خانه ایمن، اولین خانه ضدزامبی دنیا؛ مکعب بتنی که شب‌ها بسته می‌شود!

خانه ایمن، اولین خانه ضدزامبی دنیا؛ مکعب بتنی که شب‌ها بسته می‌شود!

به قلم: نرگس مهردادیان

خانه ایمن، اولین خانه ضدزامبی دنیا

ساقدوش بار

رابرت کونیچنی از شرکت معماری لهستانی KWK Promes خانه ایمن Safe House را در سال 2010 برای زوجی ساخت که اولویت آن‌ها تجربه حداکثر امنیت در خانه‌شان بود. طراحی متفاوت کونیچنی در این پروژه، نه تنها ساکنان خانه را راضی کرد، بلکه در فضای مجازی هم مشهور شد.

سرویس خواب بالسا

خانه ایمن در بسیاری از وب‌سایت‌های معماری به عنوان اولین خانه ضدزامبی دنیا شناخته شده است. برای آشنایی با طراحی و معماری این خانه متفاوت و ایمن با ما در چیدانه همراه باشید.

باز و بسته شدن خانه امن شبیه چرخه‌ روزانه دنیای طبیعی

معماری و طراحی بسته خانه امن

بسته شدن خانه امن

باز و بسته شدن خانه امن شبیه چرخه‌ روزانه دنیای طبیعی

کونیچنی طراحی باز و بسته‌ خانه امن را با چرخه‌ روزانه در دنیای طبیعی مقایسه می‌کند: “خانه هر روز صبح از خواب بیدار می‌شود و بعد از غروب بسته می‌شود و می‌خوابد. این روال ما را یاد فرآیندهای طبیعت و چرخه روز و شب گیاه می‌اندازد." خانه هنگام باز شدن، شبیه گل بتونی عظیم در حال شکوفا شدن به نظر می‌رسد.

معماری و طراحی باز و بسته خانه امن

معماری و طراحی باز و بسته خانه امن

خانه ایمن در حالت بسته، شبیه سفینه‌ فضایی مربعی‌شکل، نسل بعدی سفیته‌هاست. دیوارهای صاف و یکپارچه، خانه را شبیه یک بلوک بتنی ۶۰۰۰ فوت مربعی نشان می‌دهد.

معماری و طراحی باز و بسته خانه امن

اما این پروژه در حالت باز، بیشتر مناسب کتاب‌های تصویری و بزرگ معماری است تا یک برنامه تلویزیونی علمی‌تخیلی! بیشتر بخش‌های این مکعب، حرکت کشویی، نوسانی یا چرخشی دارند تا نمای شیشه‌ای را نمایان کنند و طراحی مجلل دکوراسیون داخلی را به نمایش بگذارند. پلی متحرک سطح بالایی خانه را به تراس پشت‌بام وصل می‌کند. برای باز شدن در بزرگ چرخ‌دار برداشته می‌شود تا نمای جنوبی را به سمت چمن زیبا و آراسته بگشاید. کرکره‌های عظیم با ضخامت ۲ فوت، می‌چرخند تا نور به فضای داخلی راه یابد.

بتن ضد زامبی در طراحی خانه ایمن

بتن ضد زامبی در طراحی خانه ایمن

خانه ایمن از مصالح بتن بادوام، کارا، دوستدار طبیعت و مقرون به صرفه ساخته شده است. البته با طراحی این خانه می‌توان ضد زامبی بودن را هم به فهرست ویژگی‌های بتن اضافه کرد! به گفته کونیچنی، ساختار یکپارچه‌ خانه تماما از بتن مسلح ساخته شده. استحکام و دوام بتن، برای یک خانه کاملا ایمن مناسب بود. کونیچنی کار با مصالح مختلف را دوست دارد اما با توجه به به مفهوم ساختمان آن را انتخاب می‌کند. از بتن که مصالح سازه‌ای بسیار خوبی برای این نوع طراحی بود برای خانه امن استفاده کرد.

چگونه دیوارها و کرکره‌های بظاهر سنگین خانه امن حرکت می‌کنند؟

چگونه دیوارها و کرکره‌های بظاهر سنگین خانه امن حرکت می‌کنند؟

چیزی که طراحی خانه امن را بسیار جذاب می‌کند، آسانی باز و بسته شدن دیوارها و کرکره‌های بظاهر سنگین آن است. اما هیچ طراحی هوشمندانه یا تکنولوژی روزی برای پایین آوردن وزن قطعات به وزن قابل‌کنترل وجود نداشت. شرکت معماری لهستانی، با کمی تردستی به این هدف رسید. عناصر متحرک خانه به جای بتن از یک چارچوب فولادی عایق‌بندی‌شده، پوشیده با ماده‌ای ترکیبی از تراشه‌های چوب معدنی و سیمان پرتلند ساخته شد‌ه‌اند. دیگر سطوح خارجی هم با همان مصالح پوشیده شد تا تشخیص بتن واقعی از ساختگی را غیرممکن کند.

مفهوم گرایی در طراحی معماری خانه امن

مفهوم گرایی در طراحی معماری خانه امن

برای کوینچی مهمترین رویکرد در طراحی، رویکرد مفهومی و مفهوم گرایی است. پیروی از یک ایده در طراحی اکثر مواقع ما را مجبور می‌کند خارج از سلیقه‌مان عمل کنیم. اما در عین حال امکان دستیابی به دستاوردهای تازه و دست‌نیافتنی را فراهم می‌کند. طراحی خانه امن بدون شک، یکی از این پروژه‌ها بود. نوآوری پروژه در خود خانه نیست، بلکه در دو دیوار متحرک است که چیدمان عملکردی طرح را تغییر می‌دهند. بخش‌های بزرگ و ۷ فوتی که به ترتیب ۵۰ و ۷۲ فوت طول دارند و با فشار دادن یک دکمه در امتداد کناره‌های خانه کشیده می‌شوند.

مفهوم گرایی در طراحی معماری خانه امن

امنیت در هر دو حالت باز و بسته خانه ایمن

برای مالکان مهم بود که در هر دو حالت بسته و باز در خانه ایمن احساس امنیت کنند. وقتی خانه بسته است، امنیت از مهر و موم شدن کامل خانه به‌دست آمده اما هنگامی که باز است، محیط امنیتی گسترش می‌یابد و کل ملک را در بر می‌گیرد. هنگام باز شدن، دو دیوار به عقب می‌لغزند تا تمام فضای حیاط را محصور کرده و یک حیاط جلویی کوچک ایجاد کنند. ورود به هیچ بخشی از خانه بدون عبور از فضای ورودی امکان‌پذیر نیست. علاوه بر امنیت در داخل خانه، فرزندان می‌توانند بدون نگرانی در باغ بازی کنند.

چالش‌های پروژه طراحی خانه امن

چالش‌های پروژه طراحی خانه امن

طراحی خانه امن یک پروژه بسیار پیچیده بود که به راه‌حل‌های خاص خود نیاز داشت. مهمترین مسئله حفظ انسجام بین ایده، عملکرد و فناوری‌های پیچیده و دشوار به کار رفته در این پروژه بود.

پروژه طراحی خانه ایمن

و در آخر

پروژه‌ طراحی خانه امن با وجود چالش‌برانگیز بودن، توانست پناهگاهی دور از خطرات بالقوه و بالفعل دنیای بیرون بسازد. خانه‌ای که به اولین خانه ضد زامبی شهرت یافت. برای آشنایی با معماری دیگر خانه‌های عجیب دنیا مطلب پناهگاه زیرزمینی و آخرالزمانی زاکربرگ را از دست ندهید.

طراحی داخلی پروژه خانه ایمن

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه