نکات خانه داری: 28 نکته خانه داری که در هیچ جا نخوانده اید!

نکات خانه داری: 28 نکته خانه داری که در هیچ جا نخوانده اید!

به قلم: مهسا پوررضا

بی‌شک همه شما با نکات و جزییات بزرگ و کوچک خانه داری تا حدودی آشنایی دارید اما اگر دوست دارید در امر خانه داری حرفه‌ای‌تر عمل کنید بهتر است با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا با هم با نکات خانه داری جهت تمیز کردن خانه بیشتر آشنا شویم پس با ما همراه باشید.

سرویس خواب بالسا

 

1. چطور لوستر خانه را تمیز کنیم؟

لامپ‌ها یا لوسترها بخش مهمی از دکوراسیون منزل هستند که نور را تامین و خانه را زیبا می‌کنند. اما لوسترها به علت گرد و غبار موجود در هوا به سرعت کثیف شده و نمای اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند. برای تمیز کردن لوستر لازم نیست همیشه خود را به مشقت بیاندازید و قطعات آن را جدا کنید بلکه شما می‌توانید با راهکارهای زیر بدون جدا کردن قطعات به برق انداختن لوستر خود بپردازید.

  • تمیز کردن لوستر با استفاده از الکل
  • تمیز کردن لوستر با آب ولرم و سرکه
  • تمیز کردن لوستر با لیمو ترش
  • استفاده از دستکش‌های پنبه ای
  • تمیز کردن سریع لوستر با دستمال نمدار

2. نکات خانه داری و تمیز کردن کف خانه

کف‌ها کاملا بخشی از دکور خانه هستند اگر بتوانید آنها را زیبا نگه دارید، بدون نیاز به تغییر و یا سرمایه گذاری زیادی، یک خانه بصری جذاب خواهید داشت. برای نگه داشتن کف‌های براق، باید بدانید که کف شما:چوب، گرانیت، کاشی‌های سرامیکی، و غیره است. چگونه از کف پوش‌ها حفاظت کردن بستگی به جنس کف دارد. در مطلب تمیز کردن کف خانه در مجله چیدانه به صورت کامل درباره این موضوع صحبت کرده ایم.

 

3. نکات جرم‌گیری کاشی و سرامیک خانه

جرم گیری کاشی و سرامیک یکی از اساسی‌ترین نکات خانه داری است که با کمک آن می‌توانید چهره‌ی حمام و سرویس بهداشتی خود را نو کنید برای این منظور کافی است با کمک کمی دوغاب و دستمال فواصل بین کاشی‌ها را پر کنید تا کاشی و سرامیک را برق بیاندازید و ظاهر تمیز و زیبایی به فضا ببخشید.

در مطلب برق انداختن سرامیک می توانید روش‌های تمیز کردن سنگ‌های مختلف را بخوانید.

همچنین در مطالب قبلی راجع به تمیز کردن سنگ مرمر به صورت کامل و جداگانه صحبت کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه فرمایید.

4. نکات خانه داری و تمیز کردن دیوار

کم کم به فصل کنار زدن پرده‌ها و درخشش نور صبحگاهی روی دیوار خانه نزدیک می‌شویم. طبیعتا دیدن یک دیوار لکه‌دار و دوده گرفته، صبح بهاری شما را خراب می‌کند، پس حالا بهترین زمان است تا فکری به حال لکه‌های روی دیوار کنید.پاک کردن دیوارها برخلاف آنچه تصور می‌کنید کار دشواری نیست، اما چند تکنیک دارد که باید آنها را خوب به خاطر داشته باشید. قبل از شروع هر کاری به خاطر داشته باشید که برای پاک کردن دیوار به چند عدد دستمال تمیز نیاز دارید، چون حتما نمی‌خواهید بعد از پایان کار اثر دستمال روی دیوار را پاک کنید. نکته دوم این که باید نوع لکه‌های روی دیوار را بدانید. لکه‌های مختلف روی دیوار با روش‌های مختلفی پاک می‌شوند.

5. کاغذ دیواری خانه رو چطور تمیز کنیم؟

تمیز کردن کاعذ دیواری دارای روش‌های گوناگون است که به صورت کامل قبلا درباره آن صحبت کرده‌ایم .برای جلوگیری از ماندگاری لکه‌های کاغذدیواری باید لکه ها را زود به زود از روی کاغذدیواری تمیز کنید. حدالامکان گرد و غبار و خاک را از روی کاغذ دیواری زود به زود پاک کنید، چرا که کاغذ دیواری را کدر کرده و رفته رفته از درخشندگی و جلای آن می‌کاهد.بهتر است سطح کاغذ دیواری‌ها را از پایین به بالا تمیز کنید. برای شست و شوی آسانتر می‌توان کاغذ دیواری‌های نازک را با آب گرم و بدون مواد تمیز کننده و برای کاغذ دیواری‌های ضخیم‌تر، از محلول آب گرم و صابون ملایم استفاده کنید.

 

6. نکات خانه داری و روش‌های تمیز کردن شیشه

پنجره‌های کثیف قطعا می‌تواند ظاهر خانه را خراب کند. نباید گذاشت گرد و خاک روی پنجره‌ها بنشیند. بهتر است از یک پاک کننده پنجره برای تمیز کردن شیشه و پنجره‌ها استفاده کنید. بازار مملو از انواع پاک کننده‌ها است که به شدت تبلیغ می‌شوند و از نتایج عالی برخوردارند، اما می‌توانید گزینه درست کردن در خانه مانند موارد زیر که مد نظر این بخش از نکات خانه داری در چیدانه است را انتخاب کنید.

  • محلول صابون
  • سرکه سفید
  • مالیدن الکل
  • لیمو
  • نشاسته ذرت

7. نکات خانه داری درباره برق انداختن وسایل چوبی

 استفاده از وسایل چوبی کلاسیک و سنتی در طراحی داخلی منزل طرفداران خود را دارد و سرویس‌های چوبی کلاسیک جلوه خاصی به منزل می‌دهد. وسایل گران قیمت و مرغوب چوبی را دو بار در سال جلا دهید.برای لکه‌گیری می‌توان از واکس‌های مایع کفش یا از مداد آرایش هم رنگ وسیله مورد نظر استفاده کرد.وسایل چوبی را از تابش مستقیم نور خورشید حفظ کنید، زیرا نور خورشید باعث خشک شدن چوب می‌شود.  در مطلب برق انداختن وسایل چوبی به صورت کامل به موارد زیر پرداخته ایم :

  • مرحله اول برق انداختن لوازم چوبی
  • مشخص کردن نوع چوب در تمیز کردن وسایل چوبی
  • روغن خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی
  • برق انداختن وسایل چوبی رنگ شده
  • پاک کردن لکه روی چوب
  • تمیز کردن کاغذهای چسبیده به وسایل چوبی
  • برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده
  • نکات برق انداختن وسایل چوبی

 

8. نکات خانه داری برای تمیز کردن کابینت‌های چوبی

اگر کابینت‌های شما چوبی است بهتر است نگاهی دقیق‌تر به آن بیاندازید، تا با لکه‌های ریز چربی و روغن که روی آن جمع شده است بیشتر آشنا شوید و سریع‌تر اقدام به تمیز کردن آن نمایید، برای این منظور کافی است روغن گیاهی را با جوش شیرین مخلوط کنید و با کمک یک مسواک قدیمی شروع به تمیز کردن کابینت‌ها کنید، مطلب ساده‌ترین روش پاک کردن لکه کابینت‌ها و سطوح چوبی! می‌تواند در این زمینه اطلاعات بیشتری به شما بدهد.

 

9. نکات خانه داری و تمیز کردن شکاف ها

تمیز کردن شکاف‌ها و نقاط دور از دسترس با کمک جاروبرقی همواره مشکل بوده است. نکات خانه داری این موضوع را برای شما حل کرده است کافی است لوله‌ی مقوایی مانند تصویر سر لوله‌ی جارو برقی خود قرار دهید و با کمک آن به آسانی سطوح مورد نظرتان را تمیز کنید.

10. نکات کلیدی تمیز کردن لکه فرش در خانه

برای تمیز کردن لکه‌های روی فرش می‌توانید از مخلوط مایع صابون و محلول هیدروژن پراکسید استفاده کنید تا تمام لکه‌ها در کمترین زمان ممکن از بین برود، در مطلب تمیز کردن لکه فرش به صورت کامل به موارد زیر پرداخته‌ایم:

  • پاک کردن لکه چای، قهوه یا نوشابه بر فرش و قالیچه
  • لکه ناشی از حیوانات خانگی بر فرش
  • پاک کردن لکه خون بر فرش و قالیچه
  • لکه شکلات روی فرش
  • لکه موم و پارافین بر فرش و قالیچه
  • پاک کردن لکه چربی بر فرش

11. نکات خانه داری و تمیز کردن با لیمو!

اگر تخته گوشت شما بوی نامطبوع گوشت و سایر مواد غذایی را به خود گرفته است کافی است با کمک یک قطعه لیمو و نمک آن را تمیز کنید و اثرات بوی بد و آلودگی را از آن محو کنید. لیمو یکی از معجزات نکات خانه داری است که در مطلب 10 جادوی لیمو ترش در خانه داری! بیشتر به فواید آن در امر خانه داری اشاره شده است.

12. نکات خانه داری درباره تمیز کردن جاروبرقی

همه‌ی ما با نقش موثر جاروبرقی در خانه آشنا هستیم. اگر خانه‌ی شلوغ و پر رفت و آمدی دارید و یا فرزند کوچکی دارید بی شک جاروبرقی یکی از پرمصرف‌ترین وسایل خانه‌ی شما محسوب می‌شود که به مرور زمان به دلیل کثیف شدن فیلترها و یا پر شدن کیسه‌ی آن کارایی اولیه خود را از دست می‌دهد و نیاز به نظافت دارد که از مراحل تمیز کردن آن می‌توان به وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن جاروبرقی، نحوه شستن لوله جاروبرقی، نحوه شستن کیسه جاروبرقی، نحوه شستن فیلتر جارو برقی، تمیز کردن غلطک جاروبرقی و از بین بردن بوی بد جاروبرقی اشاره کرد. در مطلب تمیز کردن جاروبرقی مجله چیدانه به صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم.

13. نکات خانه داری و روش‌های از بین بردن گرد و غبار

خلاقیت، اصل اول نکات خانه داری محسوب می‌شود، با استفاده از جوراب‌های پشمی قدیمی و تی می‌توانید یک ماهوت پاک کن بسازید و گرد و غبار و آلودگی را از فضای دکوراسیون خود دور کنید.

 

14. نکات خانه داری پیرامون تمیز کردن لکه های مبل

اگر روی مبل‌تان لکه‌ای ایجاد شده است بهتر است پیش از کهنه شدن فکری برای تمیز کردن آن کنید، برای این منظور می‌توانید از الکل و فرچه ی نرم استفاده کنید، اگر لکه از بین نرفت بهتر است آن را به یک متخصص بسپارید تا مثل روز اول آن را تمیز کند.

15. نکات خانه داری برای حفاظ ها و شیدها

برای تمیز کردن حفاظ ها و شیدها که معمولا دسترسی به آن‌ها مشکل است می‌توانید از یک انبر که دو سمت آن را با یک لیف یا پارچه‌ی ضخیم پوشانده اید استفاده کنید تا به سادگی و بدون دردسر مثل روز اول تمیز شوند.

16. نکات کاربردی درباره تمیز کردن تشک

هر فرد به طور متوسط حداقل یک سوم از زندگی خود را صرف خواب می کند بنابراین نظافت تشک امری بسیار مهم و حیاتی است، برای این منظور روی سطح تشک جوش شیرین و یک اسانس خوشبو بپاشید، سپس با کمک جاروبرقی از روی تشک جمع کنید حالا تشک شما برای یک خواب شیرین آماده است. مطلب روش نگهداری و تمیز کردن تشک توضیحات بیشتری در رابطه با تمیز کردن تشک خواب به شما می دهد.

 

17. نکات مهم درباره تمیز کردن وسایل برقی خانه

اگر از لوازم برقی در منزل و در آشپزخانه استفاده کرده باشید به مرور متوجه خواهید شد که لوازم برقی شما دچار لک شده است و اگر کاور نداشته باشد به مرور گرد و خاک و روغن هم نیز بر روی آن خواهد نشت . تمیز کردن وسایل برقی خانه شامل:تمیز کردن فر و گاز، تمیز کردن ماشین ظرفشویی، تمیز کردن یخچال، تمیز کردن مایکروفر، تمیز کردن چایی ساز و قهوه ساز، تمیز کردن ماشین لباسشویی و تمیز کردن خشک کن است که ما در مطلب تمیز کردن وسایل برقی به صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم .

18. نکات خانه داری درباره تمیز کردن یخچال فریز

همانطور که میدانید یخچال یکی از مهم ترین وسیله ها در آشپز خانه می باشد و تمیزی و بهداشت آن بسیار حائز اهمیت است و همیشه باید آن را مرتب و تمیز نگه داریم ولی یک سوال اینکه چطور به بهترین شکل ممکن یخچال فریزر خود را تمیز کنیم؟ در مطلب تمیز کردن یخچال فریز  مفصل به مطالب زیر پرداخته ایم :

  • تمیز کردن یخچال حداقل سالی دوبار
  • تمیز کردن یخچال با جوش شیرین
  • تمیز کردن درب یخچال
  • تمیز کردن لاستیک درب یخچال
  • تمیز کردن فریزر
  • از بین بردن بوی یخچال با قهوه
  • از بین بردن بوی یخچال با جوش شیرین
  • چگونه بدنه یخچال را تمیز کنیم؟

19. اجاق گاز را چطور تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن اجاق گاز باید این قسمت های چدنی را در آب گرم و صابون قرار دهید و خیس کنید. قسمت های دیگری که زیر آنها قرار دارند را هم با کمک دستمال های مخصوص گاز که در بازار نیز به وفور قابل دسترسی هستند تمیز کنید. علاوه بر این شما می توانید با کمک مواد شوینده مخصوص گاز و البته یک اسنفج نیز فرایند تمیز کردن اجاق گاز را با موفقیت پشت سر بگذارید..برای تمیز کردن گاز شیشه ای شما می توانید پارچه ای را در کاسه ای آب و صابون ببرید تا کاملا خیس بخورد. بعد دستمال را بر روی قسمت های کثیف و دارای لک قرار دهید و اجازه دهید چیزی حدو 10 دقیقه بماند. بعد از این مدت گاز را به خوبی پاک کرده و از آن لذت ببرید. تمیز کردن اجاق برقی هم مانند تمیز کردن اجاق گاز است.در مطلب تمیز کردن گاز مجله چیدانه به صورت کامل به این موضوعات چرداخته ایم .

20. نکات کلیدی برای تمیز کردن فر

تمیز کردن فر یکی از کارهای طاقت فرسایی است که با کمک سرکه سفید و جوش شیرین می توانید این کار را سریع تر و آسان تر انجام دهید. گام اول: چگونه سینی فر را تمیز کنیم، گام دوم: تمیز کردن توری فلزی فر، گام سوم: تمیز کردن فضای داخلی فر، گام چهارم: تمیز کردن فضای داخلی فر با سرکه یا جوش شیرین، گام پنجم: تمیز کردن درب شیشه ای فر همگی در مطلب تمیز کردن فر مجله چیدانه توضیح داده شده است. همچنین جهت تمیز کردن ماکروفر خود می توانید از چند قطره لیموترش یا پرتقال برای داخل و آب و جوش شیرین برای تمیز کردن درب آن استفاده کنید.

21. نکات خانه داری و نحوه تمیز کردن چربی هود

هود یکی ازتجهیزات جدا ناپذیر از هر آشپزخانه ای است. از آنجایی که هود آشپزخانه مستقیما بابخار غذا و کثیفی ها ارتباط دارد، نظافت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.تمیز کردن چربی هود آشپزخانه را نمی توان نادیده گرفت؛ چرا که به شما فضایی عاری از باکتری ها و میکروب ها هدیه می دهد. همچنین شما با اهمیت دادن به نظافت تجهیزات آشپزخانه تان، سلامتی خود و اعضای خانواده تان را رقم می زنید.

22. نکات مربوط به تمیز کردن داخل ماشین ظرفشویی

اقدامات لازم جهت جرم گیری ماشین ظرفشویی شامل چک کردن حرارت آب، خارج کردن فیلتر، بررسی منطقه تخلیه آب، شست و شوی فضای داخلی، حذف رسوبات آهکی و استفاده از سرکه می باشد که  در قالب چندین مرحله در مطالب جرم گیری ماشین ظرفشویی قبلی توضیح داده شده است.

23. نحوه تمیز کردن آرام پز

برای تمیز کردن آرام پز بهتر است به موقع عمل کنید، استفاده از پودرهای سخت مانند رخشا و یا گاز پاک کن های صنعتی برای لکه های کهنه تر بسیار موثر است.

 

24. نکات خانه داری درباره تمیز کردن شیرآلات

شیرآلات به دلیل نوع آبکاری خود به نسبت سینک جرم بیشتری می بندند و یا حداقل لکه ها را بیشتر به چشم می آورند. حتی اگر شیرآلات خانه شما در عین پاکیزه بودن، کدر باشند به نظر تمیز نمی آیند؛ به همین دلیل در مطلب تمیز کردن شیرآلات  به صورت کامل درباره موارد زیر صحبت کرده ایم  :

  • پیش از هر چیز علت پیدایش لکه شیرآلات را بیابید!
  • سمت این تمیز کننده ها برای برق انداختن شیرآلات نروید!
  • محلول های ساده شستشو تمیز کردن شیرآلات را بشناسید!
  • معجزه گرهای طبیعی تمیز کردن شیرآلات بهداشتی را از دست ندهید!

25. روش تمیز کردن سر دوش آب

برای تمیز کردن اثرات آهک و مواد معدنی روی سر دوش آب کافی است محلولی برابر از آب و سرکه را داخل یک کسیه پلاستیکی بریزید و سر دوش با کش ببندید، پس از مدت 15 الی 20 دقیقه آن را باز کرده و آب کشی کنید تا مثل روز اولش شود.

26. گرفتگی فاضلاب را چطور از بین ببریم؟

ترکیب جوش شیرین و سرکه یکی از قدرتمندترین محلول های خانگی برای از بین بردن گرفتگی فاضلاب می باشد، برای این کار ابتدا 1/2 فنجان جوش شیرین را داخل چاه بریزید سپس 1 فنجان سرکه را روی آن بریزید و اجازه دهید محلول واکنش شیمیایی خود را ایجاد کند در نهایت روی آن آب گرم بریزید تا تمام آلودگی ها از بین برود. پیشنهاد میکنیم مطلب با این سه راه حل از شر بوی بد فاضلاب آشپزخانه رها شوید را بخوانید.

 

27. نکات کاربردی برای از بین بردن زنگ زدگی کابین دوش

کابین دوش یکی از فضاهای است که به دلیل مرطوب بودن فضای حمام زودتر زنگ می زند برای از بین بردن این زنگ زدگی شما به سرکه سفید، حوله کاغذی، مسواک قدیمی برای شستشو نیاز دارید، کافی است سرکه را روی زنگارها اسپری کنید و با کمک مسواک آن ها را بسایید تا برطرف شوند در نهایت با حوله ی کاغذی زنگارهای باقی مانده را تمیز کنید. تمیز کردن شیشه کابین دوش نیز شامل موارد زیر است:

  • شیشه روب ها و پارچه های میکروفایبر برای تمیز کردن شیشه
  • تمیز کردن شیشه کابین دوش حمام با شوینده های روزانه
  • تمیزکردن عمیق شیشه کابین دوش حمام
  • شوینده طبیعی برای تمیز کردن شیشه کابین دوش حمام
  • تمیز کردن شیارهای فلزی کابین دوش حمام

28. نکات خانه داری و روش‌های تمیز کردن ظروف زنگ زده

برای درخشان کردن ظروف زنگ زده ، انتدا ان ها را با روغن نباتی چرب کنید، سپس روی آن ها نمک بپاشید و با کمک یک برش از سیب زمینی زنگار ها را از سطح ظرف پاک کنید تا مثل روز اول تمیز شود.

دیگر نکات خانه داری که دانستن آن برای شما مفید است:

  • هنگام نصب کاغذ دیواری ، جای سوراخ میخ ها خلال دندان بگذارید تا برای نصب تابلوها جای میخ را راحت بیابید.
  • برای جدا شدن آهک از کتری پوست سیب زمینی یا هویج را در کتری بجوشانید .
  • برای اینکه در جا صابونی لک ایجاد نشود ، از صابون مایع یا صابون گلیسیرین استفاده کنید.
  • جلوگیری از لرزش و احتمالا چرخش و افتادن دستگاه مایکروویو ، آن را با حوله کاغذی تراز کنید.
  • برای اینکه در حمام لکه ایجاد نشود ، بعد از دوش گرفتن کاشی ها و درهای شیشه ای را با یک شیشه پاک کن کوچک تمیز کنید.
  • برای از بین بردن لایه شیر چسبیده به قابلمه ، قابلمه را با آب گرم و کمی جوش شیرین پر کنید و به جوش بیاورید تا لکه شیر به راحتی پاک شود.

جمع بندی :

وقتی می‌خواهید در خانه داری بهتر شوید، باید به دنبال راه‌هایی باشید که به شما در انجام بهتر کارها کمک کند. اگر بتوانید کارهای خانه را راحتتر و بدون دردسر انجام دهید، خانه همیشه تمیز خواهد بود و مشکلی در خانه داری نخواهید داشت. خانه داری نیاز به خلاقیت دارد. خلاقیتی که با تغییرات کوچک برخی از ایرادات را برطرف می کند و کارها را آسانتر می نماید. ما در این مقاله به  28 نکته خانه داری که در هیچ جا نخوانده اید! پرداختیم.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
کیان در تاریخ 25 دی 1396
با سلام ممنون از نکته های خوبتون
کامیار سرویس در تاریخ 14 خرداد 1397
با سلام نکات بسیار عالی در زمینه تمیز کردن دیوارها ، تمیز کردن مبل ها و دشک و سر دوش ها و غیره گفته شده ... از سایت چیدانه بابت درج این مطلب ممنونیم.
شرکت خدماتی کامیار سرویس در تاریخ 02 آبان 1399
همه نکات عالی بودند مخصوصا نکات مربوط به نظافت بسیار عالی بودند. لطفا جهت گرفتن نیروی نظافتی با ما تماس بگیرید: 02691012212-4 09356011553
shahla در تاریخ 27 مهر 1402
برنامه ریزی تمیز کردن منزل و فرش به قالیشویی بره https://aloghalishoei.com/

ثبت دیدگاه