انواع مدل آبچکان؛ بهترین آبچکان برای سینک کدام است؟ + فیلم

انواع مدل آبچکان؛ بهترین آبچکان برای سینک کدام است؟ + فیلم

به قلم: فهیمه مصدرالامور

یکی از اجزای مهم آشپزخانه بعد از نصب کابینت‌ها و سینک؛ آبچکان است. آبچکان بخشی از اکسسوری آشپزخانه است که کاربرد زیادی در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه شما دارد. همیشه بعد از شستن ظرف‌ها، کاراترین نقش را آبچکان در آشپزخانه ایفا می‌کند. از مزایای انواع مدل آبچکان در آشپزخانه؛ خشک‌کردن راحت و آسان ظروف، لکه نزدن ظرف‌ها، دسترسی راحت و نظم‌دهنده به محیط آشپزخانه هستند. علاوه‌بر‌این انواع مدل‌های آبچکان، مانع از ورود آب ظروف به داخل کابینت‌های mdf می‌شوند. آبچکان‌ها مدل‌های زیادی دارند که در این مقاله از چیدانه، انواع مدل آبچکان و پرکاربردترین آنها را معرفی خواهیم کرد.

چوب و هنر

 

8 نکته مهم و کاربردی هنگام خرید آبچکان را بشناسیم

نکات زیر در هنگام خرید آبچکان به شما کمک می کنند که انتخاب بهتری داشته باشید.

1. انتخاب نوع آبچکان

شما می‌توانید باتوجه به سلیقه و فضایی که در اختیار دارید؛ درخصوص خرید انواع مدل آبچکان تصمیم بگیرید.

2. جنس آبچکان

انواع مدل آبچکان دیواری و آویز به صورت دائمی با آب در ارتباط‌اند پس بهتر است جنس آن‌ها از پوشش مقاوم در برابر زنگ‌زدگی تشکیل شده باشد.

انواع جنس آبچکان ظرفشویی در بازار

  • آبچکان  استیل: در زمان خرید آبچکان لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که جنس مورد نظر ترجیها از نوع استیل و یا فولاد ضدزنگ ساخته شده باشد.
  • آبچکان پلاستیکی: مدل پلاستیکی قدیمی‌تر است اما مدل فلزی با توجه به زیبایی و کیفیت ساخت در میان خانم‌ها طرفداران بیشتری دارد.
  • آبچکان فلزی: در رابطه با آبچکان آبکاری لازم است بیان کنیم که قیمت آبچکان فلزی معمولا از قیمت جنس آبچکان استیل آنها ارزان‌تر بوده و اگر بر روی آن خراشی ایجاد شود به راحتی دچار زنگ‌زدگی می‌شود.
  • آبچکان چوبی: مدل آبچکان‌های چوبی هم این روزها بسیار روی بورس هستند به‌خصوص مدل‌های آبچکان کنار سینک چوبی، اما چون جنس چوب زیاد نباید در معرض رطوبت و آب قرار گیرد؛ به همین دلیل امکان آسیب به آن‌ها زیاد است. اگر مدل آبچکان چوبی شما از جنس بامبو ساخته شده باشد به آن آبچکان بامبو گفته می‌شود که از مزایای بیشتری برخوردار است و در برابر رطوبت و آب مقاومت بالاتری دارد.

این مطلب هم خواندنیست: سینک سنگی ظرفشویی، مدل های جذاب برای آشپزخانه ایرانی

3. تناسب آبچکان با جنس کابینت

همان‌طور جنس آبچکان به‌کاررفته در آشپزخانه، باید با جنس کابینت و یا یونیت محل کار سازگاری داشته باشد. اصولا کابینت‌ها یا از نوع فلزی هستند و یا از جنس MDF ساخته شده‌اند که برای نصب آبچکان بر روی هریک از آن‌ها باید به دنبال انواع مدل‌های آبچکان مناسب گشت.

4. اندازه و ابعاد مناسب انواع مدل آبچکان

شما باید موفق به اندازه‌گیری دقیق یونیت یا همان قسمت خالی از کابینت خود شوید که می‌خواهید در آن آبچکانتان را نصب کنید. اگر می‌خواهید از مدل‌های آبچکان کنار سینک خود استفاده کنید؛ باید به اندازه عرض کابینت و همچنین فاصله میان کابینت‌های طبقه پایین با بالا توجه داشته باشید.

یادتان باشد که طول آبچکان شما معمولا باید چیزی بین 2 الی 3 سانتی‌متر کمتر از طول کابینت‌تان باشد.

 

5. یک یا دو طبقه بودن آبچکان

تعداد طبقات در انواع مدل آبچکان به انتخاب خودتان است ولی اگر فکر می‌کنید که یونیت شما برای نصب مدل‌های دیواری ارتفاع مناسبی دارد خب به سراغ خرید مدل‌های دوطبقه ای بروید. اگر بصورت روزانه از تعداد ظرف و ظروف کمتری استفاده می‌کنید، بهتر است به سراغ خرید آبچکان‌های تک‌طبقه‌ای باشید.

6. قابلیت و نحوه نصب آسان آبچکان

نصب آسان در انواع مدل آبچکان اثر دارد؛ البته ناگفته نماند که این مورد تنها در خرید آبچکان‌های دیواری حائز اهمیت است. معمولا مدل‌های مگنتی یا آهنربایی در این بین از قابلیت نصب به مراتب راحت‌تری برخوردارند.

7. قیمت انواع مدل آبچکان

نکاتی که در خرید و قیمت انواع مدل‌‌های مختلف آبچکان رومیزی و مدل آبچکان دیواری باید به آن‌ها توجه کنیم شامل ابعاد، تعداد طبقات، لوازم همراه آن مانند جالیوانی، جاقاشقی، جاکاردی و سینی کف آبچکان هستند.

موارد زیر نیز در تعیین قیمت انواع مدل‌‌های مختلف آبچکان موثر است:

  • در تعیین قیمت انواع مدل آبچکان تولیداتی که با کیفیت استیل ساخته می‌شوند؛ به دلیل دوام بیشتری که دارند قیمت بالاتری نیز خواهند داشت.
  • تعداد طبقات به طراحی به شکلی نیاز دارد که مواد اولیه مصرفی در آن بیشتر باشد، همین موارد باعث افزایش قیمت در این تجهیزات می‌شود.
  • اینکه شما آبچکان مورد نیاز خود را از یک برند و مارک معتبر تهیه کنید و کیفیت انواع مدل‌های آبچکان در قیمت آن تاثیرگذار است.

8. طراحی انواع مدل آبچکان

اگر خانواده پرجمعیتی هستید بهتر است مدلی از آبچکان را انتخاب کنید که قدرت تحمل وزن آبچکان در آن بالا باشد و بتواند انواع ظروف مانند سایزهای مختلفی از قابلمه، بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال، پیاله را به راحتی و بدون آسیب دیدن در خود نگهدارد.

 

منبع ویدئو: صفحه اینستاگرام tarahi3d.cabinet

انواع مدل آبچکان آشپزخانه

با توجه به نوع طراحی کابینت و دکوراسیون آشپزخانه نمونه‌های متفاوتی از انواع مدل آبچکان وجود دارد:

  • آبچکان برای سینک کنار پنجره
  • آبچکان بالای سینک
  • آبچکان کنار سینک
  • آّبچکان روی سینک

مطلب پیشنهادی: آبچکان کابینتی آشپزخانه، این مدل و دیده بودید؟

 

انواع مدل‌های مختلف آبچکان بالای سینک آشپزخانه

  • مدل آبچکان ایستاده
  • مدل آبچکان آویزی یا دیواری
  • مدل آبچکان داخل پنجره
  • مدل آبچکان داخل کابینت؛ (آبچکان توکار)
    • دو طبقه
    • ریلی
  • آبچکان رومیزی
  • مدل آبچکان ایستاده
    • مدل آبچکان زیر پنجره یا مدل آبچکان جلوی پنجره

 

معرفی انواع مدل آبچکان آشپزخانه

از انواع مدل‌های مختلف آبچکان سینک: مدل‌های آبچکان بالای سینک آشپزخانه، مدل‌های آبچکان کنار سینک و مدل‌های آبچکان روی سینک را نام بردیم. انتخاب بهترین مدل آبچکان سینک بستگی به موقعیت سینک ظرفشویی شما دارد. به مدل آبچکان برای سینک کنار پنجره، معمولا سبد کنار سینک هم گفته می‌شود.

آبچکان سینک یکی از اکسسوری و یراق‌آلات آشپزخانه است که در مدرن‌ترین و لاکچری‌ترین آشپزخانه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته از سبدهای جاظرفی پلاستیکی به عنوان آبچکان برای سینک کنار پنجره استفاده می‌شد.

مطلب پیشنهادی: وسایل جدید آشپزخانه؛ معرفی 10 وسیله کاربردی و مدرن!

 

1. آبچکان مدل ایستاده

انواع مدل‌های آبچکان کنار سینک در بازار؛ که بصورت ایستاده در کنار سینک قرار داده می‌شوند؛ از جا و مکان مناسب برای قرار دادن لیوان‌ها، قاشق‌ها و همچنین بشقاب‌های کوچک و بزرگ شنا برخوردارند. آبچکان ایستاده انتخابی بی‌نظیر برای آشپزخانه‌هایی است که تعداد کابینت آن‌ها کم است و امکان نصب آبچکان داخل کابینت وجود ندارد.

آبچکان ایستاده، بهترین مدل آبچکان ظرفشویی برای آشپزخانه جزیره است. در آشپزخانه جزیره سینک روی کانتر جزیره نصب می‌شود و کنار سینک فضای کافی برای قرار دادن آبچکان وجود ندارد.

 

2. مدل آبچکان دیواری یا آویز

اگر می‌خواهید از این نوع آبچکان استفاده کنید و دسترسی خوب هم به آن داشته باشید بهتر است تا جلوی سینک ظرفشویی شما دیواری وجود داشته باشد. این نوع آبچکان‌ها از طراحی زیبا برخوردار هستند و درواقع طرح کلاسیک‌تری دارند و جلوه زیباتری به میز پذیرایی شما می‌بخشند. آبچکان‌های آویز از انواع مدل‌هایی هستند که به‌راحتی با هر نوع سبک دکوراسیونی هماهنگ می‌شوند. این نوع آبچکان‌ها به وسیله یک میله آویز به دیوار آشپزخانه متصل می‌شوند. از این آبچکان‌ها می‌توانید در فاصله بین کابینت دیواری و زمینی استفاده کنید.

مدل آبچکان دیواری همان مدل‌هایی هستند که در داخل کابینت‌ها و یونیت‌ها جایگذاری می‌شوند.

 

3. آبچکان آویز داخل پنجره؛ از مدل‌های جدید آبچکان

از مدل‌های جدید آبچکان می‌توان آبچکان داخل پنجره را نام برد. این مدل آبچکان با اتصال به دو طرف قاب پنجره، به صورت پایه نگهدارنده سبد‌های آویز ظروف عمل می‌کند. سبد‌های جا بشقابی و جای لیوان و جا قاشقی‌ها از این میله آویزان شده و در دسترس قرار می‌گیرند.

 

انواع مدل آبچکان داخل کابینت

4. آبچکان داخل کابینت؛ آبچکان توکار خوشگل و کاربردی

در اکثر آشپزخانه‌های ایرانی برای خشک کردن ظروف شسته شده از آبچکان داخل کابینت استفاده می‌شود. از معروف‌ترین و پرطرفدارترین نوع آبچکان‌ها می‌توان به آبچکان توکار اشاره کرد. این مدل آبچکان معمولا جایی در داخل کابینت قرار دارد و بالای سینک نیز نصب می‌شود. این مدل آبچکان معمولا ثابت بوده و امکان جابه‌جایی آن نیز وجود ندارد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های آبچکان توکار می‌توان به قیمت ارزان، دوام بالا و نصب آسان آن اشاره کرد.

آبچکان داخل کابینت فلزی، آبچکان داخل کابینت ام‌دی‌اف، آبچکان یک طبقه داخل‌کابینت و آبچکان دو طبقه داخل کابینت، آبچکان­‌ها­ی توکار از جنس چوب ضد­آب و ریلی، از جمله انواع این آبچکان زیبا هستند.

مدل های مختلف آبچکان رومیزی

5. مدل آبچکان رومیزی

آبچکان‌های رومیزی یا مدل آبچکان روکابینتی از جذاب‌ترین و متنوع‌ترین انواع مدل آبچکان آشپزخانه به شمار می‌روند. خوبی این نوع آبچکان پرفروش این است که قابل حمل بوده و به‌راحتی می‌توان آن را در کنار سینک و یا حتی روی میز ناهارخوری خود نیز قرار داد.
آبچکان‌های رومیزی تمام استیل به دلیل مقاومت بالاتری که نسبت به رطوبت و پوسیدگی‌های ناشی از برخورد مداوم با ظروف خیس دارند نسبت به مدل‌های آبکاری و پلاستیکی قیمت بالاتری دارند.

 بهترین مدل آبچکان برای آشپزخانه‌های کوچک، آبچکان رومیزی است. اگر قصد دارید انواع مدل آبچکان رومیزی را روی کابینت قرار دهید، حتما از یک سینی برای زیر آن استفاده کنید تا به کابینت‌های شما آسیبی وارد نشود.

جالب است بدانید بهترین گزینه برای مدل آبچکان زیر پنجره؛ مدل آبچکان رومیزی است. اگر در آشپزخانه یک پنجره با چشم‌انداز زیبا دارید، بدون نگرانی سینک ظرفشویی را زیر آن قرار دهید.

آبچکان تاشو چوبی

6. آبچکان تاشو؛ جدیدترین مدل آبچکان رومیزی و مدرن بازار

اگر سینک ظرفشویی شما بدون سینی است و فضایی برای قرار دادن انواع مدل آبچکان رومیزی روی صفحه کانتر وجود ندارد، استفاده از جدیدترین مدل آبچکان رومیزی از جمله آبچکان‌های کوچک و سبک تاشو بهترین مدل آبچکان برای شما است.

این مطلب هم پیشنهاد می‌شود: وسایل جدید آشپزخانه: معرفی 10 وسیله کاربردی و مدرن!

7. سبد‌های آبچکانی که برای گوشه‌ها طراحی شده‌اند

این نوع از آبچکان‌ها، برای خانواده‌های کم جمعیت یا خانه‌های تک‌نفره بسیار مناسب است.

8. آبچکان پشت پنجره؛ مدرن، زیبا، کارآمد

 آبچکان پشت پنجره یکی از مدل‌های جدید آب‌چکان کابینتی عرضه شده به بازار است که در زمان کمی مورد توجه بسیاری از طراحان دکوراسیون قرار گرفته.

اگر سینک شما روبروی پنجره قرار گرفته و امکان استفاده از آبچکان داخل کابینت را ندارید، از طرفی جایی برای قرار دادن آب‌چکان رومیزی ندارید و یا از رسوب همیشگی آب در زیر آبچکان روی کابینت خسته شده‌اید، آبچکان پشت سینک بهترین مدل آبچکان برای شما خواهد بود.

منبع ویدئو: صفحه اینستاگرام homelifehacks1

کاربرد انواع مدل‌های آبچکان در دکوراسیون

نکات مهمی که فضای آشپزخانه شما را زیباتر می‌کند:

نوع آبچکان را با توجه به کابینت‌‌ها و چیدمان وسایل در آشپزخانه انتخاب می‌‌کنند. مثلا اگر ظرفشویی در آشپزخانه شما در جایی قرار گرفته است که در بالای سینک دیواری وجود ندارد، نمی‌‌توانید از مدل‌های دیواری استفاده کنید. در این موارد مدل آبچکان روکابینتی گزینه‌‌ای بسیار مناسب و کاربردی به شمار می‌رود.

اگر فضای داخل کابینت مناسبی ندارید و نمی‌خواهید فضای روی سینک ظرفشوئی با تجهیزات اضافه اشغال شود؛ کافی است انواع مدل آبچکان آویز و دیواری را انتخاب کنید. این نمونه کارها هر سانت از فضای دیوار آشپزخانه را به یک فضای کاربردی و مناسب تبدیل می‌کند. این نمونه محصولات می‌تواند در انواع یک طبقه تا سه طبقه طراحی و باتوجه به فضای آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرد. نکته قابل توجه اینکه آبچکان‌های بالای سینک و داخل سینک فضای کم‌تری اشغال می‌کنند.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم؛ انواع مختلف آبچکان‌ها محل مناسبی برای نشیمن ظرف و ظروف هستند و باعث می‌شوند محیط آشپزخانه مرتب و بانظم جلوه کند. همچنین از مهم‌ترین فاکتورها پیش از خرید یک آبچکان را توجه به فضای خالی اطراف سینک و ابعاد آشپزخانه و نیز سایز قابلمه و ظرف‌ها و موارد دیگر معرفی کردیم.

شما هم اگر برای انتخاب و خرید مدل‌های آبچکان دیواری، رومیزی، آویزی، داخل‌کابینتی، داخل سینک و… راهنمایی می‌خواهید؛ متخصصان چیدانه شما را یاری خواهند کرد.

نویسنده مقاله: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه