Chidaneh.com placeholder image

طراحی و معماری کارخانه توکارنگ در شهرضا اصفهان!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: ​طراحی و معماری کارخانه ها معمولاً از قرارگرفتن در عملکرد اصلی خط تولید و ساختمان اداری در کنار یکدیگر تعریف می شوند. در ایران عمدتاً ساختمان خط تولید از قبل طراحی شده و از طراح انتظار می رود که ساختمان اداری فاخری به سوله های قبلاً ساخته شده، اضافه کند. در طراحی کارخانه توکارنگ نیز کارخانه تولید رنگ ورق های مجتمع فولاد مجاور جاده اصفهان –شهرضا است، سه دهنه سوله به عنوان خط تولید کارخانه قبلاً پیش بینی شده بود. لذا سعی معماران پروژه ، احسان حسینی و الهام گرامی زاده نایینی بر این بود تا با تعریف احجام اداری و خدماتی در کنار آن و ترکیب دو عملکرد اداری و صنعتی از لحاظ فرم، عملکرد و استراکچر، گونه ای متفاوتی از ساختمان های اداری – صنعتی ارائه دهند. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد سری بزنیم و با جززیات طراحی آن بیشتر آشنا شویم. 

طراحی و معماری کارخانه توکارنگ

مشخصات عمومی پروژه طراحی کارخانه توکارنگ 

  • نام پروژه: کارخانه رنگ توکارنگ
  • موقعیت: شهرک صنعتی رازی، شهرضا، اصفهان، ایران
  • دفتر معماری: دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری
  • معماران: احسان حسینی، الهام گرامی زاده نایینی

طراحی نمای کارخانه توکارنگ

چوب و هنر
  • مساحت: 6000 مترمربع
  • نوع: صنعتی
  • تاریخ اتمام: شهریور 1393
  • عکس: پرهام تقی اف
  • جوایز: طرح تقدیر شده در اولین بینال معماری و طراحی داخلی در بخش ساختمان های عمومی، مجله هنر و معماری سال 1393

طراحی فضای داخلی  کارخانه توکارنگ

از زبان معمار: طراحی و معماری کارخانه‌ ها معمولا به واسطه قرار گرفتن دو بخش اصلی در مجاورت هم، یعنی خط تولید و ساختمان مدیریت مشخص می شود. در ایران، در آغاز کار اغلب بخش خط تولید طراحی شده و انتظار می رود که طراح پس از آن یک ساختمان مجلل به عنوان ساختمان مدیریتی به کارگاهی که قبلا احداث شده اضافه شود.

طراحی فضای داخلی  کارخانه توکارنگ طراحی فضای داخلی  کارخانه توکارنگ

در طراحی کارخانه توکارنگ، سه کارگاه به عنوان خط تولید کارخانه در نظر گرفته شده بود. همه‌ی این سه کارگاه متعلق به یک کارخانه‌ی رنگ ورقه‌های فولادی (فولاد مبارکه) در شهرک صنعتی در نزدیکی جاده اصفهان-شهرضا بودند. بنابراین، ما سعی کردیم با قرار دادن بخش اداری و خدماتی در مجاورت هم و ترکیب دو بخش اداری و صنعتی با هم تا اندازه‌ای که فرم، حیطه‌ی کاری و سازه‌ی هر دو اجازه می دهد، گونه‌ای دیگر از ساختمان‌های مدیریتی و صنعتی ارائه دهیم.

طراحی فضای داخلی  کارخانه توکارنگ طراحی فضای داخلی  کارخانه توکارنگ

ماهیت سازمانی هر کارخانه‌ ای در مجتمع‌های تولیدی دارای خط مشی‌هایی هستند و طراحی و معماری کارخانه نقش مهمی در ایجاد چنین ماهیتی ایفا می کند. با الهام گرفتن از محصول تولیدی کارخانه (ورقه‌های فولادی صنعتی) و با استفاده از سه رنگ زرد، آبی و سفید، و همچنین به واسطه یک ورق تا شده، احجام بزرگ این پروژه به صورت یکدست و یکپارچه از آب درآمد.

طراحی فضای داخلی  کارخانه توکارنگ فضای داخلی  کارخانه توکارنگ

ورق تا شده که در ضلع غربی و در مجاورت جاده قرار دارد، به عنوان سمبل هویتی این مجتمع محسوب می شود. این مجتمع، حیاط‌های روشن و سایه‌دار در درون خود جای داده است. بنابراین، در این منطقه‌ی گرم و شرجی که کارخانه در آن واقع شده، تهویه طبیعی هوا و بیشترین میزان سایه تامین می شود. زیربنای این پروژه در حدود 6.000 مترمربع است. این کارخانه دارای سازه فلزی بوده و سیستم گرمایشی آن از طریق رادیاتور و سیستم سرمایشی‌اش به وسیله کولرهای آبی فراهم می شود. این پروژه در شهریور 1393 به پایان رسید.

دیاگرام طراحی طراحی کارخانه توکارنگ

طراحی و معماری کارخانه توکارنگ

با دیدن بخشی از پلان این مجموعه با جزییات بیشتری از طراحی کارخانه توکارنگ آشنا خواهید شد.

اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید.

منبع: وبسایت فرایند منطقی در طراحی معماری| گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه