Chidaneh.com placeholder image

چیدمان میز شام، میزبان تمام عیار باشد!

به قلم: تحریریه چیدانه

غذا خوری: دعوت از دوستان برای مناسبت های بزرگ و کوچک برای یک وعده غذایی همیشه خاص و دوست داشتنی است اما شاید به یک چالش بزرگ هم تبدیل شود چرا که باید غذاهایی اشتها برانگیز و مطابق سلیقه ی همه ی افراد تدارک ببینید، جدا از عطر و طعم غذا یکی از راه های اشتهابرانگیز کردن غذا چیدمان میز شام هم می تواند تا حد زیادی در برانگیختن مهمانان شما دخیل باشد. پس با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا با هم بهترین روش چیدمان میز شام را بررسی کنیم.

تزیین میز شام

اسکای اسکرپر

تزئین محوطه میز شام

قبل از انتخاب بهترین کارد و چنگال برای چیدمان میز غذا خوری و یا انتخاب یک منوی بلند بالا برای شام باید به تمیز کردن محوطه میز شام خود بپردازید، به خاط داشته باشید که لذت بردن از یک وعده ی غذایی به احساس رضایت از محیط اطراف شما بستگی دارد. اگر شما از موهبت خوردن غذا در فضای باز برخوردار هستید پس مطمئن باشید که میز غذا شما در بهترین شرایط جوی قرار دارد و محوطه ی اطراف آری از هرگونه زباله است. و برای ایجاد احساس رضایت از محیط خود می توانید از چراغ های تزیینی، شمع و … برای جلوه بخشیدن به دکوراسیون محل غذا خوری خود استفاده نمایید. 

تزیین میز غذا

سفره میز شام 

قبل از پهن کردن سفره ی اصلی بهتر است میز خود را با یک سفره ی ضخیم پنبه ای بپوشانید این کار به شمااین امکان را می دهد تا ظروف روی میز شما حرکت نکنند و مانع از ایجاد سر و صدا در هنگام برداشتن یا قرار دادن ظروف شوید. از یک رومیزی متناسب با ابعاد و شکل میز استفاده نمایید و اطمینان حاصل کنید تا تمام گوشه ها و بخش های میز را پر کند. 

چیدمان میز غذا

چیدمان بشقاب روی میز شام

 همانطور که در تصویر می بینید، بشقاب ها اولین وسله ای است که روی میز قرار می گیرد، بشقاب های تخت اول و سپس بشقاب گرد را روی آن قرار می دهید. توجه داشته باشید برای آسایش بیشتر مهمانان بهتر است هر بشقاب از دیگری 60 الی 80 سانت فاصله داشته باشد و بسته به نوع بشقاب از لبه ی میز اندکی فاصله داشته باشد.

مطالب پیشنهادی: راه حل های آسان برای ۷ معضل عمومی در دکوراسیون منزل !

چیدمان میز شام

چیدمان قاشق و چنگال روی میز شام

ترتیب چیدمان قاشق و چنگال برای چیدمان میز شام درست همانند تصویر است با این تفاوت که به جای چاقو سمت راست بسته نوع غذای ما ایرانی ها قاشق قرار می گیرید. چاقو و قاشق کوچک بالای بشقاب ها نیز برای صرف دسر قرار می گیرد.

حواستان باشد: برای از بین بردن لکه های ناشی از آب که بعد از شستشو روی قاشق و چنگال شما قرار می گیرد از یک پارچه مرطوب و کمی سرکه استفاده نمایید نگران نباشید پوی سرکه روی آن ها باقی نمی ماند.

چیدمان میز غذا

چیدمان لیوان ها روی میز شام

 لیوان ها همیشه بالای چاقو قرار داده می شود درست همانند تصویر می توانید آن ها را در یک ردیف قرار دهید. توجه داشته باشید که تعداد این لیوان ها به دلیل چیدمان میز شام به سبک فرانسوی و نوع نوشیدنی های رایج در آن جا سه تا است اما شما می توانید به سادگی آن را به یکی کاهش دهید و از شلوغ شدن بی مورد فضای میز شام خود جلوگیری کنید.

نکته:برای تمیز کردن لیوان های شیشه ای از از بخار آب و یک بارچه ی کوچک استفاده کنید تا لکه های روی آن به طور کامل از بین رود.

تزیین میز شام

چیدمان دستمال سفره روی میز شام

دستمال سفره را می توانید با طرح ها و رنگ های مختلف انتخاب کنید و با هنر و سلیقه ی خود به آن ها فرم دهید و روی بشقاب گرد قرار دهید. در انتخاب طرح و رنگ دستمال سفره ها دقت کنید که با میز غذای شما هارمونی داشته باشد و مانع از شلوغ شدن بیش از حد چیدمان میز شام شما شود.

چیدمان میز غذا

چیدمان چاشنی ها روی میز شام

در چیدمان چاشنی ها روی میز غذا توجه داشته باشید که در محلی واقع شود که همه به آن دسترسی داشته باشند به طور مثال یک جا سسی را برای دو تا سه نفر در نظر بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که همیشه یک بشقاب کوچک برای دور ریختن استخوان ها و … در غذاهای خاصی مثل غذا های دریایی در نظر بگیرید.

چیدمان میز شام

نکته خیلی مهم : هرگز هیچ یک از مواد غذایی را با بسته بندی سر سفره قرار ندهید این کار زیبایی میز شما را کاملا از بین می برد.

تزیین میز شام

چیدمان لوازم جانبی تزیینات روی میز شام

تزیینات کوچک مثل گل آرایی و استفاده شمع ها همیشه می تواند جلوه ی میز شما را دو چندان کند، یک گلدان با چند گل طبیعی می تواند تکمیل کننده ی چیدمان میز شام شما باشد اما توجه داشته باشید که فضای زیادی از میز شما را اشغال نکند.

چیدمان میز شام

جزئیات را رعایت کنید!

  • سعی کنید در پذیرایی اول از افراد مسن و یا مهمانان ویژه شروع کنید.
  • اگر مهمان شما چپ دست است پس پذیرایی خود را از سمت راست او شروع کنید تا به راحتی بتواند از پذیرایی شما استفاده نماید. 
  • برای گرم نگه داشتن یک غذا بهتر است قبل از سرو برای مدت کوتاهی آن را در فر قرار دهید تا غذای شما عطر و طعم مطلوب را داشته باشد.

با رعایت این نکات ساده به یک میزبان تمام عیار تبدیل شوید و یک مهمانی فراموش نشدنی داشته باشید.

مطالب پیشنهادی: ۱۰ وسیله آشپزخانه که هر خانه ای نیاز دارد!

منبع: Houzz |مترجم: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه