Chidaneh.com placeholder image

انواع ترمووود در معماری، ویژگی و تفاوت چوب ها

به قلم: تحریریه چیدانه

ترمووود به عنوان مصالحی که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده، متنوع بوده و از درختان و چوب های مشخصی ساخته می شود. جالب است بدانید که تنوع در کاربرد و نوع ترمووود به منشا و نوع درخت بستگی دارد. با تجربیات شرکت ترموود سولکلر دسته بندی انواع ترمووود را برای شما معرفی می کنیم:

ترموود سولک
کارخانه کفپوش و دیوارپوش چوبی ترموود
ترموود سولک

تابلو فرش ریحان

ترمووود چیست؟

انسان از دوران قدیم متوجه شد با حرارت دادن چوب می توان مقاومت آن را در برابر رطوبت، نور و عوامل محیطی دیگر افزایش داد. محصولات ترمووود طی فرآیند خشک کردن چوب در برابر بخار آب و گردش هوا به دست می آید. آنچه در این فرآیند حائز اهمیت است این است که مغز چوب یا داخلی‌ترین قسمت آن در دمای بالا محدوده 185-215 درجه سانتی گراد قرار می گیرد و بر اساس گونه چوب دمای مورد نیاز انتخاب می شود.

ترموود سولک
دیوارپوش و کف پوش ترموود فضای باز
ترموود سولک

به طور کلی انواع ترمووود به دو دسته سخت چوب و نرم چوب تقسیم می شود و هر کدام از این دو دسته ویژگی های منحصر به فردی دارند. دسته بندی آنها بر اساس ویژگی های درختی است که ترمووود از آن گرفته می شود و سوزنی برگ و پهن برگ بودن درخت تعیین کننده است.

ترموود سولک
کف‌پوش ترموود مناسب فضای باز
ترموود سولک

درخت کاج یا پاین به عنوان ترمووود

درخت کاج با نام علمی Pinus sylvestris از سوزنی برگان و دارای گونه های فراوانی است. این درخت همیشه سبز از دسته Softwood یا نرم چوب بوده و چوب آن سبک بوده و چگالی کمی دارد و باعث می شود در نمای ساختمان بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. این نوع از چوب ها دارای گره های 7 و 8 بوده، برش های طولی- عرضی دارند و با ضخامت مشخص، برش های متنوعی را برای اجرا در کاربری های متنوع تولید می کنند. چوب پاین یا درخت کاج به دو دسته بدون گره و گره دار تقسیم می شود.

ترموود سولک
کفپوش ترمووود مخصوص فضای باز
ترموود سولک

UTV چوب کاج گره دار است که مقاطع مختلفی دارد. انواع ترمووود دارای فاق و زبانه به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد. این کفپوش در ابعاد 18در 117 سانتی متر و ابعاد 18 در 117 سانتی متر عرضه می شود.

ترموود سولک
کفپوش ترمووود مخصوص فضای باز
ترموود سولک

چوب پاین بدون گره (Radiata Pine) یا SHP به عنوان پرکاربردترین نوع ترمووود در نما و محوطه باز شناخته می شود. چوب SHP چوب چهارتراش درخت کاج است. قطعات چهار چوبی و مورد استفاده برای کاربردهایی همچون ، چارچوب، نمای ساختمان قرار می گیرد. چوب بدون گره سالم ترین و زیباترین نوع چوب ترمووود محسوب می شود و ارزش بالاتری دارد.

شرکت ترموود سولکلر به ارائه محصولات SHP در ابعاد متنوع می پردازد:

  • ترمووود کد shp1 / ابعاد: 16 در 92 سانتی متر
  • ترمووود کد shp2 / ابعاد: 92 در 18 سانتی متر
  • ترمووود کد shp3 / ابعاد: 25 در 92 سانتی متر
  • کفپوش ترمووود کد shp4 / ابعاد: 25 در140 سانتی متر
  • کفپوش ترمووود کد shp5 / ابعاد: 18 در 117 سانتی متر
چوب درخت کاج برای استفاده در نمای ترمووود

نمای ساختمان کمترین فشار محیطی را تحمل می کند ولی به علت اینکه در معرض مستقیم نور خورشید قرار می گیرد، باید در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم بوده و تغییر رنگی نداشته باشد. ترمووود درخت کاج برای نما این ویژگی ها را داشته و در برابر باران و باد نیز مقاومت دارد.

ترموود سولک
دیوارپوش و کف پوش ترموود فضای باز
ترموود سولک

رنگ ترمووود مقاوم در برابر آفتاب

چوب های ترموود از جنس کاج در برابر تمامی شرایط جوی مقاوم هستند و قبل از نصب نیاز دارند تا با رنگ های مخصوص ترمووود که از مشخصه های بارز آن مقاومت در برابر UV آفتاب و جلوگیری از تغییر رنگ چوب است، رنگ شده و سپس نصب شوند.

چوب اسپروس در ترمووود

درخت اسپروس یا نوئل به عنوان ترمووود

چوب اسپروس (Spruce) از جنس درخت اسپروس یا نوئل با نام علمی Picea abies بوده و با توجه به اینکه از سوزنی برگان است، جزو نرم چوب ها محسوب می شود. به گفته شرکت ترموود سولکلر گره های درخت اسپروس بصورت نقطه ای بوده و در طول چوب بصورت نا متوازن تکرار می شود.

ترموود سولک
طراحی و نصب تخصصی ترمووود
ترموود سولک

درختان سوزنی برگ مانند کاج و اسپروس به علت توانایی ذاتی و ویژگی های خاصی مانند رشد صاف و عمودی برای استفاده در الوار و ترمووود پتانسیل خوبی دارند. یکی از دلایل رشد عمود درختان کاج به دلیل شرایط آب و هوایی کشور فنلاند است. در منطقه نیمه قطبی فنلاند، زمستان بلند و تابستان کوتاه باعث می شود فصل رشد کوتاه باشد و به این علت درختان تنها فرصت دارند به سمت آفتاب رشد کنند و تنه صاف و مستقیم داشته باشند.

ترموود سولک
استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی
ترموود سولک

درخت زبان گنجشک به عنوان ترمووود چوب سخت

ترمووود درخت اش یا زبان گنجشک

زبان گنجشک، ون یا اش با نام علمی Fraxinus excelsior از درختان پهن برگ و خزان پذیر بوده و شاخه های منظم درخت زبان گنجشک دارای برگ های مرکب، شانه ای و دندانه دار هستند. رنگ پوست تنه درخت اش خاکستری روشن تا خاکستری سبز و تنه آن پوسته پوسته است.

ترموود سولک
دیوارپوش و کف پوش ترموود فضای باز
ترموود سولک

درختان اش به علت مقاومت بالا در فضاهای شهری استفاده زیادی دارند. چوب درخت زبان گنجشک از دسته Hardwood یا سخت چوب و بدون گره بوده و به علت استحکام و چگالی بیشتر برای کاربری هایی مانند کفپوش، پله و فضاهایی که فشار بیشتری را متحمل می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند.

ترموود سولک
دیوارپوش و کف پوش ترموود فضای باز
ترموود سولک

به دلیل سخت بودن این نوع از چوب، در مقابل از دست دادن رطوبت مقاومت نشان می دهد و فرآیند ترمو باعث خشک شدن کامل چوب نمی شود. به همین دلیل استفاده از این نوع چوب برای فضای باز پیشنهاد نمی گردد. چوب درخت اش بدون گره است. انواع ترمووود در ابعاد 20 در140 سانتی متر و ابعاد 25*217 سانتی متر تولید می شوند.

برای کسب اطلاعات تماس این گروه به پروفایل شرکت ترموود سولکلر در چیدانه سری بزنید و با نمونه محصولات و پروژه های اجرایی آنها بیشتر آشنا شوید.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه