رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان

رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان

به قلم: فهیمه مصدرالامور

از گذشته‌ها تاکنون سعی بر آن شده است دیوارهای ساختمان طوری ساخته شود تا از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری شود. زیرا نم و رطوبت خسارت جبران‌ناپذیری را بر ساختمان وارد می‌کند. امروز در چیدانه می‌خواهیم بررسی انواع نم‌ها و روش‌های پیشگیری مقابله با آن و رفع نم و رطوبت بپردازیم. با ما همراه باشید.

روش‌های جلوگیری از تخریب دیوار نم‌دار

تابلو فرش ریحان

روش‌های جلوگیری از تخریب دیوارهای با نم و رطوبت

یکی از این مشکلات نم کشیدن دیوارها و به مرور تخریب شدن آنهاست. در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که با انجام چه کارهایی می‌توانی از تخریب دیوارها جلوگیری کرد:

  • رطوبت را کاهش دهید.
  •  لباس‌ها را سریع خشک کنید.
  • در هنگام شستن دیوارها مراقب باشید.
  •  شناسایی نم دیوار: لکه‌های آب.
  • ممکن است مشکل نم و رطوبت از نشت و ترکیدگی لوله‌های آب باشد.
  • اگر مشکل نم و رطوبت ساختمان از آب باران باشد.
  • در صورتیکه تاسیسات لوله‌کشی ساختمان مشکل داشته باشد و باعث ایجاد نم و رطوبت خانه شده باشد.
  • اگر عایق‌کاری ساختمان باعث ایجاد نم و رطوبت شده باشد.
  • چگونگی تعمیر و لکه‌گیری نقاطی که از آن‌ها آب به دیوار نفوذ می‌کند.

نم و رطوبت

رطوبت را کاهش دهید

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث بروز این مشکل شود رطوبت خانه‌ها است. در برخی از خانه‌ها از وسیله‌های افزایش رطوبت استفاده می‌شود که بهتر است میزان کمتری از این وسیله استفاده شود. یکی دیگر از راه‌های کاهش رطوبت باز کردن پنجره‌ها است که باعث می‌شود تا رطوبت خانه خارج شود.

لباس‌ها را سریع خشک کنید

بسیاری از خانه‌ها این روزها آپارتمانی شده‌اند و دیگر فضایی برای خشک کردن لباس‌ها وجود ندارد. در این موارد خانم‌های خانه مجبور هستند تا لباس‌ها را در خانه خشک کنند. یکی دیگر از عواملی که باعث نم کشیدن دیوارها می‌شود، زیاد ماندن لباس‌های خیس در فضای خانه است. سعی کنید تا به سرعت لباس‌ها را خشک کنید. همچنین در داخل خانه رطوبت نیز افزایش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی: کپک دیوار، چگونه از شرشان خلاص شویم؟در هنگام شستن دیوارها مراقب باشید

در هنگام شستن دیوارها مراقب باشید

در هنگام شستن دیوارها مواظب باشید از آب زیادی استفاده نکنید. برخی از خانواده‌ها برای اینکه دیوار تمیزتری داشته باشند در مدت‌های کوتاه دیوار خانه‌ها را می‌شویند. همچنین استفاده از مواد شوینده برای تعداد دفعات زیاد می‌تواند باعث این مشکل و همچنین از بین رفتن رنگ دیوار شود.

شناسایی نم دیوار: لکه‌های آب

یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید، لکه‌های آب است. بعضی مواقع دیوارهای خانه حالت اولیه خودش را از دست می‌دهد. این می‌تواند نشانه‌ای از وجود نشتی آب در پشت دیوارها باشد. به محض اینکه این لکه‌ها را دیدید سریعا برای حل این مشکل اقدام کنید.

اگر کار از کار گذشت و رطوبت به داخل دیوار شما منتقل شد، چاره‌ای نیست جز آنکه دست به کار تعمیر شوید. برای این رفع و تعمیر پیش از هر چیز باید بدانیم سرمنشاء این مشکل رطوبتی و نم از کجاست و چه طور ایجاد شده است. با هم چند نمونه از این موارد را بررسی می‌کنیم.

ترکیدگی لوله و نم و رطوبت

اگر مشکل نم و رطوبت از نشت و ترکیدگی لوله‌های آب باشد!

ممکن است در قسمتی از ساختمان شما یا ساختمان همسایگان شما ترکیدگی لوله اتفاق افتاده و باعث ایجاد رطوبت شده باشد. نشت آب همان چیزی است که باید به شدت نگران آن باشید. زیرا یکی از دلایل تخریب ساختمان‌ها، ترکیدگی لوله و نشت آب است. حتی ممکن است نشت آب بسیار جزئی باشد ولی به مرور زمان، کم‌کم به صورت رطوبت و نم جذب دیوارها و همچنین شالوده ساختمان شده و اگر باعث تخریب ساختمان نشود حتما به گچ دیوارها و سقف ساختمان صدمه زده و در مواردی باعث ایجاد بوی نم و رطوبت در کل منزل خواهد شد. اهالی فن این حوزه برای حصول اطمینان از نبود نشت آب یا ترکیدگی لوله، از دستگاه مخصوص نشت‌یاب آب استفاده می‌کنند. به وسیله این دستگاه می‌توان تشخیص داد که آیا در ساختمان شما یا همسایگان شما، ترکیدگی لوله اتفاق افتاده است یا خیر.

اگر مشکل نم و رطوبت ساختمان از آب باران باشد

در مواردی هم ممکن است هیچ نشتی در ساختمان، آپارتمان و خانه شما اتفاق نیفتاده باشد. ممکن است علت رطوبت ساختمان از آب باران باشد. به محض شروع فصل بارش در کشور، موارد زیادی از ایجاد رطوبت در منازل گزارش می‌شود. آب باران ممکن است به هر نحوی به منزل شما رسیده باشد. با توجه به سیال بودن آب، گاها پیدا کردن منشا و دلیل ایجاد رطوبت در ساختمان بسیار مشکل می‌شود. که با یافتن محل رسوخ آب باران به منزل و نحوه رفع این مشکل می‌توانید این مشکل را رفع نمایید.

تاسیسات لوله کشی ساختمان و نم و رطوبت

اگر تاسیسات لوله‌کشی ساختمان مشکل داشته باشد

در موارد زیادی، وجود نقص در تاسیسات لوله‌کشی خانه باعث به وجود آمدن نم و رطوبت در ساختمان و خانه می‌شود. اشکال در سیستم لوله‌کشی فاضلاب منزل، اشتباه در کارگذاری روشویی، سیفون تخلیه فاضلاب لباسشویی، نقص در سیستم تخلیه فاضلاب وان حمام، سیستم تخلیه توالت، سینک ظرفشویی و هزاران اشکال دیگر که ممکن است در هرجایی از تاسیسات ساختمان به وجود آمده باشد.

عایق‌کاری ساختمان

اگر عایق‌کاری ساختمان باعث ایجاد نم و رطوبت باشد

حدس اول بسیاری از افراد این است که شاید ایزوگام و عایق توالت یا حمام یا آشپزخانه یا سقف ساختمان سوراخ شده و باعث ایجاد رطوبت و نم می‌شود. این حدس در موارد زیادی باعث می‌شود که اقدام به تخریب قسمت‌هایی از ساختمان کنند؛ ولی پس از پیدا کردن دلیل اصلی ایجاد نم و رطوبت از این کار پشیمان شوند. بله در بسیاری از موارد وجود نقص در ایزوگام، قیرگونی و عایق‌های مختلف ساختمان باعث نم و رطوبت می‌شود ولی بهتر است قبل از تخریب توالت، حمام یا آشپزخانه خود، به دلیل پیداشدن نم و رطوبت متمرکز شوید یا از متخصص این امر کمک بگیرید.تعمیر و لکه‌گیری نم و رطوبت

چگونگی تعمیر و لکه‌گیری نقاطی که از آنها آب به دیوار نفوذ می‌کند

رطوبت دیوارها ممکن است در اثر ایجاد میعان در فضای داخلی ساختمان و یا نفوذ آب از بیرون ساختمان به درون دیوارها پدید آمده باشد. بهترین راه این است که یک ورقه آلومینیومی مربع شکلی بر روی دیوار قرار داده و بچسبانید که هوا از هیچ یک از اضلاع آن وارد نشود. بگذارید 2 روز ورقه آلومینیومی به همین شکل باقی بماند. پس از 2 روز آن را بردارید اگر قسمت بیرونی نوار آلومینیومی نمناک است مشکل از میعان داخل ساختمان است.
این مشکل را می‌توان از طریق نصب یک دستگاه رطوبت‌زا و یا یک دستگاه تهویه در زیرزمین حل کرد. اگر بخشی از ورقه آلومینیومی که با دیوار در تماس بوده نمناک شد، مشکل از بیرون ساختمان است. بنابراین برای تعمیر و از بین بردن این مشکل به ترتیب ذیل عمل نمائید:

  • دیوارها را به درستی بررسی کنید و محل نشتی آب و نقاطی که دارای درز و شکاف هستند را شناسایی کنید. این نقاط می‌توانند طرفین بالایی سقف که به ناودانی منتهی می‌شوند و یا زیر طاق بالکن باشد. در صورت امکان نگذارید مسیر آب به سمت دیوارها باشد.
  • شکاف‌های بزرگ و سوراخ‌ها می‌بایست قبل از جداربندی و رنگ کردن تعمیر شوند. برای این منظور می‌توانید از سیمان آبی استفاده کنید.

رفع نم و رطوبت

کلام آخر

در این مطلب به بررسی انواع نم‌ها و روش‌های پیشگیری مقابله با نم و رطوبت پرداختیم. شما چه راه‌کاری برای پیشگیری از خرابی حاصل از نم و رطوبت پیشنهاد می‌دهید؟ با ما در قسمت دیدگاه کاربران به اشتراک بگذارید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ریحانی در تاریخ 20 دی 1394
سلام. می خواستم یه سوال بپرسم, لطفا راهنمایی کنید. خونه ما تو زیرزمینه و دیوار یکی از اتاق ها سمت کوچه است و بدجوری نم زده. بعضی قسمتا باد کرده و گچ دیوار ریخته. خواستم ببینم راهی هست که این مشکل رو به صورت موقت, تا یکی دو سالی که ما تو این خونه ایم, برطرف کرد که ظاهر دیوار درست بشه؟
آرام در تاریخ 13 بهمن 1394
با سلام و درود منزل ما طبقه اول یک اپارتمان است که دیوار یکی از اتاق ها مجاور سقف خانه حیاط دار همسایه هست ، و یک ناودان از بالای سقف آنها مماس با دیوار اتاق ما رد می شود ، چندین بار است گفتیم و دیوار را رنگ میکنیم ، ایزوگام پست را هم چسب زدیم مجدد ولی باز هم هر سال زمستان با یک بارندگی شدید دیوار کلا خیس و گچ میریزد . همسایه هم چون پیرمردی است که حرف حساب گوش نمیکند . میخواستم سوال کنم راهی هست که دیوار را بپوشانیم تا خرابی های آن در حد 2 یا 3 سال که هستیم دیده نشود؟ مثلا کاغذ دیواری های مخصوص ضد اب یا رنگ های ضد اب که حالت کنفی دارند و .... ؟ ممنون میشوم کمک کنید چون زیاد وقت ندارم ، باردارم و تا یکماه دیگه حداقل باید اتاق را برای ورود بچه ام آماده کنم . با سپاس بیکران از مساعدت شما
علی در تاریخ 27 اسفند 1394
باسلام سقف خونمون بابلوک سقفی پوشیده شده ولی زنجاب داده میخواستم راهنماییم کنید برابرطرف کردن این مشکل
شهره در تاریخ 02 مرداد 1396
اپارتمان ما طبقه همکف هست تازه تعمیرات کردم ولی دوباره دیوار نم زده و دوباره کاغذ دیواریها را کندم لطفا راهنمایی کنید راهی هست که نم دیوار رو بگیرم ؟؟
جواد در تاریخ 08 مرداد 1396
باسلام خانه ما قدیمی بابلوک درست شده ورطوب از همسایمون گرفتیم ودیوار را گرفته برای رفع آن غیر از خراب کردن دیوار راهی هست
زهرا مقدم در تاریخ 08 شهریور 1396
سلام خونه طبقه همکف هست و پنجره نداره تنها راه جابه جایی هوا یک تراس کوچیکه که بصورت چهار دیداری بدون سقفه (یعنی هیچ دیواری به سمت محیط بار بجز سطح بالایی نداره) خونه خیلی رطوبت داره برای تهویه بهتر و از بیت بردن رطوبت چه راهی پیشنهاد میکنید با تشکر
علی در تاریخ 27 آبان 1396
سلام منزل قدیمی ما روی کف زمین و بدون ارتفاع ساخته شده است پشت آن خونه باغی است که 14 سال خالیه. یک ماه پیش اشپزخانه تعمیر کردیم هنگام تعمیر متوجه نم از دیوار خونه باغ همسایه شدیم کاشی های قدیمی آشپزخانه را کندیم و اون قسمت را گچ کردیم و روی آن کابینت ام دی اف گذاشیم . دو هفته از کابیت کاری متوجه نفوذ نم به کابیت بشکل کپک شدیم . البته هنوز به کابینت صدمه وارد نشده و کپک ها براختی پاک شد. چه راهی برای زدون نم بدون خرابکاری و تعمیر داریم. یادآوری می شوم که 11 سال پیش منزل را تعمیر اساسی کردیم و کلیه تاسیسات آب و فاضلاب را تعمیر کریدم و لوله سفید استفاده کردیم. از طرفی در این محل هیچ لوله اب و یا فاضلاب وجود ندارد همچنین حیاط خونه باغ همسایه در مجاورت خوه ما قرار دارد
مرتضی رحمانی در تاریخ 20 دی 1396
باسلام منزل بنده طبقه سومه وطبقه همکف یک واحدمتعلق به بنده میباشدکه درآنجایک بخاری نصب کرده ام که لوله آن از داخل دیوار طبقه سوم رد شده که باعث شده هم دیوارنم بدهد هم گچ دیوارکاملا زردشده است لطفا راهنمایی بفرمایید هم علت چیست هم برای رفع مشکل چه کاری انجام بدهم باتشکر فراوان از شما
خالقی در تاریخ 10 بهمن 1396
سلام و وقت به خیر ما یه تراسی مشرف به اشپزخانه داریم که امسال سرپوشیده کردیم با پنجره دو جداره pvc و موکت انداختیم طرف مشرف به اشپزخانه سالم ولی مشرف به بیرون عرق کرده و موکت رو خیس و کپک میزند و جالبه که قسمتی که اجر کار شده سالم ولی کف و قرنیز ٢٠سانت دورش کپک میزنه چکاری برای حل این مشکل میتوانیم انجام دهیم و همچنین داخل کمد یکی از اتاقها هم همینطوره و صددر صد هم میدانم که نفوذ اب نداریم فقط سرد بودن و گرم بودن داخل کمد دلیل ان میباشد
محمدرضا آذر در تاریخ 10 بهمن 1396
سلام منزل ما تو زیرزمینه و دیوار داخل سالن بدجوری نم زده. بعضی قسمتا باد کرده و گچ دیوار ریخته. خواستم ببینم راهی هست که این مشکل رو رفع کنیم در ضمن این دیوار سال هاست که نمناک است و منشا نم هم مشخص نیست ازکجاست. با سپاس
فیروزه شکور در تاریخ 17 خرداد 1397
سلام عذر میخوام منزل ما مدتی است مرطوبه جوری که به شدت مایه عذاب ما شده حتی مواد خوراکی مثل شکرها و نمک ها که داخل ظروف هستن از نم منزل ما گلوله شدن.. نا گفته نمونه که ما ۴ ماه پیش نقاش ساختمونی داشتیم .. خونه رو رنگ کردن .. لطفا راهنماییم کنین

ثبت دیدگاه