Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون آشپزخانه قناس؛ ترفندهای طراحی شیک سال

به قلم: نرگس مهردادیان

هنگامی ‌که آشپزخانه طوری ساخته شده باشد که قسمت‌هایی از آن از حالت طبیعی خارج شده باشد، دکوراسیون آشپزخانه قناس است. اگر در پلان یا ارتفاع دیوارهای آشپزخانه، دیواری کج با زاویه‌ای غیر معمول وجود داشته باشد، طراحی دکوراسیون آن مشکل‌تر از طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌ بدون قناسی است. پنهان کردن این قناسی و پوشاندن دیوار کج آن با طراحی مناسب از ترفندهایی است که ظاهر آشپزخانه را با وجود قناسی همچنان زیبا و شیک، همانند یک آشپزخانه معمولی بدون قناسی نمایش می‌دهد. در مطالب قبلی در مورد دکوراسیون آشپزخانه به‌طور کامل صحبت کردیم در این مطلب از چیدانه ترفندهای طراحی دکوراسیون آشپزخانه قناس را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید… 

قناس یک
قناس 3
قناس 2

قناسی دیوار آشپزخانه

اگر در آشپزخانه‌ای زاویه بین دیوارها از 90 درجه خارج شده باشد، کد ارتفاعی کف زمین آشپزخانه در تمام آن یکسان نباشد و بین دیوار و کف قناسی وجود داشته یا سقف صاف نباشد و مابین دیوار و سقف آشپزخانه قناسی داشته باشد، دکوراسیون آشپزخانه قناس است. یک نوع از قناسی دیوار آشپزخانه که زاویه بین دو دیوار خارج از 90 درجه است، آشپزخانه‌ای با دیوار کنجی کج است که به آن آشپزخانه پخ‌دار هم گفته می‌شود. هر کدام از این موارد می‌توانند تاثیر به‌سزایی در نوع طراحی دکوراسیون آشپزخانه قناس داشته باشند.

سرویس خواب بالسا
طراحی

طراحی آشپزخانه قناس

توجه داشته باشید که باید دقت زیادی در طراحی آشپزخانه قناس داشت و هرگز نباید فضاهای قناس را خالی و بدون استفاده رها کرد چراکه بیشتر به چشم می‌آیند. برای طراحی آشپزخانه قناس می‌توان با چیدمان مناسب، طراحی کابینت، طراحی دیوار یا دیزاین آن دکوراسیون آشپزخانه قناس را دلنشین، زیبا و شیک کرد؛

چیدمان

1- چیدمان آشپزخانه قناس

 فضای آشپزخانه فضایی محدود است و در این فضای محدود چیدمان و نحوه استفاده از فضا اهمیت پیدا می‌کند خصوصا اگر این آشپزخانه قناس هم باشد چگونگی چیدمان آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای چیدمان آشپزخانه قناس می‌توانید ابتدا یک نقطه کانونی برای آن چون کانتر یا میز جزیره آشپزخانه، پنجره یا محل قرار گیری اجاق گاز در نظر گرفته، سپس باقی کابینت‌ها را نسبت به نقطه کانونی زاویه‌دار بچینید.

کابینت
کابینت 2

2- کابینت برای آشپزخانه قناس

قسمت‌های کج در فضای آشپزخانه، مشکل و یا فضای پرت دکوراسیون آشپزخانه محسوب می‌شوند که بعضی از افراد ممکن است به‌دلیل نداشتن راه حل برای پر کردن این قسمت‌ها، آن را به حال خود رها کنند. اما با استفاده از طراحی کابینت‌ مناسب برای این فضاها می‌توان این مشکل را حل کرده و فضای پرت آشپزخانه را به بخش‌هایی پرکاربرد تبدیل کرد. کابینت‌ آشپزخانه کج باید هماهنگ و متناسب با دیگر کابینت‌های آشپزخانه انتخاب شوند تا بهترین و بالاترین کارایی را داشته باشند. با استفاده از طرح‌های کابینت آشپزخانه کج متناسب با اندازه و دکوراسیون آشپزخانه قناس می‌توان فضاهای قناس را به خوبی پر کرد.

کابینت3

یکی از بهترین راهکارهای طراحی دکوراسیون آشپزخانه قناس طراحی کابینت‌هایی با ارتفاع مختلف برای این دیوارهاست که به طور کامل و یا حداقل تا حد زاویه دید آن را بپوشاند. یا می‌توانید در طراحی کابینت برای آشپزخانه قناس سینک، اجاق گاز، یخچال و لوازم خانگی که ثابت هستند را زیر سقف‌های کوتاه یا گوشه‌های قناس قرار دهید تا قناسی کمتر به چشم بیاید و دکوراسیون آشپزخانه قناس را زیبا و بدون عیب و نقص طراحی کنید. برای مطالعه بیشتر در مورد چگونگی طراحی کابینت مناسب برای انواع آشپزخانه به مطلب طراحی کابینت آشپزخانه مراجعه کنید.

پخ دار 1
پخ دار 3

3- طراحی کابینت آشپزخانه پخ‌دار

آشپزخانه پخ‌دار نوعی آشپزخانه‌ قناس است که معمولا در کنج آشپزخانه به‌جای رسیدن دو دیوار در گوشه با زاویه 90 درجه،  با دیوار سومی که بین دو دیوار قرار می‌گیرد به اصطلاح پخی می‌خورد. یک راه‌حل آسان و استاندارد طراحی آشپزخانه پخ‌دار به‌کار بردن کابینت در جلوی فضای پخی است. تنها ایراد این کابینت‌ها عمق کم آن‌ها است. انواع کابینت‌های کنجی در آشپزخانه پخ‌دار شامل کابینت کنجی ساده، کابینت کنجی کشودار، کابینت کنجی مورب و کابینت کنجی هوایی است که می‌توانید متناسب با نیاز و طراحی دکوراسیون آشپزخانه قناس خود از هر یک استفاده کنید.

پخ دار 2

برای مثال طراحی 3 یا 4 کشو در پخی با استفاده از کابینت اریب باعث می‌شود گوشه‌های آشپزخانه هم پوشش داده شده و فضای بدون استفاده در آشپزخانه باقی نماند. گاهی نیز در این گوشه‌ها اجاق گاز یا سینک و کابینت را با هم طراحی می‌کنند و با این‌کار فضای پخی خورده جنبه کارکردی هم پیدا می‌کند. این طراحی‌ها گزینه‌های مناسبی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌های مدرن به‌حساب می‌آیند. 

کجی دیوار

4- رفع کجی دیوار آشپزخانه با طراحی مناسب دیوار قناس 

برای رفع قناسی آشپزخانه بهتر است روی دیوار قناس وسایل بیشتری قرار دهید تا پوشش بیشتری داشته باشد و به ‌هیچ وجه دیوارهای قناس را خالی و بدون استفاده نگذارید. همچنین می توانید روی دیواری که قناسی دارد را با ترفندهای طراحی چون تزیینات یا کابینت بپوشانید. اگر قناسی‌های آشپزخانه در مرز بین سقف و دیوار قرار داشته باشد می‌توان با رنگ‌های تیره و کدر یا  کاغذ دیواری آشپزخانه مرز این قناسی را پوشاند و فضا را یکدست نشان داد اما اگر این قناسی بین دیوارها است برای دیوار قناس آشپزخانه از کاشی با رنگ‌های روشن استفاده کنید چراکه رنگ روشن زوایای غیر معمول را بیشتر پوشانده و خنثی می‌کند و دکوراسیون آشپزخانه قناس را زیبا و لاکچری نمایش می‌دهد.

دیزاین

5- دیزاین آشپزخانه قناس

می‌توانید در زاویه‌های غیرمعمول و قناس آشپزخانه شلف‌ آشپزخانه، تابلو، دکوری‌های زیبا یا ظروف کاربردی قرار داده و این قناسی را تبدیل به فرصتی برای طراحی کنید. همچنین می‌توانید در قسمت‌های قناس از گل و گیاه و گلدان‌هایی که ارتفاع بیشتری دارند برای تزیین استفاده کرده و با دیزاین آشپزخانه قناس کاری کنید این مشکل کمتر به چشم بیاید. 

اندازه

اندازه‌گیری آشپزخانه قناس

برای نوشتن اندازه‌های دقیق آشپزخانه قناس ابتدا نقشه کف آن را بکشید. برای کشیدن طرح کلی آشپزخانه از کاغذ شطرنجی استفاده کنید. نقشه چیدمان کابینت خود را مشخص کنید. نیازی نیست نقشه اولیه اندازه‌های درستی داشته باشد اما باید واضح باشد. بعد از کشیدن پلان اولیه ارتفاع فضاها را اندازه بگیرید. مطمئن شوید از یک مقیاس برای همه اندازه‌ها استفاده می‌کنید. از یک گوشه دیوار شروع کرده و در جهت عقربه‌های ساعت حرکت کنید. هر دیوار را با یک عدد مشخص کنید تا کار راحت تر شود. بعد از اینکه تمام دیوارها را اندازه گرفتید، دیوار را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید برای مثال از گوشه دیوار تا پنجره یا در، تعداد بازشوها را هم یادداشت کنید. برای اطمینان بیشتر دوبار اندازه‌گیری کنید. 

اندازه 2

اندازه‌های عمودی را از کف تا آستانه پنجره و از آستانه تا بالای پنجره، سپس بالای پنجره تا سقف بگیرید. این کار را حداقل در سه نقطه از بازشو تکرار کنید. این روش اندازه‌گیری خصوصا در آشپزخانه‌های قناس مهم‌تر است چون ارتفاع سقف در نقاط مختلف، متفاوت است. اگر سقف کاذب دارید ارتفاع و عمق آن را هم اندازه‌گیری کنید. پس از اندازه‌گیری می‌توانید طراحی کابینت آشپزخانه را شروع کنید. کابینت‌های زمینی، دیواری یا کابینت‌های بلندی که انتخاب می‌کنید بستگی به نیازهای ذخیره سازی و سازمان دهی و طرح آشپزخانه قناس شما دارد تا بیشترین پوشانندگی را برای این دیوارها داشته باشید.

اندازه 3

اندازه‌گیری کابینت قناس

برای اندازه‌گیری کابینت قناس بهتر است ابتدا اندازه ضلع‌های عمود بر هم را گرفته و روی کاغذ شطرنجی بکشید. سپس اگر کابینت قناس شما مثلث شکل باشد با رسم این دو ضلع، ضلع سوم خود به خود به دست می‌آید، اندازه آن راهم گرفته و یادداشت کنید. اما گر کابینت قناس شما ذورنقه‌ای شکل است تمام اضلاع با زاویه 90 را اندازه‌گیری کرده و ضلع زاویه‌دار آخر را از به هم وصل کردن دو ضلع رسم کرده و اندازه آن را یادداشت کنید. سپس ارتفاع را اندازه گرفته و اگر می‌خواهید این اندازه را برحسب مترمربع حساب کنید باید مساحت مثلث یا ذوزنقه را محاسبه کرده و در ارتفاع ضرب کنید.

اخر1
اخر 2

حرف آخر

در برخی از آشپزخانه‌ها گاه دیوار یا سقف‌های کجی با زاویه غیر معمول وجود دارند که گوشه‌هایی قناس، نازیبا و غیر قابل استفاده ایجاد می‌کنند. طراحی و چیدمان مناسب قسمت قناس یکی از چالش‌های طراحی دکوراسیون آشپزخانه است. این قناسی‌ها در فضای آشپزخانه با کمی خلاقیت و طراحی زیبا می‌توانند فضاهایی منحصر به فرد در دکوراسیون آشپزخانه قناس شما خلق کنند. شما هم اگر چنین آشپزخانه‌ای دارید خودتان یا با کمک یک طراح دکوراسیون آشپزخانه با ایده گرفتن از این مطلب و طراحی‌های متنوع و جالب‌ آن می‌توانید زشتی این قناسی‌ها را پوشانده و آن را به فرصتی برای زیبایی فضای آشپزخانه‌تان تبدیل کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی طراحی دکوراسیون دیگر فضاهای‌ قناس خانه‌تان می‌توانید مطلب دکوراسیون ساختمان قناس  را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه