Chidaneh.com placeholder image

خانه بدون پنجره، 9 راز دکوراسیونی که باید بدانید!

به قلم: مژگان احمدی

ترفندهای دکوراسیون: گاهی اوقات به دلیل محدودیت فضا در منزل، مجبور می‌شویم خودمان دست به‌ کار شویم و فضای مورد نیازمان را طراحی کنیم. فرقی ندارد نیاز به یک اتاق کار یا یک اتاق خواب دیگر داشته باشیم، در هر حال هنگام اضافه کردن یک فضا در منزل، نمی‌توانیم تمام المان‌های مورد نیاز برای یک اتاق را داشته باشیم. دلیل آن هم کاملا مشخص است؛ مطابقت نداشتن طراحی جدید با طراحی اولیه خانه، اصلی‌ترین دلیل به شمار می‌رود. یکی از المان‌های مهم در هر اتاق، وجود نور طبیعی است. البته حضور پنجره، نه فقط برای تامین نور بلکه برای زیبایی هر اتاقی امری ضروری است. در هر صورت اگر شما هم جزو کسانی هستید که بنا به دلایلی مجبور به اضافه کردن اتاق به فضای فعلی خانه‌تان هستید، این مطلب از چیدانه را از دست ندهید. در اینجا سعی داریم راهکارهایی را برای جبران کمبود پنجره در خانه بدون پنجره ارائه دهیم.

عرفان شریف نژاد: عکاس
آینه در دکوراسیون ورودی منزل
عرفان شریف نژاد: عکاس

قالیشویی ادیب

تعبیه پنجره کاذب در خانه بدون پنجره

اولین قدم برای طراحی خانه بدون پنجره، در نظر گرفتن محل مناسب برای یک پنجره فرضی است. بعد از اینکه دیوار مناسب برای طراحی پنجره را انتخاب کردید، می‌توانید با نصب یک قاب پنجره، نصب پوستر منظره یا طبیعت دلخواه‌تان، این کمبود را جبران کنید. برای طبیعی‌ بودن پنجره کاذب، می‌توانید از پرده استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای زیبا جلوه دادن آن، از پرده‌های قدی و سرتاسری کمک بگیرید.

استودیو معماری آرش مدنی
دکوراسیون نشیمن مدرن
استودیو معماری آرش مدنی

ایجاد یک نقطه کانونی در خانه بدون پنجره

قدم دوم، به‌ وجود آوردن یک نقطه کانونی در فضاست. وقتی در اتاقی نقطه کانونی به‌وجود بیاورید، با وارد شدن به آنجا چشم شما ناخودآگاه درگیر نقطه کانونی می‌شود و همین امر سبب می‌شود، عدم حضور پنجره ملموس نباشد. برای ایجاد نقطه کانونی می‌توانید از تابلو، باکس یا شلف‌های دیواری استفاده کنید؛ البته طراحی باکس و شلف، ایده مناسب‌تری است. این عناصر علاوه بر زیبایی محیط، کارآیی ویژه‌ای نیز در فضاهای کوچک دارند. 

گروه مهندسی ژینکو
دیوار آجری
گروه مهندسی ژینکو

طراحی نور مناسب در خانه بدون پنجره

راهکار سوم، طراحی نور مناسب برای خانه بدون پنجره است. در انتخاب نور باید دقت ویژه‌ای داشته باشید. به دلیل محرومیت از نور طبیعی، باید نوری انتخاب شود که جایگزین نور روز باشد. بهترین نور، استفاده از لامپ‌های آفتابی در کنار مهتابی است. تلفیق این نورها روشنایی ملایمی ایجاد می‌کند که در طولانی‌مدت، چشم خسته نمی‌شود. علاوه بر استفاده از این نورها، باید از نورهای متمرکز مناسب در هر قسمت استفاده شود. تهیه  چراغ مطالعه برای تامین نور در زمان مطالعه یا نورپردازی روی عناصری مانند شلف‌های دیواری، برای نشان دادن زیبایی آنها، از جمله نورپردازی‌های کاربردی است.

ثمین موسوی
دکوراسیون چوبی نشیمن
ثمین موسوی

استفاده از رنگ‌های روشن در خانه بدون پنجره

راهکار چهارم، استفاده از رنگ‌هایی است که بیشترین بازتاب نور را دارند. رنگ‌هایی مانند سفید، شیری یا لیمویی، مناسب این محیط‌ها هستند. البته اگر تمایل به استفاده از رنگ‌های دیگر هم دارید، ایرادی در به کارگیری آنها نیست ولی باید از ملایم‌ترین تونالیته رنگی آن استفاده کنید. رنگ‌هایی مانند آبی آسمانی، یاسی روشن، صورتی روشن یا سدری روشن از جمله رنگ‌های پیشنهادی هستند.

دکوراسیون نادیا افضلی
آینه دکوراتیو پذیرایی
دکوراسیون نادیا افضلی

طراحی و نصب آینه در خانه بدون پنجره

راهکار پنجم، طراحی آینه در ابعاد مناسب خانه بدون پنجره است. وجود آینه امری ضروری در هر اتاق محسوب می‌شود. اما در اتاق‌های بدون پنجره آینه نقش اساسی‌تری دارد. آینه باید در محلی نصب شود که بتواند بیشترین نور را منعکس ‌کند. اگر اتاق کوچک است، آینه باید در جایی نصب شود که اتاق را بزرگ‌تر جلوه دهد. دقت کنید آینه در جایی قرار بگیرد که بازتاب وسایل اتاق در آن به حداقل برسد؛ زیرا انعکاس تصویر وسایل در آینه، اتاق را شلوغ‌تر نشان می‌دهد.

مبلمان دوناریه
مبلمان خانگی نشیمن
مبلمان دوناریه

ایجاد یک جریان هوای مطلوب در خانه بدون پنجره

راهکار ششم، به جریان انداختن هوای مطلوب در اتاق است. به‌وجود آوردن یک تهویه هوای مناسب، برای اتاق فاقد پنجره امری ضروری است. همین‌طور استفاده از پنکه به صورت دستی یا سقفی ایده ناب و خوبی است. تهویه هوا باید به صورتی باشد که افراد اذیت نشوند. باید وسیله مناسبی برای تهویه انتخاب شود که کمترین آلودگی صوتی را ایجاد کند. گردش هوا هم باید ملایم و گسترده صورت بگیرد.

محمد محسنی
گیاه کاکتوس در دکوراسیون خانه زرد اهواز
محمد محسنی

استفاده از گیاهان در خانه بدون پنجره

راهکار هفتم، انتخاب محل مناسب برای قرارگیری گیاه در خانه بدون پنجره است. تهیه گلدان و گیاهان سبز با گل‌های رنگی ایده‌ای فوق‌العاده است. علاوه بر تامین اکسیژن مورد نیاز در فضا، حضور گیاهان جلوه متفاوتی به اتاق می‌بخشد. اگر فضای اتاق کوچک‌تر از آن است که محلی روی زمین برای قرار دادن گلدان داشته باشید، از این ایده‌ ناب دست نکشید. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از آویزهای سقفی در یکی از کنج‌های اتاق، طرح خود را اجرا کنید.

تهیه درهای شیشه‌ای برای خانه بدون پنجره

تهیه درهای شیشه‌ای برای خانه بدون پنجره

راهکار هشتم، استفاده از درهای شیشه‌ای برای اتاق، ایده خلاقانه دیگری است. نکته مهم در انتخاب درهای شیشه‌ای که باید به آن توجه‌ ویژه‌ای داشته باشید، استفاده از شیشه مات و طرحدار است. این انتخاب شما علاوه بر تامین میزانی از نور اتاق، امنیت را برقرار می‌کند. در صورتی که تمایلی به در شیشه‌ای ندارید، می‌توانید فقط کتیبه بالای در را شیشه‌ای انتخاب کنید.

سقف کشسان نقش مهراز
سقف کشسان در اتاق نشیمن
سقف کشسان نقش مهراز

سقف آسمان برای خانه بدون پنجره

راهکار نهم، طراحی سقف کاذب است. خوشبختانه سقف‌های کاذب زیبایی در بازار وجود دارند. شما می‌توانید از سقف کاذب با طراحی آسمان و منظره استفاده کنید. در صورتی که تمایل دارید از سقف‌های کاذب دیگر استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از نورپردازی مناسب برای سقف‌تان کمک بگیرید. البته انتخاب طرح آسمان، به فضا وسعت می‌بخشد و خلا پنجره را تا حدودی جبران می‌کند.

اگر فکر می کنید که برای خانه بدون پنجره تان ایده های منحصر به فردی دارید از طریق دیدگاه های پایین همین صفحه با ما و سایر دوستداران چیدانه به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سمیه منوچهری| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه