Chidaneh.com placeholder image

طراحی داخلی مزون عروس در هتل پارس مشهد!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: بی‌شک قدرت تصویرگری فرهنگ شفاهی ایران زمین از چنان غنایی برخوردار است که احتمالاً بتوانیم مردم این سرزمین را بیشتر دارای فرهنگی شفاهی بدانیم تا فرهنگ تصویری. آنچنان توانی که تکنیک‌های مختلف به تصویر کشیدن مفاهیم در گستره‌ای فراخ از عینی‌ترین تا مجازی‌ترین تعابیر، تشبیه‌ها، استعاره‌ها، کنایه‌ها و … را در قالب صنایع ادبی در نظم و نثر به صنعتگری پرداخت کرده است. جذابیت انکارناپذیر این حوزه پر بار و پر توان فرهنگ ایرانی برای هر دست‌اندرکار تصویرگری و تصویرسازی می‌تواند آبشخور الهام و ایده‌ پردازی باشد، خاصه نزدیکی زیاد این تشبیهات با فرایند خلق معمارانه." این سخنان بخشی از توضیحات گروه طراحی نام به سرپرستی آرش حیدریان و فهیمه منتصری در طراحی داخلی مزون عروس J.S می باشد. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد در مشهد سری بزنیم و با جزییات طراحی این پروژه خاص که برنده رتبه دوم  اولین دوره جایزه معماری آسیا دربخش طراحی داخلی می باشد بیشتر آشنا شویم. 

طراحی داخلی مزون عروس

قالیشویی ادیب

مشخصات عمومی پروژه طراحی مزون عروس

  • نام پروژه: مزون عروس J.S
  • موقعیت: هتل پارس، وکیل آباد، مشهد، ایران
  • شرکت مشاوره: دفتر طراحی نام
  • معماران مسئول: آرش حیدریان، فهیمه منتصری
  • تیم طراحی: بهزاد حسن زاده، مونا زمانی، کتایون یوسفی
  • تاریخ ساخت: 1391
  • نوع پروژه: تجاری
  • مساحت ساخته شده: 48 مترمربع
  • تاسیسات الکتریکی: کاظم نظامی

طراحی داخلی مزون عروس

  • اجرا: دفتر طراحی نام
  • مدیر اجرایی پروژه: فهیمه منتصری
  • تیم اجرایی پروژه: علیرضا سالاری، سمانه قاضی‌زاده، علی غلام‌زادگان
  • طراح سه بعدی: علی یوسف‌زاده، علی‌اصغر یعغوبیان، مرتضی مطهری
  • گرافیست: بهزاد حسن‌زاده
  • کارفرما: جواد شادکام
  • متریال های اصلی: طناب کنفی، پارکت
  • عکاس: محمد کشوری، آرش حیدریان
  • جوایز: رتبه دوم در اولین دوره جایزه معماری آسیا دربخش طراحی داخلی، برگزار کننده مجله 2A – ترکیه -2015

دکوراسیون داخلی مزون عروس

گر وصل یار سروقدت دست می‌دهد      چون سرو خوش برآی و لب جویبار جوی

از زبان معمار: بی‌شک قدرت تصویرگری فرهنگ شفاهی ایران زمین از چنان غنایی برخوردار است که احتمالاً بتوانیم مردم این سرزمین را بیشتر دارای فرهنگی شفاهی بدانیم تا فرهنگ تصویری. آنچنان توانی که تکنیک‌های مختلف به تصویر کشیدن مفاهیم در گستره‌ای فراخ از عینی‌ترین تا مجازی‌ترین تعابیر، تشبیه‌ها، استعاره‌ها، کنایه‌ها و … را در قالب صنایع ادبی در نظم و نثر به صنعتگری پرداخت کرده است. جذابیت انکارناپذیر این حوزه پر بار و پر توان فرهنگ ایرانی برای هر دست‌اندرکار تصویرگری و تصویرسازی می‌تواند آبشخور الهام و ایده‌ پردازی باشد، خاصه نزدیکی زیاد این تشبیهات با فرایند خلق معمارانه.

طراحی داخلی مزون عروس

از این منظر برای ما حوزه کالبد بخشیدن به تصاویر شاعرانه تلاشی تجربی بوده است و در پروژه‌های مختلف به فراخور تعاریف و اقتضائات هر پروژه میزانی از این تأثیرگذاری بر فرآیند خلق کالبد را آزموده‌ایم. در میانه این مسیر، پروژه پیش رو طراحی داخلی مزون عروس فرصتی فراهم آورد تا فضایی سامان‌یافته بر اساس تشبیهات شعر خواجوی کرمانی طراحی کنیم. پرداختن به مفاهیم وصل و یار و تشبیهات سروقد و جویبار امکان تبدیل شدن به کالبد فضا را در حالی برای ما ایجاد می کرد که در لایه برنامه‌ریزی فضا و برنامه عملکردی پاسخ‌های منطقی برای کارفرما و استفاده کننده از فضا وجود می‌داشت.

طراحی داخلی مزون عروس

از این رو در ابتدا روند طراحی دکوراسیون داخلی مزون عروس در رایزنی‌ها با کارفرما و تحلیل خواسته‌های او توانستیم پتانسیل بالقوه مفهوم نمایش دادن را بر وجوه کارکردهای خدماتی دیگر مزون قوت بخشیم. از آنجائیکه کارفرما فضای کارگاهی و خدماتی دیگری در اختیار داشت، کارکرد این فضا در فاز تجاری هتل به گونه‌ای ویترین و نمایشگاه برای مخاطبین هتل تعریف شد. با تقویت وجه نمایش، بستر مناسبتری برای خلق فضایی شاعرانه با عناصر نمادین فراهم شد.

دکوراسیون و طراحی داخلی مزون عروس

در طراحی مزون عروس با بررسی وضع موجود واحد تجاری 48 متر مربعی، حضور یک ستون در وسط فضا را بارز کرده بود. از طرفی در راستای تلاش برای بزرگتر نشان دادن فضا، بر خط مورب قطری تأکید شد که از محل ورودی شروع می‌شود و تا کنج روبروی در ورودی حرکت می‌کند و با بالارفتن از دیوار بر روی سقف انعکاس خط کف را نشان داده و در محل اتصال دیوار به سقف امتداد جویبار را به آسمان متصل می‌کند و در محل اتصال کف به دیوار جریان جویبار را تا رسیدن به خط افق در تراز سقف توالی می‌دهد تا شاید با بهره‌گیری از تکنیک‌های نگارگری ایرانی در به هم ریختن قوانین پرسپکتیو و ادراک سه‌بعدی بتوانیم با جابجایی عناصر کف و دیوار و افق و آسمان استعاره‌ای از آسمان آبی و جوی آب را در فضا جاری کنیم و چه در معنا و چه در تناسبات کالبدی فضا را گسترش و توسعه دهیم.

مقطع طراحی داخلی مزون عروس

در اینجا می‌توانستیم ستون را چون سرو خوش برآوریم و لب جویبار بنشانیم و از شاخ و برگش در سقف استفاده کنیم. تبدیل سقف به عنصر اصلی کالبدی فضا در راستای حذف عناصر در کف می‌توانست بار فرم در فضا را بر دوش کشد. با استفاده از نخ‌های کنفی که پیوندی معنایی و بصری با ابزار و وسایل دوزندگی دارد شاخه‌های این درخت – که اکنون دیگر سرو که نه بلکه بید مجنونی شده است – از آسمان فرو می‌ریزد.

طراحی سقف مزون عروس

در فرایند فرم‌دهی به این عنصر اصلی در طراحی داخلی مزون عروس صفحه‌ای مواج بر سر فضا می‌نشیند که در طراحی فراز و فرود آن به نیروهای سامان‌دهنده حرکت، مکث، نشیمن و نمایش در فضای مزون توجه شده است و سعی شده وجه زیبایی‌شناسانه فرم تحت اثر این سامان فضایی شکل گیرد. استتار منابع نور موضعی در پشت این نخ‌ها در سقف و در محل پایین آمدن موج‌ها، پرتوهای نور تأکید شده چون خطوط افشان بر کف را شکل می‌دهد و کیفیت شاعرانه‌تری برای حضور نور در فضا ایجاد می‌کند.

دیاگرام طراحی داخلی مزون عروس

عامل دیگری که در توسعه و گسترش تناسبات فضا مدنظر بوده است حذف خط شکست کف و دیوار از طریق حرکت کفپوش از کف به روی دیوار و توجه به جزئیات نصب تایل‌ها بصورت هم‌جهت و یکسان در کف و دیوار بوده تا مشابه جویبار که در افق به آسمان متصل شده است پهنه دشت را از کف به دیوار امتداد دهیم و پشت شاخ و برگ درخت در سقف، خط افق را پنهان کنیم. از این طریق جعبه بسته فروشگاه را بستری برای در میان گرفتن جویبار و درخت قرار داده و تلاش بر گسترش معنایی و کالبدی این جعبه به چشم‌انداز شاعرانه تصویرسازی شده خواجوی کرمانی داشته باشیم.

طراحی مزون عروس

در طراحی مزون عروس روش ساخت نیز استفاده از حداقل متریال به لحاظ تنوع و هزینه، همچنین روش اجرای سریع مدنظر بوده است. استفاده از تایل‌های گچی موجود در سقف قبلی به روش آویزان کردن نخ‌های کدگذاری شده (طول نخ و محل نصب) در عین سبک بودن تأثیرگذارترین عنصر کالبدی فضا را شکل می‌دهد و پارکت کف علاوه بر حرکت بر روی دیوار، پوشش در کمدها در ضلع سمت چپ فروشگاه را به گونه‌ای ایجاد نموده که حضور کمدها در سرتاسر این ضلع به چشم نمی‌آید و کلیه فضاهای نگهداری لباس‌ها و انبار و حتی وسایل خدماتی را پنهان می‌کند. 

پلان طراحی داخلی مزون عروس

با دیدن بخشی از پلان های این مجموعه با جزییات بیشتری از طراحی آن آشنا خواهید شد.

اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید.

منبع مطلب: وب سایت معماری معاصر ایرانی | گردآوری شده تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه