Chidaneh.com placeholder image

با نورپردازی داخلی، دکوراسیون منزل تان را نورباران کنید!

به قلم: تحریریه چیدانه

نورپردازی : یک چیستان. آن چه عنصری مهمی در دکوراسیون منزل است که می‌تواند هم فضا را بزرگ‌تر از حد معمول نشان دهد و هم کوچک‌تر؟ یک راهنمایی؛ خیلی اوقات از پنجره وارد می‌شود. جواب فقط یک کلمه است: نور! شاید حتی فکرش را هم نکنید اما مساله نور در خانه اولین و مهم‌ترین نکته‌ای است که قبل از خرید وسایل مجلل سالن پذیرایی یا نصب کابینت‌های گران‌قیمت‌تان باید به آن توجه کنید؛ آن‌قدر که اگر نور و فضای مناسب تابیدن آن – حالا به صورت طبیعی یا مصنوعی – درست تامین نشود همه کارهایی که برای دکوراسیون خانه انجام داده‌اید یا اصلا دیده نمی‌شود یا آن‌قدر اغراق‌آمیز به چشم می‌آید که بدتر چشم را خسته کرده و دل را می‌زند. برای داشتن یک خانه مجلل قبل از همه به جواب چیستان امروز فکر کنید.در ادامه با چیدانه همراه باشید تا نکاتی در رابطه با نورپردازی اصولی به شما یاد آور شویم.

مانی فرم
دکوراسیون آشپزخانه پروژه فولادی
مانی فرم

چوب و هنر

هر گوشه آشپزخانه را نورپردازی کنید!

قدیم‌ترها که آشپزخانه‌ها سرتاسر کابینت‌های فلزی ردیف داشتند و کاشی‌های گلدار یک دست، فقط یک رشته سیم از سقف آویزان بود و لامپی 100 واتی. آنهایی هم که می‌خواستند در آشپزخانه‌شان سنگ‌تمام بگذارند نهایتا یک لوستر حبابی یا حصیری به سیم معلق در زمین و هوا وصل می‌کردند. اما حالا زمانه فرق کرده، دکوراسیون‌ ها به هم ریخته و مدرنیته حتی پایش به آشپزخانه هم باز شده است.

گروه معماری آوید
اجرای کابینت و دکوراسیون آشپزخانه
گروه معماری آوید

این روزها آشپزخانه‌ها با ردیفی از کابینت‌ها، اجاق و یخچال جاسازی شده به موازات هم دیگر فقط با یک رشته سیم روشن نمی‌شوند. مساله اینجاست که قدیم‌تر‌ها کدبانوی خانه هم کارها را روی میز وسط آشپزخانه‌ اش انجام می‌داد که درست زیر نور لامپ قرار گرفته بود اما حالا این میزها جای‌شان را به میز کارهای کنار اجاق گاز یا شیر آب و سینک ظرفشویی داده‌اند. اینجاست که دیگر فقط یک چراغ سقفی جواب نمی‌دهد چراکه در این وضعیت افراد پشت به منبع نور و در زیر سایه خودشان مشغول به کار می‌شوند و هنگام کار نور کافی ندارند. روی گاز هم که تکلیفش روشن است. هودهای امروزی همه‌شان چراغ دارند. اگر هم نداشتند باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود. بالای سینک ظرفشویی هم به یک چراغ نیاز است تا برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی به‌خصوص در شب‌ها نور کافی داشته باشد. اما برای سطح روی کابینت‌ها این روزها به مدد چراغ‌های مهتابی که زیر کابینت‌های دیواری نصب می‌شوند، کار راحت شده است و برای روی اپن و جزیره آشپزخانه هم می‌توانید از چراغ‌های رشته‌ای استفاده کنید؛ دو یا سه لوستر حبابی که با ارتفاع‌های مختلف کنار هم قرار گرفته‌اند.

روشویی و شیرآلات آرمادی آرت و وبرت
روشویی آرمادی آرت
روشویی و شیرآلات آرمادی آرت و وبرت

در حمام از لوستر استفاده کنید!

برای نورپردازی حمام هنوز حباب‌ها و لامپ‌های قوی‌شان از محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند. البته حباب‌های سیمابی باعث افزایش گرمای محیط می‌شوند که می‌توانید به جای آنها از حباب‌های فلورسنت استفاده کنید. از میان حباب‌های فلورسنت سراغ آنهایی بروید که رنگ اصلاح شده دارند و دنیا را جلوی روی‌تان آبی نمی‌کنند. اگر هم کلا از حباب‌ها دلزده شده‌اید باید سراغ لوسترها بروید. تازگی‌ها برای زیباتر جلوه دادن حمام‌ها هم لوسترهای مجللی ساخته‌اند که در صورت داشتن یک فضای بزرگ می‌توانید از آنها استفاده کنید.

آتلیه معماری گریو Gareev Architectural Office
طراحی داخلی سرویس بهداشتی
آتلیه معماری گریو Gareev Architectural Office

بعد از حمام مهم‌ترین قسمت نورپردازی سرویس‌های بهداشتی مربوط به روشویی است. هیچ‌وقت برای فضای روشویی از چراغ‌های سقفی استفاده نکنید برای اینکه با ایجاد سایه کار آرایش و اصلاح را سخت می‌کنند. بهترین نور برای سرویس‌های بهداشتی منابع نور جانبی است، مانند میز اتاق گریم که لامپ‌های روشنی در دو طرف آینه میز گریم قرار دارد. پس در سرویس بهداشتی هم بهتر است بیشتر نورها در دو طرف آینه قرار گرفته باشند؛ البته حتما نوع لامپ را هم در نظر داشته باشید. فلورسنت یا هالوژن؟ انتخاب بین این دو به فضای حمام و دستشویی شما بستگی دارد. اگر دکور حمام‌تان گرم است از نور سرد فلورسنت استفاده کنید و برعکس اگر دستشویی و حمامی با رنگ سرد دارید سراغ هالوژنه‌ها بروید.

مرکز طراحی کوثر
دکوراسیون اتاق خواب آپارتمان دامون ساحلی
مرکز طراحی کوثر

در اتاق خواب نور را تقسیم کنید!

نورپردازی اتاق خواب باید یک خاصیت مهم داشته باشد؛ اینکه فضای اتاق را دنج و گرم کند. برای همین لازم نیست در اتاق خواب به فکر چراغ‌های سقفی باشید. نور اتاق خواب باید طوری باشد که بسته به روحیه ساکنش تغییر کند. با این اوصاف بهترین نوع نورپردازی در اتاق خواب استفاده از چراغ‌خواب‌های کنار تخت است. حالا ممکن است این چراغ‌ها روی پاتختی‌ها قرار گرفته یا در ارتفاعی پایین‌تر به صورت دیوارکوب نصب شده باشند. فرقی ندارد. مهم این است که نور آن مستقیم به صورت نتابد و ارتفاع آن طوری باشد که نور چراغ شما مزاحم خواب نفر کناری نشود.

دیوارپوش دکوراتیو ایده آل پنل
پنل و دیوارپوش دکوراتیو
دیوارپوش دکوراتیو ایده آل پنل

آویزان کردن یک چراغ سقفی در اتاق خواب هم مانعی ندارد اما باید حواس‌تان به نکته‌ای اساسی باشد؛ اینکه اگر چراغ آویزان در نقطه‌ای است بین دیوار و پنجره مطمئن باشید هر کاری که انجام می‌دهید، همسایه‌تان از پنجره می‌بیند. پس یا چراغ را خاموش نگه دارید یا پرده‌ها را بیش از حد ضخیم کنید. نکته مهم در نورپردازی اتاق هم توجه به فعالیت‌های شماست. ممکن است کسی در اتاقش یک چرخ خیاطی گذاشته باشد یا میز کامپیوتر. آوردن این وسایل به اتاق خواب دلیل نمی‌شود که شما با یک چراغ سقفی مساله را تمام کنید. یادتان باشد هر میز کاری برای خودش یک منبع نور می‌خواهد. این یک قانون در طراحی داخلی است؛ اینکه یک منبع نور بزرگ همیشه کارساز نیست. پس به جای اینکه لامپ اتاق خواب‌تان را هر روز قوی‌تر کنید تا به کارهای‌تان هم برسید بهتر است از لامپ‌های کوچک‌تر در دیوارکوب‌های بیشتر استفاده کنید.

[[nid:34851 ]]

اتاق کودک خود را نورانی کنید!

از اول ماجرا تکلیف روشن است. پرنورترین اتاق باید برای بچه‌های خانواده باشد. دلیل این نکته را دانشمندان برای‌تان توضیح می‌دهند؛ اینکه بچه‌هایی که در طول روز در اتاق‌های روشن و پرنور درس می‌خوانند یا بازی می‌کنند در مقایسه با بچه‌هایی که در اتاق‌هایی با پرده‌های کشیده و نور کم فعالیت می‌کنند، باهوش‌تر و فعال‌تر هستند. اصلا اگر پای این حرف‌ها هم در میان نباشد باز هم باید به نور اتاق کودک توجه خاصی شود. هر بچه‌ای باید آن‌قدر نور در اتاقش داشته باشد که هنگام روز پیدا کردن اشیا را برایش ممکن کند، امکان تشخیص رنگ‌ها را به او بدهد و برای کارهایی مانند نقاشی، مطالعه و نوشتن تکالیف درسی، میزان کافی و جهت مناسبی داشته باشد؛ مثلا جهت تابش نور – چه از پنجره و چه از چراغ مطالعه – نسبت به میز تحریر برای فارسی‌زبان‌ها که جهت خط نوشتاری‌شان از راست به چپ است، باید از چپ به راست باشد. فقط مساله اینجاست که اتاق بچه‌ها باید در شب نوری خفیف داشته باشد. آن‌قدری که هم بتوانند خوب استراحت کنند و هم در صورت نیاز به بلند شدن از تختخواب در نیمه‌شب، توانایی تشخیص اشیای اطراف‌شان را داشته باشند و برای خودشان شروع به تصویرسازی از دیو و پری‌های روی دیوار نکنند!

گالری فرش گل فرنگگالری فرش گل فرنگ
فرش ابریشم در دکوراسیون داخلی
گالری فرش گل فرنگگالری فرش گل فرنگ

گوشه های اتاق نشیمن را نورپردازی کنید!

نورپردازی اتاق‌های نشیمن امروزی قانون خاصی دارد؛ اینکه از بین چهار گوشه اتاق باید حتما سه گوشه روشن باشد و یکی از این روشنایی‌ها باید روی یکی از اجزا یا وسایل خانه باشد؛ مثلا مستقیم روی یک تابلو یا گلدان بزرگ یا حتی یک صندلی خاص.

شرکت معماری دکوکو
طراحی دکوراسیون ویلای خانه دریا
شرکت معماری دکوکو

نوع استفاده از روشنایی‌ها هم در اتاق نشیمن باید به صورت ترکیبی از انواع نورها باشد؛ یعنی در یک اتاق نشیمن وقتی از یک آباژور زمینی استفاده می‌شود در نقطه‌ای دیگر می‌توان از یک چراغ رومیزی استفاده کرد. حتی نوع و سمت نوری که هر کدام هم منتشر می‌کنند می‌تواند متفاوت باشد؛ یکی به سمت بالا و دیگری به سمت پایین. مهم این است که در نشیمن از همه نوع منبع نوری استفاده شده باشد و البته استفاده از دیمرها یا وسایلی که میزان نور را کم و زیاد می‌کنند. می‌توانید برای سقف‌های بلند نشیمن از نورهای مخفی استفاده کنید.

[[nid:48246]]

در طراحی‌های امروزی، به‌طور معمول به جای استفاده از چندین لوستر و چراغ‌های دیواری از نورهای مخفی تعبیه شده در پشت طاقچه‌ها استفاده می‌کنند که هم آرامش خاصی به فضای نشیمن می‌دهد و هم جای کمتری را اشغال می‌کند. شما می‌توانید به وسیله نور، فضای نشیمن را وسیع‌تر یا کوچک‌تر نمایش دهید؛ مثلا اگر نورپردازی‌ ها را روی دیوارها و کنج‌های محیط انجام دهید، اطراف محیط روشن‌تر از مرکز شده درنتیجه محیط بزرگ‌تر نشان داده می‌شود در حالی که اگر در نورپردازی یک اتاق نشیمن فقط به منبع نور سقفی و بالای سر مبل‌ها اکتفا کنید آن وقت دامنه دید افراد محدود می‌شود و فضا کوچک‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد. این وسط رنگ نوری که به خانه می‌تابد هم اهمیت زیادی دارد. نور زرد برای چشم مناسب‌تر از نور سفید است اما به‌تنهایی باعث می‌شود رنگ‌های دیوارهای اتاق و لوازم کمی تیره‌تر از رنگ اصلی‌شان به‌نظر برسند. درواقع با نور زرد دیوارها کرم‌رنگ و تیره‌تر و فضای کوچک شما کوچک‌تر دیده می‌شود. نور سفید فضا را بازتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد ولی به‌تنهایی کمی یکنواخت و کسل‌کننده است. استاندارد روشنایی می‌گوید بهترین نور باید ترکیبی از نور مهتابی (سفید) و نور خورشیدی (زرد) باشد که کمترین آسیب را به چشم می‌رساند. حالا دیگر تصمیم با خودتان است.

شرکت معماری دکوکو
دکوراسیون نشیمن پروژه مفیدیان
شرکت معماری دکوکو

استفاده از یک لوستر خوب در پذیرایی

در یک سالن پذیرایی مهم‌ترین منبع نورپردازی لوستر است. هر چند که در این منطقه حساس و رسمی خانه هم استفاده از نورهای هالوژن مخفی، آباژورها و. . . حسابی جواب می‌دهد و فضا را کلا لوکس و امروزی می‌کند اما داشتن یک لوستر با روشنایی کافی بالای سر میز غذاخوری از مهم‌ترین نکات در طراحی داخلی است؛ آن‌قدر که این روزها طراحان حتی در خانه‌های کوچکی که سالن پذیرایی جدا ندارند باز هم به مساله لوستر بالای میز توجه می‌کنند و هر جایی که میز غذاخوری را قرار می‌دهند حتما بالای سر آن یک چراغ می‌گذارند.

[[nid:48147 ]]

شاید به نظر نرسد ولی لوستر‌ها در طراحی خانه عنصر واقعا مهم و البته تاثیرگذاری هستند که نداشتن دقت در انتخاب نوع مناسب‌شان می‌تواند کلا همه تلاش‌تان را برای داشتن یک خانه امروزی به باد دهد؛ مثلا اگر طرفدار مبلمان و رنگ‌های مدرن هستید، بهتر است سمت لوستر‌ها و دیوارکوب‌های سنگین و کلاسیک نروید چراکه تناقض آنها در محیط اصلا خوشایند نیست فقط کافی است برای تهیه لوستر سبک دکوراسیون خانه، ارتفاع سقف، نوع نور مورد نیاز محیط و. . . را در نظر داشته باشید تا نورپردازی‌تان با سایر عناصر دکوراسیون داخلی همخوانی داشته باشد وگرنه غیر از این، خانه‌تان به یک سمساری بیشتر شباهت پیدا می‌کند. استفاده از نورپردازی داخلی‌ رو به بالا را هم در سالن پذیرایی فراموش نکنید؛ کار تازه‌ای که این روزها رواج زیادی دارد. این نوع نورپردازی بخش بالایی فضا را به‌طور کامل روشن می‌کند بدون اینکه نور مستقیم و با شدت از بالا به پایین بتابد و چشم را آزار دهد. بهترین مکان برای قرار دادن این چراغ‌ها پشت گیاهان آپارتمانی یا پشت مبلمان و وسایل بزرگ است؛ این‌طوری سالن پذیرایی‌تان مجلل‌تر از همیشه نشان داده می‌شود.

مجله منزل
مجله منزل :شماره 83 خرداد ماه ۱۳۹۴
مجله منزل

برای دیدن ایده های مرتبط و جذاب دکوراسیونی می توانید مجله منزل را تهیه کرده و از دیدن و خواندن درباره ی چنین دکوراسیون های زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

مطالب بیشتر:
نورپردازی خلاقانه فضای بیرونی
نورپردازی نمای بیرونی ساختمان برای یک خوشامد گویی نورانی
درخشش دکوراسیون داخلی منزل با نورپردازی اصولی
نورپردازی ایده آل برای فضاهای مختلف خانه
نورپردازی شیک و زیبا در طراحی دکوراسیون منزل
سرویس بهداشتی با نورپردازی خیره کننده

منبع: مجله منزل | نویسنده: لیدا هادی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه