Chidaneh.com placeholder image

چگونه در محیط کار خود شاد و پرانرژی باشیم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

امروزه تلاش طراحان در دنیا، خلق فضایی برای کارایی بهتر کارمندان است؛ دفتر کاری که تاثیری مستقیم بر حال و هوای کارمندان و در نتیجه میزان درآمدزایی یک سازمان خواهد داشت. از این رو بر آن شدیم تا چند سطری در مورد محیط کاری این قشر عزیز بنویسیم. با ما همراه باشید:

پارتیشن اداری نفیس کاران
پارتیشن بندی اداری
پارتیشن اداری نفیس کاران

تابلو فرش ریحان

طراحی محیط کار ایده‌آل

چگونگی طراحی محیط کار رابطه مستقیمی با افزایش یا کاهش عملکرد سازمانی دارد؛ بنابراین در ابتدا با پرداختن به عواملی که در طراحی محیط کار باید مورد توجه قرار گیرد، آغاز می‌کنیم تا به الگوی مناسبی جهت طراحی محیط کار برسیم.

امیر مسعود اقارب پرست
طراحی داخلی با کفپوش اداری (پروژه عکاسی)
امیر مسعود اقارب پرست

1. درجه حرارت و رابطه آن با عملکرد کارکنان

تحقیقات نشان می‌دهد درجه حرارت عاملی است که بر عملکرد شغلی و سلامت کارکنان تاثیر مستقیمی دارد و خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی این مسئله در بسیاری از شرکت‌ها توسط به‌کارگیری اسپلیت حل شده است.

مهسا مجیدی
پارتیشن اداری شیشه ای در ساختمان اداری بهستان بهداشت
مهسا مجیدی

2. تاثیر نور طبیعی در فضای اداری

استفاده از نور طبیعی در محیط کار اهمیت ویژه‌ای دارد. اگرچه امروزه نورپردازی در سطح حرفه‌ای صورت می‌گیرد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کارمندانی که در فضایی با نور طبیعی حضور داشته و به بیرون دید دارند، روحیه‌شان بهتر است.

دفتر معماری اکسپوز
دکوراسیون اداری دفترکار تنفس سبز
دفتر معماری اکسپوز

3. تاثیر سروصدا روی عملکرد افراد در محیط کار

سروصدا رابطه‌ای آشکار با عملکرد افراد در محیط کار دارد؛ چون باعث کاهش عملکرد افراد و ناخشنودی آنها می‌شود. برای کاهش سروصدا و به حداقل رسانیدن میزان سروصداهای ناخواسته در محیط کار، توصیه می‌شود محیط، آکوستیک و مجهز به پنجره‌های دوجداره باشد.

شرکت پلی مش
دیوارپوش فایبرگلاس
شرکت پلی مش

4. تاثیر رنگ در فضای اداری

موضوع مهم دیگر در طراحی داخلی یک فضای اداری، رنگ است. هرگونه استفاده نابجا از رنگ و ترکیب رنگ‌های ناهمخوان می‌تواند روی عملکرد کارکنان تاثیرگذار باشد. برای این منظور نیاز به رنگ‌هایی دارید که به شما حس و انرژی زیادی را منتقل کنند و شاداب و سرزنده‌تان نگه دارند.

استودیو معماری آرش مدنی
طراحی و اجرای فضای اداری کاویان
استودیو معماری آرش مدنی

5. استفاده از مبلمان اداری مناسب

مبلمان اداری جدا از رنگ و شکل ظاهری باید حالت استاندارد و آرگونومیک  داشته باشند تا در استفاده‌های طولانی‌مدت باعث خستگی کارمندان نشوند. همچنین برای ایجاد نظم در دکوراسیون داخلی دفتر کار بهتر است برای هر کارمند قفسه‌ای را در نظر بگیرید تا وسایل خود را در آن قرار دهد.

رضا نجفیان / رنا دیزاین
نمایی از فضای داخلی دفتر اداری کابل
رضا نجفیان / رنا دیزاین

آراستن محیط کار توسط کارمندان

از آنجایی که کارمندان تقریبا یک‌سوم وقت خود را در اداره‌شان صرف می‌کنند، پس مهم است مکانی که در آن هستند محیطی شاداب و سرزنده باشد. از طرفی بهترین کارفرماها نیز ممکن است از فراهم کردن شرایط ایده‌آل کارمندان عاجز باشند اما همواره عواملی وجود دارد که کارمندان می‌توانند از محیط کاری خود بیشترین لذت را ببرند. در زیر توصیه‌هایی را در جهت هرچه بهتر شدن فضای کاری این عزیزان داریم. برخی از این راهکارها عبارتند از:

دکوراسیون دکورایت
دکوراسیون داخلی اداری
دکوراسیون دکورایت

1. فرح‌بخشی محیط کار با استفاده از گیاهان

بررسی‌ها نشان داده قرار دادن گلدان کنار میز یا روی میز می‌تواند تا 15 درصد میزان بازدهی کارمندان را افزایش دهد. شما می‌توانید از چند گلدان کوچک در کنار میز خود و همکاران‌تان برای ایجاد محیطی هر چند کوچک اما سبز استفاده کنید. جدا از زیباتر شدن محیط باور داشته باشید گیاهان تولیدکننده انرژی‌های مثبت هستند و می‌توانند روحی تازه به محیط کاری شما ببخشند.

گروه معماری KCW
طراحی داخلی دفتر کار آتلیه سبز +9 در مشهد
گروه معماری KCW

2. حس تعلق به فضای کار با داشتن وسایل شخصی

داشتن یک ماگ شخصی در محیط کار یا قرار دادن قاب عکس عزیزان روی میز کار می‌تواند حس خوبی را در افراد ایجاد کند تا آنجایی که می‌توانید باید از این موارد کوچک در محیط کار استفاده کنید؛ چرا که در مجموع حس تعلق به فضا در شما ایجاد می‌شود و ساعات حضورتان در اداره را دلپذیر می‌کند.

گروه معماری بام
دکوراسیون داخلی مطب پوست و زیبایی
گروه معماری بام

3. دیوارهای دوست‌داشتنی دفتر کار

دیوارها همیشه در زیبا‌سازی محیط بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. شما خیلی راحت و تنها با چند تصویر و قاب می‌توانید دیوار را از فرم کسل‌کننده درآورده و باعث نشاط خود و دیگر افراد در محیط کار شوید. استفاده از تصاویر و قاب‌های مرتبط با کار می‌تواند از جمله کارهایی باشد که برای یک دیوار می‌توان انجام داد.

مبلمان اداری فیلپا سیستم
میز اداری همراه با پارتیشن
مبلمان اداری فیلپا سیستم

4. بازدهی بیشتر با حریم شخصی در محیط کار

هر چند نبودن حریم باعث افزایش تماس و ارتباط کارمندان با یکدیگر می‌شود اما غالبا به خاطر عدم وجود فضایی خصوصی یا حداقل نیمه خصوصی باعث کاهش بهره‌وری و رضایت شغلی کارکنان می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در محیط‌های اداری که فضای محدودی در اختیار است برای بازدهی مطلوب با ایجاد پارتیشن‌هایی با ارتفاع کم به تفکیک فضاها پرداخت.

هفت طرح مینیاتور
دکوراسیون اداری به سبک مدرن
هفت طرح مینیاتور

5. تغییرات کوچک با تاثیرات بزرگ

ایجاد تغییرات کوچک (مثل بردن غذای خانگی به محل کار و غذا خوردن با همکاران) در محیط کاری می‌تواند تاثیرات بزرگی بر شما داشته باشد. با وجود اینکه این تغییرات کوچک مشکلات اساسی‌تان را حل و فصل نمی‌کنند ولی قادرند با ایجاد حس خوب شما را از نظر روحی شارژ کرده و قدری از فشار روحی‌تان بکاهند. هر کاری که می‌تواند در محیط کار به شما حس خوبی بدهد را انجام دهید.

 

منبع: مجله منزل | نویسنده: نازنین کاسبی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه