مزایای مهم استفاده از عایق صوتی برای اتاق خواب

مزایای مهم استفاده از عایق صوتی برای اتاق خواب

به قلم: مهشید بختیاری

یکی از دردسرهای زندگی در دنیای مدرن و ماشینی مقابله با هیاهو و سر و صدا و رسیدن به یک آرامش نسبی است. بخصوص از زمانی که مردم به آپارتمان‌نشینی روی آوردند و فضای شخصی افراد به یکدیگر نزدیک و نزدیکتر شد چالش خلاص شدن از شر صداهای مزاحم بیشتر از هر زمان دیگری فکر صاحبخانه‌ها را درگیر خود کرد، علی‌الخصوص این مساله در مهم‌ترین بخش خانه که نیازمند فضای آرامتری است بیشتر خودش را نشان می‌دهد. اتاق خواب برای همه ما حکم پناهگاهی را دارد که خسته از اتفاقات روزانه ساعاتی را در آن فضا به استراحت و تمدد اعصاب می‌پردازیم و به همین دلیل بر روی سکوت و آرامش آن حساب ویژه‌ای باز می‌کنیم. بنابراین همیشه به دنبال راه‌هایی هستیم تا فضای اتاق خواب را از همهمه و شلوغی دور نگه داریم. یکی از این راهکارها که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده استفاده از عایق‌های صوتی و آکوستیک کردن فضای اتاق است. در این مقاله از چیدانه به همراه کارشناسان مجموعه تهران نانو به بررسی عایق صوتی برای اتاق خواب و چگونگی اجرای آن می‌پردازیم. اگر شما هم گرفتار مشکلاتی از این دست هستید و به دنبال راهی برای بازگرداندن آرامش به فضای منزلتان می‌گردید این مطلب مخصوص شماست. با ما همراه باشید.

عایق صوتی برای اتاق خواب

قالیشویی ادیب

چرا عایق صوتی؟

بسیاری از مردم برای کنترل ورود و خروج صدا از فضای خانه از راه حل‌های مختلفی استفاده می‌کنند. بعنوان مثال عده‌ای سعی می‌کنند با نصب کردن پرده‌های بلند و ضخیم جلوی صداهای مختلف را بگیرند، برخی دیوارهای خانه را چند لایه رنگ‌آمیزی می‌کنند تا با هزینه کم این مشکل را حل کنند، برخی دیگر هم با درزگیر و چسب‌های مختلف مانند چسب چوب درزهای کف و دیوار را می‌پوشانند تا هیچ صدایی از آن سوی دیوار به این سو منتقل نشود. افرادی هم هستند که خلاقیت به خرج می‌دهند و برای کاهش انتقال صدا با دکور خانه بازی می‌کنند، یعنی وسایلی مانند کمد لباس و قفسه‌های کتاب را به دیوار مشترک بین خود و همسایه تکیه می‌دهند تا از نشت صدا جلوگیری کرده باشند. همه این راه‌ها می‌تواند تا حدودی شما را به هدفتان برساند اما هیچیک از آن‌ها اصولی و صددرصدی نیست. شما باید به دنبال راهکاری حساب‌شده بگردید.

از شر صداهای مزاحم خلاص شوید!

خیلی‌ها با شنیدن نام عایق صوتی به یاد استدیوهای ضبط صدا، آمفی تئاترها و سالن‌های برگزاری کنفرانس می‌افتند و باور این که عایق صوتی برای آپارتمان‌ها و خانه‌های مسکونی نیز مورد استفاده است شاید کمی سخت باشد. اما واقعیت این است که در زندگی‌های ماشینی و پرهیاهوی امروزی کنترل صدا و جلوگیری از انتقال آن مساله‌ای بسیار مهم است و حتی در انتخاب محل زندگی نیز بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

شاید اگر از خودتان بپرسید که معیارهای یک خانه خوب و مناسب چیست فاکتورهایی مانند متراژ، نورگیر بودن، ظاهر ساختمان و … خیلی راحت به فکرتان برسد اما موضوع سر و صدا و میزان آرامش داخل خانه در میان معیارهایتان از قلم بیفتد. در حالی که داشتن یک خانه بسیار بزرگ و درندشت اما پر سر و صدا و ناآرام خیلی هم ایده‌آل به نظر نمی‌رسد. خوشبختانه به لطف مهندسین فعال در حوزه صنعت ساختمان مساله جلوگیری از صداهای مزاحم به راحتی قابل حل خواهد بود. انتخاب انواع عایق صوتی برای پیشگیری از سرایت صدا راهکار پیشنهادی چیدانه به شماست.

عایق صوتی اتاق خواب

عایق صوتی برای اتاق خواب کودک

خواب آرام برای رشد کودک موضوعی بسیار اساسی است، علی‌الخصوص اگر کودک در حال سپری کردن ماه‌های اول تولد خود باشد. اگر فرزند شما در آرامش نخوابد و اصطلاحا بدخواب شود امکان دارد مشکلاتی را تجربه کند که جبران آن بسیار سخت و بعضا غیرممکن خواهد بود. این مساله برای خانواده‌هایی که دارای فرزند محصل هستند نیز آزاردهنده است، زیرا شلوغی و سر و صدا تمرکز ذهنی فرد را از او می‌گیرد و روند مطالعه و تحصیل را مختل می‌کند.

همچنین خانواده‌هایی که در مجاورت واحدهای شلوغ و پر سرو صدا زندگی می‌کنند و یا خانه آن‌ها در کنار خیابان‌ها و اتوبان‌های پرتردد قرار دارد نیز از این مساله رنج می‌برند و نشتی صدا در خانه آن‌ها بسیار ملموس‌تر است. در چنین مواقعی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند با استفاده از عایق‌های صوتی روکار یا توکار به صداگیری دیوارهای اتاق خواب فرزندشان بپردازند و برای استراحت، رشد مناسب و آرامش ذهنی او محیطی مناسب و قابل قبول را فراهم کنند.

عایق صوتی برای اتاق خواب

نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان نیز به خوابی راحت و بی‌دغدغه نیازمندند. خواب مناسب به حدی مهم است که نه تنها بر روی آرامش روحی، بلکه مستقیما بر سلامت جسمی موثر خواهد بود. تصور کنید پس از یک روز کاری خسته‌کننده به اتاق خوابتان پناه می‌برید تا با یک استراحت مفید، تنش‌ها و اضطراب‌های بیرون از خانه را پشت سر بگذارید و فردا را با انرژی دوباره‌ای آغاز کنید، در این صورت اگر خواب راحتی نداشته باشید و این اتفاق یه صورت مداوم در زندگیتان تکرار شود مسلما سرزندگی و پویایی روزمره خود را از دست خواهید داد.

البته این هیاهو و سر و صدا تنها از محیط خارجی به داخل خانه منتقل نمی‌شود، بلکه از اتاقی به اتاق دیگر نیز می‌رسد و یا ممکن است صدای شما از داخل منزل به گوش همسایه‌ها برسد و باعث آزار آن‌ها شود، زیرا یکی از چالش‌های مهم آپارتمان‌نشینی رعایت قانون سر و صدا در میان همسایگان است. در هر صورت استفاده از عایق صوتی برای اتاق خواب با ایجاد یک محیط آکوستیک، ساکت و کاملا آرامش‌بخش کیفیت زندگی شما را دوچندان نموده و در زندگی‌های آپارتمانی و فشرده امروزی به شدت توصیه می‌شود.

عایق صوتی برای خانه‌های فرسوده

بله! خانه‌های سالخورده و فرسوده هم دچار مشکل انتقال صدا می‌شوند. وقتی سن بنا بالا می‌رود به تدریج مصالح و متریال ساختمان پوسیده و ناکارآمد خواهد شد. شاید شما هم تجربه کرده باشید که گاهی اوقات از سقف و دیوارهای ترک‌خورده خانه صداهای ناهنجاری به گوش می‌رسد و یا در خانه‌های قدیمی به راحتی صداهای مختلف را از سمت کوچه یا خانه همسایه می‌شنوید. این موضوع بعلت ازکارافتادگی و کاهش طول عمر قطعات و متریال بکاررفته در بخش‌های مختلف ساختمان است. در این صورت نیز بهتر است صاحبخانه‌ها به جای استفاده از راهکارهای موقتی مانند استفاده از فرش و پرده‌های ضخیم یا پوشاندن ترک‌های دیوار با چسب و درزگیر به نصب عایق‌های صوتی روی بیاورند و حتی در یک خانه قدیمی و نسبتا فرسوده نیز بتوانند محیطی دنج و آرام را تجربه کنند.

عایق صوتی در اتاق خواب

انواع عایق صوتی برای اتاق خواب

عایق صوتی صرفنظر از متریالی که در ساخت آن استفاده شده است، به دو نوع روکار و توکار تقسیم می‌شود:

عایق صوتی توکار

عایق‌های صوتی برای اتاق خواب وقتی به صورت توکار تعبیه می‌شوند دیگر زیبایی آن‌ها اهمیت خود را از دست می‌دهد، زیرا در معرض دید قرار ندارند و تنها کارآمد بودن آن‌ها مهم است. جنس عایق‌های صوتی از نوع توکار معمولا از متریال پشم شیشه، پلی‌یورتان، پشم سنگ، فوم نسوز، یونولیت و … انتخاب می‌شود.

عایق صوتی روکار

این نوع عایق که متریال آن بر روی دیوارها، سقف و کف قرار می‌گیرد پس از اتمام مراحل نازک‌کاری ساختمان اجرا می‌شود و بعلت این که همواره در معرض دید است علاوه بر کارایی بایستی به ظاهر آن نیز اهمیت داد. این نوع عایق نسبت به عایق‌های توکار تخصصی‌ترند، زیرا عایق‌های توکار علاوه بر عایق صوتی، عایق حرارتی نیز هستند و بخشی از کارایی آن‌ها به جلوگیری از نشت حرارت بین دو فضا اختصاص می‌یابد، اما عایق‌های روکار فقط و فقط عایق صوتی هستند. عایق صوتی روکار به انواع عایق شانه تخم‌مرغی، مسطح، منشوری و … تقسیم می‌شود.

یک توصیه …!

سعی کنید به سر و صداهای مزاحم عادت نکنید و آن‌ها را جزئی از زندگی روزمره به خودتان نقبولانید. همه‌چیز شنیدن صداهای زمزمه‌وار از خانه همسایه نیست، ممکن است ناگهان صدایی بلند و نابهنجار از سمت کوچه و خیابان شما را شوکه کند و درست مانند خانه‌ای که حفاظ امنی نداشته باشد دچار حملات روحی، استرس و آشفتگی‌های ناگهانی شوید. آلودگی صوتی هم مانند تمام آلودگی‌های دیگر به مرور شما را دچار مشکلات جسمی و روانی خواهند کرد، بنابراین این را بدانید که شما نیز مانند هر فرد دیگری لایق زندگی در یک محیط آرام، دنج و به دور از جنجال خواهید بود. پس صداهای مزاحم را بهیچ عنوان دست کم نگیرید، بخصوص زمانی که عایق‌های صوتی ارزان‌قیمت در دسترس شما هستند.

عایق صوتی

جمع‌بندی پایانی

شلوغی و سر و صدا در جایی که شما نیاز به آرامش دارید می‌تواند روز شما را خراب کند. اگر شما در آپارتمانی زندگی می‌کنید که سیستم عایق صوتی ضعیفی دارد و دائما سر و صداهای مختلف بین واحدها منتقل می‌شود احتمالا محکوم به زندگی با صداهای مزاحم هستید. علی‌الخصوص اگر بدشانس باشید و همسایه‌های پر سروصدایی داشته باشید ناچار به تحمل کردن این هیاهوی ناراحت‌کننده خواهید بود.

در این مقاله شما را با راهکاری تضمینی در جهت صداگیری فضاهای آپارتمان آشنا کرده‌ایم. عایق صوتی برای اتاق خواب یکی از اساسی‌ترین نیازها در زندگی فشرده شهری است که با کاهش قابل توجه نشتی صدا بین دیوارهای مشترک فضایی آرام و دنج را برای شما فراهم خواهد کرد. مجموعه تهران نانو با نصب انواع عایق‌های روکار و توکار به شما کمک می‌کنند تا یک زندگی آرام و ایده‌آل را تجربه کنید. برای دیدن پروژه‌های این مجموعه می‌توانید به صفحه پروفایل عایق ساختمانی تهران نانو مراجعه کنید.

 

اگر به این مقاله علاقمند بودید می‌توانید مقالات مزایای عایق‌کاری کف خانه و راه‌های رهایی از آلودگی صوتی را نیز مطالعه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه