Chidaneh.com placeholder image

بازسازی اتاق کودک؛ از این 25 نمونه ایده بگیرید!

به قلم: مژگان احمدی

کودکان در هر فضایی که قرار می ­گیرند به دنبال، بازی و کنجکاوی هستند. اتاق کودک، یکی از بخش ­های خانه است که ممکن است کودکان زمان زیادی از ساعات روز را در آن بگذرانند. در نتیجه باید فضایی مناسب برای بازی و کنجکاوی کودکان و از طرفی هم آرامش آنها باشد. اگر اتاق کودکتان این ویژگی­ ها را ندارد بهتر است به فکر بازسازی این اتاق باشید. نمی ­دانید از کجا شروع کنید؟ نگران نباشید، قرار است در این مطلب راجع به بازسازی اتاق خواب کودک صحبت کنیم و راه­ حل­ هایی را بیان کنیم. پس با چیدانه همراه باشید.

 

قالیشویی ادیب
بازسازی اتاق خواب کودک

بازسازی اتاق خواب کودک

بازسازی اتاق خواب کودک

قبلا هم این نکته را در مورد بازسازی خانه بیان کردیم که، کار بازسازی می ­تواند از تغییر رنگ دیوار تا جابه­ جایی دیوارها گسترده باشد. در بازسازی اتاق خواب کودک هم این موضوع وجود دارد. شما می­ توانید با چند ترفند ساده، حال و هوای اتاق کودک را تغییر دهید و یا با تغییراتی بنیادی و اساسی؛ اتاق خواب کودک را کاملا تغییر دهید.

 

طراحی اتاق کودک

طراحی اتاق کودک

اتاق کودک صورتی رنگ

اتاق کودک صورتی رنگ

طراحی و بازسازی اتاق کودک

شما ممکن است با تغییر سن فرزندتان به فکر طراحی و بازسازی اتاق کودک بیفتید و یا زمانی که قرار است فرزند جدیدی به خانواده اضافه شود؛ به دنبال آماده سازی یکی از اتاق­ ها برای او باشید. به طور کلی قبل از شروع کار بازسازی باید به عوامل موثر در طراحی اتاق کودک توجه کنید:

  • سن کودک: عناصر موجود در اتاق؛ با توجه به اینکه اتاق متعلق به یک نوزاد است و یا کودکی که به مدرسه می­رود متفاوت خواهد بود. در انتخاب مبلمان و عناصر مختلف اتاق کودک؛ رشد فرزندتان را فراموش نکنید؛ یک قفسه کوچک و فانتزی کتاب برای کودک 5 ساله ممکن است پنج سال دیگر کاربرد زیادی نداشته باشد. برای اجرای بازسازی اقتصادی، کمی آینده نگر باشید.
  • روحیات و علاقه کودک: اگر سن کودک به صورتی است که می ­تواند راجع به رنگ و چیدمان و.. نظر بدهد، بهتر است با او راجع به علایقش صحبت کنید.
  • ابعاد و اندازه اتاق: مطمئنا نمی ­توانید هر ایده­ای که به ذهنتان می ­رسد را در اتاق خواب بچه پیاده کنید؛ زیرا مساحت و ابعاد و اندازه آن عامل بسیار مهمی در اجرای ایده ­ها هستند.
  • میزان بودجه: در برنامه ­ریزی برای بازسازی اتاق کودک به میزان بودجه­ ای که دارید توجه کنید. با بودجه بیشتر می ­توانید تغییرات بیشتری را در اتاق خواب ایجاد کنید.
  • امکان تغییر اتاق در سال­ های بعد: شاید تصمیم به تغییر خانه در طی سال بعد داشته باشید، و یا در خانه ­ای اجاره ­ای زندگی می­ کنید که قرار است سال بعد جابه ­جا شوید. پس با توجه به میزان بودجه خود به تغییرات منطقی و کاربردی فکر کنید.

 

ایده برای بازسازی اتاق کودک

ایده برای بازسازی اتاق کودک

اتاق مینیمال کودک

اتاق مینیمال کودک

ایده ­هایی برای بازسازی اتاق خواب بچه

در ادامه ایده ­های مختلفی از موارد بازسازی اتاق خواب کودک را بیان کرده ­ایم؛ هر یک از این موارد را می ­توانید جهت سلامت، خلاقیت و آرامش کودکتان اجرا کنید.

1.کفپوش اتاق خواب کودک

کفپوش مناسب برای ایمنی کودکان اهمیت زیادی دارد. اگر کودک نوپایی دارید، بهتر است از کفپوش­ هایی مانند موکت، لمینت و یا کفپوش فومی که سطح نرم ­تری دارند؛ استفاده کنید. پس اگر اتاقی با کفپوش سرامیک یا سنگ دارید، باید به فکر تعویض کفپوش اتاق باشید.

 

طراحی خلاقانه اتاق کودک

طراحی خلاقانه اتاق کودک 

رنگ اتاق خواب کودک

رنگ اتاق خواب کودک

2. نقاشی و رنگ اتاق خواب کودک

روحیه کودکان و نوجوانان با روحیات و سلیقه بزرگسالان متفاوت است. رنگ­ های نقش بسیار مهمی در رشد کودکان دارند، پس اگر می­ خواهید اتاق خواب کودکتان متناسب با سن او طراحی شود؛ باید رنگی مناسب با روحیه، سلیقه و سن کودک انتخاب کنید.

به جای اینکه به اتاقی با دیوارهای با رنگ سفید و ساده فکر کنید، نقوش مختلف فانتزی، رنگ ­های شاد و جذاب انتخاب بهتری هستند. و یا در بستری از رنگ سفید دیوار، طرح ­های رنگی و کودکانه مانند ستاره، ماه و خورشید و یا شخصیت­ های کارتونی در نظر بگیرید. فراموش نکنید که برای انتخاب رنگ اتاق کودک، به رنگ سایر اشیا و لوازم و همچنین ابعاد و اندازه اتاق توجه کنید. 

 

پرده اتاق کودک

پرده اتاق کودک

3. پرده اتاق کودک

می ­توانید بعد از بازسازی، به تعویض پرده اتاق کودک هم فکر کنید. اتاق کودک دخترانه می­ تواند پرده ­ای با تنالیته صورتی و یا رنگ­ های گرم داشته باشد. البته نمی­ توانیم بگوییم یک رنگ دخترانه است یا پسرانه، ولی توجه به روانشناسی رنگ­ ها بسیار اهمیت دارد. اگر کودک شما، در سنی است که می ­تواند نظر خود را راجع به رنگ و طرح پرده اعلام کند؛ حتما از او نظر بخواهید.

 

اتاق کودک جذاب

اتاق کودک جذاب

4. استفاده از وسایل قدیمی برای اتاق کودک

یکی از ایده ­ها برای بازسازی اتاق کودک؛ استفاده از وسایلی است که خودتان استفاده نمی­ کنید، به طور مثال اگر میز دراوری دارید که برای شما قابل استفاده نیست؛ می ­توانید با رنگ کردن آن به سبک کودکانه، آن را برای اتاق کودک به کار ببرید و لباس کودک خود را در آن قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون اتاق خواب با وسایل دورریختنی، 53 ایده قابل اجرا!

 

جانمایی وسایل در اتاق کودک

جانمایی وسایل در اتاق کودک

طراحی اتاق کودک

طراحی اتاق کودک

5. نورپردازی اتاق کودک

وقتی یک اتاق معمولی قرار است اتاق کودک شما باشد، باید به نورپردازی آن هم توجه کنید و متناسب با نیازهای کودک باشد. به طور مثال؛ برای برخی از کودکان؛ بهتر است یک چراغ کم نور شب خواب و یا دیواری در اتاق کودک شب ها روشن بگذارید تا زمانی که کودکتان به خواب عمیق برود؛ روشن بماند. همچنین ریسه ­های نور برای جذابیت فضای اتاق کودک انتخاب جالبی است. 

 

طراحی دیوار اتاق کودک

طراحی دیوار اتاق کودک

تختخواب اتاق کودک

تخت اتاق کودک

6. تختخواب اتاق کودک

ممکن است یک اتاق خواب برای دو کودک در نظر گرفته شود، در نتیجه در بازسازی این اتاق باید به نیازهای دو نفر توجه شود. اگر فضای کافی در اتاق ندارید و یا کودک شما به وجود اختلاف ارتفاع علاقه دارد؛ می ­توانید  تختخواب دو طبقه ­ای را در اتاق اجرا کنید. همچنین اجرای تختخواب در ارتفاع و ایجاد فضای مطالعه در زیر آن، علاوه بر استفاده بهینه از فضا، اتاق کودک را جذاب می­کند. 

مطلب پیشنهادی: اتاق کودک دوقلوها را چطور بچینیم؟

 

عروسک در اتاق کودکان

عروسک در اتاق کودک

قفسه اتاق کودک

قفسه اتاق کودک

7.جایی برای عروسک­ ها

در طراحی کمد دیواری می­ توانید بخشی را برای قرار دادن همه عروسک­ها در نظر بگیرید. و یا نصب شلف ­های جذاب؛ امکان قرار دادن آنها در دکوراسیون را فراهم می­ کند. به طور مثال یک یا دو شلف را روی دیوار نصب کنید و انواعی از اسباب بازی ­هایی که کودکتان آنها را دوست دارد؛ مانند همه اسباب­ بازی­ های ماشین­ و یا عروسک­ های پشمالو را روی آن و کنار هم بچینید.

مطلب پیشنهادی: شلف بالای تختخواب، برای دیزاین شیک اتاق خواب!

 

اتاق چند کاربردی

اتاق چند کاربردی کودک

8. طراحی اتاق چند کاربردی 

احتمالا کودکانی را دیده ­اید که علاقه زیادی به بازی کرد با وسایل دیگر به جز اسباب بازی ­های خودشان را دارند. و یا کودکانی که دوست دارند به آشپزخانه سرک بکشند و این موضوع موجب عدم ایمنی آنها و نگرانی والدین می ­شود. می­ توانید در بازسازی اتاق خواب کودک بخش ­های مختلفی از اتاق را برای کارهای متفاوتی مانند بازی کودک، درس و مطالعه و خواب درنظر بگیرید؛ به طوری که با وجود وسایل بازی خلاقانه برای سرگرمی و یا میز و صندلی استاندارد برای درس خواندن باعث شود کودک از اتاق خود احساس رضایت و آرامش داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: مبل اتاق کودک، اول ایمنی بعد مدل

 

بازسازی اتاق کودک

بازسازی اتاق کودک

بازسازی اتاق کودک، دخترانه یا پسرانه؟

یکی از مواردی که در بازسازیی اتاق کودک و تغییر عناصر اتاق اهمیت دارد، جنسیت کودک است. زیرا ممکن است؛ روحیات و علایق کودکان دختر و پسر متفاوت از هم باشد. در مورد المان­ ها و یا رنگ­ ها کلیشه­ های زیادی راجع به دخترانه و پسرانه بودن آنها وجود دارد؛ یکی از آنها استفاده از رنگ صورتی در اتاق کودک دخترانه و رنگ آبی در اتاق کودک پسرانه است؛ ولی شما می­ توانید از رنگ­ های متفاوتی مانند سبز و یا بنفش برای هر کودکی استفاده کنید. در رابطه با انتخاب مبلمانی مانند تختخواب و میز مطالعه، از کودک خود نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون اتاق خواب دخترانه، هیجان­انگیزترین طرح­های مد روز!

 

اتاق کودک ساده

اتاق کودک ساده

اتاق کودک ساده

قبلا هم گفتیم که آرامش یکی از مواردی است که کودکان قرار است در اتاق خود داشته باشند، در نتیجه اتاق کودک را با اسباب بازی و یا لباس کودک و اکسسوری­ های متنوع خیلی شلوغ نکنید. اتاق کودک ساده، تغییر آن را در سال­ های بعدی و با بزرگتر شدن کودک، راحت ­­تر می ­کند.

 

ایده بازسازی اتاق کودک

ایده بازسازی اتاق کودک

اتاق کودک خاص

اتاق کودک خاص

اتاق کودک با رنگ خنثی

اتاق کودک با رنگ خنثی

بازطراحی اتاق کودک

بازطراحی اتاق کودک

تخت دو طبقه در اتاق کودک

تخت دو طبقه در اتاق کودک

اتاق کودک آبی رنگ

اتاق کودک آبی رنگ

نقاشی روی دیوار اتاق کودک

نقاشی روی دیوار اتاق کودک

کلام آخر:

آیا شما هم به فکر بازسازی اتاق خواب کودک خود هستید؟ ایده­ های بیان شده در مطلب را دوباره بخوانید و هر موردی که برایتان کاربردی است را اجرا کنید. برای بازسازی هر یک از بخش ­های منزل، بهتر است کار اجرا را به تیم­ های متخصص در زمینه بازسازی بسپارید. اهالی فن چیدانه در زمینه معماری و بازسازی می­ توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
nazanin kd در تاریخ 11 شهریور 1393
خیلی خوب بود و منو به این فکر انداخت تا شبیه این کار رو برای خواهرم انجام بدم.
avina در تاریخ 11 شهریور 1393
واقعا عالی بود . خیلی خیلی

ثبت دیدگاه