Chidaneh.com placeholder image

خانه مثلثی اصفهان، معماری خلاقانه در زمین سه گوش!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: پروژه‌ای که امروز بررسی می کنیم، خانه مثلثی است این پروژه خانه ای با موقعیت مکانی خاص و کارفرمایی خاص نیست، ساختمانی است از بطن ساخت‌ و سازهای معمول شهر که با هدف سودآوری حداکثر به وجود می‌آیند، ساختمانی با پلان مثلثی و چالش های طراحی خاص خود که معماران برجسته همچون علیرضا اقدامی، سپیده شکرچی‌زاده از دفتر معماری مهندسان مشاور فرم (فضا، راه، منظر) به خوبی  از  عهده ی طراحی آن به خوبی بر آمده اند، پس با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این بنای خاص و منحصر به فرد در شهر اصفهان بپردازیم.

طراحی خانه با پلان مثلثی

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه خانه مثلثی

  • موقعیت: اصفهان، ایران 
  • دفتر معماری: مهندسان مشاور فرم (فضا، راه، منظر)
  • تاریخ: 1394
  • مساحت: 520 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: علیرضا کلاهدوزان
  • تیم طراحی: علیرضا اقدامی، سپیده شکرچی‌زاده

طراحی ساختمان بر اساس اشکال هندسی

  • همکار طراحی: سمیه سعیدی
  • طراح سه‌بعدی: سمیه سعیدی، احسان حسینی
  • پیمانکار: خشوئی
  • نظارت: علیرضا اقدامی
  • گرافیک: نسیم عبدلی، فرناز ناصری بروجنی
  • عکس: علیرضا اقدامی

طراحی خانه مثلثی

خانه مثلثی، پروژه‌ای با موقعیت مکانی خاص و کارفرمایی خاص نیست، ساختمانی است از بطن ساخت‌ و سازهای معمول شهر که با هدف سودآوری حداکثر به وجود می‌آیند، ساختمان‌هایی با کمترین دغدغه فرهنگی در زمینه معماری و با بیشترین میزان تاثیرگذاری بر سیما و منظر شهری، به دلیل کثرت‌شان در شهر دارد.

متعارف‌بودن پروژه به لحاظ داشتن کارفرمایی با ایده ‌های کلاسیک و بساز و بفروشی، قرارگیری سایت پروژه در بافت متوسط و در حال توسعه شهر، و هندسه نامناسب زمین، ما را بر آن داشت تا در چالشی فراتر از خلق یک پروژه عادی و با هدف تغییر ذائقه کارفرمای کلاسیک و عامه مردم، خود را محک بزنیم.

خانه مثلثی

 حاصل این تلاش، ساختمانی است در امتداد محور یک خیابان که هر روز نظاره‌گر مکث رهگذرانی است که اینک می‌دانند برای خلق یک معماری، الزاما نیاز به شرایط ویژه زمین، منطقه گران‌قیمت و هزینه بالای ساخت نیست.

طراحی ساختمان با پلان مثلث

پروژه در اراضی در حال توسعه شرق اصفهان (با ساخت‌وسازهای ضعیف) و در محل تلاقی دو شبکه تفکیک شهری واقع شده است. اراضی مذکور، در گذشته به امر کشاورزی اختصاص داشته و در سال‌های اخیر، تحت عنوان «شهرک فاضل»، تفکیک و ساخت‌وساز در آنها صورت پذیرفته است. سایت پروژه از یک‌سو در امتداد محور خیابان قرار دارد و از سوی دیگر، به دلیل قرارگیری در محل تلاقی دو شبکه شهری، مثلثی‌شکل است .

پلان مثلثی در معماری

به دلیل محدودیت‌های ابعاد، شکل زمین و مقررات جاری ساخت‌وساز (شهرداری) و محدودیت‌های مالی کارفرما که امکان خلاقیت فضایی در پلان را محدود می‌کرد، به نمای پروژه توجه ویژه‌ای شد و با حفظ خلوص و سادگی فرم بدنه، از بازشوها به عنوان پتانسیل طراحی استفاده شد.

طراحی ساختمان با پلان مثلث

تغییر در ابعاد و جابجایی بازشوها، همزمان با عمیق‌تر شدن آنها و تأکید بر عمق، با تغییر مصالح و رنگ، پوسته نما را به یک حجم سه‌بعدی تبدیل کرد و تلفیق بازشوها در طبقات، منجر به ایجاد تنوع بصری و کشیدگی نمای پروژه شد.

طراحی نما ساختمان مثلثی

در مرحله آخر نیز، چرخش بازشوهای کناری به سمت فضای سبز موجود در سایت، علاوه بر اصلاح هندسه پلان، دید ساکنان را به سمت درختان سرسبز موجود هدایت کرد تا شاید یادی باشد از درختان گذشته سایت.
آجر به عنوان مصالح غالب در نما به کار برده شده است تا علاوه بر پاسخگویی به شرایط اقلیمی منطقه، حس حضور در «خانه» را برای ساکنان، با تجربه متعارف حضور در آپارتمان جایگزین کند.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید نحوه ی طراحی نقشه در یک پلان مثلثی شکل به چه صورت است به همین منظور در اینجا چند نمونه از پلان و مقطع “خانه ی مثلثی" را قرار داده ایم تا نحوه ی طراحی هوشمدانه آن را از نزدیک ببینید.

طراحی پلان پارکینگ در پروژه ی خانه مثلثی

طراحی پلان پارکینگ در پروژه ی خانه مثلثی 

طراحی پلان مثلثی در پروژه ی خانه مثلثی

طراحی پلان مثلثی در پروژه ی خانه مثلثی 

طراحی مقطع پروژه ی خانه مثلثی

طراحی مقطع پروژه ی خانه مثلثی 

برای پیوستن به اهالی فن چیدانه و معرفی پروژه های برجسته ی خود همین امروز اقدام کنید. در سایت ثبت نام کنید و پروژه های خود را وارد کنید تا مخاطب های بی شمار چیدانه آن ها را ببینند و برای انجام پروژه های معماری و طراحی دکوراسیون داخلی به شما مراجعه کنند. 

سایر پروژه های برجسته ایرانی را از دست ندهید:
خانه مشا، ویلای سفید و درخشان در دامنه البرز!
ویلای شماره یک، خانه روستایی زیبا در دل مازندران!
معماری خیره کننده ویلای سریع لواسان در ۱۷ روز!
خانه ما، گلستانه: ویلای مینیمال زوج معمار در چالوس
ویلای درخت سیب خانه باغی ایرانی در دل دماوند!
گودال باغچه مهدوی ویلا ی مدرن در بافت تاریخی یزد!

منبع:معمار ایرانی|  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه