Chidaneh.com placeholder image

طراحی چشمگیر ویلای خانوادگی کردان در کرج!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: ساخت ویلایی خانوادگی با امکانات کامل رفاهی و تفریحی، ایجاد کلیتی مدرن همراه با عناصر و مصالحی سنتی و بومی و ایجاد منظر سالم با حذف اغتشاشات بصری موجود در همسایگی ها و استفاده از چشم انداز طبیعی موجود از در خواست های کارفرمای ویلای خانوادگی کردان بود که معمار برجسته سهراب رفعت ماهرانه به این درخواست ها پاسخ گفته است. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این پروژه ی زیبا سری بزنیم و با جزئیات طراحی آن بیشتر آشنا شویم.

سهراب رفعت
نورپردازی نمای ویلا
سهراب رفعت

اسکای اسکرپر

مشخصات عمومی پروژه ی طراحی ویلای خانوادگی کردان

  • نام پروژه: ویلای خانوادگی کردان
  • موقعیت: کردان، البرز،ایران
  • دفتر معماری: دفتر معماری سهراب رفعت
  • معمار مسئول: سهراب رفعت
  • تیم طراحی: سالومه گلبابایی، محمد رضا موحدی، نگین عسگری، محمد حسین شوقی
  • تاریخ: 1391 الی 1393
  • نوع پروژه: مسکونی

سهراب رفعت
نورپردازی نمای ویلا
سهراب رفعت

  • مساحت زمین: 1600 مترمربع
  • مساحت ساخته شده: 850 مترمربع
  • مهندس سازه: سلمان رستمی
  • مهندس مکانیک: علی فرجی، نادر پور صیامی
  • مدیر اجرایی: سهراب رفعت
  • مهندس ناظر: امیرخسرو اردلان
  • پیمانکار: حسین گودرزی
  • عکاس: علی دقیق و رضا صوفی

سهراب رفعت
نورپردازی ویلا با لامپ رشته ای
سهراب رفعت

از زبان معمار: ویلای خانوادگی کردان با زیربنای 850 مترمربع واقع در باغی 1600 مترمربعی و مشرف به رودخانه که در کوهپایه های کردان قرار دارد. از ابتدا نکاتی مشخص به عنوان اصول کار با توجه به شرایط عمومی مکان و خواسته های کلی کارفرما مورد توجه قرار گرفت: طراحی ویلایی خانوادگی با امکانات کامل رفاهی و تفریحی، ایجاد کلیتی مدرن همراه با عناصر و مصالحی سنتی و بومی و ایجاد منظر سالم با حذف اغتشاشات بصری موجود در همسایگی ها و استفاده از چشم انداز طبیعی موجود.

سهراب رفعت
طراحی داخلی ویلا با نورپردازی
سهراب رفعت

پس با توجه به اصول اولیه طراحی ویلا را نیازمند نوعی درونگرایی و تفکیک فضایی در درون (پاسخ به تجربه فردی فضا) و در عین حال پیوستگی و ارتباط فضایی میان خود و محیط بیرون در جهت تحقق نوعی خلوص، یکپارچگی و سیالیت (پاسخ به تجربه جمعی فضا) یافتیم.

سهراب رفعت
ویلای خانوادگی کردان
سهراب رفعت

برای حفظ منظر سالم، محور اصلی بنا در طول به سمت چشم انداز طبیعی هدایت و در طرفین از همسایگی ها مجزا شده است. در چنین شرایطی ایجاد فضایی منفی در میانه حجم اصلی بنا که یادآور الگوی حیاط مرکزیست امکان نوردهی و سازماندهی دیگر فضاها را پیرامون خود فراهم می آورد که این خود پاسخگوی خواست به کارگیری الگوها و عناصر بومی نیز هست.

سهراب رفعت
طراحی ویلای خانوادگی کردان
سهراب رفعت

در ادامه با نگاه به حفظ شیب و عدم دخالت در وضعیت طبیعی زمین طرح در سه طبقه سازماندهی شد. طبقه زیرین که بخشی از آن در دل زمین فرو رفت به استخر، سالن بیلیارد، موتورخانه و سرایداری با امکان دسترسی مستقل از درون محوطه تعلق گرفت.

سهراب رفعت
نورپردازی آشپزخانه
سهراب رفعت

طبقه میانی که در واقع ارتباط اصلی با فضای بیرونی از این قسمت توسط حیاط مرکزی شکل می گیرد به فضاهای عمومی نشیمن، آشپزخانه، خواب مهمان و … اختصاص یافته است. طبقه بالایی به خواب ها و سوییت های مستقل برای اعضای خانواده اختصاص یافته است که ضمن داشتن دسترسی مستقل از بیرون بنا از طریق راهرو و پل معلق با یکدیگر ارتباط دارند.

سهراب رفعت
طراحی داخلی با نور
سهراب رفعت

در مجموع و در عمل نور به گونه ای تا عمق فضاها هدایت شده است و ارتباط دوسویه درون و بیرون فضا توانسته است به مفاهیم طرح کمک نماید. فضای داخلی در سطح گسترش یافته و به صورت تراس تا بیرون امتداد دارد همچنین دید کامل به فضاهای بیرونی از نقطه مرکزی یعنی نشیمن برقرار است.

سهراب رفعت
طراحی استخر و جکوزی در ویلا
سهراب رفعت

با توجه به درخواست کارفرما در طراحی ویلا جهت ایجاد امکان استفاده ممتد در تمامی فصول از استخر، جعبه ای شیشه ای با دیوارهای بازشو مدنظر قرارگرفت که امکان دسترسی راحت به محیط اطراف جهت حمام آفتاب و همچنین استفاده از نورخورشید و داشتن دید و منظر عالی را مهیا می کند. البته باید ذکر شود پوشیده کردن استخر و نیز اضافه کردن آسانسور به پاسیو بنا به درخواست کارفرما و پس از اتمام سفت کاری و در حال نازک کاری صورت گرفت.

سهراب رفعت
طراحی نمای ویلای خانوادگی کردان
سهراب رفعت

رویکرد معماری همساز با اقلیم در کنار روح حاکم بر طرح، بیانی ساده و خوانا را در جزییات طرح طلب می کرد و این مهم در انتخاب جنسیت ها و همنشینی آنها در کنار یکدیگر بی آنکه خود را به طبیعت چشم نواز محیط تحمیل نماید، ما را بر این داشت که آجر را به عنوان توده ( امنیت سازگار) شیشه را (دعوت کننده) و آهن را (ارتباط دهنده) بیابیم.

سهراب رفعت
پنجره سرتاسری ویلا
سهراب رفعت

در طراحی ویلا سه عنصری که در قالب دیوار، بازشو و سقف، مرز عبور از درون به بیرون را به تجربهای حسی بدل می نمایند و یکپارچگی و امتداد این مواد از فضاهای داخلی به فضاهای خارجی و برعکس به مدرن تر شدن روح فضا کمک می کند.

سهراب رفعت
ویلای خانوادگی کردان
سهراب رفعت

در نهایت علیرغم وجود ساختمان های فرسوده در همسایگی و با رعایت حریم رودخانه و سازماندهی تمامی امکانات مورد نیاز و خواسته های زیبایی شناسی طرح، اهداف کلی طراحی برای ایجاد فضایی دلنشین و مطلوب استراحت و آسایش، بدون ناهماهنگی با طبیعت پیرامون محقق شده است. سیستم سازهای اسکلت فلزیست و لوله کشی آبرسانی و فاضلاب و گرمایش از کف از نوع سوپر پایپ و اسپیلیت یونیت برای سرمایش در نظر گرفته شده است. مرحله اجرایی ساخت این ویلا پس از طی سه ماه مراحل برنامه ریزی، طراحی معماری و سازه در مهر ماه سال 1391 آغاز شد و در بهمن ماه سال 1393 به پایان رسید.

برای دیدن پروژه های معماری ایرانی این چنینی که توسط معماران برجسته طراحی و اجرا شده اند، بخش پروژه های برجسته چیدانه را از دست ندهید. برای ارتباط با معماران این بناها می توانید پروفایل آن ها در اهالی فن چیدانه مراجعه کرده و اطلاعات تماس آن ها را ببینید.

منبع متن پروژه: وب سایت معماری معاصر ایرانی| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه