Chidaneh.com placeholder image

7 خانه افراد مشهور ایرانی که موزه شدند!

به قلم: تحریریه چیدانه

چهره ها: بشر به واسطه علاقه مندیهای ذاتیش به سوژه های نوستالژیک همیشه در پی حفظ آثاری می باشد که او را با گذشته و تاریخ نیاکانش مرتبط می سازد و پیوسته بر انگیزه او برای افزایش حس اقتدار و مباهات به داشته ها و افتخارات تاریخی و قومی افزوده میگردد. بیش از دو قرن است که مکانها، اشیا، ملزومات زندگی، تجهیزات جنگی، آثار علمی، هنری، تاریخی، اقتصادی و مالی که عمده آنها بر اساس اکتشافات باستان شناسی بدست آمده در مکانهایی که دارای ماهیت خاصی از نظر معماری وتاریخی اند جمع آوری میگردند و یا آثاری انحصاری و اختصاصی درباره موارد گوناگون که ارزش و شایستگی خاصی دارند در بناهایی که مربوط به بزرگان، اندیشمندان، متفکران می باشند را برای ارج نهادن به نام و جایگاه ویژه آنها تحت مالکیت بنیادها و یا مراکز فرهنگی و نمایش آن به نسلهای آینده نگهداری و در معرض دید و قضاوت عموم قرار میدهند. در ایران نیز به واسطه بضاعت عظیم فرهنگی و تاریخی موزه های فراوانی احداث و دایر می باشد. امروز در چیدانه به نمونه هایی از آنها که محل سکونت افراد سرشناس معاصر بوده اند اشاره می کنیم.

سرویس خواب بالسا

1- موزه پروفسور حسابی در تهران

ایران، تهران، پل تجریش، خیابان مقصود بیک، خیابان حسابی، پلاک ۸

یکی از موزه‌های استان تهران است که پس از مرگ دکتر محمود حسابی، فیزیکدان شهیر ایرانی، در سال ۱۳۷۱ در محل خانه او ایجاد شد.

بنای ساختمان موزه در سال ۱۳۱۰ ساخته شده و موزه در طبقه سوم این بنا قرار دارد. علاوه بر خود بنا که قدمت زیادی دارد و وسایل دکتر حسابی که در این موزه به نمایش گذاشته شده است، این مکان تا حدی نمایشگر نحوه زندگی دکتر حسابی نیز هست؛ از جمله، در این موزه می‌توان تغییراتی که دکتر حسابی در منزل داده تا زندگی برای همسر کم‌بینایش آسان‌تر شود، یا نحوه استفاده دوباره وی از وسایل خراب را دید.

2- موزه شهید رجایی در تهران

ایران، تهران، خیابان مجاهدین اسلام، خیابان ایران، منزل شهید رجایی

در این موزه آثار محمدعلی رجایی، اعم از میز و اتاق کار، وسایل شخصی، محل پذیرایی از میهمانان خارجی و محل زندگی وی به نمایش گذاشته شده است.

موزه شهید رجایی درمیدان بهارستان قرار دارد و مربوط به دوره معاصر است. این اثر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

3- خانه موزه شهید بهشتی در تهران

ایران، تهران، خیابان شهید دستجردی، کوچه صبر، خیابان شهید مطهری، کوچه شهید بهشتی

خانه شهید آیت الله محمد بهشتی خانه ای دو طبقه ست که اوایل سال ۱۳۹۰ به دستور شهردار محترم تهران خریداری و در دستور کار تغییر کاربری به موزه، با هدف آشنایی هر چه بیشتر با شخصیت و اندیشه های شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی قرار گرفت. این موزه در برگیرنده یادگارهایی از آن شهید و یادآوری هایی از روزهای انقلاب و شخصیت های آن دوران است. فضای موزه در طبقه همکف در بخش همکف موزه، فضای شورای انقلاب اسلامی بازسازی شده و به ایجاد حس فضایی شورا که به فرمان حضرت امام خمینی با همکاری آقایان مرتضی مطهری، محمد جواد باهنر، محمد رضا مهدوی کنی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و چند تن دیگر از بزرگان تشکیل می شد، پرداخته شده است. در این بخش همچنین کتابخانه شخصی ایشان با محتوای قرآنی، دینی، فلسفه و اخلاق، جامعه شناسی و حتی فیزیک و زیست شناسی و علوم تجربی احیا شده است. در ادامه این فضا، ورود به گالری تصاویر را داریم که شامل تصاویر حزب جمهوری اسلامی، سفر به پاریس، دستگیری و بازداشت توسط ساواک، سفر به ترکیه، لبنان و سوریه، سفر به هامبورگ و تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی، تأسیس دبیرستان دین و دانش، جلسات گفتار ماه، مدرسه حجتیه، مدرسه صدر، تولد و شجره نامه ایست که اصالت آن تا امام زین العابدین می رسد. فضای پژوهشکده و نشر اندیشه ها در طبقه اول این بخش از موزه، دارای بانک اطلاعاتی جامع از روزنامه ها، اعلامیه ها، اسناد محرمانه و … می باشد.

4- موزه خانه حسین بهزاد در تهران

تهران، خیابان نوفلاح، نبش شهید کلهر

این موزه در یکی از محله های خیابان انقلاب واقع شده است. این روزها نام استاد حسین بهزاد دیگر روی خیابان نیست  و اسم «خانه بهزاد» برای خیلی‌ها نا آشناست. ساکنان محل هم هر روز بی تفاوت از کنارش رد می‌شوند و یادشان نمیاد که «حسین بهزاد» چه کسی بوده و چه کار کرده است.

خانه استاد بزرگ نقاشی ایرانی برعکس خیلی از خانه‌های تاریخی تهران خوشبختانه هنوز پابرجاست. آن هم به لطف بازسازی نه چندان پایبند به معماری سنتی و اصیل خانه. کاشی کوچکی هم که به دیوار نصب شده و نام خانه بهزاد را روی خود دارد، از کتیبه خیلی آپارتمان‌های اطراف کوچک‌تر و محقرتر است. شاید سرنوشت این بود که بهزاد، استاد بزرگ مینیاتور، افتخار ایران زمین، با وجود همه افتخار هم وطنانش به این هنر، هیچ گاه در کشورش آن طور که شایسته است، قدر نبیند. چه قبل مرگ و چه بعد مرگ.

7 خانه افراد مشهور ایرانی که موزه شدند!

5- خانه موزه استاد عزت الله انتظامی در تهران

ایران، تهران، خیابان اندرزگو (قیطریه)، شرق به غرب، روبروی بلوار کاوه، خیابان احمدی، خانه موزه استاد عزت الله انتظامی

خیابان “احمدی" منطقه “قیطریه" حالا دیگه یک تابلوی مشخص دارد؛ «خانه موزه استاد انتظامی».

خانه موزه انتظامی با مساحتی معادل ۴۵۱ مترمربع در بلوار اندرزگو واقع شده و در زیربنایی معادل ۵۳۸ مترمربع شامل بخش های جذابی از جمله موزه استاد انتظامی در شمال پروژه، سالن بلک باکس با ظرفیت ۱۲۰ نفر در زیرزمین، کافی شاپ در پشت بام، شهر فرنگ، اتاق آینه، تماشاخانه، گالری و تابلوی ثبت امضاء و یادگاری ویژه هنرمندان صاحب نام که عملیات اجرایی آن از اسفند ماه سال ۱۳۹۱ آغاز و نیمه دوم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ با حضور چهره های مطرح هنری کشور و نیز مدیران ارشد شهرداری تهران به بهره برداری رسید.

مطلب پیشنهادی: گشتی در خانه موزه عزت الله انتظامی

6- خانه استاد ابوالحسن صبا در تهران

ایران، تهران، میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، پلاک ۹۰

استاد صبا، از استادهای برجسته موسیقی ایران است. این موزه که در واقع خانه شخصی استاد صبا است و در آن می توان انواع سازها، لوازم شخصی و آثار استاد را به همراه کارهای دستی همسر ایشان همچون تندیس های مومی و لباس های محلی و سنتی ایران مشاهده نمود.

7- خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم شناسی نائین)

ایران، اصفهان، نائین، بافت تاریخی نائین، جنب مسجد جامع

خانه تاریخی پیرنیا به عنوان یکی از مهم ترین مساکن سنتی شهر نائین الگوی مهم معماری و هنری خانه های تاریخی منطقه و کویر مرکزی ایران محسوب می شود. این خانه متعلق به دوران صفویه بوده و از اجزاء مختلفی از جمله ورودی، دالان های متعدد، هشتی، غلامگردش، ایوان شاه نشین، اتاق نشیمن، گودال باغچه، باغ و بخش های مختلف دیگر تشکیل شده است. این بنا از مجموعه خانه های متعددی تشکیل شده است که هرکدام با کاربردی متفاوت و مخصوص ساخته شده اند، ازجمله اندرونی، بیرونی، حیاط خلوت و قسمت های دیگر. درنقاشی های موجود درقسمت های مختلف این بنا نقوش گیاهی، هندسی، گل و مرغ، اژدها و حیوانات مختلف زیبائی آن را دو چندان کرده است. یکی از بخش های مهم این بنا وجود فضای گودال باغچه در مرکز حیاط است که به عنوان تابستان نشین خانه و به جهت دسترسی به آب قنات حفر شده است. این خانه در سال ۱۳۴۹ توسط فرهنگ و هنر خریداری و پس از انجام مرمت های مورد نیاز بنا در سال اسفند ۱۳۷۳ به موزه مردم شناسی کویر نائین تبدیل شد. این خانه الان به موزه مردم شناسی نائین شده است.

برای دیدن تصاویر جذاب بناهای دیدنی ایران می توانید به گالری عکس سری بزنید و از دیدن این همه زیبایی لذت ببرید.

نویسنده: صبا صوفی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه