Chidaneh.com placeholder image

آپارتمان شماره 93 تهرانپارس با معماری مقرون به صرفه!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: اصولا ادامه ی طراحی و اجرا پروژه هایی که توسط دفترهایی با حساسیت کمتر نسبت به کیفیت کار (معمولا نزدیک شهرداری ها و متخصص گرفتن جواز)، طراحی شده است برای دفاتری مانند دفتر معماری دیگر فاقد جذابیت اند و قبول نکردن چنین پروژه هایی اولین راه حل است. اما این بار علیرضا تغابنی سعی کرده است تا خود را با نقشه های جواز گرفته و سازه تایید شده و بودجه محدود محک بزند، با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار پروژه ی طراحی آپارتمان تهرانپارس سری بزنیم و جزییات آن بیشتر آشنا شویم.

علیرضا تغابنی
نمای بیرونی ساختمان 93 تهرانپارس
علیرضا تغابنی

chidaneh ad banner

مشخصات عمومی پروژه طراحی آپارتمان مسکونی شماره 93

  • نام پروژه: آپارتمان مسکونی شماره 93
  • موقعیت: تهرانپارس، تهران، ایران
  • معمار: علیرضا تغابنی
  • دفتر معماری: دفتر معماری دیگر 
  • کارفرما: آقای مومنی
  • تیم طراحی: روح اله رسولی، حسین نقوی، فریده آقامحمدی، آمیتیس نوروزی

علیرضا تغابنی
ساختمان 93 تهرانپارس
علیرضا تغابنی

  • نوع ساختمان: مسکونی
  • مساحت: 300 مترمربع
  • اجرا: حجت امامی
  • عکاس:حسن فراهانی، حجت امامی، ماندانا منصوری
  • جوایز: برنده جایزه اول طراحی نمادر مجله معماری و ساختمان سال 1389

علیرضا تغابنی
ساختمان 93 تهرانپارس
علیرضا تغابنی

از زبان معمار: دفتر های کوچکی مثل دفتر ما، گاهی مراجعانی دارد که پروژه ای در دست دارند که توسط دفتر هایی با حساسیت کمتر نسبت به کیفیت کار (معمولا نزدیک شهرداری ها و متخصص گرفتن جواز)، طراحی شده است. آنها در مرحله ای که ساخت را شروع کرده یا در حین عملیات ساخت، تمایل دارند دستی به سر و روی پلان ها کشیده و نمایی جذاب را برای پروژه فراهم کنند.

علیرضا تغابنی
ساختمان 93 تهرانپارس
علیرضا تغابنی

معمولا پروژه های مشابه آپارتمان تهرانپارس برای دفتر های مانند ما، فاقد جذابیت اند و قبول نکردن این نوع پروژه ها اولین راه حل است. این بار سعی کردیم ببینیم با این نقشه های جواز گرفته و سازه تایید شده و بودجه محدود، چه می شود کرد. در واقع شرط کارفرما این بود که قیمت ساخت از بودجه متعارف ساختمان های برای فروش در همین منطقه بالا نزند.

علیرضا تغابنی
ساختمان 93 تهرانپارس
علیرضا تغابنی

 بر عکس پروژه های معمول در طراحی آپارتمان تهرانپارس از نقشه های اولیه شروع کردیم از جایی که کارفرما ایستاده بود، سازه و سازماندهی پلان مشخص. بنابراین طراحی از نما شروع شد و تا حد امکان به مابقی پروژه بسط یافت. با جابجایی آشپزخانه در یکی از طبقات و تغییر سازماندهی پلان، سعی کردیم تنوع حرکتی را در نما و پلان ها ایجاد کنیم.

علیرضا تغابنی
ساختمان 93 تهرانپارس
علیرضا تغابنی

 همچنین دکوراسیون داخلی آپارتمان تهرانپارس نیز با تبعیت از ایده صورت دهنده نمای خارجی شکل گرفت. از پخ کاری های پلان کاستیم و سعی کردیم پلان ها را شسته رفته کنیم، پنجره ها از ابعاد و شکل متعارف بیرون آمدند و پوششی حصیری به پنجره ها اضافه شد که به صورت برقی بالا و پایین می رود و قابلیت تعویض دارد.

علیرضا تغابنی
ساختمان 93 تهرانپارس
علیرضا تغابنی

فضای سبز آپارتمان تهرانپارس هم طوری به نما اضافه شد که از بیرون و داخل قابل دیدن باشد. نتیجه کار با ایده آل ما فاصله دارد اما در مقایسه با پروژه ای که قرار بود ساخته شود، متوجه شدیم گاهی پروژه های غیر ایده آل هم می توانند رضایت بخش باشند.

اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید.

منبع: دفتر معماری دیگر | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه