Chidaneh.com placeholder image

فضای سبز کمتر، نتیجه بهتر!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای بیرونی: محوطه چمن موجود در حیاط معمولا هم‌چون موسیقی پس‌زمینه یک باغ است و می‌تواند در قالب حاشیه‌های گل‌دار، درختان، درختچه‌ها، و انواع دیگر گیاهان ظاهر شود. نکته کلیدی در استفاده هوشمندانه از محوطه چمن در حیاط‌های امروزی طراحی آن به عنوان یک عنصر بصری در فضای بیرونی است که با دیگر عناصر موجود در حیاط در تعامل باشد و یا با آن‌ها کنتراست زیبایی ایجاد کند. این رویکردها امروزه در قالب استفاده از باغچه‌ها یا ایجاد محوطه‌های چمن به صورت نواری و یا دیگر اشکال هندسی بروز پیدا کرده است. اگر به محوطه چمن به این شیوه نگاه شود، آن‌گاه این عنصر اهمیت زیادی در فضای بیرونی خانه پیدا می‌کند، و نه تنها تبدیل به یک عنصر مجسمه‌گون می‌شود بلکه بسیار کاربردی  هم می‌شود.

همان‌طور که در نمونه های طراحی محوطه و فضای سبز این مطلب وجود دارد خواهید دید، کار کردن با اشکال هندسی و نگاه کردن به این مسئله از دید یک هنرمند باعث می‌شود تا بتوان بر روی طراحی یک حیاط تمرکز کرد، فضایی را برای بازی و سرگرمی در نظر گرفت، یا فقط محوطه‌ای را طراحی کرد که دارای آب و هوایی خنک و فضایی لذت‌بخش و زیبا است. محوطه‌های چمن که شبیه یک مجسمه هستند را نیز می‌توان از هر نوع گیاهی، از گیاهان خودرو گرفته تا گیاهانی که به مراقبت کم‌تری نیاز دارند، ساخت. اگر این کار با دقت و به درستی و هم‌چنین با مقداری ظرافت و هوشمندی انجام شود، محدود کردن محوطه چمن فضای بیرونی خانه به جای این‌که ارزش آن را کاهش دهد تاثیر آن را دوچندان می‌کند.  

چوب و هنر

این محوطه چمن که به شکل دایره است و در قالب یک باغچه مدور طراحی شده است، بسیار چشم‌گیر و جذاب است و می‌توان بر روی نیمکتی که در کنار آن قرار داده شده است نشست و از آن لذت برد. با حاشیه‌گذاری دقیق پیرامون این محوطه می‌توان به شکلی دقیق رسید و با استفاده منظم از ماشین چمن‌زنی می‌توان به راحتی ظاهر زیبای آن را حفظ کرد. البته میزان استفاده از ماشین چمن زنی کاملا به نوع چمنی که در باغچه کاشته شده است بستگی دارد. 
اهالی فن پیشنهادی: شرکت طراحی فضای سبز نیروانا

استفاده از محوطه چمن گرد، مانند عکس بالا، می‌تواند محل خوبی فراهم کند برای جمع شدن افراد خانواده و دوستان و یک گفتگوی دوستانه. البته چنین فضایی با یک آتش‌دان جذاب کامل می‌شود. واقعا نشستن در چنین فضایی لذت‌بخش است.
 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در محوطه بالا از اشکال هندسی برای ایجاد محوطه سبز استفاده شده است و در هر بخش از یک گیاه به خصوص استفاده شده است.
 

اگر به ظاهر محوطه چمن علاقه دارید اما نگهداری از آن برایتان دشوار است، می‌توانید از چمن مصنوعی استفاده کنید. چمن مصنوعی جایگزین خوبی برای چمن طبیعی است.

شکل زاویه‌دار این محوطه چمن به دلیل نوع خاص باغچه‌های پیرامون آن انتخاب شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید دو باغچه با دو شکل مختلف در کنار این محوطه چمن طراحی شده‌اند و برای ایجاد کنتراست از دیواره‌های سفید رنگ برای ساخت باغچه‌ها استفاده شده است. در ضمن دیواره‌های سفید رنگ با کیلت فضا در هماهنگی بصری هستند.
مطلب پیشنهادی: یک منظره همه چیز تمام!

هر کسی دارای فضای کافی برای ایجاد یک محوطه چمن دیدنی و زیبا در فضای بیرونی خانه خود نیست، اما داشتن چنین فضایی انتخاب‌های بسیاری را در اختیار طراح برای طراحی محوطه چمن می‌گذارد. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، ترکیب از سنگ و فضای چمن در کنار هم قرار گرفته‌اند تا یک محوطه شطرنجی را به وجود بیاورند و برای ایجاد جذابیت بیش‌تر ارتفاع چمن‌ها با ارتفاع‌ سنگ‌ها یکسان است و این زیبایی با قرار دادن یک گوی سنگی در وسط محوطه دوچندان شده است.
 

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید، در درون محوطه چمن شطرنجی یکی مهره‌ بزرگ شطرنج قرار گرفته است. می‌توان از محوطه‌های چمن شطرنجی به عنوان فضایی برای جدا کردن قسمت‌های مختلف یک باغ یا یک حیاط بزرگ استفاده کرد. 
 

بازی کردن با اشکل هندسی می‌تواند نتیجه جذاب و زیبایی داشته باشد. در عکس بالا، چمن‌ها نقش دوغاب‌هایی را بازی می‌کنند که بین کاشی‌ها یا سرامیک‌ها قرار گرفته‌اند و به محوطه زیبایی دوچندانی داده‌اند.
 

اگر چمن به همان اندازه که از عناصر دیگر طراحی فضای بیرونی خانه مانند درخت‌ها، درختچه‌ها، و تخته‌سنگ‌ها استفاده می‌شود به کار گرفته شود، تاثیر بصری آن بیش‌تر می‌شود و می‌تواند مانند سایر عناصر در فضا بدرخشد.
مطلب پیشنهادی: باغ های دو بعدی تحولی در طراحی محوطه!

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید، محوطه‌های چمن به صورت چند دایره کوچک در کنار کودهای درختان طراحی شده‌اند. در این‌جا به جای استفاده سرتاسری از چمن از یک شکل هندسی یکسان استفاده شده است و این زیبایی و خاص ‌بودن این فضا را بیش‌تر کرده است.
 

محوطه چمن می‌تواند یک مجسمه زنده باشد. همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید یک محوطه چمن به صورت دایره‌های متحدالمرکز طراحی شده‌اند. شما هم می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید: فقط کافی است ماشین‌ چمن زنی را به گونه‌ای تنظیم کنید که هر قسمت از دایره کلی را به یک ارتفاع متفاوت کوتاه کند.
 

در محوطه بالا، به جای این‌که کل فضا با چمن پوشانده شود، فضای کلی با سنگ‌فرش‌ها از هم جدا شده‌اند و در نتیجه تاثیر بصری فضا بیش‌تر شده است.
 

حتی یک محوطه چمن کوچک نیز می‌تواند تاثیر قدرتمندی در فضا ایجاد کند. همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، مالک این خانه از یک سطح پوشیده از چمن ایجاد کرده است که ارتفاع بیش‌تری نسبت به فضای پیرامونی خود دارد.
 

در عکس بالا استفاده متفاوتی از چمن را می‌توانید مشاهده کنید. در این فضا محوطه چمن هم‌چون رود سبزی است که در بین سنگ‌های زیبا جریان دارد. این فضا مسیر رسیدن به خانه را نیز به خوبی نشان می‌دهد.

به ما بگویید: نظر شما در مورد محوطه‌های چمن موجود در این مطلب چیست؟ اگر شما هم چنین محوطه‌هایی را در فضای بیرونی خانه خود دارید، لطفا عکس آن‌ها را با ما در بخش بحث و گفتگو چیدانه به اشتراک بگذارید. 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
damine در تاریخ 18 آذر 1393
طراحی ها بسیار زیباوتخصصی است

ثبت دیدگاه