Chidaneh.com placeholder image

فوت و فن های نقاشی خانه: نقاش خانه خود باشید!

به قلم: تحریریه چیدانه

خودتان بسازید: یانا بیتل، یک طراح داخلی مبتکر استرالیایی است که به جز ایده‌پردازی برای شرکت‌های مطرح طراحی با ژورنال‌های طراحی داخلی هم همکاری دارد. او که می‌گوید، همیشه عاشق رنگ‌ها و نقاشی بوده، ایده‌های تازه‌ای برای نقاشی کردن ساختمان در ذهن دارد. اگر می‌خواهید با ریزه‌کاری‌های نقاشی ساختمان آشنا شوید، این گزارش برای شماست.
نقاشی همیشه در قلب من جایگاه خاص خودش را داشته است. زمانی که ٩ ساله بودم، پدر و مادرم یک کار محشر کردند. آنها گفتند که من و برادرم می‌توانیم شکل و شمایل اتاق‌مان را خودمان عوض کنیم. برای من که پسربچه خلاقی بودم و تقریبا با هر چیز کوچکی به هیجان می‌آمدم، چنین حرفی مثل غوطه‌ور شدن در دنیایی از رویا می‌ماند. آن روزها را خیلی خوب یادم مانده است. یادم می‌آید که رفتیم به یک مغازه رنگ‌فروشی که رنگ جدید اتاق‌مان را انتخاب کنیم. انگار دست خودم نبود. دور مغازه چرخ می‌زدم و رنگ‌ها را با هم قاطی می‌کردم. یک ذره هم حس پشیمانی یا خجالت نداشتم؛ ‌تازه خیلی هم فکر می‌کردم کارم درست است. راستش آن یک‌بار را با هم رفتیم رنگ‌فروشی و اتفاقا دست پر هم به خانه بازگشتیم اما یادم نمی‌آید که دفعه بعدی هم در کار بوده باشد! دردسرتان ندهم. بعد از کلی تفریح در مغازه رنگ‌فروشی با چند قوطی پر از رنگ‌های زرد آفتابگردانی، سبز لیمویی و فیروزه‌ای زدیم بیرون.با چیدانه همراه باشید .

قالیشویی ادیب

بگذریم. آن روزها گذشت. حالا فکر کنید می‌خواهید اتاق خودتان را رنگ کنید. از کجا باید شروع کرد و به کجا باید رسید؟ من به عنوان کسی که از 9 سالگی در این‌جور کارها تجربه داشته، می‌توانم راهنمایی‌های خوبی به شما ارائه دهم.

قبل از اینکه به هر کاری برای ایجاد تغییرات در خانه دست بزنید یا طرحی نو بکشید- حالا چه درباره مورد کوچکی مثل تزئینات یک دیوار باشد یا به بزرگی تغییر دکوراسیون تمام خانه، فرق نمی‌کند- همیشه بخشی از وقت‌تان را صرف کندوکاو و تحقیق کنید. از خودتان بپرسید دقیقا دنبال چه هستید و چه از جان اتاق‌تان می‌خواهید. مردمی که سراغ من می‌آیند تا برای‌شان طراحی کنم، همیشه با دنیای سوالات ریز و درشت من روبه‌رو می‌شوند. من آن‌قدر سوال می‌پرسم تا بتوانم خواسته مشتری را از مغزش بیرون بکشم. می‌خواهم بفهمم مشتری چه می‌خواهد. شما هم چنین کاری را با خودتان انجام دهید. بنشینید و از خودتان بپرسید، قرار است خانه‌ام چه شکلی شود؟ دقیقا جوری با خودتان حرف بزنید که انگار دارید برای کسی درباره رنگ‌آمیزی یک خانه رویایی صحبت می‌کنید. بگذارید مغزتان رویاهایش را بیرون بکشد و روی کاغذ بریزد.

بگذارید کمی بیشتر کمک‌تان کنم؛ مثلا می‌توانید ببینید رنگ مورد علاقه‌تان چیست یا ببینید ویژگی‌ خاصی، مثلا یک شیوه هنری خاص یا شمایل ویژه‌ای مد نظرتان هست یا نه؟ سعی کنید دنبال رسیدن به پاسخ این سوال باشید؛ وقتی در اتاق هستید می‌خواهید چه حسی داشته باشید.

فقط دنبال دوست‌داشتنی‌ها نباشید. در کنار عکس مدل‌های دلخواه دکور، عکس چیزهایی را که دنبالش نیستید و مدل‌هایی که نمی‌پسندید را هم یک جایی جمع کنید. باید سعی کنید، هر چیزی که به شما ایده‌ تازه‌ای می‌دهد، جمع کنید. با بودن این کلکسیون عکس خوب و بد، راحت‌تر می‌توانید چیزی را که دنبالش هستید روی کاغذ بیاورید. ایده‌های‌تان را بنویسید؛ اینکه چه چیزهایی برای‌تان مهم است و البته اینکه در هر عکس چه چیزهایی مورد پسندتان نیست. الگوهایی که بیرون آمده را نگاه کنید، شاید بین‌شان رنگ دلخواه‌تان هم وجود داشت؛ مثلا ممکن است به این نتیجه برسید که رنگ مورد علاقه‌تان برای وسایل خانه، رنگی است که چندان تمایلی ندارید روی دیوار خانه‌تان هم بنشیند یا مثلا رنگی که در ذهن‌تان برای اتاق خواب مناسب بود، درواقع بیشتر به درد آشپزخانه می‌خورد.

اتاق‌تان را متر کنید. قبل از اینکه سری به مغازه‌ها بزنید، مطمئن شوید تمام سطوح قابل‌ رنگ‌آمیزی اتاق را متر کرده‌اید. هر قوطی رنگ، فقط برای رنگ‌آمیزی بخش مشخصی از دیوار به درد می‌خورد پس قبل از اینکه خرید کنید، درباره میزان رنگ مورد نیازتان دقت به خرج دهید تا بیش از اندازه به خرج نیفتید یا بدتر از آن، کم نیاورید. بیشتر رنگ‌فروشی‌ها خودشان روش‌هایی برای محاسبه میزان رنگ هر بخش در اختیار دارند. همین که متراژ را به‌ آنها بگویید، کلی اطلاعات تازه دست‌تان می‌آید.

–  می‌گویند عشق در نگاه اول اتفاق می‌افتد. درباره بقیه شرایط چیزی نمی‌دانم ولی دست‌کم درباره رنگ‌ها که این قضیه صدق می‌کند. من به‌شدت به احساساتی که از سر عقل نیستند و به اصطلاح از روی شکم گرفته می‌شوند، اعتقاد دارم. اگر همیشه از یک رنگ خاص خوش‌تان می‌آید، خب، لابد همیشه آن را دوست خواهید داشت پس تنها کاری که باید انجام دهید، این است که قوطی رنگ مورد علاقه‌تان را بخرید و از آن استفاده کنید. اگر از من می‌شنوید، به شکم‌تان اعتماد کنید.

مغازه‌های ابزارفروشی و رنگ‌فروشی با گستره‌ متنوعی که دارند، می‌توانند خیلی زیاد الهام‌بخش باشند. اگر دیدید می‌شود یک تکه کوچک امتحانی از هر رنگ را به خانه ببرید، اصلا خجالت نکشید. از رنگ‌فروش بخواهید که مقدار کمی از آن رنگ را محض امتحان و برای به جا آوردن شرط چاقو (!) در اختیارتان بگذارد.

همیشه قبل از هر کاری رنگ را تست کنید. من همیشه به همه توصیه کرده‌ام قبل از اینکه کل دیوار را رنگ بزنند، یک جایی مثلا بیرون خانه، یک کمی از دیوار را رنگ کنند. قبل از اینکه دیوار را رنگ بزنید، یک کارت کلفت سفید پیدا کنید و آن را رنگ بزنید. این کارت می‌تواند به شما درباره رنگ واقعی دیوارتان در آینده ایده دهد؛ مثلا می‌توانید ببینید که یک رنگ به‌خصوص با مبلمان‌تان هماهنگ خواهد بود یا نه. فقط کافی است چند روزی کارت را روی دیوارتان بچسبانید و گهگاه نگاهش کنید. این کار در انتقال حس و انتخاب درست خیلی کمک‌تان خواهد کرد. حواس‌تان به اینکه نور در زمان‌های مختلف روز چطور روی شکل خانه شما تاثیر می‌گذارد، جمع باشد و اینکه سایه‌های دم شب یا روشنی‌ وسط روز یا حتی نورهای مصنوعی چه جلوه‌ای به رنگ اتاق‌تان می‌دهد را مدنظر داشته باشید. رنگ در حضور نورهای مختلف تغییر می‌کند و همین می‌تواند باعث شود که رنگ دیگری را انتخاب کنید. با رنگ کردن آن کارت کلفت سفید، می‌توانید مطمئن باشید که اگر از رنگ خوش‌تان نیامد، دست‌کم چیزی از دست نداده‌اید. حداقلش این است که لازم نیست پولی بابت تراشیدن دیوار خرج کنید.

قبل از شروع کار رنگ‌آمیزی، تابلوهای پای دیوار را جدا کنید، تخته‌ها و قفسه‌ها را هم همین‌طور. سوراخ‌های ریز روی دیوار، آنهایی که جلوی چشم هستند را بپوشانید. بعد هم نوبت بتونه‌کاری است تا تمام سطح را به‌طور کامل تمیز کنید. قبل از آغاز رنگ‌آمیزی نباید هیچ لکه‌ای روی دیوار مانده باشد. همین که مشغول پرکردن سوراخ‌های دیوار هستید، دستی هم به سر و روی دیوارشان بکشید؛ فقط محض تمیزکاری و اینکه آلودگی‌، دوده و خلاصه هر چیز اضافه‌ای از روی‌شان پاک شود.

بتونه‌کاری کنید. بتونه خیلی ضروری است به‌خصوص اگر برای رنگ‌آمیزی دیوارتان رنگ روشن را در نظر گرفته‌اید؛ مثلا اگر قرار است روی یک دیوار تیره، رنگ زرد بزنید، هرگز بتونه‌کاری یادتان نرود. بتونه‌کاری برای دیوارهای تازه‌ساز به‌خصوص دیوارهای خشک ضروری است چون سطح خام جاذب است. خلاصه اینکه قبل از نقاش شدن، اول بتونه‌کاری را یاد بگیرید این‌طوری هم در هزینه‌تان صرفه‌جویی می‌شود، هم اینکه رنگ‌های‌تان جلا و عمر بیشتری خواهند داشت.

رنگ پایه درست را انتخاب کنید. برای هر نوع استفاده‌ای، یک جور رنگ پایه وجود دارد. فرمول هر کدام هم با دیگری فرق دارد که برای کار کردن در همان محیط خاص انطباق‌پذیر شده‌اند؛ مثلا اگر می‌خواهید آشپزخانه یا حمام‌‌تان را رنگ بزنید، باید از رنگ پایه‌ای استفاده کنید که مواد ضدمیکروبی داشته باشد. ضمن اینکه این رنگ‌ها با شرایطی مثل گرما و رطوبت بالا هم سازگار شده است ولی اگر فضای خارجی ساختمان را نقاشی می‌کنید، باید از رنگی استفاده کنید که در برابر اشعه‌ ماورای‌بنفش خورشید مقاومت داشته باشد و رنگش تغییر نکند. راحت‌ترین کار این است که از خود مغازه‌دارها در این‌باره راهنمایی بخواهید.

کیفیت و کمیت را با هم داشته باشید. وقتی نوبت به خرید مواد اولیه یا وسایل لازم برای رنگ کردن خانه رسید، اگر فقط کمی بیشتر برای خرید قلم‌مو و رنگ خوب هزینه کنید، جای دوری نمی‌رود. نه‌تنها یک قلم‌موی خوب باعث ماندگاری بیشتر رنگ می‌شود بلکه حتی باعث می‌شود رنگ راحت‌تر و طبیعی‌تر روی دیوار بنشیند. وقتی با قلم‌موی بی‌کیفیت دیوار را رنگ بزنید، روی آن رد می‌اندازد ولی قلم‌موی باکیفیت همه‌جا را یکدست رنگ می‌کند.

اگر زیاد به خودتان مطمئن نیستید، کمک بگیرید. اگر برای مخلوط کردن رنگ‌ها با همدیگر تجربه کافی یا اعتماد به نفس لازم را ندارید، از یک طراح یا کسی از آشنایان‌تان کمک بگیرید. به‌هرحال همه‌ ما آدم‌هایی را داریم که تا به حال خانه‌شان را رنگ زده یا در این کار سررشته دارند. پس دوست و آشنا به چه درد می‌خورند؟

 

مجله منزل
مجله منزل :شماره 83 خرداد ماه ۱۳۹۴
مجله منزل

برای دیدن ایده های مرتبط و جذاب دکوراسیونی می توانید مجله منزل را تهیه کرده و از دیدن و خواندن درباره ی چنین دکوراسیون های زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

مطالب بیشتر:نقاشی روی دیوار، زیبایی مقرون به صرفه!
نقاشی دیواری و نماد صلح بر چهره شهر
نقاشی بر دیوار خانه های تهرانی ها!
دیوارهای بی نظیر با رنگ و نقاشی های ساده و ارزان!
بهترین راه حل ها برای ماندگاری رنگ و نقاشی دیوار

 

منبع: مجله منزل | نویسنده: اشکان خسروپور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه