نحوه استفاده از عایق رطوبتی نانو و کاربردهای آن در صنایع مختلف

نحوه استفاده از عایق رطوبتی نانو و کاربردهای آن در صنایع مختلف

به قلم: فهیمه مصدرالامور

چند سالی است که دانش نانو تکنولوژی توسط دانشمندان پا به عرصه‌ی علم و صنعت گذاشته. براین اساس ترکیبات و مواد شیمیایی ساختمان‌ها مانند رنگ‌ها و عایق‌های جدید نیز از تکنولوژی نانو بهره می‌برند. از طرفی نقش نانو در عایق‌بندی ساختمان باعث می‌شود تا یک لایه‌ی نفوذناپذیر و فوق‌العاده سخت به وجود آید. این عایق نانو، کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان ایفا می‌کند. در ادامه‌ی این مطلب از چیدانه، با عایق ساختمانی تهران نانو و نحوه استفاده از عایق رطوبتی نانو آشنا خواهید شد.

انواع عایق رطوبتی نانو را بشناسیم

انواع مختلف عایق نانو شامل: عایق ضدزنگ و خوردگی، عایق آنتی‌باکتری، عایق حرارتی، عایق ضدخراش، عایق صوتی، عایق رطوبتی، عایق ضدتشعشع می‌شود.

تابلو فرش ریحان

مطلب پیشنهادی: عایق صوتی روکار دیوار مشترک، از جنگ و جشن همسایه راحت شوید!

[[nid:327054]]

عایق رطوبتی نانو چیست؟

ازآنجایی‌که ساختمان‌ها عموما" دربرابر رطوبت آسیب‌پذیر هستند، عایق‌های نانو روانه‌ی بازار شدند تا هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری و بازسازی ساختمان کاهش پیدا کند. عایق نانو از مواد پلیمر با فناوری نانو تولید می‌شود و به‌این‌ترتیب عایقی با طول عمر بالاست.

عایق رطوبتی نانو از لحاظ ریزمولکولی شامل یک شبکه‌ی گسترده است که همین ویژگی باعث ایجاد لایه‌ای یکپارچه و ضدرطوبتی می‌شود. نانومتر یک مقیاس اندازه‌گیری بسیار کوچک است که نشان می‌دهد تا چه حد یک ماده ترکیب متفاوت و با کیفیتی را دارد. معمولا" مواد رنگی که در مقیاس نانومتر فرموله می‌شوند از لحاظ پایداری، طول عمر و ویژگی‌های مثبت نسبت به دیگر پوشش‌های رنگی چندین درجه بالاتر و بهتر هستند.

روش ساخت و نحوه تولید عایق رطوبتی نانو چگونه است؟

روش ساخت عایق رطوبتی نانو بر مبنای تکنولوژی نانو است. این ترکیبات رنگی دارای مشتقاتی از مواد پلیمری هستند و از ‌رزین‌های اکریلیک برای تکمیل ساختار آن‌ها استفاده می‌شود. مقاومت بالا در شرایط جوی مختلف از ویژگی‌های این رزین‌هاست. روند تولید عایق‌های نانو به‌گونه‌ای است که محصول نهایی قابلیت رقیق‌سازی با سیالات آب را دارد که این ویژگی منحصربه‌فرد نحوه استفاده از عایق رطوبتی نانو را بسیار آسان می‌کند. مواد پلیمری نانو با مقداری آب به غلظت مناسب می‌رسند و شما می‌توانید با ابزارهای ساده و اسپری‌های رنگ آن‌ها را روی سطوح مختلف اجرا کنید.

[[nid:327021]]

روش آماده‌سازی و اجرای عایق رطوبتی

اجرای عایق رطوبتی نانو به دلیل اینکه جزو عایق‌های سرد محسوب می‌شود به دو صورت می‌تواند انجام پذیرد. استفاده از پمپ‌های رنگ‌آمیزی و دیگری استفاده از فرچه‌های غلطکی.

  1. در روش رنگ‌آمیزی، ابتدا سطح مورد نظر را تمیز می‌کنیم به‌گونه‌ای که گرد و غبار روی سطح پاک شود. در ادامه کافی است محلول مورد نظر را درون پمپ رنگ بریزیم و روی سطح مورد نظر رنگ‌‌آمیزی نماییم.
  2. در روش دوم استفاده از فرچه‌ی غلطکی، کافی‌ست محلول را درون سطل بریزیم و با آغشته کردن غلطک به رنگ، روی محیط مورد نظر را با محلول رنگ‌آمیزی کنیم. در صورت فراهم بودن شرایط این رنگ یا محلول؛ حدود 2 تا 3 ساعت پس از اجرا خشک می‌شود.

نکات ضروری که لازم است در اجرای عایق رطوبتی نانو در نظر بگیریم:

  • پیش از هر چیز سطح را آماده کنید. یعنی سطح کار باید از هرگونه گرد و غبار، رنگ‌های پوسته‌شده‌ی قدیمی، چربی‌ها و مواد چسبنده پاک شود. استفاده از فرچه‌ها و همچنین آب فشار قوی بسیار موثر است.
  • اگر شدت آلودگی بالا است، از ترکیبات اسیدی پاک‌کننده استفاده کنید.
  • معمولا" بعد از اجرای یک لایه پرایمر چسبندگی عایق رطوبتی نانو افزایش پیدا می‌کند.
  • پرایمرها به‌عنوان یک لایه پشتیبان عمل می‌کنند و تمام نقایص ساختاری سطح را تا یک حد مشخصی می‌پوشانند. درنتیجه رنگ‌های رویه عملکرد بهتری را خواهند داشت.
  • عایق‌های رطوبتی که قرار است روی سطوح فلزی اجرا شوند، بهتر است با ترکیبات ضدزنگ پوشیده شوند. بعد از آن می‌‌توانید روی فلزات نیز از این عایق‌های رطوبتی استفاده کنید.
  • غلتک‌ها، اسپری‌ها، قلم‌مو‌ها ابزارهای ساده هستند که در فرایند عایق‌بندی استفاده می‌‌شوند.
  • عایق رطوبتی نانو، قابلیت اجرا در چندین لایه را دارد. بهتر است پس از اجرای لایه‌ی اول، یک مدت زمان کوتاه صبر کنید تا پوشش اولیه به خشکی نسبی برسد. بعد از آن می‌‌توانید از یک لایه مش فایبرگلاس و مجدداً پوشش رنگ عایق رطوبتی استفاده کنید. به‌این‌ترتیب چندلایه بودن عایق‌کاری، مقاومت مکانیکی سطح را افزایش می‌‌دهد.

آماده‌سازی و اجرای عایق رطوبتی در پشت‌بام

عایق رطوبتی نانو را در پشت‌بام ، دیوار جانبی، دیوار حایل، ایزولاسیون سرویس‌های بهداشتی، حمام و آشپزخانه، ایزولاسیون آبنما، حوضچه و استخر به کار می‌‌برند. اولین نکته‌ای که باید قبل از عایق‌کاری با این محلول روی سطح پشت‌بام در نظر بگیرید، این است که باید از وضعیت آب‌وهوا اطلاع داشته باشید تا بارندگی در هنگام کار شما صورت نگیرد. از طرفی بهتر است دمای هوای 25 درجه برای خشک شدن محلول عایق نانو، فراهم باشد. دمای زیاد باعث خشک شدن سریع محصول می‌‌شود و دمای پایین باعث دیر خشک شدن آن خواهد شد. همچنین رطوبت بالا بر ظاهر سطح رنگ‌شده‌ی عایق تاثیر منفی می‌‌گذارد.

نحوه استفاده از عایق رطوبتی نانو

قبل‌تر اشاره کردیم که عایق رطوبتی نانو نسل جدیدی از پوشش‌های ضدآب است که مزیت‌های بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین مزیتی که برای این محصول می‌‌توان برشمرد، قابلیت اجرا روی طیف گسترده‌ای از سطوح سازه است. شما می‌‌توانید با انجام زیرسازی‌های پایدار، عایق رطوبتی نانو را روی سطوح افقی و عمودی اجرا کنید.

مطلب پیشنهادی: مزایای مهم استفاده از عایق صوتی برای اتاق خواب

کاربردهای عایق رطوبتی نانو در صنایع مختلف

از مهم‌ترین کاربردهای عایق رطوبتی نانو‌ در صنایع، می‌‌توان موارد زیر را برشمرد:

1. نحوه استفاده از عایق در صنعت ساختمان‌سازی

از کاربرد‌های مهم استفاده از عایق رطوبتی نانو در ساختمان‌ موارد زیر را می‌‌توان ذکر کرد:

  • این پوشش‌های نانو، علاوه بر اینکه در قسمت‌های مختلفی از فضا داخلی ساختمان‌ها استفاده‌ می‌‌شوند؛ در بخش‌های خارجی ساختمان نیز به کاربرد دارند.
  • استفاده از عایق رطوبتی نانو در قسمت‌های مختلف پل‌ها از جمله عرشه و پایه.
  • عایق‌کاری استخر، پشت‌بام، سرویس‌های بهداشتی و نمای ساختمان از طریق استفاده‌ی مستقیم عایق رطوبتی نانو روی سطوح و یا ترکیب آن با ملاط.
  • استفاده از عایق نانو در مخازن ذخیره‌سازی و لوله‌های انتقال محصولات نفتی.
  • عایق‌کاری پایه و فونداسیون تاسیسات برقی برای افزایش مقاومت آن‌ها در برابر پوسیدگی و نفوذ آب.
  • عایق نانو و استفاده‌ی آن در مخازن ذخیره‌سازی و لوله‌های انتقال آب برای جلوگیری از نشت آب و رشد هرگونه قارچ و باکتری.
  • آب‌بندی و کف‌سازی محیط‌های صنعتی
  • استفاده از عایق رطوبتی نانو در آبنماها
  • عایق‌کاری محصولات و مصالح چوبی در رنگ‌های مختلف
  • عایق رطوبتی نانو و استفاده از آن در استخرهای کشاورزی
  • استفاده از عایق رطوبتی نانو در مخازن و چاه‌های فاضلاب

[[nid:319918]]

2. نقش عایق رطوبتی نانو در غذا و بهداشت

به طور کلی پوشش‌های عایق رطوبتی نانو در تمامی انواع سطوح کاربرد دارد. معمولا" در صنعت محصولات غذایی و بهداشتی؛ درها، پنجره‌ها و تمامی سطوحی که مورد استفاده مستقیم کارکنان قرار‌ می‌‌گیرند با این عایق‌های ضدآب نانو پوشش‌ می‌‌دهند. ازآنجاکه رطوبت، بستر بسیار مناسبی برای رشد انواع آلودگی‌هاست؛ بنابراین امکان رشد انواع آلودگی‌ها و باکتری‌ها با این عایق‌های رطوبتی نانو، از بین‌ می‌‌رود. قابلیت استفاده در سرویس‌های بهداشتی از دیگر استفاده‌های مفید این عایق است.

3. نحوه استفاده از عایق رطوبتی نانو در صنعت خودرو و هواپیماسازی

در این صنایع پوشش‌های نانوی عایق رطوبتی به صورت رنگ‌مایه یا پودری روی قطعات مختلف خودرو، هواپیما، قایق و کشتی به کار می‌‌روند. این عایق‌ها علاوه بر ضدآب بودن، مقاومت سطوح را در برابر جذب گردوغبار و هرگونه خراش افزایش‌ می‌‌دهند. ازاین‌رو‌ ماندگاری بسیاری از این قطعات به‌طرز قابل توجهی بالا می‌رود که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

[[nid:327025]]

شرکت عایق ساختمانی تهران نانو

مجری عایق‌های رطوبتی، صوتی، حرارتی و نماینده‌ی انحصاری کالیمورا در تهران عرضه‌کننده‌ی بهترین عایق‌های صوتی و رطوبتی و حرارتی و 100درصد تضمینی؛ شرکت عایق ساختمانی تهران‌نانو است.
عایق رطوبتی تهران نانو، باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت و عایق صوتی و حرارتی آن باعث جلوگیری از انتقال سروصدا و هجوم حشرات و قارچ‌ها به درون ساختمان شما می‌‌شود. همچنین پوشش‌های رطوبتی، صوتی، حرارتی شرکت تهران نانو در دیوارهای مشترک آپارتمان و کارگاه‌های صنعتی و خودرو نیز به کار می‌‌روند. از سوی دیگر این پوشش‌های جذاب و کاربردی نانو در ایوان و پشت‌بام، کف و باغچه، سرویس‌های بهداشتی و استخرها نیز موجب آسایش شما می‌‌شوند.

[[nid:327009]]

کلام آخر

پوشش رطوبتی نانو، یکی از روش‌های جدید عایق‌کاری است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. برای انواع سطوح اعم از پشت‌بام، دیوارهای جانبی، سرویس بهداشتی و غیره نیز از این مدل عایق رطوبتی استفاده می‌‌شود. این عایق می‌تواند جایگزین مناسبی به جای ایزوگام، قیرگونی و سایر روش‌های سنتی باشد. از طرفی قیمت عایق رطوبتی نانو علی‌رغم کیفیت بالای آن، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

در این مقاله درباره‌ی نحوه استفاده از عایق رطوبتی نانو و کاربردهای آن در صنایع مختلف صحبت کردیم. پیشنهاد ما این است که در صورت هرگونه سوال و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به پروفایل تهران نانو مراجعه نمایید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه