طراحی خاص خانه‌ بادگیر سفید قشم؛ خانه‌ای رو به خلیج‌فارس!

طراحی خاص خانه‌ بادگیر سفید قشم؛ خانه‌ای رو به خلیج‌فارس!

به قلم: نرگس مهردادیان

طراحی خاص خانه‌ بادگیر سفید قشم؛

بهنام حضرتی

با توجه به علاقه شهروندان غیر بومی برای اسکان در جزیره قشم، روستای گاچو در معرض گسترش قرار گرفته! حادثه‌ای که در سواحل شمال کشور مدت زیادی است اتفاق افتاده. حضور و هجوم سرمایه به منطقه، توسعه نامتوازنی به‌همراه داشته که نتیجه آن را می‌توان در معماری‌های رنگارنگ نامتجانس قشم و هرمز دید. متاسفانه در ساخت و سازهای سنتی هم تعریف درستی از معماری منطقه ارائه نشده! اما طراحی‌های مناسب با توجه به اقلیم و بافت بومی منطقه، مانند خانه بادگیر سفید ثابت می‌کند اگر ساخت‌وساز در بافت بومی به‌درستی انجام شود می‌تواند حتی بافت روستا را تقویت و اثرات مثبتی ایجاد کند. برای آشنایی بیشتر با داستان و مشخصات این خانه رو به خلیج‌فارس با ما در چیدانه همراه باشید.

تابلو فرش ریحان

مشخصات پروژه خانه رو به خلیج‌فارس

مشخصات پروژه خانه رو به خلیج‌فارس

خانه بادگیر سفید در ایران، جزیره قشم و روستای گاچو قرار دارد. این خانه توسط دفتر معماری کوشک با مساحت ۳۵۰ مترمربع در سال ۲۰۲۱ طراحی و اجرا شده. کارفرمای این خانه بی‌نظیر جوی استودیو بوده و فینالیست جایزه معمار ۱۴۰۲ در بخش مسکونی تک واحدی شده است.

چالش‌های طراحی معماری خانه بادگیر سفید

چالش‌های طراحی معماری خانه بادگیر سفید

  • روستای گاچو مانند کل قشم فاقد گاز شهری است و فرسودگی شبکه برق هم در این منطقه زیاد است. بنابراین انرژی یکی از دغدغه‌های اصلی تیم طراحی بوده.
  • گاچو یک روستای خانوادگی است که همه ساکنان آن با یکدیگر ارتباط دارند. طرح معماری جدید تلاش کرده در تعاملات و از نظر بصری اختلال ایجاد نکند.

داستان طراحی خانه‌ای رو به خلیج‌فارس

داستان طراحی خانه‌ای رو به خلیج‌فارس

جالب است بدانید علاقه شهروندان غیربومی برای اسکان در جزیره قشم مبنای شروع طراحی بوده است. پروژه خانه بادگیر سفید با این شرط به تیم طراحی واگذار شد که ساختمان کوچک فرسوده ۴۰ مترمربعی موجود، در دل پروژه باقی بماند. داستان طراحی و شکل‌گیری خطوط طراحی از این نقطه شکل گرفت!

خانه سفید قشم از ترکیب دو باکس کوچک و بزرگ تشکیل شده که از طریق مسیر کوچکی به هم متصل می‌شوند. دو باکس کوچک‌تر هم به‌عنوان بادگیرهای مدرن روی این باکس‌ها قرار گرفته‌اند. بادگیرها و قسمت‌هایی از نما دارای ناودانی برای خروج آب باران هستند. این باکس‌های کوچک و بزرگ از طریق پلکان و مسیرهایی به هم راه دارند. در یک سمت نما در قسمت بالایی ساختمان، تابی با منظره‌ای رویایی قرار گرفته!

اصول طراحی خاص خانه بادگیر سفید

اصول طراحی خاص خانه بادگیر سفید

با توجه به موقعیت مکانی پروژه در جزیره زیبا و باستانی قشم با پیشینه‌ معماری سنتی جنوب، اصول زیر در طراحی خانه مورد توجه قرار گرفت:

  • از آنجایی که این خانه در ورودی اصلی روستا قرار گرفته، سعی شده در طراحی ساخت‌وسازهای آینده روستا هم مدنظر قرار داده شود. همچنین الگویی مناسب برای گسترش بافت روستایی و ساخت و سازهای آینده در روستا ارائه شود.
  • این پروژه بر استفاده از الگوها و تکنیک‌های بومی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان در فصول میانی سال تاکید دارد. در واقع این خانه یک خانه به‌اصطلاحغیرفعال یا منفعلاست که مصرف انرژی پایینی داشته و نیاز به انرژی کمی برای تامین گرمایش یا سرمایش دارد.
  • از هرگونه طراحی نامتجانس در زمینه طرح پرهیز شده، با احترام به آسایش بصری ساکنان محلی و استفاده از ویژگی‌‌ها و الگوهای معماری سنتی روستا، طراحی صورت گرفته است.
  • به منظور کاهش میزان آلودگی در ساخت از مصالح بازیافتی، مانند برگ‌های خشک شده درختان نخل یا قطعات چوبی قدیمی قایق‌های محلی که دیگر استفاده نمی‌شوند به کار رفته. پروژه‌ای دوستدار محیط‌زیست است.

روستای گاچو بنگرید خانه بادگیر سفید‌

و در آخر

اگر از آسمان قشم به روستای گاچو بنگرید خانه بادگیر سفید‌ مانند مرواریدی سفیدرنگ در ساحل دریا می‌درخشد! این خانه به دریا خیره شده و گفت‌وگوی دل‌انگیزی با دریا برقرار می‌کند. برای آشنایی با دیگر پروژه‌های معماری و طراحی خاص در ایران زیبا مطلب متفاوت‌ترین “خرپشته" در اصفهان را از دست ندهید!

طراحی داخلی خانه‌ بادگیر سفید قشم

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه