این 10 ماده غذایی را هرگز داخل مخلوط‌کن نریزید!

این 10 ماده غذایی را هرگز داخل مخلوط‌کن نریزید!

این 10 ماده غذایی را هرگز داخل مخلوط‌کن نریز

مخلوط‌کن یک ابزار همه کاره‌ در دکوراسیون آشپزخانه‌هاست که می‌تواند وظایف زیادی را به خوبی انجام دهد. از خرد کردن انواع میوه و سبزیجات گرفت تا تهیه سس، انواع نوشیدنی و معجون! این دستیار آشپزخانه قادر است در کمترین زمان ممکن کار‌های شما را انجام دهد. اما جالب است بدانید با وجود تمام این کاربردها، چند ماده غذایی را هرگز داخل مخلوط کن نریزید تا عمر دستگاه شما بیشتر شود.

فرش ذوالانواری

برای آشنایی با مواد غذایی که هرگز نباید داخل مخلوط‌کن ریخت و بررسی دلایل آن،‌ با ادامه این مطلب از چیدانه همراه باشید.

مواد غذایی که هرگز نباید داخل مخلوط‌کن ریخت

1- مایعات داغ را هرگز داخل مخلوط‌کن نریزید!

از ریختن مایعات داغ درون مخلوط کن خودداری کنید و صبر کنید تا خنک شوند. ریختن مایعات داغ مانند سوپ در مخلوط کن موجب آزاد شدن بخار و فشار زیاد شده و ممکن است باعث باز شدن درب مخلوط کن و در بهترین حالت بیرون ریختن مایع و در بدترین حالت موجب سوختگی دستگاه شود. همیشه در حین کار با یک دست درب مخلوط کن را محکم نگه دارید.

2- سیب زمینی را نباید داخل مخلوط‌کن ریخت

به جای مخلوط کن از رنده یا گوشت کوب برقی برای پوره کردن سیب زمینی استفاده کنید. چراکه سیب زمینی حاوی مقدار زیادی نشاسته است که در حین خرد شدن با مخلوط‌کن، به جای پوره سبک و پف‌دار، سیب زمینی‌های له شده و چسبناک تولید می‌شود.

3- برای تهیه خمیر نان از مخلوط‌کن استفاده نکنید!

هرگز برای ورز دادن خمیر نان از مخلوط‌کن استفاده نکنید. مخلوط کن عملکرد چرخشی دستگاه خمیرگیر را نمی‌تواند انجام دهد و خمیر را بخوبی ورز دهد. در حین کار کردن مخلوط کن گلوتن موجود در آرد آزاد شده و یک محصول سفت و متراکم خواهید داشت.

4- سبزیجات فیبردار خام را با مخلوط‌کن ترکیب نکنید!

سبزیجات فیبردار مانند کلم‌پیچ، کرفس و کلم بروکلی را به شکل خام داخل مخلوط‌کن نریزید. چراکه ترکیب مولکولی این سبزیجات به‌خوبی تجزیه نمی‌شود. الیاف آن‌ها داخل مخلوط‌کن و روی تیغه‌ها باقی می‌ماند، کارکرد موتور را دچار مشکل کرده و به دستگاه آسیب می‌رساند. همچنین تمیزکردن مخلوط کن را مشکل می‌کند. البته این سبزیجات اگر پخته باشند این مشکلات را ایجاد نمی‌کنند. برای پوره کردن این سبزیجات خام توصیه می‌شود از آبمیوه‌گیری استفاده کنید.

5- یخ را داخل مخلوط‌کن نریزید!

برخی از مخلوط‌کن‌ها موتور‌های قدرتمندی برای خرد کردن یخ ندارند و ریختن یخ در آن‌ها موجب فرسوده و خراب شدن موتور دستگاه خواهد شد. البته این موضوع کمی بحث برانگیز است. زیرا بسیاری افراد از مخلوط کن برای تهیه اسموتی و نوشیدنی‌های سرد استفاده می‌کنند که در دستورالعملشان باید از یخ استفاده شود. حتما قبل از خرید مخلوط‌کن مشخصات دستگاه را بررسی کنید و اگر قابلیت خرد کردن یخ را داشت، آن را خریداری کنید.

6- میوه‌های منجمد را نباید داخل مخلوط‌کن ریخت

اگر موتور دستگاه شما قوی نباشد، میوه‌های منجمد نیز مانند یخ می‌توانند به مخلوط‌کن آسیب بزنند. اگر می‌خواهید اسموتی با میوه‌های یخ زده تهیه کنید، بهتر است پس از خارج کردن میوه‌ها از فریزر کمی صبر کنید تا  نرم‌تر شوند، سپس آن‌ها را داخل مخلوط کن بریزید.

7- دانه‌های قهوه به‌مرور به مخلوط‌کن آسیب می‌زند

ریختن مقداری دانه قهوه در مخلوط‌کن برای یک ‌بار معمولا مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما این کار می‌تواند به مرور موجب کند شدن تیغه‌های مخلوط‌کن شود. دانه‌های قهوه فوق‌العاده سفت هستند و برای شکستن آن‌ها به نیروی زیادی نیاز است. اگر از مخلوط‌کن استاندارد استفاده ‌کنید، احتمالا تیغه‌های آن در اثر آسیاب دانه‌های قهوه آسیب می‌بیند و دستگاه به‌مرور برای مخلوط کردن غذا‌های نرم‌تر هم دچار مشکل خواهد شد.

8- ادویه جات را داخل مخلوط‌کن نریزید!

تیغه‌های بزرگ مخلوط‌کن‌ برای آسیاب کردن ذرات کوچک مانند گیاهان خشک و ادویه‌ها طراحی نشده‌ و معمولا برای خرد کردن میوه‌جات، سبزیجات و حبوبات درشت مناسب هستند. برای خرد کردن گیاهان خشک و ادویه جات از هاون یا مخلوط‌کن ادویه استفاده کنید.

9- برای چرخ کردن گوشت مخلوط‌کن مناسب نیست

برای خرد کردن و چرخ کردن گوشت از مخلوط‌کن استفاده نکنید. چراکه مخلوط کن یک ترکیب نرم و لزج تولید می‌کند که بافت همبرگر یا کباب را برهم می‌زند.

10- استخوان را هرگز در مخلوط کن نریزید!

برای تهیه سوپ و خورشت، حتما پیش از ریختن گوشت درون مخلوط کن تمام استخوان‌ها حتی استخوان‌های ریز را جدا کنید. سختی استخوان می‌تواند به موتور دستگاه آسیب بزند.

مواد غذایی که نباید در مخلوط‌کن بریزید

و در آخر

در این مطلب با مواد غذایی که نباید در مخلوط‌کن بریزید آشنا شدید. قرار دادن این مواد غذایی داخل مخلوط‌کن یا به دستگاه شما آسیب می‌زند یا ترکیب دلخواه شما را ایجاد نخواهد کرد و در بدترین حالت با هر دو این مشکلات روبرو خواهید شد! برای آشنایی با دیگر باید نبایدها و ترفندهای خانه‌داری مطلب این 8 مورد را با جوش شیرین تمیز نکنید! را از دست ندهید.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه