیاتور و پکیج، اسپلیت
  • جوایز: دومین خانه سال خاورمیانه در سال 2015

مهندسین مشاور منظر بوم نقش
ویلای سریع لواسان
مهندسین مشاور منظر بوم نقش

از زبان معمار: زمین پروژه در یکی از بخش های دور افتاده لواسان که کمتر در معرض ساخت و ساز بود، قرارگرفته است . سکوت حاضر در سایت  و عرصه وسیع دید به مناظر اطراف ، دلیل انتخاب این سایت بوده است. ایجاد یک واحد اصلی برای زندگی دائم و یک واحد سرایداری که به خیابان اصلی دید داشته باشد خواسته اصلی کارفرما بود. جدای از این با توجه به علاقه ایشان به سازه های پیش ساخته به لحاظ سرعت ساخت، باید تمامی عناصر معماری مانند دیوارها و سقف های شیبدار با ملاحظات اجرایی سازه های LSF در نظر گرفته می شد . بستر پروژه نیز محل انباشت نخاله ساختمانی بود و لذا بستر سایت نیز باید پیش از هر اقدامی اصلاح می شد.

مهندسین مشاور منظر بوم نقش
ویلای سریع لواسان
مهندسین مشاور منظر بوم نقش

نکته ای از چیدانه: سازه های LSF در واقع سازه های نورد سرد هستند که به صورت صنعتی و از جنس ورق گالوانیزه تولید می شوند. مقاومت سازه های LSF بر اساس تعدد اعضای بار بر تعیین می شود که اگر در صورت ضعف در زمان اجرا و یا در حین بهره برداری عضوی به درستی عمل نکند بقیه اعضا قدرت تحمل خود را حفظ می کنند. فونداسیون این سازه ها نیز بصورت گسترده بوده ونسبت به بناهای فلزی و بتنی کم حجم می باشند. در این روش از ساخت دیوارها باربر بوده و قابلیت اجرا تا ۵ طبقه را دارند. روش های اجرای این نوع سازه LSF نیز آسان بوده و به دلیل پیش ساخته بودن در مدت زمان کوتاهی می توان با کمک آن ها یک بنای چند طبقه را احداث نمود.

مهندسین مشاور منظر بوم نقش
ویلای سریع لواسان
مهندسین مشاور منظر بوم نقش

با توجه به اصلاح بستر سایت و نیز خواسته مشتری برای ایجاد یک حیاط  وسیع و استخر هم تراز با واحد مسکونی اصلی و یک واحد سرایداری، نحوه دسترسی ها مورد بررسی قرارگرفت . مهم ترین چالش طراحی، شیب تند سایت بود که سبب می شد واحد اصلی اقامتی، بیش از دو متر پایین تر از سطح خیابان واقع شود. حل این مسئله، در ایجاد فضایی متفاوت در دسترسی به واحد اصلی و نیز سکانس ورود به بنا، شکل گرفت . ایجاد یک شیب راه که روی استخر آب می چرخد، نه تنها یک فضای ورودی متفاوت برای واحد اصلی ویلا تعریف کرده است بلکه حرکت تدریجی ناظر و منظر سازی ورودی، سبب از بین رفتن حس پایین رفتن در زمین می شود .

مهندسین مشاور منظر بوم نقش
ویلای سریع لواسان
مهندسین مشاور منظر بوم نقش

برای ایجاد حس فضایی متفاوت، این بخش از فضا مانند فضاهای داخلی به رنگ سفید درنظر گرفته شد تا در تقابل با پوسته های بیرونی خاکستری رنگ، حسی از بودن در فضای درونی برای ناظر به وجود آید. این فضای میانی درونی سبب تعریف یک سکانس ورودی متفاوت در ویلا شده است. چیدمان تراز طبقات با توجه به محدودیت های ارتفاعی و نیز استقلال دسترسی دو واحد از یکدیگر سبب شده است تا دو واحد در دل یکدیگر به گونه ای قرارگیرند که کلیت یکپارچه ویلا نیز از بین نرود .با توجه به پیش ساختگی پروژه، از ابتدای آماده سازی زمین تا نصب پانل های دیواری و سقف (به تعبیر سنتی سفت کاری) تنها 17 روز زمان سپری شد .

مهندسین مشاور منظر بوم نقش
ویلای سریع لواسان
مهندسین مشاور منظر بوم نقش

مهمترین ویژگی ها ویلای سریع لواسان را می توان به ترتیب زیر برشمرد :

  1. گذر تدریجی و نرم ناظر در ورودی و از بین بردن حس پایین رفتن 2 متر از ورودی .
  2. تجربه یک پیش ساختگی پیچیده برای معمار، کارفرما و سازنده .
  3. توجه به سطوح میانی، درونی و خارجی و جابه جایی این سطوح در موقعیت های مختلف ناظر با تغییر رنگ خاکستری و سپید سطوح و ایجاد حس در داخل بودن در عین حرکت در فضای خارجی .
  4.  ترکیب فضایی دو واحد با توجه به اختلاف تراز ، نحوه دسترسی و استقلال دو واحد .
  5.  تعریف معماری منظر به عنوان یک سطح طراحی در ارتباط نزدیک با فضای داخلی به وسیله قاب کردن سه منظر متفاوت شکل گرفته در حیاط در پنجره های سالن .
  6.  استفاده از منظر دور (دو درخت کهنسال بلند در باغ های روبرو ) به عنوان بخشی از دید انحصاری ساکنین در پنجره میانی سالن و برقراری ارتباط بصری قوی میان ساختمان و منظر اطراف. به همین منظور دیوار محوطه به گونه ای درنظر گرفته شده است که از باغ های روبرو فقط همین دو درخت دیده می شوند.
  7.  تعریف معماری منظر به عنوان تامین خوراک ساکنین با استفاده از چرخه های طبیعی موجود درسایت .

اگر فضای زندگی شما این چنین خلاقانه است و یا فضایی با سبک و سیاق خلاقانه را می شناسید، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و فضای زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. پس فضای زندگی خود را با ما به اشتراک بگذارید!

با معماری های بی نظیر خانه های ایرانی بیشتر آشنا شوید:
آپارتمان سپید، ویلایی سه واحدی در لواسان
خانه ما، گلستانه: ویلای مینیمال زوج معمار در چالوس
بازسازی خانه شصت ساله الفت در تهران که دل شما را می برد!
ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی
مهمانسرای پدری، معماری امروزی با هویت ایرانی
ویلای درخت سیب خانه باغی ایرانی در دل دماوند!
خانه سفید خانواده ماهشهری درشهرک آفتابی آتلانتیک
آپارتمان دلباز برای فرهنگ ایرانی در ساختمان صبای تهران!

منبع : دفتر مهندسین مشاور منظر بوم نقش| گردآوری تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه