Chidaneh.com placeholder image

راز های معماری:محورها و نقاط چرخش درمعماری ایرانی

به قلم: تحریریه چیدانه

اطلاعات معماری: یک محورچرخش، یک خط فیزیکی یا بصری است که به تعریف محل قرارگیری و جهت یک ساختار کمک می کند. اشیای متقارن دارای یک محور مرکزی هستند و چندین محور موقعیت اشیا را در سطوح دو و سه بعدی تعریف می کنند. یک محور حتما نباید در مرکز قرار بگیرد، اما می تواند نقطه چرخشی برای همه عناصر پیرامون آن باشد. در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که شناخت محور ها و نقاط چرخش یکی از ابزار های مهم معماری با ما همرا باشید تا کاربرد محور ها را تسط معماران ببینیم.

چوب و هنر

ویلای مشا، در منطقه مشا دماوند که معماری خیره کننده آن برنده جایزه معماران آمریکا شده است. می تواند به خوبی کابرد محورها و نقاط چرخش را توسط معمارانش از گروه معماری موج نو نشان دهد. محور در ویلای مشاء یک خط مستقیم است و هر طبقه در جهتی متفاوت به دور آن چرخیده است.
مطلب پیشنهادی: در کدام منطقه ییلاقی اطراف تهران، ویلا بخرید؟
 

علیرضا تغابنی
خانه چرخان شریفی ها
علیرضا تغابنی

 

خانه چرخان شریفی ها، طراحی معمار برجسته علیرضا تغابنی، یکی دیگر از معجزات محورها و نقاط چرخش در ساختمان را به وضوح به ما نشان می دهد. در این خانه، معمار با استفاده هوشمندانه از ابزار محور ها و چرخش طبقات سعی در کنترل نور در تابستان و زمستان و تغییر جهت ساختمان با توجه به تغییرات آب و هوایی داشته است.نحوه ساخت سیستم چرخش این پروژه در حقیقت تکنیک پیچیده‌ای ندارد. این تکنولوژی هم اکنون در سن‌های گردان تئاترها، نمایشگاه‌های اتوموبیل، صنعت ذوب‌آهن و کشتیرانی ایران سازندگان متعددی دارد. 

نمای ساختمان

یک محور می تواند خط مستقیم مفهومی باشد، جایی که چرخش اشیا یا ساختارها در آن اتفاق می افتد.

نمای ساختمان

در این ساختمان یک محور مرکزی وجود دارد که سه سطح دور آن می چرخند.  

میز تلویزیون

این تلویزیون گردان یک محور مرکزی واقعی دارد، یک قطب که به آن این امکان را می دهد که در اطراف خود بچرخد. قسمت‌های کناری تلویزیون در هر طرف محور متقارن هستند.

درب

محور این درِ گردان از مرکز دور است. محور یک در مفصلی معمولی در لبه‌های انتهایی آن قرار دارد یعنی جایی که در به چارچوب می رسد.

سبک مدیترانه ای

این فواره بر روی یک محور نامرئی قرار گرفته است که از طریق قوس‌های موجود در فواره در مرکز قرار می گیرد و به سمت فضای چمن ادامه می یابد.

مطالب مرتبط: اولین دوسالانه معماری تهران در خانه وارطان!
وید، نورگیر بلند مرتبه در معماری داخلی ساختمان های مدرن

خانه ای چرخان در خیابان دروس تهران!

منبع:  برداشت شده از سایت houzz توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
melodi در تاریخ 10 فروردین 1393
خیلی مطلب جالبی بود
melodi در تاریخ 11 فروردین 1393
خیلی مطلب جالبی بود

ثبت دیدگاه