Chidaneh.com placeholder image

بهترین راه برای طراحی داخلی خانه شما

به قلم: تحریریه چیدانه

کار با اهالی فن: وقتی به این نتیجه رسیدید که می‌خواهید ظاهر خانه‌یتان چگونه باشد، سوال بزرگ از راه می‌رسد: ‌آیا خودتان باید کار طراحی را انجام دهید یا یک طراح حرفه‌ای استخدام کنید؟ یا هر دو؟همان‌طور که می‌دانید دکوراتورها و طراحان داخلی که امروز با آن‌ها آشنایی داریم پیش از قرن بیستم وجود نداشتند.در گذشته این‌که خودتان خانه‌ خود را طراحی کنید امری بدیهی بود. عادات قدیمی سخت از بین می‌روند. برخی از مردم هنوز فکر می‌کنند که حتما باید در یک قصر زندگی کنند تا یک طراح یا دکوراتور را استخدام کنند، یا از هزینه آن بیم دارند (فرقی نمی‌کند واقعی یا خیالی). برای برخی دیگر مسئله هزینه و پول مطرح نیست، اما واگذار کردن کاری به فرد دیگر آن‌ها را نگران می‌کند و دائما به این فکر می‌کنند که نکند نتیجه نهایی با سلایق و نیازهای آن‌ها سازگار نباشد. برخی بی‌درنگ  خود را ملزم به یک فرایند تعاملی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به سلیقه و مهارت خود اعتماد دارند و سعی می‌کنند خودشان خانه خود را طراحی کنند.

شما از کدام دسته هستید؟ در این مطلب نکاتی را با شما در میان می‌گذاریم که در تصمیم‌گیری به شما کمک فراوانی می‌کند.

قالیشویی ادیب

مزایای طراحی داخلی خانه به دست خودتان

بدیهی است که اگر خودتان طراحی خانه خود را انجام دهید دیگر نیازی نیست که به فرد دیگری دستمزد دهید. نتیجه نهایی کار واقعا بازتابی از سلیقه شماست، و شما قادر خواهید بود که تمام ارزش این کار را به نام خود ثبت کنید. اگر شما قبلا این فرایند را انجام داده‌اید و از نتیجه آن کاملا راضی بوده‌اید، دیگر دلیلی ندارد که دوباره خودتان این کار را انجام ندهید و به فرد دیگری واگذار کنید.

این‌که فرایند انجام کارها در نهایت نتیجه دهد کاملا به خود شما و توانمندی‌هایتان بستگی دارد. طراح داخلی آلنا هومسلی (Alana Homesley) از شرکت وودلند هیلز (Woodland Hills) در کالیفرنیا می‌گوید: «اگر بدانید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستید و در فرایند کار به چه چیزهایی نیاز دارید، از هر کاری که می‌کنید لذت خواهید برد.» با توجه به مسائل مالی خود، می‌توانید پروژه را گام به گام پیش ببرید، و در نتیجه دیگر مجبور نخواهید بود که چیزهایی که به آن‌ها علاقه دارید و چیزهایی که از آن‌ها بیزار هستید را به یک فرد غریبه توضیح دهید.

برای اینکه بدانید چرا و چگونه با یک طراح همکاری کنید می توانید این مطلب را بخوانید.

معایب طراحی خانه به دست خودتان

شما ممکن است در فرانید کار خود دچار خطا شوید و به همین دلیل مجبور خواهید بود برای سال‌ها با خطایی که انجام داده‌اید زندگی کنید و یا هزینه زیادی انجام دهید تا آن خطا جبران شود.

هومسلی می‌گوید: «آیا توانایی تجسم کردن دارید؟ آیا فرد خلاقی هستید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات خیر است، آن‌گاه نیاز به کمک دارید. زیرا هزینه طراحی زیاد است، و نباید در طول فرایند طراحی دچار خطا شد.»

انجام کارها توسط خودتان لزوما به معنی صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیست. طراحی فرایندی بسیار وقت‌گیر با منحنی آموزشی پرشیب و تعداد زیادی مسئله است که در طول آن باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود. زمان برای شما چقدر مهم است؟ آیا زمانی که صرف فرایند طراحی می‌کنید به پولی که ذخیره می‌شود می‌ارزد؟ اگر در طول کار دچار خطا شوید و یا مجبور شوید که کاری را دوباره انجام دهید، پولی که صرفه‌جویی می‌کنید از بین نمی‌رود؟

در آمریکا درصد قابل توجهی از مبلمان خانه در شوروم‌های عمده‌فروشی طراحان به فروش می‌رسد. بنابراین آن‌چه در بازار وجود دارد تنها بخشی از کالاهای در دسترس شماست. اگرچه در برخی از شوروم‌ها ورود برای عموم آزاد است، اما شما همچنان کالای مورد نظر را باید از طراح بخرید.

مزایای استخدام یک طراح داخلی

استخدام یک طراح داخلی انتخاب‌های زیادی را در بازار مانند مبلمان، پارچه‌ها، دیوارپوش‌ها، و بسیار وسایل دیگر که ممکن است از نگاه شما دور مانده باشد در اختیار شما قرار می‌دهد. هم‌چنین طراح داخلی با کارگاه‌ها، شرکت‌ها، و افراد زیادی در ارتباط است که می‌توانند فرایند کار را راحت‌تر کرده و هزینه‌ها را کاهش دهند. این فرایند پتانسیل این را دارد که در نهایت شما با خانه‌ای زیبا روبه‌رو شوید که با سلایق و سبک زندگی شما متناسب باشد و با وسایلی پر شده باشد که توسط یک متخصص که کارشناس زیبایی، دوام، و کیفیت آن‌هاست انتخاب شده است.

اهالی فن: طراحان داخلی و دکوراتورها

هومسلی می‌گوید:‌ «اگر توان مالی و بودجه این کار را دارید، انتخاب شما باید استخدام یک طراح داخلی باشد، زیرا شما می‌خواهید کاری سفارشی و مختص به خود را انجام دهید.»
طراح داخلی امی لوف (Amy Luff) از استودیوی ویوا لوکس (Viva Luxe) در شهر بریستول در ایالت ویرجینیا می‌گوید: «طراحان می‌توانند هزینه‌های شما را کاهش دهند. و باعث می‌شوند که شما از پرداخت دوباره برخی از هزینه‌ها معاف شوید.»

معایب استخدام طراح داخلی

کار کردن با یک طراح داخلی هزینه‌بر است. هم‌چنین این کار نیازمند یک همکاری صمیمی است. شما در طول فرایند کار باید جزئیات زیادی از زندگی خود را به فرد دیگری بگویید. شاید این فرایند برای چند ماه- و شاید چند سال- به طول بیانجامد. طراح داخلی ممکن است محرم اسرار شما باشد، و اگر در انتخاب او دقت نکنید ممکن است تبدیل به دشمن‌تان شود.
 بسیار مهم است که شما به طراح خود علاقه داشته باشید و به او اعتماد کنید، و از همه مهم‌تر، بتوانید با او تعامل خوبی داشته باشید. در مورد توان مالی و بودجه خود، بدون هیچ‌گونه عذر و ترسی، کاملا صادق باشید. اگر بودجه شما اندک است نباید توقع داشته باشید که طراح خانه شما را شبیه قصر پادشاهان طراحی کنید. هم‌چنین اگر بودجه زیادی برای کار خود دارید نباید طراح داخلی تازه‌کاری را انتخاب کنید که نتواند از عهده کارها به خوبی بربیاید.  

وقتی خودتان طراحی خانه خود را انجام می‌دهید همیشه حس درستی در مورد پیشرفت کارها دارید، در صورتی که ممکن است این امر در کار با یک طراح داخلی اتفاق نیافتد و شما در فرایند کار حس خوبی نداشته باشید. یک طراح داخلی خوب شما را در طول فرایند درگیر کار می‌کند، و این حس را در شما به وجود می‌آورد که شما نقش مهمی در نتیجه نهایی داشته‌اید.

کار کردن با یک طراح حرفه‌ای یا انجام کارها توسط خودتان

اگر به ایده کار کردن با یک دکوراتور یا طراح داخلی علاقه دارید، اما نمی‌توانید تمام هزینه‌های این کار را تامین کنید، راه‌های جایگزین دیگری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

1. یک طراح داخلی را ساعتی استخدام کنید تا در طراحی چیدمان کلی، مبلمان، پارچه‌ها، و رنگ‌های انتخابی به شما کمک کند، و سپس طرح کلی را خودتان اجرا کنید. البته همه طراحان داخلی چنین شیوه‌ای را نمی‌پذیرند اما تعدادی از آن‌‌ها با این شیوه کار می‌کنند.

2. با یک طراح به صورت مجازی کار کنید. تعداد رو به افزایشی از طراحان داخلی فعالیت‌های شغلی خود را در فضای اینترنت نیز شروع کرده‌اند. به این صورت که شما عکس یا نقشه کف خانه خود را برای آن‌ها ارسال می‌کنید، و آن‌ها بدون این‌که حتی یک‌بار خود شما و یا خانه‌یتان را ببینند بر اساس یک مبلغ توافقی به شما مشورت می‌دهند. 

3. اگر به فروشگاه لوازم خانه یک مبل‌فروشی خاصی علاقه دارید، ببینید که آیا آن‌ها دارای خدمات طراحی داخلی رایگان هستند یا خیر. برخی از فروشگاه‌ها به صورت رایگان در پروژه طراحی به شما کمک می‌کنند، با این شرط که شما مبلمان مورد نیاز خود را از فروشگاه آن‌ها خریداری کنید. «اگر شما واقعا به کالاهای موجود در آن فروشگاه علاقه دارید، حتما این راه را امتحان کنید.»

سوالات خود را برای طراحی داخلی منزلتان در قسمت بحث وگفتگو چیدانه مطرح کنید.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 16 شهریور 1393
مطلب جالبی بود.البته کلا تغییرات در خونه هزینه در بر داره
parvane در تاریخ 16 شهریور 1393
اطلاعات کامل ومفیدی بود فکر می کنم با بکارگیری این مطالب خیلی از مشکلات دکوراسیونی را حل کنیم .

ثبت دیدگاه