Chidaneh.com placeholder image

رفع نم توالت و سرویس بهداشتی، چه باید کرد؟

به قلم: تحریریه چیدانه

تأسیساتایجاد شرایط تهویه مناسب وکافی در هر فضای مرطوبی الزامی است. یک تهویه مناسب می تواند با بخار و نم مبارزه کند و  آن را از بین ببرد و به این طریق از ایجاد کپک، فاسد شدن و زوال سطوح جلوگیری کند رفع نم و رطوبت بدون نیاز به تخریب همیشه بهترین گزینه بوده است. اگر بین رطوبت فضای سرویس بهداشتی و دیوارهای خارجی سدی لحاظ نکرده باشید باید منتظر صدمات ساختاری جدی و پوسته پوسته شدن رنگ دیوارها باشد. بنابراین برای رفع نم و رطوبت باید سریعا اقدام کرد. با چیدانه همراه باشید تا با هم راه کارهای رفع نم توالت و سرویس بهداشتی را بررسی کنیم.

چوب و هنر

ساده ترین نوع تهویه هوا و رفع نم توالت و سرویس بهداشتی روش طبیعی آن یعنی استفاده از پنجره است. اگر سرویس بهداشتی خانه شما پنجره دارد شانس آوردید زیرا به راحتی می توانید ساعاتی از روز آن را باز بگذارید تا هوای تازه به داخل و هوای داخل به خارج منتقل شود و همچنین نور خورشید به داخل راه یابد و سبب از بین بردن رطوبت شود. اما اگر از این فرصت بهره مند نیستید باید از روش های دیگر برای تهویه هوای سرویس بهداشتی استفاده کند.

گروه معماران مدام
سرویس بهداشتی پروژه عباس آباد (ناهید)
گروه معماران مدام

انواع سیستم های تهویه هوا

به طور کلی سه نوع تهویه هوا وجود دارد:

  • هواکش های چرخشی
  • سیستم تهویه هوا داکتی
  • هوا کش های مجازی خارج کننده

هواکش های چرخشی

همان طور که از نامشان پیداست این فن ها می توانند هوا را در فضا به چرخش در آورند. در این حالت هوای داخل به خارج نمی رود اما سبب می شود تا رطوبت موجود از روی سطح زمین از بین برود و فضا خشک شود. از نظر قوانین ساخت و ساز آپارتمان های مسکونی، وجود فن یا هواکش در سرویس بهداشتی، چه در سرویس بهداشتی هایی که تهویه طبیعی ندارند و چه در سرویس بهداشتی هایی که دارای پنجره هستند، لازم و ضروری است. زیرا ممکن است در برخی زمان ها مانند روزهای زمستانی باز گذاشتن پنجره برای تهویه هوا امکان پذیر نباشد.

سیستم تهویه هوا داکتی

در این نوع از سیستم تهویه، هوای مرطوب از طریق داکت (مجرایی که لوله تاسیساتی، هواکش ها و … در آن تعبیه می شوند و تا بام ساختمان بالا می رود) به خارج از ساختمان منتقل می شود.

هوا کش های مجازی خارج کننده

این هواکش ها را می توان در هر قسمت از سقف یا روی دیوار نصب کرد که به صورت مجزا با فضای خارج در ارتباط هستند. نکته ای که در نصب این هواکش ها باید مد نظر قرار دهید این است که از سمت خارج دارای درپوشی کلاهک دار باشد.

هفت رنگ
طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی
هفت رنگ

انواع سیستم گرمایش فضا

یکی دیگر از سیستم هایی که هر سرویس بهداشتی باید به خوبی از آن برخوردار باشد سیستم گرمایشی مناسب است.

رضا نجفیان / رنا دیزاین
فضای سرویس بهداشتی آپارتمان بلو میلد
رضا نجفیان / رنا دیزاین

 سیستم گرمایش از کف

یکی از این سیستم های گرمایشی مناسب ست. این نوع سیستم هم به مقدار زیادی از به هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند و هم هیچ فضایی را اشغال نمی کند و کاملا نامرئی است. در این سیستم یا از آب گرم یا سیم های الکتریکی استفاده می شود که این عناصر کف را گرم و گرما را به تدریج به کل فضا منتقل می کند و در رفع نم توالت و سرویس بهداشتی بسیار مناسب است. کاشی های سرامیکی، سنگ و چوب بهترین ماده برای کفپوش با وجود این نوع سیستم گرمایشی می باشد.

مطلب پیشنهادی: گرمایش از کف: گرم کردن کف با کفپوش های گرمایشی

معماری و دکوراسیون داخلی
سرویس بهداشتی پروژه مسکونی پونک
معماری و دکوراسیون داخلی

سیستم گرمایش انگشتان پا

یکی دیگر از انواع سیستم های گرمایش است. در این سیستم دریچه در قسمت های بی استفاده و پرت مانند زیر کابینت روشویی قرار می گیرد و گرمای خوشایندی را تولید و به فضا منتقل می کند و کاشی های سرد را گرم می کند و زمانی که در مقابل آن می ایستید احساس گرما به شما دست می دهد.

دکوراسیون داخلی طوفان
طراحی داخلی سرویس بهداشتی پروژه کامرانیه
دکوراسیون داخلی طوفان

سیستم گرمایش حوله خشک کن ها

حوله خشک کن یا حوله گرم کن ها یکی دیگر از سیستم های گرماش در سرویس بهداشتی های جدید است که تا حد زیادی سبب رفع نم توالت و سرویس های بهداشتی می شود. حوله خشک کن ها دو نوع دارندو نوع سنتی که با چرخش آب گرم در سیستم گرم شده و نوع دوم که نوع الگتریکی است که برای گرم شدن باید با به برق وصل شود.

دفتر مهندسی ماکور-MAKORE
دکوراسیون حمام ساختمان زعفرانیه
دفتر مهندسی ماکور-MAKORE

لامپ های حرارتی

لامپ های حرارتی از دیگر راه ها برای گرم کردن فضای سرویس بهداشتی و رفع نم توالت است. این لامپ ها معمولا روی سقف نزدیک و یا خارج از کابین دوش نصب می شوند.

شما می توانید در قسمت سرمایشی،گرمایشی وسیستم تهویه مطبوع که از زیر مجموعه های اهالی فن چیدانه می باشند،شرکت ها و متخصصین مربوط به این حوزه را بیابید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. 

گردآوری در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
info_37917 در تاریخ 03 اسفند 1395
برای دریافت انواع خدمات تاسیساتی و تعمیراتی ساختمان میتونید از تیم نوین خانه کمک بگیرید و از تخفیفات ویژه بهره مند بشید. لینک وبسایت https://goo.gl/iT3nZy

ثبت دیدگاه