Chidaneh.com placeholder image

ساختمان اداری نیایش، معماری با الهام از حرکت سریع ماشین ها

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: ساختمان های اداری معمولا در خیابان های پر رفت آمد قرار دارند. خیابان هایی که اگر در شهر های بزرگ قرار گرفته باشند روزانه محل عبور هزاران نفر سواره و پیاده خواهند بود. ساختمان اداری نیایش مشرف به بزرگراهی شلوغ در تهران است و در یک طرح نیمه سه گوش نامتناسب از زمین قرار گرفته است که ساکنانش در طول روز می توانند کنار پنجره بایستند و رفت و آمد اتومیبیل ها را تماشا کنند. شاید فکرش را هم نکنید که همین حرکت اتومیبل ها بتوانند سرآغار طراحی معماری و ایده ای برای طراحی نمای یک ساختمان اداری باشد. همراه با چیدانه با ایده های بهزاد اتابکی و همکارانش در طراحی این ساختمان آشنا شوید.

چوب و هنر

مشخصات عمومی پروژه ساختمان اداری نیایش

  • طراح: بهزاد اتابکی استودیو
  • معمار ارشد: بهزاد اتابکی
  • تیم طراحی: سهیل کرجانی، ساینا افشار، حامد سرحدی
  • ساخت و ساز: حسن فرح بخش، سام نصیری پور
  • موقعیت: سعادت آباد، تهران، ایران
  • تاریخ: 1392
  • مساحت: 3،258 مترمربع

  • مساحت سایت: 476 متر مربع
  • نوع ساختمان: اداری
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: رضا فرح‌بخش
  • تیم پروژه: سهیل کرجانی، ساینا افشار، حامد سرحدی، بهناز اتابکی، محمدرضا بادله، آرزو زارع‌دار
  • عکس: پرهام تقی‌اف، بهزاد اتابکی
  • جوایز: نامزد دریافت جایزه پروژه تجاری سال 2014 جوایز معمار خاورمیانه

ساختمان اداری نیایش، نبش یک تقاطع غیر هم‌ سطح پرتردد (اتوبان نیایش و بلوار فرهنگ سعادت‌آباد) و در زمینی تقریبا مثلثی‌شکل قرار گرفته است. بخش مهمی از تلاش طراح بر این بوده است که در روند خلق فرم، از بازنمایی شکل نامناسب زمین پرهیز شود.

مطلب پیشنهادی: طراحی نمای ساختمان اداری نارنجستان تهران، ترکیبی از نمای همسایگان

از سوی دیگر، با توجه به بالابودن انرژی حرکتی در اطراف سایت و همچنین قابل رویت بودن بنا از دو مسیر پرتردد (حتی از درون اتومبیل‌های با سرعت بالا)، ایده اولیه خطوط نما پدیدار شد.

  

به مانند تصویربرداری از جسمی پرسرعت که در حرکتی سریع، تنها خطوطی کشیده و گاه مواج از خود به جا می‌گذارد، لبه‌ها با حرکتی نرم، سطوح اصلی نما را به هم پیوند داده‌اند و مرز بین نمای شمالی، شرقی و جنوبی را محو کرده‌اند و هرچه بیشتر، به آزادشدن و روانی فرم‌ها در سطوحی افقی کمک کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی: برج جام بانک ملت، ساختمانی رقصان در تهران

    

تاکید روی این خطوط و همچنین، حرکت آزاد و تکرار نه چندان یکسان طبقات با پوششی تک ‌مصالحی و تک‌رنگ، در طراحی نورپردازی خارجی بنا نیز مورد توجه قرار گرفت و به منظور قابل درک بودن حجم کلی بنا و ایده‌های مترتب بر طرح معماری در شب‌ هنگام، با برداشت از تیرگی سایه‌های پدیدآمده از آفتاب روز، بخش‌هایی از حجم بنا انتخاب و با LED نواری، نورپردازی شد، به شکلی که منابع نور، خود به طور مستقیم به چشم نیایند، ولی در عوض، برای نگهداری، تعویض یا تعمیر، به آسانی در دسترس باشند.

  

استفاده از یک متریال سنگ باعث شده تا حجمی همگن بدست آید و در کنار آن ایجاد سایه های عرضی هارمونی زیبایی راپدید آورده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی نمای متحرک در مجتمع اداری خرسند تهران

  

این طرح انرژی جنبشی زیادی را به بیننده القا می کند و حس در حرکت بودن حجم را هنگام عکاسی نشان می دهد.

در حال جستجو برای پیدا کردن یک معمار و طراحی برای ساختمانی اداری هستید؟! در بخش اهالی فن چیدانه با دیدن لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال نمونه پروژه ها و اطلاعات تماس آنها باشید. این شرکت ها می توانند شمار ا در طراحی فضاهای اداری و ساختمان های مسکونی تان همراهی کنند.

  

فضاهای داخلی نیز در ادامه همان ایده بازنمایی آزادی و روانی فضاها قرار دارند. واحدها بر اساس نظام پلان باز اداری طراحی شده‌اند، به صورتی که بر حسب نیاز استفاده‌کنندگان هر واحد، تنها با ایجاد پارتیشن‌هایی که در جهت کاربری فضاها و بر پایه طرح پیشنهادی معمار، تعریف می‌شوند، تقسیم‌بندی خواهند شد.

در این فضاها سعی شده است با استفاده از پنجره‌هایی وسیع، امکان استفاده از نور روز و همچنین چشم‌اندازهای زیبایی از شهر، کوه و آسمان فراهم شود.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی متفاوت دفاتر اداری شرکت بایر پارسیان در تهران

  

از خطوط بیرونی بنا، خطوطی ساده‌تر و آرام‌تر به درون واحدها نفوذ کرده و بر روی سقف‌ها، به شکل شکاف‌های نور پدید آمده است.

 به همراه دیگر نورهای نقطه‌ای تعبیه‌شده در سقف، تامین‌کننده نور واحدها هستند؛ این نورها نیز بر اساس ایده‌های معماری ذکرشده در بالا و نیز قرارگیری پارتیشن‌های داخلی شکل گرفته‌اند.

مطلب پیشنهادی: خودنمایی مکعب ها در طراحی نمای ساختمان نشان در مشهد

نورپردازی داخلی به همراه رنگ روشن و سفید دیوارها، کف و سقف‌ها نیز در ادامه ایده تک‌مصالحی و یکپارچگی بنا قرار دارد.

اگر به دنبال ایده های کوچک برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود، متناسب با شرایط آن هستید می توانید سوالات خود را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، کارشناسان و اهالی فن چیدانه در میان بگذارید.

مطالب بیشتر: طراحی متفاوت نمای ساختمان بانک ملت به عنوان یک المان شهری!
پژوهشکده هنر و موسیقی قزوین، بازسازی پست مدرن خانه قدیمی
طراحی داخلی اداری برای جذب مشتری بیشتر
نمایشگاه و ساختمان اداری نمایندگی سایپا در مشهد

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه