آشپزخانه غیرهمسطح؛ 25 مدل آشپزخانه پله‌‌دار شیک و زیبا

آشپزخانه غیرهمسطح؛ 25 مدل آشپزخانه پله‌‌دار شیک و زیبا

به قلم: فهیمه مصدرالامور

طراحی مناسب و حرفه‎‌ای در آشپزخانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و با روحیات افراد ارتباط مستقیم دارد. امروزه طراحی آشپزخانه با سبک‌های سنتی و قدیمی تفاوت زیادی کرده‌اند. یکی از این تغییرات خلاقانه که گاهی به‌صورت ناخواسته به ما تحمیل می‌شود، حضور سکو یا پله در آشپزخانه است. این نوع آشپزخانه غیرهمسطح معمولا در آشپزخانه‌های کوچک اجرا می‌شود و طراحی چشم‌نوازی را با جداسازی فضاهای دیگر از این مدل آشپزخانه به ارمغان می‌آورد. درصورتیکه شما هم مشتاقید تا ویژگی‌های این سبک از آشپزخانه بالاتر یا پایین‌تر از پذیرایی را بیشتر بشناسید، با ادامه مقاله همراهمان باشید.

دلایل ساخت کف آشپزخانه‌ غیرهمسطح چیست؟

اگر خانه‌های ایرانی که در چند دهه اخیر ساخته شده‌اند را تماشا کنید، متوجه می‌شوید که در اکثر این خانه‌ها کف آشپزخانه بالاتر از پذیرایی یا پایین تر از آن ساخته شده است. برای جای‌گذاری لوله‌های فاضلاب و نصب دریچه کفشور از این روش پرهزینه استفاده می‌شود. اگر سطح آشپزخانه به خوبی تراز شود، شیب مناسبی در این سکو ایجاد می‌شود که آب را به سمت و سوی کفشور هدایت می‌کند.

چوب و هنر

ایجاد شیب‌بندی دلیل دیگری برای ساختن مدل آشپزخانه سکودار است. یعنی زمانی که آشپزخانه غیرهم‌سطح شسته می‌شود و یا آب ناشی از نشت لوله‌های ظرفشویی یا هر لوله دیگری به یکباره در آشپزخانه سرازیر می‌شود، داشتن سکو و شیب باعث می‌شود که داخل پذیرایی از هجوم آب مصون بماند و سریع‌تر از دریچه آشپزخانه خارج شود.

4 مورد که در ساخت کف آشپزخانه بالاتر از پذیرایی قابل توجه است:

  1. شاید در کف آشپزخانه کفشور (خروجی فاضلاب) اجرا شده است که برای تأمین شیب مورد نیاز لوله فاضلاب آن، ارتفاع کف آشپزخانه بالا آمده است.
  2. شاید آشپزخانه پله‌دار، در کنار داکت اصلی تأسیسات ساختمان قرار گرفته و به این ترتیب تمامی لوله‌های تأسیسات از کف آشپزخانه عبور کرده باشد و با عبور تعداد زیادی لوله از یک فضا و از روی یکدیگر، ارتفاع کف آشپزخانه به ناچار باید بالا بیاید تا تمامی آنها را بپوشاند.
  3. ممکن است محل سینک ظرفشویی یا ماشین ظرفشویی و یا ماشین لباسشویی که همگی خروجی فاضلاب دارند در سمتی از آشپزخانه باشد که به ناچار، لوله فاضلاب آنها لازم باشد از کف آشپزخانه بالاتر از پذیرایی به سمت خروجی اصلی فاضلاب ساختمان اجرا شود.
  4. در ساختمان‌های بسیار قدیمی بدلیل موانع سازه‌ای یا بنایی اعم از کرسی چینی‌هایی که در بخشی از کف ساختمان بالاتر از سطح مابقی کف ساختمان اجرا می‌شده است، معمار یا سازنده به اجبار کف آن بخش از ساختمان را بالاتر اجرا می‌کرده.

مزایای کف آشپزخانه غیرهمسطح چیست؟

برای تصمیم‌گیری بهتر و انتخاب درست در نوع آشپزخانه؛ دانستن این نکات شایان ذکر است:

  • کف آشپزخانه غیرهمسطح موجب تفکیک محل نظافت آشپزخانه با فضای خارجی می‌شود.
  • فضای مجزا و تفکیک شده در چیدمان خانه با استفاده از مدل آشپزخانه بالاتر از پذیرایی بین آشپزخانه و نشیمن و پذیرایی بوجود می‌آید. در طراحی بسیاری خانه ها نیز این تفکیک به شکل آشپزخانه پایین تر از پذیرایی صورت می‌گیرد.
    همچنین پله‌های بسیار متفاوت با طراحی و مدل‌های خاصی وجود دارد که باعث ایجاد یک نما و فضای زیبا و دنج می‌شود و می‌تواند سبک و زیبایی خاصی را به خانه هدیه کند.
  • به دلیل ایجاد شیب در آشپزخانه غیرهمسطح و پله‌دار؛ امکان شست‌و‌شوی آسان با آب هم فراهم می‌شود که در آشپزخانه یکسره این امکان وجود ندارد.

این مطلب هم پیشنهاد می‌شود: اختلاف سطح در معماری، راهکاری جذاب برای جداسازی فضاها در خانه

کف آشپزخانه غیرهمسطح یا سرهم؛ کدام مناسب‌تر است؟

در سبک مدرن و امروزی، اختلاف سطح‌ در بین کف آشپزخانه و پذیرایی کمتر دیده می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید منزل خود را با متدهای روز دنیا بازسازی کنید؛ هم‌سطح کردن کف آشپزخانه و پذیرایی هیچ محدودیتی برایتان ندارد. کف آشپزخانه هم‌سطح موجب می‌شود تا دامنه دیدتان از وسعت خانه افزایش پیدا کند و به دلیل نداشتن هیچ تفکیکی در فضای کف سالن و آشپزخانه، زیبایی و جذابیت ویژه‌ای در یک نگاه ایجاد می‌شود.

5 مزیت مدل آشپزخانه همسطح با پذیرایی

  1. آگاهی از مزایای استفاده از مدل آشپزخانه یکسره با پذیرایی موجب می‌شود تا برای تصمیم‌گیری و انتخاب دکوراسیون داخلی منزلتان راحت‌تر عمل کنید.
  2. در این آشپزخانه ها کف آشپزخانه بالاتر از پذیرایی نیست، بنابراین رفت و آمد نیز آسان‌تر است و احتمال گیر کردن یا زمین خوردن در هنگام برخورد با سکو وجود نخواهد داشت.
  3. با برداشتن پله و سکوی آشپزخانه، مرز و فاصله‌ بین آشپزخانه و پذیرایی از بین می‌رود و فضای سالن بزرگ‌تر از قبل جلوه می‌کند.
  4. وقتی که آشپزخانه سکودار وجود نداشته باشد، مسلما ارتفاع دیوارهای آشپزخانه نیز بیشتر می‌شود که در این صورت می‌توانید کابینت‌هایی که ارتفاع بیشتری دارند را در آشپزخانه پله‌دار خود نصب کنید و از فضای بیشتری استفاده کنید.
  5. این آشپزخانه ها برای افرادی که در رفت و آمد خود کمی مشکل دارند مثل کسانی که از کمردرد رنج می‌برند یا افرادی که دچار معلولیت جسمی هستند، مناسب است.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه غیرهمسطح

آشپزخانه محل نگهداری وسایل زیادی است که عدم توجه به چینش هر یک از این وسایل می‌تواند شما را در آینده دچار سردرگمی‌های زیادی کند. از طرفی آشپزخانه‌ها در حال کوچک‌تر شدن هستند. بنابراین میان فضا و چیدمان وسایل با طراحی افراد رابطه تنگاتنگ وجود دارد.

چیدمان مدل آشپزخانه سکودار را به چه صورت انجام دهیم؟

3 مورد از مهم‌ترین وسایلی که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی هستند. چینش درست و مناسب این وسایل به شما کمک خواهد کرد که به درستی وسایل دیگر را در آشپزخانه جای دهید.

نکات جالب توجه در طراحی دکوراسیون مدل آشپزخانه بالاتر از پذیرایی و به طور کلی آشپزخانه های غیرهمسطح به شما کمک خواهد کرد که فضای زیباتری را در اختیار داشته باشید:

  • سبک طراحی خود را از میان طرح‌های مدرن در مدل آشپزخانه سکودار انتخاب کنید
  • اگر فضای وسیعی دارید؛ کابینت‌های خود را به صورت جزیره‌ای بچینید
  • فاصله مناسبی برای اجزای اصلی آشپزخانه غیرهمسطح خود در نظر بگیرید
  • رنگ‌های روشن و مناسب در آشپزخانه غیرهمسطح، جلوه بیشتری دارد
  • از شلوغ کردن فضای آشپزخانه پله‌دار با وسایل بپرهیزید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات دیزاین آشپزخانه ها در سال جدید مطلب دکوراسیون آشپزخانه را بخوانید.

هایلایت اصلی‌ترین وسایل قابل چیدن در آشپزخانه غیرهمسطح

  1. یکی از مواردی که باید در هنگام طراحی دکوراسیون آشپزخانه پله‌دار به آن توجه کنید، آن است که وسایل اصلی تا حد امکان نزدیک به پله‌های ورودی آشپزخانه بالاتر از پذیرایی نباشد، چرا که وجود این وسایل باعث حواس‌پرتی افراد و ایجاد مشکلات متعدد برای افراد خواهد شد.
  2. این فاصله مناسب، نه باید آنقدر از هم دور باشند که نیاز به رفت و آمد زیادی باشد و نه آنقدر نزدیک که در رفت و آمد در آشپزخانه سکودار اختلال ایجاد شود. فاصله‌ای بین 4 تا 6 متر می‌تواند فاصله‌ درست و معقولی باشد.
  3. کابینت‌ها دیگر موردی است که هنگام چینش آن دقت زیادی می‌طلبد. سبک‌های مختلفی در حال حاضر برای چیدن کابینت‌ها در آشپزخانه وجود دارد که یکی از سبک‌های مناسب برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه پله‌دار؛ استفاده از مدل آشپزخانه جزیره‌ای است.
  4. از منظری دیگر در طراحی آشپزخانه‌های غیر‌همسطح، کفپوش‌ها می‌توانند با نصب و قرار گرفتن در محیط کف آشپزخانه بالاتر از پذیرایی؛ زیبایی دوچندانی را به فضا ببخشند.

شاید این مطلب هم به کارتان بیاید: معرفی 8 مدل کفپوش آشپزخانه

اهمیت کاهش دمای خانه در آشپزخانه پله‌دار

توجه داشته باشید که گرم شدن آشپزخانه‌هایی که به عنوان مدل آشپزخانه پله‌دار شناخته می‌شوند، بسیار رایج است. این گرما زمانی بیشتر خواهد شد که ارتفاع آشپزخانه بیش از اندازه باشد، به همین منظور اگر ارتفاع سطح آشپزخانه‌تان بیش از اندازه است و هواکش طبیعی در آشپزخانه تعبیه نشده؛ هود آشپزخانه این مشکل را حل می‌کند!

عکس‌های بیشتر از آشپزخانه غیر همسطح

می‌توانید در ادامه تصاویر جذابی از انواع آشپزخانه غیر همسطح بالاتر یا پایینتر از پذیرایی را ببینید.

آشپزخانه پله‌دار چوبی

مدل آشپزخانه بالاتر از پذیرایی با طراحی مدرن

آشپزخانه غیرهمسطح با کفپوش چوبی

آشپزخانه غیرهمسطح قناس

اطلاعات بیشتر درباره دکوراسیون آشپزخانه قناس و ترفندهای طراحی شیک سال را اینجا بخوانید.

آشپزخانه‌های پله‌دار امروزی و مدرن

آشپزخانه سکودار مدرن

آشپزخانه امروزی با طراحی غیرهمسطح

سبک آشپزخانه شیک غیرهمسطح

مدل آشپزخانه پله دار بالاتر از پذیرایی

مدل آشپزخانه غیر همسطح بالاتر تر از پذیرایی

آشپزخانه بالاتر از پذیرایی

سبک آشپزخانه بالاتر از پذیرایی شیک و جدید

آشپزخانه پله دار مدرن

آشپزخانه مدرن غیرهمسطح پایین تر از پذیرایی

مدل آشپزخانه کلاسیک پله دار

مدل آشپزخانه سکودار پایین تر از پذیرایی

آشپزخانه غیرهمسطح بالاتر از پذیرایی مدرن

مدل آشپزخانه غیر همسطح پایین تر از پذیرایی

در انتها

طراحی دکوراسیون آشپزخانه پله‌دار هم مانند هر نوع آشپزخانه دیگری نیاز به چیدمان دارد. چیدمان مناسب در هر آشپزخانه‌ای اجرا شود بدون شک فضای آن دلنشین و دوست‌داشتنی خواهد شد. ما در این مقاله از چیدانه به بررسی مدل آشپزخانه غیرهمسطح و مقایسه آن با مدل آشپزخانه همسطح با پذیرایی و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی خانه پرداختیم. پر واضح است به این دلیل که آشپزخانه محل پخت‌وپز است؛ این نیاز وجود دارد که محیط آشپزخانه به صورت مداوم شستشو شود. بدین منظور ارتفاع داشتن کف آشپزخانه نسبت به دیگر بخش‌های منزل نگرانی برای شستشو و تمیزکاری محیط آشپزخانه بالاتر از پذیرایی را کاهش می‌دهد.

بررسی و تشخیص دلیل بالا بودن کف آشپزخانه سکودار و اینکه آیا امکان اصلاح آن در زمان بازسازی آشپزخانه قدیمی وجود دارد یا نه، تنها از طریق یک فرد متخصص و باتجربه امکان‌پذیر است. اگر سوالی در این زمینه دارید، ما در چیدانه پاسخگوی شما خواهیم بود.

نویسنده مقاله: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه