Chidaneh.com placeholder image

تجربه ای منحصر به فرد در کتابخانه ای مارپیچ

فضاهای اداری و تجاری: چالش این پروژه طراحی همه فضاهای عمومی در درون کتابخانه عمومی جدید در شهر آلمر در کشور هلند بود. این ساختمان توسط شرکت Meyer en van Schooten Architects طراحی شده است. شکل کلی طراحی این پروژه شامل 5000 متر قفسه‌های یک‌ متری همراه با تجهیزات همراه آن بود: پیش‌خان‌ها، فضاهای دارای اینترنت، کافه کتاب، فضاهای مطالعه، و قسمت چندرسانه‌ای. 

فرش ذوالانواری

به دلیل درخواست مشتری آنها در طراحی خود مفهوم فروشگاه را گسترش دادند: یک رویکرد تجاری، به جای یک کتابخانه استاندارد که کتاب‌ها در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرند و می‌توان در آن ساعاتی را گذراند.

مطالعه‌های موردی در مورد مفاهیم مربوط به خرده‌فروشی و نیز یک کتابخانه معمولی با توجه به ساختار، گروه‌های هدف، و عامل تجربه به طور گسترده‌ای مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند. نتیجه این تحقیق منجر به ساختار و پایه طراحی شد.
در درون مفهوم فروشگاهی کتابخانه جدید هر بخش دارای یک فضای سبک زندگی محور است (جوانی، فرهنگ، سلامت، سفر، و غیره) که کتاب‌ها در مقابل مراجعه‌کنندگان قرار دارند.  

به همین دلیل مراجعه‌کننده‌ای که عجله دارد سریعا و به طور مستقیم به محصول مورد نیازش دسترسی پیدا می‌کند و کسی که برای تفریح به آن‌جا می‌رود می‌تواند در آن قدم بزند، کتاب‌ها را نگاه کند، جهان‌های متفاوتی را تجربه کند و اگر بخواهد می‌تواند کتاب را برداشته و در جایی که برای نشستن طراحی شده بنشیند و آن را ورق بزند. قفسه‌های مارپیچ به چشم‌انداز کتابخانه شکل می‌دهند و محیطی پرماجرا از هویت‌های مختلف را خلق می‌کنند. امکانات دیگری نیز با قفسه‌ها ترکیب شده است مانند فضای نشستن، دسترسی به اینترنت، پیش‌خان‌‌ها، نیمکت‌ها، و چراغ‌ها. این ویژگی‌ها فضایی آرام و یک‌پارچه را در این کتابخانه ایجاد می‌کنند.

کافه اخبار در گوشه این ساختمان و در طبقه دوم و بالای ورودی واقع شده است. کافه اخبار دارای صدها مجله و روزنامه، یک بار مدور با مانیتورهای که آخرین اخبار بر روی آن‌ها نمایش داده می‌شود است.
قسمت بازی و چندرسانه‌ای در طبقه چهارم و بالای کافه اخبار واقع شده و دارای شکلی مدور است و مانیتورهایی در آن قرار دارند که بازی‌های بر روی آن‌ها نمایش داده می‌شود. این مانیتورها از میدان مجاور کتابخانه دیده می‌شوند و از این طریق این کتابخانه جدید دینامیک‌تر می‌شود.

منبع: studioem | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران
roham در تاریخ 10 تیر 1393
آدم کتاب خوندنم دوست نداشته باشه علاقمند میشه .

ثبت دیدگاه