Chidaneh.com placeholder image

کپک دیوار، چگونه از شرشان خلاص شویم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

 

یکی از معضلاتی که در بسیاری از خانه ها وجود دارد و به نوعی صاحبان خانه را کلافه کرده، وجود کپک دیوار است. برای آنکه بتوانید کپک های مشکی دیوار خانه را پاک کنید باید بدانید که اصلا چرا و چگونه به وجود آمده اند. در این مطلب از وب سایت چیدانه تصمیم داریم به موضوع کپک دیوار بپردازیم و به شما کمک کنیم که راحت تر از شر آنها خلاص شوید. پس اگر چنین مشکلی در خانه شما هم وجود دارد این مطلب را از دست ندهید.

تابلو فرش ریحان

پاک کردن کپک دیوار

منبع رشد کپک دیوار را پیدا کنید

به طور کلی می توان گفت که غالبا وجود کپک دیوار در نواحی مرطوب رخ می دهد، به همین دلیل نیز در چنین شرایطی شما می توانید با جلوگیری از نشت آب به دیوار، تهویه نامناسب و عدم تخلیه لوله ها تا حدودی از وجود این کپک های مشکی رنگ جلوگیری نمایید. اگر حتی کار از کار گذشته است و کپک ها به وجود آمده اند شما با چنین کارهایی می توانید به مرور زمان آنها را خشک کرده و کم کم از بین ببرید.

وسایل رفع کپک دیوار

از وسایل برای رفع کپک دیوار کمک بگیرید

قبل از آنکه بخواهید پروژه تمیز کردن کپک ها را شروع کنید باید مطمئن شوید که وسایل لازم برای این کار را دارید یا نه:

  • ماسک تنفسی برای حفاظت از ورود آلودگی های کپک ها به دستگاه تنفسی تان
  • پلاستیک های محکم برای پاک کردن سطح کپک ها
  • کیسه پلاستیکی محکم برای جمع آوری کپک های روی دیوار
  • چسب محکم برای بستن کیسه
  • اسپری کاهش رطوبت
  • پنکه
  • ضدعفونی کننده محیط
  • رنگ و ابزارهای مربوط به آن
  • آب

سعی کنید قبل از شروع کار، لباسی بپوشید که تمامی سطح پوست شما را پوشش دهد تا برخوردی با آلودگی ها نداشته باشید.

در زمان انجام کار اطمینان حاصل کنید که پنجره ای باز هست تا هوای داخل اتاق را تمیز کند، با این حال وجود یک پنکه نیز می تواند در رسیدن به این هدف، شما را یاری کند.

پاک کردن کپک دیوار

سطح کپک دیوار را اندازه گیری کنید

در بیشتر مواقع سطح کپک موجود روی دیوار از آنچه فکر می کنید عمیق تر و بیشتر است. به همین دلیل با دقت، محیط اطراف را بررسی کنید تا از تمیز بودن سایر بخش های دیوار، موکت، زمین، کمدها و… نیز اطمینان خاطر حاصل نمایید. با داشتن دیدگاهی کلی از میزان آلودگی در محیط می توانید با برنامه ریزی دقیق تری دست به پاک کردن آنها بزنید.

تمیز کردن کپک دیوار

فرش و سایر بخش های آلوده به کپک را حذف نمایید

هر گونه وسیله ای که رطوبت پیدا کرده است و مستعد داشتن کپ شده حذف کنید، چیزهایی مثل مبلمان، کتاب، کوسن و… . حالا سعی کنید کم کم تمامی قسمت های مرطوب را تمیز کنید و آلودگی ها را در کیسه ای که آماده کرده اید بریزید و درِ آن را محکم ببندید.

کپک دیوار

دیوارها را چک کنید

قبل از آنکه بخواهید قسمت های آلوده دیوار را برش دهید حتما برق خانه را قطع کنید و با کمک وسایلی مخصوص، عدم وجود سیم و الکتریسیته را در آن بخش از دیوار بررسی نمایید تا خطری شما را تهدید نکند.

مقدار کمی کندن دیوار در بخشی که آلودگی دارد به شما کمک می کند که بدانید عمق این آلودگی ها تا چه میزانی پیش رفته است. شما می توانید در این مرحله به راحتی اجازه دهید که رطوبت دیوار خشک شود. درست است که شاید به نظرتان برسد با مقدار کمی کندن قسمت کپک دار دیوار به خانه خود لطمه زده اید ولی این را بدانید که خسارت های ناشی از وجود رطوبت و کپک به مراتب می تواند باعث بروز پوسیدگی و مسائل دیگر شود.

با کمک اسپری، میزان رطوبت دیوار را کاهش دهید. سعی کنید هرگونه چوب آسیب دیده را از محل خارج کنید و اگر امکان چنین چیزی برایتان فراهم نیست حتما چوب را به طور کامل تمیز و پاک نمایید.

زدودن کپک دیوار

کپک دیوار را پاک نمایید

یادتان باشد که برای تمیز کردن کپک ها حتما باید از محصولاتی استفاده کنید که برای محیط زیست مناسب هستند و آسیبی به آن وارد نمی کنند، چرا که با این کار می توانید از احتمال خسارت بر روی سطح چوب جلوگیری نمایید. معمولا متخصصانی که به پاک کردن کپک دیوار می پردازند نیز این مسئله را لحاظ می کنند.

حالا چیزی حدود یک لیتر آب را با یک دوم فنجان سفید کننده ای که آماده کرده اید مخلوط کنید. با کمک این محلول سطح را به آرامی پاک کنید و اجازه دهید که خود به خود خشک شود. بهتر است این را بدانید که در بسیاری از مواقع با یک بار تمیز کردن به هدف خود نمی رسید و ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

کپک دیوار را چگونه پاک کنیم؟

سطح مورد نظر را رنگ کنید

حالا که کار به پایان رسیده است و سطوحِ دارای کپک شما به طور کامل تمیز شده شما می توانید چوب ها را رنگ کنید و با کمک پایه روغن، محیط را رنگ آمیزی نمایید. شما می توانید از رنگ های لاتکس استفاده کنید و دیوارها را با کمک آن رنگ آمیزی نمایید، چرا که این نوع رنگ ها به گونه ای طراحی شده اند که از بروز کپک جلوگیری خواهند کرد.

منبع: thespruce

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه