Chidaneh.com placeholder image

نمای ساختمان، 5 پوشش فلزی مدرن!

به قلم: تحریریه چیدانه

نمای خارجی: با یک ژاکت و لباس فلزی سرتاسر خانه خود و یا حتی قسمتی از آن را پوشش دهید تا از عناصر مخرب بیرونی در امان بوده و نمایی معماری گونه به خود بگیرد. پوشش فلزی لایه ای است که در نمای ساختمان قرار گرفته تا خانه را از تاثیرات عناصری مثل آب و هوا محفوظ نگه داشته و هم چنین نمای فلزی زیبایی به آن ببخشد. پوشش فلزی دارای طیف گسترده ای هستند از جمله فلز روی، آلومینیوم، مس و فولاد و … که هرکدام ظاهر، ویژگی و رویکرد خاص خودشان را دارند. حتی این روکش های مختلف و متفاوت می توانند بعضا به شکل عمودی و افقی کنار هم قرار بگیرند و با هم تداخل پیدا کنند تا شبیه به یک آجرکاری و یا تابلو به نظر برسند. معمولا نمای فلزی از نظر دوام و استقامت جایگزین بسیار خوبی برای سایر مواد هستند. در این مطلب می خواهیم 5 نوع پوشش فلزی مناسب برای نمای ساختمان را معرفی کنیم:

نمای فلزی ساختمان از جنس آلومینیوم

chidaneh ad banner

1- آلومینیوم

آلومینیوم از سبکترین و در عین حال مقاوم ترین فلزهایی است که می تواند از ساختمان شما محافظت کند. این ماده به عنوان فلزی نازک و لطیف قابلیت شکل پذیری بالایی دارد ولی نازکی آن از نظر دوام بهتر و طول عمر بیشتر نیز قابل توجه است.

آلومینیوم جزو فلزهای ضد آب به حساب آمده و از مشکلاتی که هوای مرطوب و رطوبت ایجاد می کند جلوگیری می نماید؛ بنابراین این فلز برای نمای خانه های ساحلی نیز گزینه مناسبی به حساب می آید. می توان این را هم اضافه کرد که آلومینیوم و روکش های آلومینیومی حداقل نگهداری را نیاز داشته و در صورت نیاز به سرعت تعمیر خواهد شد.

نمای فلزی آلومینیومی

در این خانه ملبورنی، نمای آلومینیومی ساختمان، نمایی سنتی گرفته و با رنگ های ملایمی رنگ آمیزی شده و به صورت قاب افقی نازکی قرار گرفته است.

مطلب مرتبط: نمای کامپوزیت، پرطرفدارترین نمای ساختمان های مدرن!

پوشش فلزی آلومینیوم در نمای ساختمان

آلومینیوم جزو منابع فراوان به حساب می آید با این حال باید این را نیز بدانیم که تجدیدناپذیر است و با وجود مقاومت بالایی که دارد قابل بازیافت بوده و احتیاج به مقداری انرژی دارد تا بازسازی شود.

فلز روی در نمای ساختمان

2- روی

روی فلزی همه کاره است که امروزه منظره ای بسیار رایج و فراوانی برای ساختمان ها ساخته که جزو عناصر معماری مدرن نیز به حساب می آید. این فلز بسیار نرم و انعطاف پذیر بوده و برای ساخت و سازهایی با این رویکرد مناسب است. روی فلزی بسیار بادوام به حساب می آید که به نگهداری بسیار کمی نیز احتیاج دارد. مقاومت این فلز در برابر زنگ زدن کمک می کند که طول عمرش تا چیزی حدود 60 تا 80 سال نیز ادامه یابد. روی برای نمای ساختمان انتخابی پایدار و مناسب است چرا که فلزی قابل بازیافت و بازسازی است. باید به این نکته نیز توجه کنیم که زینک نسبت به سایر فلزات اصلی احتیاج به انرژی کمتری دارد تا ساخته و بازسازی شود.

نمای فلزی روی

این خانه برزیلی با فلز روی در نمای ساختمان مزین شده که به شکل تقلیدی از شمایل فلزی قدیمی و زنگ زده طراحی شده است. چنین چیزی معمولا در فضاهایی مناسب و جذاب است که امکان زنگ زدگی فلز مهیا نباشد.

پوشش فلزی روی در نمای ساختمان

نمای بیرونی این خانه در ملبورن رو به روی یک باغ در آمده و دارای پوششی تیره از جنس روی است. با اینکه نمای فلزی ظاهر فریبنده نازکی مثل فلس ماهی دارند اما پنجره هایی احتمالی نیز در عمق دیوار قرار گرفته اند.

نمای ساختمان از جنس روی

روی و بعضی از فلزات دیگر در برابر آتش مقاوم هستند که همین مساله آنها را تبدیل به یک انتخاب درست و مناسب برای فضاهایی که تمایل و احتمال بیشتری برای آتش سوزی دارند، می کند. همچنین اقامتگاه fairhave  که به مواد خارجی غیر قابل احتراقی نیاز دارد با فضای زیادی مزین شده با فلز روی در اطراف از عهده آن بر آمده است.

نمای ساختمان از فلز مس

3- مس

مس ماده ای بی انتهاست که با گذشت زمان زنگار یافته و شخصیت خودش را پیدا می کند که بر جذابیت آن نیز می افزاید. قابل توجه است که فلز مس در نمای ساختمان هم برای خانه های سنتی و هم برای خانه های مدرن و معاصر بسیار مناسب است. رنگ برنز مانند فلز مس قبل از آنکه به زنگاری سبز رنگ متمایل شود در گذر زمان و با فرسایشی که در اثر هوا صورت می گیرد تبدیل به رنگی رنگین کمانی می گردد.

پوشش فلزی مس

مس، فلزی سبک وزن و در عین حال بادوام است که برای نمای ساختمان های بزرگ بسیار مهم و مناسب خواهد بود. هم چنین باید به این نکته هم اشاره کرد که این فلز دارای چرخه زندگی بلندی است و نیازی به نگهداری برای اینکه پارگی پیدا نکرده و آسیبی نبیند نیست.

مطلب پیشنهادی: مدرن ترین انواع نمای ساختمان، معایب و مزایا

پوشش فلزی از جنس مس

از نظر طبیعی بودن مواد، فلز مس حرارت و زیبایی مخصوص به خود را دارد که مکمل موادی مثل چوب، بتن، سنگ و شیشه است. پوشش فلزی از جنس مس در خانه  geelongبا روی و چوب و الوار و هر ماده ای که در سطوح مختلف در خانه هستند، ترکیب شده است.

نمای فلزی ساختمان مس و روی

نمای خارجی این خانه ملبورنی ترکیبی از زینک و مس است. پوشش فلزی سبز رنگ، مس زنگار گرفته و بخشی از آن هم که انحنا پیدا کرده استquartz  است. این نمای فلزی ساختمان دارای شکاف هایی هستند که زمانی که کنار هم هستند لبه هایشان با توجه به این که به صورت افقی یا عمودی هستند به شکل موازی کنار هم قرار میگیرند.

پوشش فلزی فولاد کورتن

4- فولاد کورتونی

این نوع فولاد در برابر فرسایش آب و هوایی بسیار با دوام است و از آنجایی که خالص و بدون آلیاژ است می تواند در برابر تاثیرات جوی مستحکم باقی بماند. این فلز از نظر ترکیبات شیمیایی نسبت به آلاینده های جوی واکنش نشان داده و باعث ترویج بازسازی مداوم از اکسیده شدن می گردد. این زنگار به شکل یک لایه قهوه ای رنگ مایل به قرمز وسعت پیدا کرده و رفته رفته به تیرگی آن افزوده می شود.

با وجود ظاهر زنگاری که این فلز دارد از استحکام بالایی نیز برخوردار است. این ویژگی ها است که این فلز را تبدیل به ساختاری ایده آل برای نمای ساختمان از نظر ویژگی های معماری می کند.

فولاد کورتن در نمای خارجی

فولاد کورتن این توانایی را دارد که ترکیبی مناسب برای فضاهای شهری، روستایی و صنعتی ایجاد کرده و مکملی طبیعی برای فضاهای اطراف و محیط باشد. سایه های قرمز، قهوه ای و نارنجی رنگی که بافت این فلز را در معرض باران و آفتاب قرار گرفتن تشکیل می دهند، زنگار عمیق تر یا سبک تری بر روی آن نیز ایجاد می کنند.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این فولاد به طور خودآگاه ضد زنگ نیست بلکه باید با رعایت اصولی می توانید لکه هایی که بر روی سطح آن ایجاد می شوند را کاهش دهید.

فولاد موج دار در نمای ساختمان

5- فولاد موج دار

این نوع فولاد بسیار سبک، مستحکم و بادوام است که درمعرض هوا هم مقاومت دارد. الگوی موج مانند این نوع فولاد به خوبی قابل تشخیص است، به طوری که عناصر آن از سال 1850 در معماری های مدرن و سنتی استرالیا استفاده می شده است. روکش های این نوع فولاد با عمق و بافتی که دارد می تواند نمای ساختمان را با تنوع در رنگ نیز پوشش دهد. این نوع فولاد از نظر حفاظت و ماندگاری هم به عنوان پوشش فلزی بسیار مناسب و راحت است.

پوشش فلزی فولاد موج دار

نکته قابل توجه در مورد فولاد موج دار در نمای فلزی ساختمان این است که از خانه woodland grey  در برابر پیشروی به زیر آب در طبیعت محافظت می کند.

برای ارتباط با اهالی فن چیدانه به شرکت های متخصص در نماسازی رجوع کنید تا با توجه به خواسته های خود بتوانید بهترین شرکت را پیدا کرده و با آنها در تماس باشید.

منبع: Houzz |مترجم: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه