Chidaneh.com placeholder image

کفپوش آشپزخانه: معرفی 8 مدل کفپوش مناسب آشپزخانه

به قلم: سمانه زارعی

یکی از عناصر سازنده دکوراسیون آشپزخانه، کفپوش آن است. انواع مختلفی از کفپوش در بازار وجود دارد که می ­توانید با انتخاب هریک از آنها دکوراسیونی زیبا داشته باشید، به شرطی که با ویژگی­ های هریک از آنها به خوبی آشنا باشید. با خواندن این مطلب از چیدانه و دیدن نمونه ­های متنوعی از کفپوش آشپزخانه، با انواع کفپوش آشنا خواهید شد و انتخاب راحت ­تری خواهید داشت.

 

قالیشویی ادیب

معین صالحی
خانه شقایق
معین صالحی

کفپوش آشپزخانه، چه ویژگی ­هایی باید داشته باشد؟

قبل از اینکه به معرفی انواع مختلف کفپوش آشپزخانه بپردازیم، بهتر است بدانیم که کفپوش آشپزخانه باید چه ویژگی­ هایی داشته باشد تا علاوه بر ظاهر زیبا و شیک، کاربردی هم باشد. برخی از ویژگی ­هایی لازم که باید در کفپوش آشپزخانه وجود داشته باشد عبارتند از:

  • لک پذیر نبودن
  • سر و لیز نبودن
  • مقاومت بالا در برابر فشار
  • ظاهر زیبا و شیک
  • قابل شستشو بودن
  • طول عمر بالا
  • قابلیت تعمیر و تعویض

 

معین صالحی
منزل مجلل خانم ایمانی
معین صالحی

انواع کفپوش آشپزخانه؛ بهترین متریال کدام است؟

در بخش قبل ویژگی­ های کفپوش آشپزخانه را بیان کردیم، آیا کفپوشی وجود دارد که همه این ویژگی­ ها را داشته باشد؟ و یا بهترین کفپوش برای آشپزخانه کدام است؟ در ادامه مطلب با شناخت انواع کفپوش آشپزخانه به پاسخ این سوال خواهید رسید. پنج تا از متداول ­ترین انواع کفپوش آشپزخانه، عبارتند از:

  • کفپوش سرامیکی
  • کفپوش سنگی
  • کفپوش چوب پنبه­ ای
  • کفپوش پارکت
  • کفپوش وینیلی (PVC)
  • کفپوش اپوکسی
  • کفپوش بتنی
  • کفپوش اس­ پی­ سی (SPC)

 

فروزان رحمانی
مبلمان مدرن ناهارخوری
فروزان رحمانی

1. کفپوش سرامیکی

سنگ یا کاشی سرامیک یک انتخاب عالی برای آشپزخانه‌های پر رفت و آمد است. کاشی و سرامیک در رنگ ها و سبک‌های متنوعی در دسترس هستند. این کفپوش‌ها بازه‌ی قیمتی گسترده‌ای دارند، بسیار متنوع‌اند، در ابعاد مختلفی وجود دارند و بسیار با دوام هستند. اگر به دنبال کفپوش آشپزخانه قابل شستشو هستید؛ کفپوش سرامیکی پیشنهاد خوبی است.

مطلب پیشنهادی: سرامیک طرح پارکت، یک نگاه همه جانبه!

 

معین صالحی
خانه دل نشین خانم یارندپور
معین صالحی

2.  کفپوش سنگی

گزینه‌ی بعدی سنگ طبیعی است که جلوه‌ای از دنیای قدیمی را به نمایش می‌گذارد. سنگ‌های طبیعی از جمله تراورتن متخلخل هستند. بنابراین از لیز خوردن در امان هستید. اما باید هنگام نصب و سپس دو بار در سال آن را آب‌بندی کنید. برای داشتن یک آشپزخانه با دکوراسیون لوکس و کلاسیک می­­ توانید کفپوش سنگی را انتخاب کنید.

 

امیر صادقی
عکاسی خانه ی زوج هنرمند در تهران نو
امیر صادقی

3. کفپوش چوب پنبه ­ای

چوب پنبه یک ماده با دوام و همه کاره می‌باشد که در رنگ های مختلفی موجود است. از انواع کفپوش ضد آب آشپزخانه است و باعث کاهش سر و صدای ضربه می‌شود. این نوع کفپوش به دلیل سطح نرم و اسفنجی‌اش برای فضای آشپزخانه بسیار مناسب می‌باشد و برای همیشه شما را از سوال همیشگی کف آشپزخانه چی پهن کنم؟ خلاص می‌کند.

 

امیر صادقی
عکاسی منزل نورانی خانم باجلان
امیر صادقی

4. کفپوش پارکت

چوب یک انتخاب محبوب برای آشپزخانه‌های امروزی است. در زیر پا خوب احساس می­شود و ظاهری گرم ایجاد می‌کند. امروزه کفپوش‌های پیش ساخته چوبی جدید در مقابل فشار، ضربه و لکه‌های آب از مقاومت قابل قبولی برخوردارند. و البته کمی گرانند. کفپوش لمینت پلاستیکی نیزگزینه‌ی دیگری‌ست که می‌تواند چیزی نزدیک به همان حس چوب طبیعی را با هزینه‌ی کمتر برایتان فراهم آورد. درباره انواع کفپوش چوبی منزل و مدل های طبیعی و مصنوعی آن بیشتر بخوانید.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی مدرن شیراز
امیر صادقی

5. کفپوش وینیلی (PVC)

کفپوش وینیل که اغلب آن را با عنوان کفپوش پی‌وی‌سی می‌شناسند بسیار انعطاف‌پذیرند و انواع و اقسام سبک‌ها و رنگ‌ها را به صورت تایل یا ورق برای افراد با بودجه‌های مختلف ارائه می‌دهد. این کفپوش‌ها ضد آب هستند و همچنین مقاومت بسیار خوبی در برابر میکروب‌ها دارند. میزان راحتی کفپوش وینیل به زیر سازی آن بستگی دارد. اگر دنبال کفپوش ارزان برای آشپزخانه هستید باید سراغ کفپوش وینیل بروید. کفپوش وینیلی انواعی از کفپوش چسبی آشپزخانه است که با نام کفپوش پلاستیکی هم شناخته شده است، و با استفاده از چسب مخصوص نصب می­ شود.

 

شرکت آرته
مسکونی
شرکت آرته

6.کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی از انواع کفپوش بدون درز است که برای فضاهای مختلف منزل کاربرد دارد. این کفپوش می­ تواند سطح یکدست و زیبایی در آشپزخانه شما ایجاد می­ کند. کفپوش اپوکسی به رطوبت و آب مقاوم است. از نظر رنگ و طرح تنوع بالایی دارد. از نظر خش افتادن بر روی اپوکسی باید مراقب باشید؛ چون نقطه ضعف این نوع کفپوش است.

 

کفپوش بتنی آشپزخانه

7.کفپوش بتنی

کفپوش بتنی یکی از انواع کفپوش ­های جدیدی است که در فضاهای داخلی منزل قابل استفاده است. کفپوش بتنی برای کف آشپزخانه، فضایی شیک و جذاب ایجاد می­ کند. مخصوصا اگر دکوراسیونی مدرن دارید، بسیار مناسب خواهد بود. کفپوش بتنی مقاومت و طول عمر بالایی دارد ولی باید حواستان باشد که این کفپوش سطحی سرد دارد. اگر رنگ خاکستری بتن را نمی­ پسندید؛ خبر خوب اینکه بتن فقط به رنگ طوسی نیست و امروزه انواع کفپوش بتنی براق و رنگی در بازار وجود دارد.

 

کفپوش اس پی سی

8. کفپوش اس­ پی­ سی (SPC)

کفپوش SPC کفپوشی شبیه به پارکت و لمینت است. این کفپوش کامپوزیتی از پودر سنگ و پلاستیک است و از سنگ آهک و پلیمرهای تثبیت کننده ساخته شده است. یکی از مهم ­ترین ویژگی ­های آن ضدآب و مقام بودن است در نتیجه برای فضای آشپزخانه که نیاز به تمیز کردن مستمر دارد مناسب است.

 

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی کوهک
استودیو پر

کفپوش آشپزخانه قابل شستشو

همانطور که گفتیم اغلب افراد به دنبال کفپوش ­های قابل شستشو برای آشپزخانه هستند، چرا که نظافت و تمیزی در آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. از بین کفپوش­ های معرفی شده تعدادی از آنها قابلیت شستشو دارند و برخی از آنها مانند پارکت و لمینت را می­ توان تمیز کرد ولی در مقابل حجم آب زیاد آسیب پذیرند. تعدادی از آنها مانند: سنگ، سرامیک، بتنی، وینیل، اس­ پی­ سی و اپوکسی از انواع کفپوش­ های قابل شستشو هستند.

 

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

کفپوش سه بعدی آشپزخانه

کفپوش آشپزخانه سه بعدی، می ­پسندید؟

یکی از انواع کفپوش جدید؛ کفپوش ­های سه بعدی هستند که در آنها از طرح­ های سه بعدی استفاده شده است. جنس ان از اپوکسی است و زمانی که این کفپوش اجرا می ­شود؛ طرح به صورت برجسته و سه بعدی دیده می ­شود. کفپوش سه بعدی برای فضاهای مختلفی قابل اجرا است. انتخاب آن بستگی به سلیقه شما دارد. اغلب طرح­ های کف پوش سه بعدی شلوغ هستند در نتیجه برای یک آشپزخانه کوچک و ساده مناسب نخواهد بود. 

اگر می­ خواهید راجع به این کفپوش بیشتر بدانید به مطلب کف­ پوش سه­ بعدی سر بزنید.

 

امیر صادقی
عکاسی خانه ی تلفیقی نیاوران
امیر صادقی

قیمت انواع کفپوش آشپزخانه چقدر است؟

یکی از مهم ­ترین ویژگی­ هایی که در هنگام انتخاب و خرید کفپوش آشپزخانه به آن توجه می ­شود؛ قیمت آن است. همانطور که همه می­ دانیم قیمت محصولات مختلف در بازار نوسانات زیادی دارد در نتیجه نمی ­توان قیمت مشخصی برای انواع کفپوش آشپزخانه بیان کرد. برخی از عوامل موثر بر قیمت تمام شده کفپوش آشپزخانه عبارتند از:

  1. متراژ آشپزخانه
  2. مدل کفپوش
  3. تایلی بودن یا ورق بودن کفپوش
  4. میزان مرغوبیت و درجه‌ی چند بودن متریال
  5. هزینه نصب کفپوش
  6. هزینه زیرسازی در صورت نیاز
  7. هزینه رفت و آمد

مطلب پیشنهادی: انواع سنگ کف ساختمان، مزایا و معایب در معماری داخلی!

 

امیر صادقی
عکاسی خانه ی ستاره و سیاوش در کرج
امیر صادقی

کفپوش برای آشپزخانه، این نکته­ ها را فراموش نکنید!

  • در انتخاب کفپوش آشپزخانه می ­توانید ایده پیوسته بودن کفپوش هال و آشپزخانه را مد نظر قرار دهید. این انتخاب مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مثلا اگر می ­خواهید کف آشپزخانه و هال را لمینت اجرا کنید؛ ممکن است از نظر ظاهری و پیوستگی فضا انتخابی عالی باشد ولی از نظر شستشو و تمیز کردن آشپزخانه باید به آن بیشتر فکر کنید.
  • جدا از پیوسته و یا متفاوت بودن کفپوش آشپزخانه و هال؛ باید به وجود تناسب طرح و رنگ کفپوش آشپزخانه با سایر عناصر فضا مانند رنگ کابینت­ ها و یا دیوار آشپزخانه توجه کنید.
  • در انتخاب کفپوش آشپزخانه به مواردی مانند؛ مساحت آشپزخانه، میزان شستشوی کف، قرارگیری میز و صندلی نهارخوری در آشپزخانه، نورگیری و… توجه کنید.
  • اگر می ­خواهید یک نوع کفپوش با طول عمر بالا و با کیفیت انتخاب کنید تا سال­ها برایتان ماندگار باشد، بهتر است با در نظر گرفتن بودجه بیشتر کیفیت را خریداری کنید و خیالتان راحت باشد.
  • در انتخاب کفپوش آشپزخانه به نیازها و شرایط افراد خانواده مانند کودکان و افراد مسن توجه کنید.

مطلب پیشنهادی: کفپوش طرح بتن برای دکوراسیون داخلی شیک و مدرن

 

کفپوش طرح دار آشپزخانه

اگر آشپزخانه ­­ای دارید که کابینت ­ها و یا دیوار آن ساده و تک رنگ هستند و یا مساحت آشپزخانه نسبتا بزرگ است می­ توانید به سرامیک­ های طرح ­دار و زیبا فکر کنید. مانند نمونه تصویر بالا!

 

کفپوش سنگی در آشپزخانه مدرن

کفپوش سنگی رگه ­دار، انتخاب دیگری است که آشپزخانه مدرن شما را از بی روحی و یکدستی بیش از حد نجات می­ دهد.

 

کفپوش چوبی آشپزخانه

اگر طرفدار دکوراسیونی صمیمی و گرم برای آشپزخانه هستید، کفپوش چوبی انتخاب خوبی است.

 

کفپوش چوب پنبه ای

کفپوش چوب پنبه ­ای یک آشپزخانه جذاب و گرم را برای شما ایجاد می ­کند؛ ولی باید هرچند سال یکبار به فکر آب بندی کردن آن باشید. در نمونه تصویر بالا، کفپوش در تناسب زیبایی با کابینت­ ها قرار گرفته است.

 

کفپوش وینیل

با استفاده از کفپوش آشپزخانه وینیل، می­ توانید کفپوشی با ظاهر پارکت داشته باشید، ولی با هزینه ­ی کمتر!

 

کلام آخر:

با در نظر گرفتن شرایط آشپزخانه و ویژگی ­های هریک از متریال کفپوش می­ توانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید. اگر فکر می­ کنید هنوز هم تصمیم ­گیری برای انتخاب یک کفپوش مناسب برای آشپزخانه سخت است، نگران نباشید؛ شما می­ توانید از متخصصان دکوراسیون داخلی کمک بگیرید. اهالی فن چیدانه در زمینه معماری و طراحی داخلی در کنار شما هستند.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه