Chidaneh.com placeholder image

فنگ شویی و اتاق خواب! فنگ شویی اتاق خواب چگونه‌ است؟

به قلم: تحریریه چیدانه

استفاده از فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل می‌تواند نوعی انسجام و تعادل در فضا برقرار کرده و در به جریان افتادن انرژی درمیان وسایل نیز تاثیرگذار باشد. فنگشویی برای هرکدام از فضاهای خانه متناسب با نیازها و انرژی‌های لازم برای آن محیط، قوانین مشخصی را ارائه می‌دهد. از آنجا که اتاق‌خواب یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه است و ساعات زیادی را در آن به استراحت می‌پردازید، چیدانه لازم دانست اصول فنگ شویی برای اتاق خواب را با شما بررسی کند تا بتوانید فضایی آرام و لذت‌بخش برای خود فراهم کنید.

تاثیر فنگ شویی در اتاق خواب

تاثیر فنگ شویی در اتاق خواب

نوع چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب بعنوان محیطی که بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانید و برای شما شخصی‌ترین محل در منزل است اهمیت فراوانی دارد. جالب است بدانید که شما در زمان استراحت تحت‌تاثیر امواج اتاق‌خواب قرار خواهید گرفت و براساس علم فنگ شویی اتاق خواب و رعایت اصول و قوانین آن می‌توانید خود را از امواج منفی موجود در فضا دور نگه دارید. در واقع تاثیر فنگ شویی در اتاق خواب به این صورت است که موجب می‌شود علاوه‌بر خواب راحت و لذت‌بخش، حس امنیت، سرحالی و شادابی شما افزایش یابد و با انرژی مثبت از خواب بیدار شوید.

سرویس خواب بالسا
اصول فنگ شویی اتاق خواب

اصول فنگ شویی اتاق خواب

در پاسخ به این سوال که فنگ شویی اتاق خواب چگونه است می‌توان گفت براساس علم فنگشویی، انرژی غالب اتاق‌خواب باید آرام و ملایم (انرژی یین- Yin) بوده و مقدار کمی در آن انرژی فعال (انرژی یانگ- Yang) وجود داشته باشد. به‌این‌ترتیب اصول فنگ شویی برای اتاق خواب عبارتند از:

  • حفظ آرامش و سکوت
  • ایجاد حس امنیت و پشتیبانی
  • حفظ سلامت جسمی
  • ایجاد انرژی مثبت و جلوگیری از انرژی منفی

دقت کنید با رعایت مواردی که در ادامه آورده شده‌است می‌توانید این 4 اصل را در دکوراسیون اتاق‌خواب‌ ایجاد کنید و طراحی اتاق خواب بر اساس فنگ شویی را به انجام برسانید.

محل قرارگیری تخت‌خواب در چیدمان فنگ شویی اتاق خواب  

1) محل قرارگیری تخت‌خواب در چیدمان فنگ شویی اتاق خواب      

در روش فنگ شویی اتاق خواب محل قرارگیری تخت‌خواب یکی از الویت‌ها است و براین‌اساس باید تخت‌خواب خود را در قسمتی از اتاق قرار دهید که به‌صورت مورب با درب اتاق و یا دور از در ورودی بوده و در بهترین شرایط وقتی از خواب بیدار می‌شوید درب ورودی اتاق در خط مستقیم دید شما باشد تا با احساس مسلط بودن بر محیط، استرس و نگرانی هنگام خواب کاهش پیدا کند. همچنین تخت خواب باید طوری در فضا قرار گیرد که اطراف آن فضای کافی برای رفت‌وآمد وجود داشته‌باشد.

جهت سر در موقع خواب براساس فنگ شویی برای اتاق خواب

جهت سر در موقع خواب براساس فنگ شویی برای اتاق خواب

جهت سر موقع خواب در فنگ شویی نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد و طبق قوانین فنگ شویی اتاق خواب، قسمت پایین تخت که پایتان را قرار می‌دهید، هرگز نباید به سمت در باشد چراکه که انرژی سایر قسمت‌های خانه موجب می‌شود که نتوانید با آرامش بخوابید. اما اگر به هر دلیلی مجبور هستید که تخت را در راستای در ورودی قرار دهید، پیشنهاد می‌شود یک گوی کریستالی فنگشویی پشت در آویزان کنید و یا مبلی را پایین تخت بگذارید تا اثر انرژی‌های وارد شده را کاهش دهد.

همچنین می‌توانید برای داشتن امنیت و حریم‌شخصی هنگام خواب، درب ورودی اتاق‌ را ببندید و با این کارمانع ورود سروصدای بخش‌های دیگر شده و آرامش‌ را فراهم کنید.

فنگ شویی اتاق خواب

در فنگشویی اتاق خواب تاجِ‌تخت را به دیوار تکیه ندهید!

از نظر اصول فنگ شویی برای اتاق خواب، اگر تاجِ‌ تخت به دیوار تکیه داده شده باشد باعث می‌شود انسان در زمان استراحت حس پشتیبانی و امنیت داشته و خواب بدون اضطرابی را تجربه کند. پس پیشنهاد می‌شود از تخت تاج‌دار استفاده کنید و آن‌را به یکی از دیوارهای اتاق تکیه دهید. 

بنابر قوانین فنگ شویی اتاق خواب، چسباندن تخت به دیوار یک اشتباه بزرگ است، چرا که در این حالت دیگر انرژی "چی“ قدرت چرخیدن ندارد و در کل‌ محیط سرگردان می‌‌ماند. پس توجه داشته باشید که قسمت تاج تخت 5 سانتیمتر با دیوار فاصله داشته باشد، تا جریان آزاد هوا یا انرژی در بالای سرتان جریان پیدا کند.

توجه داشته باشید تکیه دادن تاج تخت خواب به دیواری که پشت آن سرویس‌بهداشتی و حمام است، موجب می‌شود سروصدای این بخش از خانه، آرامش موردنیاز برای خواب را از بین ببرد!

از طرفی غیراز در ورودی، پنجره نیز یکی از محل‌های ورود و خروج انرژی چی (Chi) است و قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند خوابتان را مختل کند. البته سروصدا و بادی که از درز پنجره عبور می‌کند نیز در برهم زدن آرامش‌تان بی‌تاثیر نیست. بنابراین بهتر است تخت را زیر پنجره قرار ندهید و یا پنجره را به خوبی درزگیری کرده و پرده‌ای نسبتا ضخیم برای آن تهیه کنید.

اهمیت تعادل و تقارن در علم فنگ شویی اتاق خواب

2) اهمیت تعادل و تقارن در علم فنگ شویی اتاق خواب

در طراحی اتاق خواب بر اساس فنگ شویی تعادل و تقارن اهمیت زیادی دارد و باید موقعیت تخت با هر چهارگوشه دیوار در تناسب باشد. براین‌اساس لوازم اتاق‌خواب باید در دو طرف تخت به گونه‌ای قرار گیرند که تعادل و تقارن در فضا حفظ شود. این تعادل برای ایجاد مرکزیت در فضا و همین‌طور یک ارتباط مساوی و متعادل به‌خصوص در فنگ شویی اتاق خواب دونفره و حفظ روابط فردی بسیار مهم است.

برای رسیدن به تعادل باید تا حد ممکن اتاق خواب خلوت و عاری از وسایل اضافی باشد. باتوجه به پیشنهاد متخصصان فنگ شویی باید برخی از وسایل مانند پاتختی، آباژور و یا کوسن‌های تخت به‌صورت جفت و یکسان تهیه شده و علاوه بر اینکه نباید از اشیای نامتقارن استفاده شود باید چیدمان فضا نیز متقارن باشد.

اتاق خواب و فنگ شویی

3) ارتباط نور اتاق خواب و فنگ شویی

مطابق با روش فنگ شویی اتاق خواب، بهترین نور در روز نور طبیعی است و براین‌اساس داشتن پرده‌‌های سبک برای اتاق‌خواب پیشنهاد می‌شود. برای نورپردازی فضا نیز بهتر است از نور آباژور استفاده کنید چراکه فضای آرام اتاق به نور زیادی نیاز ندارد و چراغ‌های هالوژن و مهتابی یا حتی لامپ‌‌های قوی در آویزهای سقفی زیاد مناسب نیستند، مگر اینکه اتاق خواب استفاده دیگری هم داشته باشد! 

رنگ اتاق خواب از نظر فنگ شویی 

4) رنگ اتاق خواب از نظر فنگ شویی  

رنگ اتاق خواب از نظر فنگ شویی رنگی است که به شما آرامش دهد و خواب آسوده‌ی شما را فراهم کند. برای مثال رنگ‌های سفید، کرم، شکلاتی و همچنین صورتی، طلایی و رنگ‌های خاکی بهترین انتخاب برای رنگ دیوارها، تخت، کمد و پرده اتاق‌خواب می‌باشند.البته غیر از رنگ‌های خنثی، رنگ‌های پاستلی نیز آرامش‌بخش هستند.

دقت کنید رنگ‌های جذاب و گرم مثل قرمز، زرد، نارنجی و سرخابی بهتر است برای دکوریجات کوچک اتاق، کوسن‌ها و تزیینات هنری استفاده شود تا فضا یکنواخت و کسل‌کننده نشود.

توجه داشته باشید رنگ طوسی و خاکستری که این روزها در دکوراسیون تمام فضاهای منزل استفاده می‌شود، از نظر علم فنگ شویی اتاق خواب واقعا افسرده‌کننده است!

فنگشویی اتاق خواب

5) برای فنگشویی اتاق خواب از متریال‌های طبیعی استفاده کنید

برای تهیه کالا و منسوجات طبق اصول فنگ شویی برای اتاق خواب دقت کنید که در ساخت آنها از مواد طبیعی استفاده شده باشد تا انرژی فضا به‌دلیل وجود مواد و ابزار مصنوعی از بین نرود. برهمین‌اساس بهترین انتخاب برای تخت‌خواب متریال چوب است چراکه جریان انرژی مناسبی را ایجاد می‌کند. 

اما اگر تخت‌‌خواب‌های پارچه‌ای موردپسند شما است توجه کنید که متریال آنها باید محکم و درعین‌حال ظریف باشد تا در نهایت از به جریان افتادن انرژی مثبت در اتاق‌خواب جلوگیری نکند. همچنین برای جلوگیری از حساسیت‌های پوستی و توجه به قوانین فنگ شویی اتاق خواب بهتر است ملحفه و پتوهایی را تهیه کنید که جنس آنها از الیاف طبیعی و ارگانیک باشد. استفاده از فرش‌های نرم و کوچک در کنار تختخواب نیز پیشنهاد می‌شود.

لازم به ذکر است که تخت‌های فلزی به دلیل رسانا بودن باعث ایجاد میدان مغناطیسی شده و مطابق با اصول فنگ شویی اتاق خواب نمی‌باشند و خوابیدن روی آنها می‌تواند برای سلامتی مضر بوده و در روند خواب اختلال ایجاد کند. 

اصول فنگ شویی برای اتاق خواب

تشک طبی و باکیفیت بهترین انتخاب است!

قوانین فنگ شویی اتاق خواب می‌گوید باید تشکی را انتخاب کنید که بتواند خستگی روزانه شما را برطرف کرده و انرژی‌های منفی طی روز را از بدن دور کند. هر چه در شب بهتر بخوابید، در روز انرژی و سلامتی بیشتری خواهید داشت و با این اوصاف ازمیان مدل‌های مختلف تشک‌های طبی و غیرطبی، کیفیت و راحتی را در الوبت قرار دهید. همچنین پیشنهاد می‌شود هرچندوقت یکبار جهت تشک خوشخواب خود را تغییر دهید و یا آن‌را برعکس کنید.

فنگ شویی برای اتاق خواب

6) تاکید بر مرتب بودن در فنگشویی اتاق خواب   

مطابق با اصول فنگشویی خانه، فنگشویی اتاق خواب نیز تاکید می‌کند برای اینکه انرژی در اتاق جریان داشته باشد و استرس‌های درونی‌تان کاهش یابد، از نامرتبی و کثیفی اتاق جلوگیری کنید. البته دقت کنید که فقط تمیزی و مرتبی ظاهری مدنظر نیست بلکه تمیزی کمدها و کشوها، تمیزی و مرتب بودن روتختی، گردگیری دکوری‌ها، شیشه‌ها و چارچوب پنجره‌ها نیز موردتاکید است. 

طراحی اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

هوای تازه و مطبوع را وارد فضای اتاق‌خواب کنید

علاوه‌بر تمیزی و مرتبی، جریان هوای تازه در اتاق موجب شادابی و انتقال انرژی مثبت می‌شود و برای خوشبو کردن فضای اتاق استفاده از رایحه‌های طبیعی، شیرین و آرامش‌بخش مثل اسطوخودوس پیشنهاد می‌شود.

دقت کنید اگر در اتاق‌تان سرویس‌بهداشتی و حمام دارید، درب آنها را بسته نگه‌دارید تا بوی نامطبوع وارد فضای اتاق نشود.

جهات فنگ شویی در اتاق خواب

فضای زیر تخت‌خواب را خالی نگه‌ دارید

توجه داشته باشید که قرار دادن وسایل در زیر تخت یا استفاده از تخت‌های کشودار، مانع جریان روان انرژی مثبت شده و تاثیر فنگ شویی برای اتاق خواب را کاهش می‌دهد. در واقع خالی گذاشتن زیر تخت‌ باعث می‌شود انرژی فنگ شویی به طور متعادل در فضا در جریان پیدا کرده و در زمان خواب نیز انرژی دورتادور بدن شما در حال حرکت باشد.

اما اگر اتاق خواب‌تان کوچک است و ناچار به استفاده از فضای زیرتخت هستید، دقت کنید از قرار دادن وسایلی مثل کفش و چمدان که انرژی محرک یا فعال دارند، خودداری کنید.

چیدمان فنگ شویی اتاق خواب

محیط‌کار را از اتاق‌خواب جدا کنید

در طراحی اتاق خواب بر اساس فنگ شویی باید از قرار دادن میزتحریر و یا وسایل محل‌کار در این فضا خودداری کنید، چون اتاق خواب یک فضای کاملا شخصی است و عناصری که مربوط به کار و مشغله‌های روزانه هستند، می‌توانند با ایجاد استرس و نگرانی آرامش را مختل کنند. اگر نمی‌توانید فضای خواب و محل‌کارتان را ازهم جدا کنید بهتر است آنها را با پارتیشن جدا کنید.

همچنین بهتر است در اتاق‌خواب فضای نشستن را از فضای‌خواب تفکیک کنید و فعالیت‌هایی مانند ورزش نیز انجام ندهید.

قوانین فنگ شویی اتاق خواب

7) چه دکوری‌هایی مطابق‌با اصول فنگ شویی اتاق خواب هستند؟

فنگ شویی برای اتاق خواب تاکید می‌کند دکوری‌هایی بکار ببرید که در شما حس خوب و انرژی مثبت ایجاد می‌کنند. بنابراین استفاده از وسایل کهنه و قدیمی و وسایلی که خاطرات ناخوشایندی به‌همراه دارند و سرشار از انرژی منفی هستند مناسب نیستند. همچنین طبق توصیه متخصصان فنگشویی قرار دادن قاب عکس‌های خانوادگی و دوستانه در اتاق چندان مناسب نیست چون دیدن آنها قبل از خواب، ذهن را مشغول خاطرات و اتفاقات گذشته کرده و آرامش موردنیاز برای خوابیدن را برهم می‌زند و در نهایت می‌‌توان فقط یک یا دو تصویر کوچک قاب گرفته را روی پاتختی‌‌ها گذاشت.

بااینکه نمی‌توان از تاثیر تابلو در فنگشویی چشم‌پوشی کرد ولی پیشنهاد می‌شود برای برقراری امنیت و سلامتی هنگام خواب، لوازم دکوری را به دیوار بالای سرتان نصب نکنید! 

فنگ شویی اتاق خواب دونفره

فنگ شویی اتاق خواب دونفره

برای فنگ شویی اتاق خواب دونفره پیشنهاد می‌شود از یک تابلوی عکس، مجسمه یا فیگور یک زوج بعنوان دکوری استفاده کنید. تابلوهای عکس باید نماد عشق، همبستگی و طبیعت باشند و از قراردادن تابلوهایی با تصویر جنگ، درگیری، خشونت و عکس‌های تک‌نفره خودداری کنید. 

وسایلی که برای دکوراسیون اتاق‌خواب استفاده می‌شوند باید زوج یا دوتا باشند، مثلا دوتا شمع، گلدان، بلور کریستال یا مجسمه فیل‌هایی که بهم نگاه می‌کنند. نی‌های بامبو، گربه‌های چینی سمبل شانس و الهه‌های مختلف نیز دکوری‌هایی خوبی برای اتاق‌خواب هستند.

توجه داشته باشید اگر اتاق‌تان دارای فضای نشیمن است، بهتر است صندلی‌ها را در مقابل هم قرار دهید!

علم فنگ شویی اتاق خواب

عدم‌استفاده از آب و گیاهان در فنگشویی اتاق خواب          

براساس قوانین فنگ شویی اتاق خواب آب و گیاهان دارای انرژی فعال یانگ می‌باشند و وجود آنها در اتاق‌خواب ممنوع است. اما استفاده از گل‌های تازه برای تزیین اتاق‌خواب مناسب است زیرا گل‌های تازه طبیعت و زیبایی را به اتاق‌تان هدیه می‌دهند.

تاثیر فنگ شویی در اتاق خواب

برای فنگ شویی اتاق خواب از آینه استفاده نکنید!

باتوجه به اصول فنگشویی در دکوراسیون، آینه نماد انرژی مضاعف است و سطح بازتاب‌دهنده‌ی آن میزان انرژی فعال اتاق را افزایش می‌دهد که موجب مختل شدن آرامش موردنیاز برای خواب می‌شود. بنابراین تا حدامکان از آینه‌های بزرگ برای اتاق‌خواب استفاده نکنید و اگر به هر دلیلی نمی‌توانید میز آرایش و آینه آن را در بخش دیگری بگذارید، حداقل آن‌را مقابل تخت‌خواب نگذارید!

توجه داشته باشید که آینه را طوری قرار دهید که هنگام خواب به آن دید نداشته باشید و یا حتی آن‌را با پارچه بپوشانید تا دچار استرس و اضطراب نشوید. البته اگر آینه بالاتر از تخت قرار گیرد و شما نتوانید خود را هنگام دراز کشیدن در آن مشاهده کنید مشکلی وجود ندارد. 

اصول فنگ شویی اتاق خواب

فنگشویی اتاق خواب با خارج کردن قفسه کتاب‌ها

کارشناسان فنگشویی اتاق خواب معتقدند کتاب‌ها انرژی فعالی دارند و آرامش قبل از خواب را بهم می‌زنند. به‌همین‌دلیل بهتر است محل دیگری برای قفسه کتاب‌های‌تان درنظر بگیرید. البته وجود کتابی که در شب مطالعه می‌کنید در اتاق خواب مشکلی ندارد و منظور این است که در اتاق‌خواب تعداد زیادی کتاب وجود نداشته باشد.

فنگ شویی اتاق خواب زن و شوهر

استفاده از وسایل الکترونیکی فنگشویی اتاق خواب را برهم می‌زند

وسایل الکترونیکی میدان مغناطیسی در فضا ایجاد می‌کنند که با اصل فنگشویی کاملا در تضاد است و استفاده از هرگونه ابزار دیجیتالی در اتاق خواب مانند تلویزیون، لپ‌تاپ و تبلت طبق قوانین فنگ شویی اتاق خواب ممنوع است. بنابراین باید میزان استفاده از آن‌ها را در اتاق‌خواب به صفر برسانید و هنگام خواب تا حدامکان گوشی‌همراه‌تان را نیز با فاصله از خود قرار دهید.

روش فنگشویی اتاق خواب

باید و نبایدهای اتاق خواب و فنگ شویی

الف) هرچندوقت یکبار دکوراسیون اتاق‌خواب را تغییر دهید تا باعث به گردش در آمدن انرژی شده و از رکود انرژی چی جلوگیری کنید.

ب) زاویه‌های قائم و گوشه‌های تیز به‌خصوص در تخت با ایجاد حس خطر و تهدید باعث می‌شود در اتاق احساس امنیت نداشته باشید. به‌همین‌دلیل می‌توانید تخت‌های دایره‌ای را انتخاب کنید.

ج) پنجره محل مکش انرژی به بیرون است و همین امر نیروی شما را در خواب ضعیف می‌کند. پس مهم نیست در منطقه گرمسیر زندگی می‌کنید یا سردسیر، باید شب‌ها پرده اتاق را بیندازید. 

د) برای اینکه در اتاق خواب عنصر تهدید‌کننده سلامتی جسمی وجود نداشته باشد و برای کاهش حس اضطراب و نگرانی، در نزدیکی وسایل بزرگ و بلند، مانند کمد یا زیر تیرچه‌های سقفی نمایان و آویزهای سنگین، نخوابید.

روش فنگ شویی اتاق خواب

کلام آخر

باتوجه به اینکه اتاق‌خواب محلی برای استراحت و آرامش درونی است، نوع دکوراسیون و طراحی آن باید طوری باشد که با ایجاد انرژی مثبت و جلوگیری از انرژی منفی و ایجاد حس امنیت و پشتیبانی، سلامت جسمی، آرامش و سکوت انسان را حفظ کند و تمامی این موارد محقق نمی‌شود مگر با رعایت اصول فنگ شویی اتاق خواب! پس با خواندن این مطلب و با کمک مشاوران دکوراسیون داخلی چیدانه می‌توانید چیدمان فنگ شویی اتاق خواب‌تان را به انجام برسانید. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه