طراحی کافه آکو؛ فضایی مدرن با الهام از معماری سنتی در کرمان!

طراحی کافه آکو؛ فضایی مدرن با الهام از معماری سنتی در کرمان!

به قلم: نرگس مهردادیان

طراحی کافه آکو؛ فضایی مدرن با الهام از معماری سنتی

فکتور

یک خانه آجری معمولی در شهر کرمان که در دهه 70 شمسی ساخته شده بود، طی یک پروژه‌ هوشمندانه معماری و مرمت، به کافه‌ای مدرن به نام کافه آکو تبدیل شد. که تماشای فضاهای مختلف آن تجربه‌ای چشم‌نواز و دلنشین به همراه خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با روند شکل‌گیری و طراحی کافه آکو در ادامه با چیدانه همراه باشید…

تابلو فرش ریحان

مشخصات پروژه کافه آکو

مشخصات پروژه کافه آکو

کافه آکو با زیربیای 250 مترمربع در سال 1401 توسط امین حاج محمدی در خیابان میثم، شهر کرمان طراحی شد. کارفرمای پروژه امیر شکاری و گروه طراحی شامل عابد ستاری، آرمیتا زعیم و سینا زارع هستند.

داستان تبدیل خانه آجری به کافه آکو

داستان تبدیل خانه آجری به کافه آکو

هدف پروژه “کافه آکو"، باززنده‌سازی و تغییر کاربری یک ساختمان مسکونی معمولی به کافه‌ای مدرن برای زندگی امروز است. بنای اصلی، یک ساختمان آجری معمولی بود که نمونه‌های مشابه آن در ایران دهه 70 شمسی بسیار دیده می‌شد. وجود حیاط بزرگ خانه، آن را برای تغییر کاربری به عنوان کافه مناسب می‌کرد. معمار در طراحی این پروژه تلاش کرده، با ترکیب عناصر معماری معاصر و سنتی، فضایی ایجاد کند که عملکردی مدرن در یک شهر تاریخی داشته باشد. فضایی متفاوت که در همه نماها از محیط داخلی و حیاط گرفته تا حتی نمای بیرونی، آرامش‌بخش، تماشایی و چشم‌نواز است.

معماری مدرن در طراحی کافه آکو

معماری مدرن در طراحی کافه آکو

تضاد ظریف و مدرن بین سفیدی براق آجرها و قوس دراماتیک ورودی یا سایه‌بان‌های بتنی مشکی، بسیار جالب توجه است. فضای بیرونی و حیاط با تکیه بر رنگ‌های سیاه، سفید و سایه‌های خاکستری مدرن طراحی شد. که باعث وسیع‌تر به نظر رسیدن فضاها و برجسته شدن عناصر معماری می‌شود. عناصر دیگر باغ مانند گیاهان و حوض نیز به فضا آرامش و شخصیت می‌بخشد.

جذاب‌ترین عناصر داخلی پروژه، درختی در یک گلدان بتونی

انتخاب کاکتوس حرکتی هوشمندانه برای ایجاد فضایی خشن‌تر و مدرن‌تر در تکمیل تم نرم سیاه و سفید است. یکی از جذاب‌ترین عناصر داخلی پروژه، درختی در یک گلدان بتونی است که حرکتی جسورانه در طراحی فضای داخلی است. عنصری زنده، آرام‌بخش و زیبا که در یک روز گرم تابستان می‌تواند احساس نشستن در یک فضای سبز بیرونی را به حاضران القا کند.

معماری سنتی کویری در طراحی کافه آرکو

معماری سنتی کویری در طراحی کافه آرکو

معماران در طراحی این پروژه از طاق‌ها و شفت‌های معماری سنتی کویری و معماری محلی کرمان الهام گرفته‌اند. و قوس‌ها را با خطوط منحنی مدرن ادغام کرده‌اند. خطوط و فرم‌های روی سقف نیز از سقف‌ها و روزنه‌های سبک معماری کویری الهام گرفته‌اند. روزنه‌هایی که اجازه می‌دهند نور وارد شود و تا حد امکان از گرما جلوگیری می‌کنند.

حیاط باغ مانند کافه آکو با گیاهان و حوض

کنار هم قرار دادن رنگ آبی، روی دیوارهای خاص، به تعریف فضاهای مختلف کمک می‌کند. معمار ترکیب آبی و سبز را به دلیل کاربرد آن در معماری سنتی ایران و هم نزدیکی آن به طبیعت انتخاب کرده است. حوض گرد پر از ماهی قرمز حیاط، هرچند مینیمال و مدرن، اما یادآور حوض‌های حیاط‌های سنتی ایرانی است.

طراحی پروژه کافه آکو

و در آخر

طراحی پروژه کافه آکو با توجه به خواسته‌های کارفرما برای ایجاد فضای دلنشین و پویا از خطوط منحنی، طاق‌ها و نورگیرهای معماری سنتی کویر الهام گرفته. که با متریال‌ و رنگ‌های معماری مدرن ترکیب شده است.

برای آشنایی با دیگر پروژه‌های خاص و جذاب باززنده‌سازی در ایران مطلب ساختمان هانری کوربن در قلب تهران را از دست ندهید!

روزنه‌هایی برای ورود نور در طراحی کافه آکو

طراحی حیاط کافه آکو

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه