چرا گبه در کشورهای اروپایی و ژاپن شدیدا مورد استفاده قرار گرفته است؟

چرا گبه در کشورهای اروپایی و ژاپن شدیدا مورد استفاده قرار گرفته است؟

به قلم: نرگس مهردادیان

چرا گبه در کشورهای اروپایی و ژاپن محبوب شده؟

گبه‌های پشمین ایرانی با نقش‌های برگرفته از حیوانات، نخ‌های طبیعی و رنگ‌های گیاهی از محبوبیت ویژه‌ای در بین کشورهای اروپایی و ژاپن برخوردار شده‌اند و مشتری‌های زیادی دارند. در این مطلب از چیدانه با همراهی فرش ذوالانواری تاریخچه تولید و صادرات این هنر دست ایرانی و دلایل محبوبیت گبه در اروپا و ژاپن بیشتر بررسی می‌شود. پس با ما همراه باشید.

تابلو فرش ریحان

تاریخچه تولید و صادرات گبه ایرانی

تاریخچه تولید و صادرات گبه ایرانی

زنان چادرنشین قشقایی، قرن‌هاست كه فن بافتن گبه را سینه به سینه به نسل‌های بعد آموخته‌اند. این هنر، از طرف سازمان یونسكو در فهرست میراث فرهنگی جهان نیز ثبت شده است. قشقایی‌ها گبه را ابتدا، برای مصرف خودشان تولید می‌كردند. اما از حدود نیم قرن پیش صادرات گبه روز به روز بیشتر شد. از آن زمان، كیفیت گبه‌های ایرانی با استفاده از روش‌های جدید پاكسازی، خشك كردن زیر آفتاب و تغییر سطح، افزایش یافته است.

فروش بالای گبه در ژاپن

فروش بالای گبه در ژاپن

كاتسومی اوكوما 70 ساله، واردكننده گبه در شهر كوبه ژاپن می‌گوید: مجله‌ها طرح‌های گبه را در شماره‌های مختلف منتشر می‌کنند و میزان فروش آن‌ها باورنكردنی است. گبه‌های ایرانی، از نظر اندازه، دو تا سه برابر حصیرهای تاتامی ژاپنی هستند، اگرچه بهای هركدام از آنها بین سیصد هزار و تا پانصد هزار ین است، اما فروش خوبی دارند.

محبوبیت گبه‌های پشمین ایرانی

مدیر فروشگاهی در تهران که گبه‌های رنگ آمیزی شده با پوست گردو و انار می‌فروشد، می‌گوید ژاپن در سال‌های اخیر به مهمترین مشتری آنها تبدیل شده. آن‌ها سالانه بین 9 تا 12 میلیون دلار گبه صادر می‌كنند كه 50% تا 60% آن‌ها تنها به کشور ژاپن ارسال می‌شود.

صادرات بالای گبه به کشورهای اروپایی

صادرات بالای گبه به کشورهای اروپایی

معاون هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي همدان گفت: امروز گبه بعد از سفال و سراميک و سازهاي سنتي در رتبه سوم صادرات استان قرار دارد. بيشترين تقاضا براي گبه توسط کشورهاي اروپايي به‌خصوص آلمان است. ميزان صادرات اين محصول تا پايان شش ماهه نخست سال گذشته حدود 4 هزار و پانصد دلار بوده.

دلایل محبوبیت گبه در اروپا و ژاپن

دلایل محبوبیت گبه در اروپا و ژاپن

با اینکه صادرات قالی ایرانی در سال‌های اخیر، روندی كاهش داشته، اما گبه، در طرح‌ها و رنگ‌های فراوان و با نوآوری‌هایی تولید می‌شود که همچنان میزان صادرات بالایی دارد. ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها با توجه به گوناگونی طرح‌ها، می‌توانند گبه‌هایی كه با معماری خانه‌هایشان هماهنگ باشد بیابند. گویی رنگ‌های به كار رفته در گبه كه با استفاده از گیاهان و رنگ‌های طبیعی ساخته می‌شود، با سلیقه مردم ژاپن و اروپا همخوانی دارد.

ویژگی‌های گبه صادراتی فرش ذوالانواری

ویژگی‌های گبه صادراتی فرش ذوالانواری

از ویژگی‌های بارز گبه ذوالانواری می‌توان به رنگرزی طبیعی، استفاده از مرغوبترین نوع پشم دستریس و احیای نقوش گبه‌های قدیمی اشاره کرد. همچنین فرش ذوالانواری طرح، رنگ و ابعاد گبه‌ها را با دکوراسیون داخلی خانه‌های امروزی متناسب کرده و تولید می‌کنند. مجموعه فرش ذوالانواری 15 هزار بافنده از بافندگان استان فارس را به‌کار گرفته است. و به آموزش گبه بافی در دیگر نقاط مرکزی و غربی کشور پرداخته است. این شرکت جمعا حدود 25 هزار بافنده را تحت پوشش خود قرار داده است. برای دیدن گالری و طرح‌ها و رنگ‌های مختلف گبه ذوالانواری می‌توانید به اینستاگرام فرش ذوالانواری مراجعه کنید.

محبوبیت گبه در اروپا و ژاپن

و در آخر

گبه دستباف، از معروف‌ترین صنایع دستی ایران و در اصل اثری هنری است. سال‌هاست گبه دستباف ایرانی جایگاه ویژه‌ای در بین صادرات غیرنفتی ایران داشته. بد نیست بدانید کشورهای اروپایی به‌خصوص آلمان و کشور چین از اصلی‌ترین مقاصد صادرات گبه ایرانی هستند. گویی طرح‌های ساده و رنگ‌های طبیعی خالص گبه با سلیقه مردم اروپا و ژاپن متناسب بوده و موجب محبوبیت گبه در اروپا و ژاپن شده است.

گبه صادراتی فرش ذوالانواری

شرکت فرش دستباف ذوالانواری، تولید کننده دستبافته‌های عشایری در دو سبک کلاسیک و مدرن است. فرش ذوالانواری دارنده عنوان “پدر گبه جهان" از نمایشگاه دموتکس آلمان و اولین و تنها دارنده نشان محصول سبز سال و ارگانیک در زمینه فرش دستباف در دنیا از شرکت اکوتکس اتریش است. این مجموعه در حال حاضر با داشتن 10 شعبه در ایران و 6 شعبه در خارج کشور در حال فعالیت و ارائه خدمات به دوستداران فرش دستباف است. برای آشنایی بیشتر با طرح‌ها و رنگ‌ها و سفارش گبه‌های صادراتی این شرکت به سایت فرش ذوالانواری مراجعه کنید.

گبه دستباف، از معروف‌ترین صنایع دستی ایران

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه