خانه موزه استاد انتظامی با یادگاری‌های این بازیگر مشهور ایرانی

خانه موزه استاد انتظامی با یادگاری‌های این بازیگر مشهور ایرانی

خانه موزه استاد انتظامی

عزت الله انتظامی متولد ۳۰ خرداد سال ۱۳۰۳ بود که مرداد ماه ۱۳۹۷ در سن ۹۴ سالگی درگذشت. آقای بازیگر در دوران فعالیت خود، یادگاری‌های بسیاری برجای گذاشت. یادگاری‌هایی که هر یک تاریخی ارزشمند از سینمای ایران و مقطعی از تاریخ را در خود دارند. برخی از آن‌ها را امروز می‌توان در خانه موزه انتظامی در محله قیطریه یا در موزه سینمای باغ فردوس مشاهده کرد.

سرویس خواب بالسا

این هنرمند پیشکسوت چند سال قبل، خانه‌اش در بلوار اندرزگو را به موزه تبدیل کرد و پس از آن در خانه‌ای دیگر اقامت کرد. در این مطلب معماری و فضاها و وضعیت امروز خانه موزه استاد انتظامی و مختصری از زندگی هنری این بازیگر ارزشمند ایرانی بررسی خواهد شد. در ادامه با چیدانه همراه باشید.

ورودی خانه موزه استاد انتظامی

معماری و فضاهای خانه موزه استاد انتظامی

خانه موزه انتظامی با زیربنای 538 مترمربع شامل بخش‌های جذابی مانند موزه استاد انتظامی در شمال پروژه، سالن بلک باکس با ظرفیت 120 نفر در زیرزمین، کافی شاپ در پشت بام، شهر فرنگ، اتاق آینه، تماشاخانه، گالری و تابلوی ثبت امضاء و یادگاری ویژه هنرمندان صاحب نام است. این خانه یک سالن تئاتر هم دارد که از زمانی که تبدیل به موزه شد، به مکانی فرهنگی تبدیل شده است.

علاقه عزت‌الله انتظامی به نمایش یادگاری‌های ارزشمند برای مردم

علاقه عزت‌الله انتظامی به نمایش یادگاری‌های ارزشمند برای مردم

عزت‌الله انتظامی که از بانیان تأسیس موزه سینما بود می‌گفت: بعد از اولین جایزه‌ای که از جشنواره شیکاگو گرفتم، می‌ترسیدم که این جایزه را بدزدند و از دستش بدهم، به همین دلیل با چند هنرمند دیگر تصمیم گرفتیم تمام چیز‌های ارزشمندی که درباره سینما داریم را یک جا جمع کنیم. پس آن‌ها را ابتدا به لاله‌زار و بعد از مدتی هم به باغ فردوس بردیم و یک گنجینه بسیار ارزشمند در آن‌جا جمع شد.

علاقه عزت‌الله انتظامی به نمایش یادگاری‌های ارزشمند برای مردم

در این مورد حتی پسرش مجید انتظامی هم گفته: “یادم می‌آید وقتی جایزه شمشیر طلایی دمشق را برای فیلم سمفونی صحرا برده بودم، بابا به زور آن را از من گرفت تا در موزه بگذارد. همینطور دو سیمرغ بلورینی را که از جشنواره فیلم فجر گرفته بودم. می‌گفتم بابا جان برای چه آن‌ها را بدهم، بگذارید در یک جای دیگر؟ همین جا هست. ولی خوب نوع نگاهش فرق داشت و افسوس که در خانه موزه خودش آنچه می‌خواست اتفاق نیفتاد!"

خانه موزه عزت‌الله انتظامی

وضعیت امروز باغ موزه استاد انتظامی

مجید انتظامی که سال ۱۳۹۸ نسبت به بی‌ارتباط بودن تغییرات و طراحی خانه موزه با خانه پدری‌اش انتقاد داشت، سال ۱۳۹۹ از کار‌هایی که در آن برای بهتر شدن وضعیت انجام شده بود قدردانی کرد و همچنین گفت که “قرار بوده خانه موزه، شورایی اداره شود و همیشه دست‌کم یک “انتظامی" در آن حضور داشته باشد که این اتفاق تاکنون نیفتاده است."

خانه موزه استاد انتظامی

زندگی هنری و آثار عزت‌الله انتظامی بازیگر ارزشمند ایرانی

از نمایش‌هایی که عزت‌الله انتظامی در آن‌ها ایفای نقش کرده می‌توان به محصلین کلک‌باز، چراغ گاز، قایق سرنوشت، آخرین تمرین، مترسک‌ها در شب، ریچارد سوم، سلطان مار و بنگاه تئاتر اشاره کرد. همچنین او در طول دوران فعالیت خود در سینما تاکنون در حدود ۶۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده. از بین آثار او می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی مسافرت، هزار دستان و محاکمه و فیلم‌های سینمایی آقای هالو، پستچی، گاو، ستارخان، صادق کرده، حاجی واشنگتن، گراند سینما، هامون، ناصرالدین شاه آکتور سینما، روز واقعه، خانه‌ا‌ی روی آب، دیوانه‌ از قفس پرید، گاو خونی، مینای شهر خاموش، آتش سبز، راه آبی ابریشم و چهل‌سالگی اشاره کرد.

فضاهای خانه موزه استاد انتظامی

و در آخر

در این مطلب خانه موزه استاد انتظامی بازیگر توانای ایرانی، معماری و فضاهای آن بررسی شد. برای آشنایی با خانه دیگر بازیگران ایرانی، مطلب دکوراسیون ساده و گرم خانه مهدی فخیم‌زاده را از دست ندهید.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه