Chidaneh.com placeholder image

باید ها و نباید های شستشوی سطوح

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه داری: شما هزینه زیادی صرف بازسازی آشپزخانه، حمام، و یا کل خانه خود کرده‌اید. اکنون بخش دشوار نگهداری و مراقبت از سیمای جدید و زیبای خانه شروع شده است. از همان روز اول از هزینه و سرمایه‌گذاری خود با استفاده از محصولات و  مواد شوینده مناسب محافظت کنید. اگر کارهای مربوط به نظافت خانه شما را فرد دیگری انجام می‌دهد، محصولات شوینده و شیوه‌های به کارگیری آن‌ها را با او بررسی و مرور کنید. فکر نکنید که او به محصول یا شیوه شستشو صحیح برای سطوح مختلف آگاهی دارد.» 

در این مطلب به چند نکته در مورد نحوه تمیزکردن سطوح مختلف اشاره می‌کنیم و مطمئنیم پس از خواندن آن‌ها در مورد بعضی از شیوه‌های خود تجدید نظر خواهید کرد.

قالیشویی ادیب

 

فردی می‌گوید که آشپزخانه و اتاق غذاخوری خانه او دارای سطوح براق بسیار زیبایی بود اما به دلیل استفاده از سنگ و سطوح ناهموار در این فضاها پاک کردن آن‌ها بسیار دشوار بود.
برای سنگ‌های طبیعی مانند سنگ لوح برای جلوگیری از لکه‌های عمیق استفاده از سیلر نفوذکننده در پیش‌خان‌ها و سطوح براق دو سال یکبار پیشنهاد می‌شود.
کاشی‌های براق را با استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی و آب گرم و یک ماده نرم مانند اسفنج، دستمال نرم، و یا چوب گردگیری تمیز کنید.
برای لکه‌های قوی: باقی‌مانده صابون را با استفاده از نیم فنجان آمونیاک محلول در یک گالون آب تمیز کنید.

دوری کنید از: شوینده‌های ساینده، سرکه، و شوینده‌های مرکبات.

 

گرانیت

تعداد قابل توجهی از مردم پیش‌خان‌های گرانیتی خود را با استفاده از ترکیب سرکه و آب گرم تمیز می‌کنند. فردی می‌گوید: «من استفاده از سرکه در سطوح سنگی را پیشنهاد نمی‌کنم؛ چراکه این ماده اسیدی است و سطوح براق  شما را به مرور می‌خورد.» سنگ‌های طبیعی مانند گرانیت هنگام نصب باید درزگیری شوند، بنابراین هنگام نصب این نوع سنگ‌ها با نصاب خود در مورد درزگیر پیشنهادی مناسب مشورت کنید.
وقتی سطحی درزگیری شود، تمیز کردن آن به سادگی تمیز کردن سطحی با یک دستمال نمدار است.
برای لکه‌های قوی: از شوینده‌های مخصوص سنگ با pH مناسب استفاده کنید. برای میزان رقیق شدن این شوینده‌ها حتما دستورالعمل استفاده از آن‌ها که در برچسب روی محصولات درج شده‌اند را به دقت بخوانید.

دوری کنید از: سفیدشوها و شوینده‌های اسیدی.

 

سنگ صابون
سطوح نرم و بی‌منفذ، مانند سطوحی از جنس سنگ صابون، به دلیل داشتن ظاهری تیره لکه‌ها را نشان نمی‌دهند و آشپزها عاشق چنین سطوحی هستند زیرا آن‌ها عایق حرارتی بسیار خوبی هستند. اگرچه سنگ صابون کمی گران است اما سطح بسیار زیبایی دارد و جایگزین بسیار خوبی برای گرانیت است.  
نگهداری از سنگ صابون ساده است: کافی سطح آن را با یک اسفنج یا دستمال نرم، چند قطره مایع ظرفشویی، و آب گرم تمیز کنید. در اولین سال پس از نصب، پیشنهاد می‌شود که سطوح از جنس سنگ صابون را هر دو هفته یکبار با روغن معدنی تمیز کنید تا به یکنواخت اکسید شدن (تیره شدن) سنگ کمک شود؛ پس از آن این کار را دو ماه یکبار انجام دهید.   
برای لکه‌های قوی: سنگ صابون در برابر آب، مواد شیمیایی، و مواد اسیدی مقاوم است و به همین دلیل خراش‌ها از لکه‌ها مهم‌تر و مسئله‌سازتر هستند. خراش‌های موجود در سنگ صابون را می‌توان با استفاده از کاغذ سنباده نرم از بین برد.
دوری کنید از: شوینده‌های ساینده زیرا باعث ایجاد خراش در این نوح سطوح می‌شوند و شوینده‌های قلیایی معمولا مناسب این سطوح نیستند.

 

سنگ مرمر
یکی از مواد بسیار پرطرفدار در آشپزخانه‌ها سنگ مرمر (به ویژه مرمر کارار) است، اما سنگ مرمر مناسب همه نیست. «سنگ مرمر از گرانیت نرم‌تر است و به دلیل ماهیت پرمنفذش لک و خراش در آن به سادگی ایجاد می‌شود… اما اگر ماده‌ای را دوست دارید که لطیف و نرم باشد سنگ مرمر انتخاب مناسبی است. اگر اینگونه نیستید اصلا از سنگ مرمر استفاده نکنید.
سطوح مرمری نیازمند مراقبت و درزگیری هستند و استفاده از آن‌ها در خانه‌هایی که کودک در آن‌ها زندگی می‌کند معمولا توصیه نمی‌شود. لکه‌های ایجادشده توسط قهوه یا آب پرتقال هنگام صبحانه اگر به سرعت تمیز نشوند دیگر از بین بردن آن‌ها راحت نخواهد بود. این نوع لکه‌ها را با یک اسفنج یا دستمال نمدار تمیز کنید تا لکه‌ها از بین بروند. سعی کنید هیچ قطره آبی پس از تمیز کردن سطح باقی نماند چراکه همین قطره‌های آب باعث بروز لکه می‌شوند. به همین خاطر با یک دستمال سطح را خشک کنید و اجازه ندهید با هوا خشک شوند.
برای لکه‌های قوی: برای لکه‌های ایجاد شده در سطوح مرمری نکته مهم این است که لکه را سریعا پس از به وجود آمدن تمیز کنید. برای این کار و آگاهی از مواد مناسب با نصاب خود یا یک متخصص مشورت کنید.

دوری کنید از: شوینده‌های ساینده، سرکه، و شوینده‌های مرکبات.

 

سرامیک
پیش از تمیزکردن سرامیک، سطح خود را ابتدا با جاروی دستی یا جاروی برقی تمیز کنید. از یک فرچه یا جلادهنده استفاده کرده و کل سطح سرامیکی را تمیز کنید. پس از بین رفتن کثیفی‌های ساده، سطح سرامیکی را با استفاده از آب گرم تمیز کنید. برای لکه‌های قوی‌تر از یک محلول شوینده با pH خنثی استفاده کنید. بسیاری از شرکت‌ها چنین شوینده‌ای را تولید کرده‌اند و شما می‌توانید از آن‌ها در سطوح سرامیکی استفاده کنید. پس از این کار سطح خود را با آب گرم بشویید.
برای لکه‌های قوی: با استفاده از یک پد نایلونی و چند قطره مایع ظرفشویی می‌توان لکه‌های قوی را از بین برد. برای جلوگیری از بروز لکه‌ها هر دو سال یکبار سطوح سرامیکی را درزگیری کنید.

دوری کنید از: شوینده‌ها و سفیدکننده‌های اسیدی که به مرور زمان محل اتصال سرامیک‌ها را از بین می‌برند. هم‌چنین از آمونیاک و روغن که محل اتصال سرامیک‌ها را زرد می‌کنند و سرکه که آن‌ها را از بین می‌برد استفاده نکنید.

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sara keshavarz در تاریخ 11 تیر 1393
بسیار مفید ،ممنون
avina در تاریخ 12 تیر 1393
جالب بود . ممنون

ثبت دیدگاه