متفاوت‌ترین و مدرن‌ترین کتابخانه ایران در فهرست بهترین‌های جهان!

متفاوت‌ترین و مدرن‌ترین کتابخانه ایران در فهرست بهترین‌های جهان!

متفاوت‌ترین و مدرن‌ترین کتابخانه ایران!

وبسایت معماری آرک‌دیلی “Archdaily" مرحله نهایی انتخاب بهترین ساختمان‌های سال 2024 را بر عهده مخاطبان گذاشته است. رای‌گیری برای انتخاب بهترین ساختمان‌ها از بین نامزدهای اعلام شده از 30 ژانویه آغاز شده و تا 14 فوریه ادامه دارد. یکی از ساختمان‌هایی که در فهرست نامزدهای بخش “بناهای آموزشی" قرار گرفته، پروژه ساختمان کتابخانه و آمفی‌تئاتر دانشگاه سمنان، متفاوت‌ترین کتابخانه ایران است.

سرویس خواب بالسا

برای آشنایی با داستان طراحی و ویژگی‌های منحصر به فرد مدرن‌ترین کتابخانه ایران با ادامه این مطلب از چیدانه همراه باشید.

داستان طراحی متفاوت‌ترین کتابخانه ایران

داستان طراحی متفاوت‌ترین کتابخانه ایران

طراحی پروژه کتابخانه و آمفی‌تئاتر دانشگاه سمنان در سال 2007 آغاز شد و کار ساخت آن در سال 2023 به پایان رسید. پروژه‌ای که حالا می‌توان گفت به متفاوت‌ترین کتابخانه ایران تبدیل شده است. ساختمان دارای ظاهر و نمای بسیار مدرن است. این پروژه که با مساحت زیربنای ۱۴۰۰۰ مترمربع طراحی شده، شامل یک آمفی تئاتر مرکزی ۱۰۰۰ نفره و دو سالن آموزشی با ظرفیت ۲۰۰ و ۱۵۰ نفر، سالن جلسات، فضاهای اداری، کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد دانشگاه و کافه است.

معماری کتابخانه و آمفی‌تئاتر دانشگاه سمنان

رویکرد طراحی و معماری کتابخانه و آمفی‌تئاتر دانشگاه سمنان

در طراحی این پروژه، رویکرد آوانگارد یک مجموعه دانشگاهی با الهام از هنر ایرانیان، در اولویت بود. برقراری حداکثری تعاملات اجتماعی در دانشگاه و ترکیب نقش و رنگ گذشته ایران، با سازه و معماری روز! دو ساختمان در امتداد میدان اصلی دانشگاه قرار گرفته‌ و با فضاهای جمعی دانشگاه آمیخته می‌شوند.

متفاوت‌ترین کتابخانه ایران

معماری ساختمان بر اساس کاربری‌ها و خط آسمان بستر پروژه که در میان کوه‌های اطراف قرار گرفته، از زمین برخواسته و به درون نفوذ می‌کند. دعوت‌کنندگی ساختمان، با اتصال به بستر پروژه، ورود به ساختمان را هدایت می‌کند. امتداد سطوح مورب در کف، دیوار و سقف، درون و برون فضا را به هم می‌آمیزد. با حرکت روی پله‌های سراسری که بخشی از سازه پروژه هستند، مناظر پردیس دانشگاه در دسترس قرار می‌گیرد.

رد پای معماری سنتی در معماری مدرن متفاوت‌ترین کتابخانه ایران

رد پای معماری سنتی در معماری مدرن متفاوت‌ترین کتابخانه ایران

معماران می‌خواستند در کنار طراحی مدرن و حال و هوای آینده ‌نگرانه پروژه، ردپایی از معماری سنتی ایران را نیز در اثر خود بازتاب دهند. این تلاش را می‌توان در استفاده از رنگ فیروزه‌ای در بخش‌هایی از فضای داخلی و استفاده از زاویه‌های شکسته‌ای مشاهده کرد که شاید بتوانند تداعی‌کننده مقرنس‌ها در آثار معماری سنتی باشند. یکی از ویژگی‌های جالب و قابل تحسین این اثر استفاده از پنجره‌های کوچک نورگیر با تعداد زیاد، به ویژه روی سقف است که بازی نور و سایه زیبایی را در محیط‌های داخلی ایجاد می‌کنند.

کتابخانه و آمفی‌تئاتر دانشگاه سمنان

و در آخر

وبسایت معماری Archdaily در فهرست نامزدهای بهترین ساختمان‌های سال 2024، چند اثر از ایران را نیز قرار داده که پروژه کتابخانه و آمفی‌تئاتر دانشگاه سمنان یکی از آن‌هاست. در این مطلب با داستان طراحی و ویژگی‌های خاص متفاوت‌ترین و مدرن‌ترین کتابخانه ایران آشنا شدید. برای آشنایی با دیگر معماری‌های خاص در ایران مطلب طراحی و بازسازی مفهومی خانه باغ ناتمام در بومهن را از دست ندهید.

رویکرد طراحی و معماری کتابخانه و آمفی‌تئاتر دانشگاه سمنان

طراحی داخلی متفاوت‌ترین کتابخانه ایران


دیدگاه کاربران
ستاره در تاریخ 26 بهمن 1402
خیلی خوب بود، باعث افتخاره . ممنون که آثار برجسته ایران رو به نمایش میذارید

ثبت دیدگاه